Digital Equipment-tråden

Permalänk
Medlem

Digital Equipment-tråden

Vad är ett datorforum utan en sån tråd? Vi får väl se om det finns folk nog att hålla lite liv i den. Tänkte mig att vi kan avhandla allt som har att göra med DEC:s prylar här, alltså PDP, VAX och Alpha-serien och deras tillbehör.

Jag kan börja med att posta en bild på min MicroPDP 11/73 som jag just väckte ur slummern. Kör lite självtest just nu, sen ska jag utforska hårddisken och ev. installera något OS.

Och ett tips till den PDP-sugne; Just nu finns det en ganska stor auktion på tradera med en PDP 11/34 och två 11/23 Plus samt lite tillbehör (bla en väldigt cool RK-05). http://www.tradera.com/Minidator-PDP-11-34-och-2-st-PDP-11-23...

Själv har jag varken bil just nu eller plats för allt, men om någon vill dela auktionen med mig så kan jag slanta för bensin och besvär. Jag är öppen för förslag.

Permalänk

ett par PDP:er hade varit skoj att ha, leka lite med RSX-11. som du skriver har man knappast plats för allt, garage behövs. DEC-hårdvara är inte kompatibel med lägenhetsboende.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Snyggt Jag tror du vill kika på programmet vtserver. Jag har inte använt det själv, men andra har haft framgång.

Angående auktionen så har jag helt jäkla knökfullt hemma, annars skulle jag vara sugen. Jag kan dock vara med och dela på innehållet om någon annan går med på att ta de större klumparna.

En PDP-11/34 är en lite större och äldre PDP-11 med UNIBUS-bakplan. PDP-11/23+ är lite mindre och har QBUS-bakplan vilket gör det lite lättare att hitta nätverkskort och sånt. Om någon är sugen och har funderingar så svarar jag gärna på frågor så gott jag kan, och så kan ni kika på min PDP-11 tråd

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag fick ju en 11/44 av PBGP senast, men jag skulle ju haft tid att meka med den också... Vore lite halvfint med nåt i workstationväg, egentligen, även om ett halvhöjdsrack gör sig hyfsat väl i ens lägenhetshall (det fick dock flytta ut i förrådet i helgen, tills jag får tid att fixa med den, som sagt)...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Tillökning i familjen!

En VAxstation II/GPX som synes, saknar sidoplåtar, lilla locket som täcker knapparna fram och en plåt för 5.25-sloten. Sägs fungera fint, jag har inte provat ännu.

Bandaren är en TK-50, urfadern till DLT (och däremed LTO kan väl sägas). Lagrar 100 MB och skriver med 45 KB/sekund. Mycket bra att ha för att installera gamla VMS-tejpar osv.. Det sitter en hårddisk i, en RZ-55E. 332 MB fullhöjd 5,25", ansluten till SCSI-kontrollern (också bra tillägg).

Så här ser det ut inuti. CPU:n och alla expansionskort sitter i bakplanet (QBUS), vissa kort har röda handtag med nummer, vissa har numret direkt på sig och tredjepartskort är det väl lite sådär med märkningarna på... Längst ned till vänster syns hårddisken. CPU:n snurrar i 5 MHz och tillverkades med ZMOS-teknik i 3000 nanometer.

Lite intressanta lösningar som dök upp långt senare i PC är t.ex. snabblås till dörren som döljer korten, fronten sitter med plastpinnar så det är bara att dra loss, och 5.25"-enheter sitter på rails och hålls på plats av ett enkelt snäppfäste.

Här är ett av de två minneskorten, de är på 8 MB styck. Ansluts med flatkabel till CPU:n också. Detta är ett fullhöjdskort, även kallat quad-height. Minsta möjliga kortet är alltså 1/4-del så högt och använder bara en anslutning mot bakplanet.

I bakplanet sitter:
* 1 st TK50 kontrollerkort
* 1 st SCSI-kort (3:e-part)
* 1 st serieportskontroller, 8 portar
* 1 st färggrafikkort, speciellt för GPX:en. Består av tre quad-height-kort!
* 1 st nätverkskort (AUI-anslutning)
* 3 st bus-grants, i princip dummy-kort
* 2 st minneskort enligt ovan
* 1 st CPU

Just min maskin verkar vara byggd runt 1987, men MicroVAX/VAXstation II lanserades redan 1985.

Permalänk
Medlem

Oj, vilken lyxig konfiguration det va! SCSI och nätverk! 16MB är ju alldeles lagom

Jag har glömt bort den här tråden lite. Ska se om jag inte kan bidra lite snart, ska nog ta tag i 11/44:an härnäst (Eller så blir det något annat )

Det är en kille på cctalk som håller på att sälja av en massa DEC-saker i staterna, det finns en chans att han har BA123-delar. Det du vill har är ju ganska platt och borde inte vara sååå dyrt att skicka.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Det var så mycket bättre förr, underbara bilder :>

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Tillökning i familjen!

