Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Medlem

Det var trist att höra. Var där och köpte en 55 tums LG + 3års försäkring för 2 veckor sedan:(

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Det var trist att höra. Var där och köpte en 55 tums LG + 3års försäkring för 2 veckor sedan:(

Garanti har du från LG och försäkringen är genom Solid - så det var inte ett dåligt köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

http://www.allabolag.se/5562032937

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det verkar som om de allra flesta här tror att Onoff, Siba, Elgiganten etc faktiskt lever på datorer, där dessa kedjor faktiskt normalt har rätt uselt utbildade säljare jämfört med de flesta här.

Mer fel kunde ni inte ha.

Vilket tror ni de tjänar mest på? Att sälja en laptop i budgetsegmentet eller att sälja inbyggnadsspis, micro, spisfläkt, kyl & frysskåp till ett par som ska renovera köket?
Att sälja en maximalt prispressad 22"-datorskärm eller att sälja 46"-TV'n med hemmabiosystem, spelkonsol och gärna tillhörande blu-rayspelare?
En HP-dator eller tvättmaskin, torktumlare och avfuktare till en ny tvättstuga?
Ett grafikkort eller en espressobryggare, gärna med tillhörande va-installation?

Vill ni träffa en duktig och väl utbildad säljare på Elgiganten, Onoff etcetera, lämna datorbordet och gå till det stora området med vitvaror. Det är oftast där de hamnar, för det är där du säljer varor för rejäla summor pengar.

Tilläggas kan att vitvaror extremt sällan har mer än ett års garanti, och extremt få Svensson kan/får installera och/eller laga dem själva. Det är här Onoff, Elgiganten etc faktiskt tjänar pengar, inte på en sketen dator med nollmarginal.

I övrigt är Onoff's konkurs ett hårt slag mot konkurrensen då Elgiganten och Mediamarkt bara befäster sin ställning ytterligare, och att Mediamarkt långsamt men konstant höjt sina priser sedan sin etablering är ju ingen direkt nyhet.

Tycka vad man tycka vill, men mindre konkurrens är alltid negativt för slutkunden, det vill säga oss.

true story +1

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Dum fråga, men vad är Audio video för butik, och var i landet finns de? Jag tror nog aldrig jag varit inne i en om jag ska vara ärlig.

http://www.audiovideo.se/ titta där var dom har butiker.
Själva butikerna är inte så stora som elgiganten utan mer som småbutiker (ex expert osv) I alla fall här där jag bor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Först netonnet som gick till SIBA och nu är ONOFF borta. Var väl bara en tidsfråga.

SIBA blöder också fast inte lika kraftigt som OnOff gjorde.

Permalänk

Ni som säger att jobben "försvinner" har fel. Jobb försvinner först när efterfrågan på vad jobben åstadkommer försvinner, vilket är tvärtom i detta fallet. Efterfrågan på Hemelektronik bara växer och växer. Dock försöker för många företag få en bit av kakan, vilket leder till konkurs för somliga, kakan finns dock fortfarande kvar att ta för samma mängd människor t.ex samma sparkade säljare på OnOff

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buzz996:

.. Håller faktiskt med -=FULLMOON=-, de vet inte ens skillnaden mellan cs o crysis....

Nu förstår jag äntligen vad de som klagar på säljarnas kunskap menar. Usch och fy på dem att de "inte ens vet skillnaden mellan CS & Crysis".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är inte bara momsen. Arbetsgivaravgifter samt inkomstskatterna i sverige är högre än många länder i övriga europa. Om lönen efter skatt är samma i sverige och land X men att de nämnda skatterna är högre i sverige så blir det såklart dyrare för det svenska företaget, resulterande i högre priser.

Sen är kronan ganska stark just nu.

Precis! Det är inte bara momsen. Sociala avgifter och löner är mycket högre i sverige. Sen är det ju väldigt mycket extra transporter för att få iväg varorna genom vårt avlånga land. Kostar massor med pengar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gathor:

Tidsfråga ja, Mediamarkt har suttit och pressat ganska hård på priserna (förutom dator komponenter) för att de andra företagen ska försvinna ur leken så att mediamarkt kan ta över sverige =/

Det verkar fungera, MM ligger ju som sagt 2a på omsättningslistan nu, och bara varit i spelet 5 år?

