Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraggel:

Jag testar Maxthon just nu och upplever en liten fördröjning men klart mycket bättre än standard webbläsaren.

När du säger dessa så ja, du har rätt. på maxthon är de en mindre fördröjning.
Men inte på firefox eller opera mini

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Jag läste först att batteritiden var ca 8h utan docka och 16h med. Sedan läste jag nånstans i tråden att det snarare var 7 resp 10h. Ger dockan så lite batteritid? Måste ju gå att få plats med ett gigantiskt batteri där i, om man jämför med platsen i själva padden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag läste först att batteritiden var ca 8h utan docka och 16h med. Sedan läste jag nånstans i tråden att det snarare var 7 resp 10h. Ger dockan så lite batteritid? Måste ju gå att få plats med ett gigantiskt batteri där i, om man jämför med platsen i själva padden..

Någon som använt dockan mycket som kan ge en hyfsat exakt bild på batteritiden? gärna vid surfande och en när man kollar film.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Någon som använt dockan mycket som kan ge en hyfsat exakt bild på batteritiden? gärna vid surfande och en när man kollar film.

jag att ut ca 9h på paddans batteri, ca dubbla med docka.

en fråga . varför funkar inte å ä ö? på dockan alltså...

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Serier och e-books

Har läst en hel del i tråden men kanske inte alla inlägg så jag kan ha missat något.

Jag är sugen på en Eee Pad för att surfa lite, läsa på Wikipedia, kolla klipp på Youtube osv. och det verkar den alldeles ypperlig till vad jag förstår. Men två andra viktiga saker för mig är att läsa e-books (oftast i PDF-format) och (scannade) serier som brukar var i jpg (eller packade i cbz/cbr).

Är det någon som har erfarenhet av pdf e-books (upp till A4-format) och scannade serier (upplösning från ca 500x800 - 1000x1400) på Eee Pad? Är lite intresserad av om man t.ex. kan se hela sidan (oavsett om upplösningen är 500x800 eller 1000x1400, och pdf i full A4) utan att behöva zooma.

Permalänk

E-books har jag inte så stor koll på men serier i .CBR är i alla fall inga problem. Läser just nu The Walking dead genom Appen Comica, riktigt snyggt upplägg och man får in en helsida i porträttläge helt perfekt! Detta va inget jag hade tänkt använda paddan till i början men nu när jag sett att det funkar så pass bra så lär det nog bli en hel del serier i sommar:)

Permalänk
Skrivet av Jezpur:

jag att ut ca 9h på paddans batteri, ca dubbla med docka.

en fråga . varför funkar inte å ä ö? på dockan alltså...

Kanske för du har fått in fel inamatningsspråk i inställningarna, ÅÄÖ funkar hur bra som helst för mig.
Se om du inte kan hitta nåt på språk och inmatning.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

jag att ut ca 9h på paddans batteri, ca dubbla med docka.

en fråga . varför funkar inte å ä ö? på dockan alltså...

Du måste ha ASUS tangentbord valt när du har dockan inkopplad för att kunna använda ÅÄÖ. Om du har valt Androids standardtangentbord så säger den till när du kopplar in den i dockan att du måste byta tangentbord.

Jag pratar alltså om skärmtangentbordet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag läste först att batteritiden var ca 8h utan docka och 16h med. Sedan läste jag nånstans i tråden att det snarare var 7 resp 10h. Ger dockan så lite batteritid? Måste ju gå att få plats med ett gigantiskt batteri där i, om man jämför med platsen i själva padden..

Jag har använt min transformer ganska flitigt men det är ganska svårt att mäta upp tiden, jag tycker nog 8 timmer verkar rätt rimligt om man blandar intensivt användande med knappt göra något alls.

När det kommer till dockan så har ju den ett exakt lika stort batteri som transformern själv fast batteritiden men får ut av den verkar variera beroende på användning. Tror den drar en del onödig ström från dockan även när transformern är fulladdad och den knappt används. Därför är det bäst att koppla i dockan när transformer har ca 50% batteri kvar. Då laddar den transformern full och räcker i ca 3 timmar, alltså får man ut ca 7 timmar av den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smilfrans:

E-books har jag inte så stor koll på men serier i .CBR är i alla fall inga problem. Läser just nu The Walking dead genom Appen Comica, riktigt snyggt upplägg och man får in en helsida i porträttläge helt perfekt! Detta va inget jag hade tänkt använda paddan till i början men nu när jag sett att det funkar så pass bra så lär det nog bli en hel del serier i sommar:)

Testa Perfect Viewer det lätt den bästa appen för att läsa serietidningar med och jag testat dom flesta apparna för det

Permalänk

Headset, Talk, problem

Jag försökte köra lite Talk nu mellan en vanlig dator/gmail/chat och Talk i Transformern...
Efter lite pillande så fick jag igång ljud och bild på datorn och startade en videochat.

