Ha fler samtidiga användare på sin sida?

Permalänk

Ha fler samtidiga användare på sin sida?

Hejsan allihopa

Jag har en virtuell webbserver med ett antal virtuell host sidor. Jag testade att belasta webbserver med en gratis tjänst som simulerade att flera användare gick in på sidan sammtidigt , först 10 st sen 20st upp till 40st pers. Det jag märkte var att ramminnet gick åt som smör i solsken, och tillslut började den swappa, men kan det verkligen mer krävas mer än 1GB ram för 10 samtidiga användare?

Det som jag reagerade på var att redan vid 10st personer så blev fördröjningen 2 sekunder,, och sen blev det bara värre ju längre testa pågick.

Den virtuella maskinen är en Debian 6 med 1GB ram och 2st 2.4GHz kärnor. Sidorna är Wordpress sidor.

Jag har inte gjort någon optimering alls och mysql servern ligger på samma virtuella maskin.

Inga optimeringar har gjorts.

Tack på förhand

Permalänk

Jag har märkt att det är fler som har tittat på min fråga men ingen har lämnat något svar eller förslag. Frågan är enkel borde inte min server kunna ha fler samtidiga användare mina webbsidor utan att fördröjningen skall bli hög? eller är allt som det skall vara?

Om det är någon mer info som ni känner att jag inte har givit er som ni behöver för att svara på min fråga så skriv detta.

I be back

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget svar, däremot är jag väldigt nyfiken på tjänsten som simulerar användare. Vad använder du för något?

Visa signatur
Permalänk

Jo jag såg ett youtube klipp från .se (punkt se) där va det ett företag som hade en presentation om krascher av servrar och dom leverar en gratis tjänst där man kan testa sin server för belastning. ska se om jag kan hitta sidan,,, här är adressen till klippet: http://www.youtube.com/watch?v=3jZ9x3E8X54
och företaget heter Load Impact som jag sökte på och gick in på deras sida där tjänsten finns.
Nu när jag skrev detta inlägget så körde jag testet igen och det är både ramminnet som går men och cpu som slår itaket,, processor är en q6600 som jag har avlagt 2 av dom 4 st kärnorna till den virtuella maskinen. Jag kan inte experimentera ioch med att sidorna ligger live, jag måste ju stänga av och sätta igång den virtuella maskinen om jag vill ändra minnet eller något annat på maskinen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du väldigt många/stora/osmidiga databasanrop så kan det säkert gå på knäna. Att mycket minne verkar gå åt (du säger att du kör en VM med 1 GB RAM — hur mycket är tillgängligt för webservern? Kan vara från 900 MB ner till 500 MB beroende på bakgrundstjänster, etc.) tyder på att du har stora databasanrop. Mer välbesökta sidor använder alltid mer avancerade lösningar än att bara plocka all info från databasen varje gång — t ex generera statiska sidor vid databasuppdateringar, se till att kunna cache:a så många databasanrop som möjligt, etc.

Det är inga problem att göra en sida som knappt klarar en enda användare om man inte håller koll på sina databasanrop. Tänk efter hur många sådana som görs varje gång en sida laddas, och se om du inte kan t ex plocka mer data i färre antal anrop. Låt hellre databasen hantera mer komplicerade anrop än att anropa den 10 gånger; är det något som databasservrar kan så är det att skyffla data på egen hand. Öppnar du en mängd små anslutningar hela tiden så ger du inte MySQL en chans att optimera.

Som ytterligare notering kan nämnas att det ligger i Load Impacts intressen att påvisa stora skillnader, så utan närmre analys så kanske deras lasttester inte är så representativa för vanliga användare. Simulerar de 40 användare som F5:ar varje sekund så blir det snabbt tjockt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Tack för tipsen phz! dock så kör sidorna omodiferad version av mysql 5.1 (som levervaras av Debian) och wordpress 3.1.3 (jag har inte använt mig av debians version av wordpress pga att den är "out of date"). Det du föreslår är att jag går in i koden för wordpress och ändrar i sql frågorna, tyvärr är jag inte bra på varken php eller sql vilket resulterar i att det är stor risk att jag skadar något vilket gör sidan oåtkomlig för besökarna. Om jag får exakt beskrivning på vad jag kan göra för optimeringar så blir jag väldigt glad.