Ni som säger att netonnet ska konka snart, vad baserar ni det på? Jag tycker personligen att netonnet är perfekt, de har internetpriser i fysisk butik och personalen har alltid varit trevliga och bra att göra med när jag besökt butikerna i Ullared och i Helsingborg.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra! Har visserligen inte handlat på Onoff själv under de senaste 15 åren men konkurrens är alltid bra.
Och alla som klagar på att de är dyra.. ni vet väl att de har haft lägsta prisgaranti i minst 10 år va? dvs finns en vara till ett billigare pris i en annan fysisk butik (dvs inte internetpris) så får du köpa varan för det priset på Onoff också.

Vet att när morsan köpte en video (ja det är ett antal år sen ) så sträckte sig prisgarantin under 1 månad eller så.
Hon köpte en video på Onoff och 3 veckor senare fanns samma video billigare i nån annan kedja så hon åkte tillbaka till butiken där den köptes in och fick tillbaka mellanskillnaden plus typ 10%.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Bara av och döma ditt svar så kan man konstatera att du inte verkar speciellt trevlig.

Och varför in i h-lvete ska jag vara trevlig mot någon som påstår att ALLA som jobbar på ONOFF är otrevliga? och VARFÖR ska jag lägga den energin på att skriva ett vänligt svar till en jävligt korkad kommentar samma dag som jag får besked att min arbetsgivare lämnar in KK-ansökan?

Nu får du fan skärpa dig ett snäpp till.

Permalänk
Medlem

Elgigantens vd sa 2008 att en av de ledande elektronikkedjorna kommer slås ut inom 3 år. Undra om det var OnOff han tänkte på.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppetm:

Nej... det ar aldrig 40% i butikerna, sluta sprid dynga - det var 25%.

Räcker det inte att jag och många andra inte kommer ha en arbetsgivare snart? Det vore ju underbart om alla 12-åringar kunde tänka sig för och tänka på alla anställda. Räkna genomsnitt 10-12 per butik * 60 + Allt folk på huvudkontoret, samt folk som gör hemleverans och installation.

Det är GANSKA många som står utan någonting. Och att ni sedan drar alla säljare/butiker över ett streck, väx upp. Bara för att A är elak mot dig betyder inte det att resten av alfabetet är elaka också.

Jo, precis. Nu kommer alla svenskar att sluta handla hemelektronik och vitvaror.

ELLER, så kan personerna som jobbade på OnOff bara börja jobba på en av de andra tusentals butiker inom exakt samma område som finns.

Permalänk
Medlem

Trodde OnOff stod på en ekonomiskt stabil grund med tanke på hur mycket dom säljer

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Halvtråkigt. Men konkurrensen är väl för hård, antar jag! :/

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skulle vara kul och veta hur mycket dom tjänar i ren vinst på en bärbar som dom säljer för ca 10k...

1000kr? eller 5000k?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

skulle vara kul och veta hur mycket dom tjänar i ren vinst på en bärbar som dom säljer för ca 10k...

1000kr? eller 5000k?

I ren vinst brukar det vara runt 1000 lappen, oftast just under.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat OnOff. Eller SIBA.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BergLake:

skulle vara kul och veta hur mycket dom tjänar i ren vinst på en bärbar som dom säljer för ca 10k...

1000kr? eller 5000k?

Snarare 3-400.

Det skojigaste i tråden är alla nötter som påstår att ONOFF haft högre priser än alla andra utan att faktiskt koppla att det är just prishetsen som lett till ett klimat med sämre service och hårdare garantivillkor. När samtliga aktörer i branschen går med förlust borde det vara uppenbart för konsumenterna att det måste skäras in någonstans. Jagar man alltid lägsta pris bidrar man aktivt till ett uselt företagsklimat, men dessvärre tänker alltför många inte längre än plånboken räcker.
Att PhoneHouse sedan slår på stora trumman med en kampanj där de annonserar "Laptops under inköpspris!" borde få magen att vända sig på varenda kotte med lite insikt i företagsekonomi.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergLake:

skulle vara kul och veta hur mycket dom tjänar i ren vinst på en bärbar som dom säljer för ca 10k...