Problemet är att man ser och hör allt i Transformern, precis som det ska vara, men dom vid datorn hörde inte mig. Har inte Transformern en inbyggd mic eller stöd för mic på headset?

*EDIT*
Nwm. Om man kommer ihåg att dra upp ljudet på datorn så hördes jag hur bra som helst... *rodnar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det kanske är något problem som jänkarna har, jag har läst att de ibland måste betala extra till operatören för att få lov att köra hotspot, girigt.

Det var iaf inget problem med min Desire när den körde 2.2, har inte testat sen jag rootade och installerade 2.3.4.

/hulle.

det handlar mer om att telefonen (dom flesta android-telefoner) hostar/delar deras internet över wifi med hjälp av nått som kallas ad-hoc. Med andra ord en lösning som inte kräver en dedikerad router/accesspunkt.

Nackdelen med detta är att android (oavsett version) inte stödjer att ansluta mot just dessa ad-hoc nätverk. Det finns dock sätt att gå runt detta. En del enheter (xoom ev.) har av tillverkarna modifierad wifi-drivrutin, och detta öppnar upp för oss med transformer (eller vilken honeycomb platta somhelst) att också modifiera denna wifi-drivrutin.

Dock kräver det att du har root för att kunna ändra i denna fil, så vill du inte roota din transformer så får du klara dig utan ad-hoc och därmed inte kunna ansluta mot dom flesta mobila hotspots.

Du kan givetvis använda bluetooth-tethering. Själv har jag modifierat denna fil (tar bara några sekunder, om du har root) men använder BT mot min htc legend då detta sparar batteri (får lätt ut en hel dag med tethering på mobil-batteriet när jag har BT). Det innebär sämre överföringsfart jämfört med wifi, men om jag har tillgång till laddare till mobilen brukar jag dra igång wifi istället.

Det som är bra med BT är att du slår på BT på telefonen (och startar tethering) och sen ansluter mot den med transformern.. BT drar nästintill ingen ström när den inte används, så jag kör bara tethering hela tiden på telefonen, och har internet närhelst jag vill - om än telefonen är i fickan eller väskan.

du kan själv läsa guiden om du har root här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1093778&high...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Då har man skaffat sig en platta
En fråga, hur funkar multitaskingen i android? Jag menar om jag öppnar webläsaren och sedan trycker på hemknappen kommer då webbläsaren vara aktiv och dra bratteri? isåfall hur sräger jag av den på riktigt?
Skrivet från plattan

webläsaren ska inte dra någe batteri när den är "minimerad" och stängs av när helst ram-minnet behövs av tex ett spel eller annat program.
Du kan givetvis köra en task killer men det brukar bara ställa till det, då dessa oftast stänger ned andra nödvändiga tjänster och resulterar i en CPU hit när plattan startar dom igen, vilket försämrar batteritiden.

Permalänk

Hej Asus, nu har även jag råkat ut för det problem som det börjar vimla av på nätet, kolla bara på xda-forum.
Det går ej ladda t-bordet till paddan mer, händer noll och intet. Det här verkar drabba dom som låter t-borsdockans batterinivå gå ned på noll,när det hänt så går den ej ladda up mer. Hoppas det går lösa med en fix eller ska man inrikta sig på att skicka tillbaka den?

Stefan

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk

Har blivit riktigt intresserad av eee pad:en under de senaste veckorna, och mer och mer sugen blir man när man har läst alla 30 sidorna på denna tråden! Som jag ser det så är de enda nackdelarna (enligt recensioner) antalet tablet-anpassade appar och videouppspelning. Jag tror nog i alla fall att dessa problem kan/kommer lösas. Jag har redan en HTC Desire och jag tycker att i uppdateringsloggen på varenda app jag använder står det att appen nu ska funka bra med tablets med. Problemet med videor kan lösas också, genom att konvertera med dom inställningarna som någon vänlig människa har länkat till tidigare flera gånger. Har en fråga förresten, är Spotify appen bara som en uppskalad version av den till smartphones eller är den omgjord för tablets? Tack! Måste också som alla andra berömma Asus engagemang i den här tråden som sätter en förebild till alla andra företag!

Permalänk

Ni som använder BT tethering vad för program använder ni på era Android telefoner och om ni inte använder nått program hur går ni tillväga?
Ni som har fått fart på WiFi tethering på era andriodtelefoner har ni rootat? Om inte vad har ni för telefoner och för version på andriod?
Har själv transformer och en HTC desire med 2.2 och har fått fart på BT tethering med PDAnet tablet men det fungerar väldigt instabilt.
Tack på förhand.