Tack än en gång och "i be back"

Permalänk
Medlem

Visst att WordPress är lite tungdrivet helt out of the box men inte så som du beskriver, den ska ju lätt klara dom samtidiga användarna du angeer, fast är lite tveksam till ramet, maxar du det och det börjar swappa så kommer ju givetvis sidan bli skitseg, kör du Apache så jao då går det åt ram, antingen slänger du i mer eller byter till Nginx.

Men sen, använd alltid cache, typ WP Super Cache, det går även att använda DB Cache Reloaded samtidigt, båda dessa gör att WordPress blir faktiskt ganska snabbt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att köra en enda MySQL-server som de virtuella maskinerna ansluter till, och sedan bara ha flera konton med olika rättigheter? Som jag förstår det kör du flera MySQL-servrar på samma gång, du skulle nog spara en del minne om du bara hade en du körde.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Tack för tipsen ,, ja jag kör Apache2 och varje wordpress sida kör sin egna databas i mysql på samma server, allt är på en enda virtuell server förutom en virtuell monowall router på 64 mb ram vilket möjliggör ipv6 för det nätet och websidorna som jag hostar, dock så stöder ju inte mysql 5.1 ipv6. Hur mycket ram anser ni är tillräckligt? Jag har tillgång till upp till 8 GB ram dock måste modersystemet också ha lite,,

Permalänk
Medlem

Släng in cherokee eller annan lättviktig webserver och in med APC först och främst.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Du kan även lägga in nginx som statisk webfront så släpper du serva bilder och ren text från apache. Det spar en hel del minne. Känner man sig modig kan man ju skippa apache helt och köra fastcgi.
Fintuna MySQL till den minnesmängden du har är också att rekommendera.
Sen finns det väl plugins till Wordpress som cachar och har sig som man kan prova.

Permalänk

Hejsan allihopa

Jag har flyttat min webbserver till en fysisk maskin med drygt 700mb ram och mysql servern är på samma hårdvara allt är i en låda, jag och körde loadimpact.com:s belastningstest och jag kom bara upp i 30 samtidiga användare därefter så slutade testet,, här är resultatet:

Clients 10 20 30
Delay (s) 2.57 4.88 31.5

Med andra ord så klarar min server ungefär 20 samtidiga användare
Något jag undrar över är vad ni tycker om testresultatet, är 2.5s för 10 st samtidiga användare mycket ?
Skall det vara under 1s ?
Jag vill bara ha en uppfattning hur bra min webbserver är, jag har inte tänkt att börja sätta upp en kluster av webbservrar här hemma

Ha det bra nu

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror väldig mycket på vad du har för kod på sidan, som det har redan påpekats, man kan göra sidor som ger väldigt lite last, eller enormt tunga sidor, beroende på din tilltänkta målgrupp med sidorna så får du bedöma om det är bra eller dåligt, du kan ju även slå i taket i din nätuppkoppling, du får kolla hur det används i verkligheten o anpassa dig efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Återigen så är målet för företaget du använder för att göra lasttester att få dig att vilja använda deras betaltjänster, så ta många nypor salt med deras resultat. Personligen hade jag troligen inte litat på dem överhuvudtaget.

nginx och FastCGI som nämnts är annars något att titta på om du vill skala upp antalet användare.

Man kan också titta på mer resurssnåla alternativ till WordPress, men det brukar vara tungrott att få användare att byta ramverk. Får du igång lite caching så ska det inte vara några större problem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Ett tips är att använda XCache. Hade samma grej på min server förut.. men blev bättre med php-xcache.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com