Jag kunde inte låta bli att notera att det var du som var ute och bjöd på den där på tradera. Kännde igen namnet härifrån, fint att se att den får ett bra hem.

Själv var jag där (föreningen proxxi/ix auktionerade ut massa retro-datorer) och hämtade jag hem ett par HP Apollo burkar. Blev rejält förvånad när jag såg en Stride (länk1, länk2) på ett bord i lokalen, dom växer vad jag kan förstå inte på träd direkt. Den hade paxats av någon, hoppas denne inte gör något dumt med den.

Permalänk
Medlem

Usch, får lite blandade vibbar av det här.
Mekade lite med sånt här på första halvan av 90-talet, AUI-adaptrar för inkoppling till rg58-nätet, svindyra s/v dec terminaler som brännde in på nolltid, Allin1 (brr), inget vidare skoj att bifoga filer i eposten, bryggan mot internet-epost var ju knappast klockren heller, ett helsike att ange internet-epostadresser.
Konfa terminalservrar(hrm hette dom så?) var iaf lite skoj att lära sig.
Behövde inte göra många ADA/Pascal-kompileringar på en 386'a jfr med samma grej på VAX för att se att vart det skulle barka, när sedan alla chefer ville köra excel/msmail/outlook .....

Permalänk
Skrivet av stoof:

Jag kunde inte låta bli att notera att det var du som var ute och bjöd på den där på tradera. Kännde igen namnet härifrån, fint att se att den får ett bra hem.

Själv var jag där (föreningen proxxi/ix auktionerade ut massa retro-datorer) och hämtade jag hem ett par HP Apollo burkar. Blev rejält förvånad när jag såg en Stride (länk1, länk2) på ett bord i lokalen, dom växer vad jag kan förstå inte på träd direkt. Den hade paxats av någon, hoppas denne inte gör något dumt med den.

Nejd, inte ska det hända något dumt med den.
Den mår bra hemma hos ägaren som ämnar att fixa igång den efter ett diskras
Växer inte direkt på träd nej, speciellt inte med all dokumentation och mjukvara som fanns till den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Nejd, inte ska det hända något dumt med den.
Den mår bra hemma hos ägaren som ämnar att fixa igång den efter ett diskras
Växer inte direkt på träd nej, speciellt inte med all dokumentation och mjukvara som fanns till den också

Ah! Det var det jag ville höra.

Permalänk

Hej
Har en alpha 500au som jag inte har plats för, om nån av er digital fantaster skulle vilja ha den så finns den att hämtas i Mariestad helt gratis. Skulle vilja att nån som inte kommer kasta den på tippen tar den. Länk på en likadan http://www.stenlöf.se/alpha500au.htm

Skickar den ej då den är tung som fan

Permalänk
Medlem

Alpha 500au kom i två varianter, en som körde windows NT och en som körde VMS. Man ska kunna programera om någon ROM-krets så man kan byta, men jag är osäker på detaljerna.

Hmm, jag ska till modelflygetsdag i Nykvarn på Torsdag...

Fast jag är inte så sugen, jag försöker snarare banta ner samlingen lite. Hoppas någon nära dig vill ha den

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Var med och hämtade en (om jag inte mins fel) PDP-11/60 till en datorförening i Stockholm runt 1986 - 87. Maskinen vägde bly och under den veckan jag var där lyckades vi inte få igång den. Kanske någon som läser var med och vet hur det hela sluta?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Har en DIGITAL Venturis 575FP http://www.quickerwit.com/product.cfm?p1=3743&p2=2&p3=3

Har uppgraderat den med en 166 Mhz MMX P1 men den går bara i 150 Mhz och satt i 64 mb ram istället
Har även tryckt i ett Voodoo 2 och 4 gb hårddisk.
Körde Windows 2000 SP4 på den innan.
Har inte använt den på ca 4 år men tror den funkar fortfarande.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Var med och hämtade en (om jag inte mins fel) PDP-11/60 till en datorförening i Stockholm runt 1986 - 87. Maskinen vägde bly och under den veckan jag var där lyckades vi inte få igång den. Kanske någon som läser var med och vet hur det hela sluta?

Va den röd? Isåfall va det nog en 11/60. Va den blå? Då va det nog en 11/70 och det finns en chans att den lever kvar.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Va den röd? Isåfall va det nog en 11/60. Va den blå? Då va det nog en 11/70 och det finns en chans att den lever kvar.