//Canada_Adde

Permalänk
Skrivet av stefannorr:

Hej Asus, nu har även jag råkat ut för det problem som det börjar vimla av på nätet, kolla bara på xda-forum.
Det går ej ladda t-bordet till paddan mer, händer noll och intet. Det här verkar drabba dom som låter t-borsdockans batterinivå gå ned på noll,när det hänt så går den ej ladda up mer. Hoppas det går lösa med en fix eller ska man inrikta sig på att skicka tillbaka den?

Stefan

Hej!

Det låter inte bra att tangentbordsdockan inte längre går att ladda - vi har inte haft liknande problem med våra egna enheter (även när dockan går helt tom).

Vår rekommendation är att ringa vår svenska support och ta ärendet vidare.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Ni som använder BT tethering vad för program använder ni på era Android telefoner och om ni inte använder nått program hur går ni tillväga?
Ni som har fått fart på WiFi tethering på era andriodtelefoner har ni rootat? Om inte vad har ni för telefoner och för version på andriod?
Har själv transformer och en HTC desire med 2.2 och har fått fart på BT tethering med PDAnet tablet men det fungerar väldigt instabilt.
Tack på förhand.

//Canada_Adde

Jag använder en HTC Desire med android 2.2, orootad och omodifierad och kör Portable Wi-fi Hotspot och det funkar både stabilt och enkelt. Enda problemet jag haft med det var då jag hade ett program som slog på telefonens Wi-fi själv, att det då ersatte 3G uppkopplingen och hotspoten slutade fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har också en HTC Desire och det har fungerat alldeles utmärkt med wifi-hotspot till Transformer, ingenting rootat. Telefonen hade 2.2

Nu har jag rootat Desiren och installerat stock 2.3.4 men jag har inte haft tillfälle att testa hotspot med Transformern igen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Hejsan allihopa!

Har lite frågor, kände på en eee pad i en butik och jag hoppas att ni kan svara

1. Är vikten jobbig när man använder den länge? När jag testade höll jag den med vänsterhanden och klickade med högerhanden och kan tänka mig att man inte vill hålla den på det sättet så länge.

2. Jag tyckte att demo plattan var lite seg, animeringar gick inte så mjukt och det laggade lite. Dock hade den bakgrunden med vattnet ni vet som bubblar när den laddas och av erfarenhet vet jag att allt blir segt och laggigt när man har en levande bakgrund, skulle det kunna vara så att den gör allt segt? För i så fall stänger man bara av den och väljer något annat. Fast jag vet inte vad det var för andra appar igång och så vidare men tycker ni att era plattor är sega där hemma?

3. Hur ser Sporify-appen ut? Är den bara uppskalad från smartphone-varianten?

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av NisseVista:

Hejsan allihopa!

Har lite frågor, kände på en eee pad i en butik och jag hoppas att ni kan svara

1. Är vikten jobbig när man använder den länge? När jag testade höll jag den med vänsterhanden och klickade med högerhanden och kan tänka mig att man inte vill hålla den på det sättet så länge.

2. Jag tyckte att demo plattan var lite seg, animeringar gick inte så mjukt och det laggade lite. Dock hade den bakgrunden med vattnet ni vet som bubblar när den laddas och av erfarenhet vet jag att allt blir segt och laggigt när man har en levande bakgrund, skulle det kunna vara så att den gör allt segt? För i så fall stänger man bara av den och väljer något annat. Fast jag vet inte vad det var för andra appar igång och så vidare men tycker ni att era plattor är sega där hemma?

3. Hur ser Sporify-appen ut? Är den bara uppskalad från smartphone-varianten?

Tack för svar!

Ska försöka svara

1. Ja den blir tung, inte alltför bekvämt att hålla den med en hand ( dock finns det ingen platta som är så)

2. Plattan flyter på riktigt bra, kan förekomma lagg men det är mer HC som failar.

3. 9/10 enda minuset är att när man kör hdmi mot tvn så skalar den upp fel så man missar en del av sök fältet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12343:

Ska försöka svara

3. 9/10 enda minuset är att när man kör hdmi mot tvn så skalar den upp fel så man missar en del av sök fältet osv.

Man kan inte "skippa" i låten man lyssnar på heller för att "knapparna" i honeycomb är i vägen

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Hej igen ASUS, felet att det inte går att ladda t-bordet uppkommer om man låter den gå ned på 0% och sen låter den typ ligga en dag , då tar den inte emot laddning mer, finns en tråd på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1112835 låt inte luras av rubriken, det finns massor av användare som råkat ut för detta problem. Tips till dig/er prova låt -bords dockan ladda ur, låt den ligga en dag ni kommer inte kunna ladda den sen igen hur länge ni än försöker.

Stefan

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Skrivet av niklas12343:

Ska försöka svara

1. Ja den blir tung, inte alltför bekvämt att hålla den med en hand ( dock finns det ingen platta som är så)

2. Plattan flyter på riktigt bra, kan förekomma lagg men det är mer HC som failar.

3. 9/10 enda minuset är att när man kör hdmi mot tvn så skalar den upp fel så man missar en del av sök fältet osv.

Skrivet av ceogar:

Man kan inte "skippa" i låten man lyssnar på heller för att "knapparna" i honeycomb är i vägen

Okej tack! Kom på att jag tyckte nog att plattan blev så tung för att OnOff hade många stöldskydd, hållare och en massa annat som fick den att kännas så tung, tänkte inte på det innan Hoppas då att Spotify anpassas för HB snart. Blir nog till att jag sticker och köper en eee pad idag

Permalänk

Nu bara måste jag posta något igen. Kom på varför man missar en del av interfacet när man använder HDMI. Plattans skärm har 1280x800 pixlars upplösning vilket inte är äkta widescreen (vilket HDMI visar) utan 16:10. Därför att 1280/16 = 80 och 800/80= 10. Men 1080p och 720p har förhållandet 16:9 vilket då gör så att den sista sextondelen skärs bort när man visar den på tvs. Alltså där honeycomb-knapparna sitter och därför visas inte dom på en tv. Nu vet jag inte vilken upplösning man kan köra med plattan men jag antar att det är dem två tidigare nämnda?

Permalänk

ASUS, här kommer bekräftelsen på felet från era europeiska medarbetare, Belgien tror jag det var, se länk.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1112835&page... se attached thumbnails.
Får hoppas det gäller både dränering av batteriet och att man inte kan ladda den igen när den varit på 0% över 1-2 dygn.

Stefan

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseVista:

Nu bara måste jag posta något igen. Kom på varför man missar en del av interfacet när man använder HDMI. Plattans skärm har 1280x800 pixlars upplösning vilket inte är äkta widescreen (vilket HDMI visar) utan 16:10. Därför att 1280/16 = 80 och 800/80= 10. Men 1080p och 720p har förhållandet 16:9 vilket då gör så att den sista sextondelen skärs bort när man visar den på tvs. Alltså där honeycomb-knapparna sitter och därför visas inte dom på en tv. Nu vet jag inte vilken upplösning man kan köra med plattan men jag antar att det är dem två tidigare nämnda?

Jag körde idag spotify med hdmi och som du och andra skriver så tappar man en bit i nedre kanten, det som händer är att knapparna längst ned inte syns eller delvis är utanför bilden, både på plattans skärm och tvn. Man kan navigera i spotify trots detta men det blir pilligt och man måste gissa sig fram. Annars funkar det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

frågor t asus

Några frågor till Asus:

- Transformern tycks vara slut i de flesta butiker för närvarande. Kommer det nya enheter kontinuerligt eller kommer det en ny "batch" så småningom och kommer den i så fall innehålla hård/mjukvaruuppdateringar för kända problem?

- Går det att dela med sig av sin internetuppkoppling med sin Windows Mobile-telefon via usb-sladd?

- Finns det möjlighet att ladda transformern i bilen via tändaruttaget?

- Finns det något datum på 3g-modellen?

Har läst igenom det mesta av tråden, beklagar om någon/några av frågorna redan besvarats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnemne:

Några frågor till Asus:

- Transformern tycks vara slut i de flesta butiker för närvarande. Kommer det nya enheter kontinuerligt eller kommer det en ny "batch" så småningom och kommer den i så fall innehålla hård/mjukvaruuppdateringar för kända problem?

- Går det att dela med sig av sin internetuppkoppling med sin Windows Mobile-telefon via usb-sladd?

- Finns det möjlighet att ladda transformern i bilen via tändaruttaget?

- Finns det något datum på 3g-modellen?

Har läst igenom det mesta av tråden, beklagar om någon/några av frågorna redan besvarats.

2: nej inte ännu vad jag vet, kan du dela via blåtand kanske? Min gamla winmo klarade det.

3: ja och nej. Med en vanlig usb laddare för tändare går det sakta och endast när plattan är avstängd. För närvarande är det nog bara medföljande laddaren som kan ladda plattan med full fart och den tar 100_240 volt ac. Inga 3de part klarar det afaik. Kolla så den har 12-15 volt 1.2A för att försäkra dig om att den klarar ladda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har införskaffat mig en eee pad idag och är väldigt nöjd men är det bara för mig som det inte går att pinch-to-zoom på sweclockers förstasida? Överallt annars går det men inte på just sweclockers förstasida, lite konstigt