Den var blå vill jag minnas. Föreningen hette på den tiden Pascal men bytte nog namn senare. De höll till i en källare bredvid, eller bakom någon ambassad. Vore ju skit kul om den maskinen finns kvar.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Den var blå vill jag minnas.

Är det den som syns på bild här tro:
http://www.stacken.kth.se/~thn/FullScale/f2-7.jpg

Modellen ser ut såhär framifrån:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/PDP-11-70-...

Isåfall finns den kvar, men har flyttat till Uppsala. Och den funkar.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Är det den som syns på bild här tro:
http://www.stacken.kth.se/~thn/FullScale/f2-7.jpg

Modellen ser ut såhär framifrån:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/PDP-11-70-...

Isåfall finns den kvar, men har flyttat till Uppsala. Och den funkar.

Intressant att du länka till Stacken, för det var där vi var och hämtade den Men jo det var med stor sannolikhet samma modell som på den nedre bilden.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Intressant att du länka till Stacken, för det var där vi var och hämtade den Men jo det var med stor sannolikhet samma modell som på den nedre bilden.

Jahaa, då blir jag nyfiken till vilken datorförening den hämtades till.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Jahaa, då blir jag nyfiken till vilken datorförening den hämtades till.

#11107602

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Se där nu har jag visst förlorat förmågan att läsa.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Mjaha, här sitter man och spenderar söndagkvällen med lite vatten med smak av torkade löv och en MicroVAX 3100. Tyvärr får jag inget liv alls över seriesnöret, troligen har signalen korsats någonstans i alla adaptrar.

Jag försökte få igång VAXStationen också, men det gick inge vidare.. Enligt statuskoderna så står den på självtest av grafikkortet, vet inte om den är purken för att ingen monitor är ansluten.

Permalänk
Medlem

Doktor_Krall: Jag fick tag i en kompis som varit med i Pascal, han var dock bara med ett kort tag och visste inte vad för status det är på föreningen idag. Men han trodde att Update fått en PDP-8/I från Pascal vid något tillfälle

cl3mens: ååh, dom jäkla seriesnörena! Är det en MMJ-kontakt eller en D-Sub? Har du gjort den själv?

hmm, vad för modell är det på vaxstationen? vissa av dom kan man hitta manualer för.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Det är en MMJ, hade en egenbyggd kabel för det som funkade fint på min 3100-98 och 4000-100. Men här var det tystnad.. Får felsöka lite sen, har inte dubbelkollat så denna ska ha samma pinout men det borde det väl vara? Annars så har jag iofs en hel påse med RJ-12or för ändamålet, det är jobbigt att slipa dom rätt bara.

Det är II GPX:en som klagar, hittade förklaringen till koden i någon manual, men fick inte redigt tummen ur sen. Det fanns ingen detaljerad förklaring i just den manualen har jag för mig. Och de flesta kör ju enkla maskiner utan grafikkort, så det är ont om info på nätet.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Doktor_Krall: Jag fick tag i en kompis som varit med i Pascal, han var dock bara med ett kort tag och visste inte vad för status det är på föreningen idag. Men han trodde att Update fått en PDP-8/I från Pascal vid något tillfälle

cl3mens: ååh, dom jäkla seriesnörena! Är det en MMJ-kontakt eller en D-Sub? Har du gjort den själv?

hmm, vad för modell är det på vaxstationen? vissa av dom kan man hitta manualer för.

Den föreningen heter Proxxi idag och var den jag sålde en massa datorer åt nyligen.

Vad som hände med den där PDPen vet jag inte, framgår (vad jag kommer ihåg från protokollen) ingenstans..

Skrivet av Doktor_Krall:

Den var blå vill jag minnas. Föreningen hette på den tiden Pascal men bytte nog namn senare. De höll till i en källare bredvid, eller bakom någon ambassad. Vore ju skit kul om den maskinen finns kvar.

Samma gamla lokal
Dock lite annorlunda föreningsform och det är en rätt turbulent tid med mycket som ändras.
Datorverksamhet sker främst i form av folk som pillar med Amiga på söndagar och Linuxfolk på måndagar.

Den maskinen står inte kvar där iaf..

Permalänk
Medlem

Hah, proxxi flög lite genom huvudet när jag läste Östermalm och ambassad, men trodde inte på sammanträffandet. Kul med lite datorhistoria.

För den som vill beskåda lite renoveringar (och urspårningar kring gamla IT-sverige) kan jag rekommendera:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=46611 - En mycket ambitiös renovering av en PDP 8, massa kulig läsning
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=51759 - PGBP fick lov att starta en tråd om sin...
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=51232 - En PDP 12!