1000kr? eller 5000k?

mycket mindre...bärbara datorer e hårt pris pressat

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dom som förskottsbetalat och kanske inte får sina varor...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

skulle vara kul och veta hur mycket dom tjänar i ren vinst på en bärbar som dom säljer för ca 10k...

1000kr? eller 5000k?

snarare +-0 i bästa fall...

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grim2you:

Ja men se där ja! Det var ju på tiden, dålig service och dyrare än många andra!

Skrivet av M1NT:

/care

Förjävla tjurig personal gillas inte.

Håller helt med. Dyra och tjuriga (på fler än bara ett sätt).

Skrivet av MarcanOlsson:

Tråkigt för dom men gör dom lite utförsäljning för en billig peng så blir det bra för mig.

He he känner samma sak!;):D

edit: Ha ha fanns inte mycket av "värde" på hemsidan som jag känner att jag vill köpa.xD Jag vill ju ha 28" skärm(ar?), 2 TB HDD och liknande men hittade inget sådant så det får nog bli Inet ett tag framöver i alla fall.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Fasiken vad skönt, otrevlig och okompetent personal (iaf häromkring) och har dessutom haft överpriser så länge jag kan minnas...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LINJEinc:

Jag kommer sakna Onoff, jag gillade verkligen deras unika koncept med dåligt utbud, dålig service och höga priser.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Fasiken vad skönt, otrevlig och okompetent personal (iaf häromkring) och har dessutom haft överpriser så länge jag kan minnas...

Precis: när jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på vad en forumkollega sa lite längre upp i tråden (citerat över dig).

Klok forumkollega! Kan inte annat än att hålla med.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Som jag sa tidigare i tråden så är onoff lika stor delägare i resursgruppen som siba/waldir. Det finns inget som säger att Siba inte kan konka. Själv hade jag sett det som mer sannolikt än onoff, men min gissning nu är att de blir nästa att falla.

SIBA har precis lagt ned sin butik i Södertälje så de är kanske inte långt ifrån "omstrukturering" också.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dom anställda även fast merparten är tekniskt okunniga.

I Norrköping håller Expert på men nedskärningar, Inte så otippat nu eftersom dom har en liknande målgrupp & koncept.

Men för egot ska de bli skoj med REA.

Permalänk
Medlem

Kolla bara OnOffs omdöme på Prisjakt, ingen vacker syn. Kanske lika bra att det blev som det blev.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Angående chanser för återbetalning av pengar

Så här ser det ut i stora drag:

Vid betalning med kreditkort dvs kort som du får räkning på i efterhand så kan du vända dig till kortföretaget/banken och få tillbaka beloppet, enlig lag men bara på kreditköp.

Vid betalning med bankkort(betalkort) där beloppet dras direkt från bankkonto så räknas det som en förskottsbetalning och där har man inte samma rätt att få tillbaka pengarna, men ibland har banken/kortföretaget betalat tillbaka ändå som goodwill så det skadar inte att försöka.

Det är viktigt att observera skillnaden mellan betalkort och kreditkort då många felaktigt tror att visa/mastercard betalkort är ett kreditkort när det är ett bankkort direktkopplat till bankkontot.

Detta i och med att dessa kort finns i varianter både som riktiga kreditkort och som bankkort.

Kreditkort är det bara om beloppet betalas i efterhand dvs i praktiken då du får månadsräkning på alla dina köp. Dras beloppet direkt från bankkontot är det ett betalkort och i princip lika osäkert som direktbetalning. Dock kan man ju ha en löpande kredit på själva bankkontot och har man använt sig av den har man större skydd eftersom man då använts sig av en kredit.

Vid sk direktbetalningar (förskott) via internetbanken är läget sämre, man kan vända sig till konkursförvaltaren vilket också gäller om man nekas få tillbaka av banken/kortföretaget när man har ett bankkort. Tyvärr hamnar man sist i kön av fordringsägare med en sk oprioriterad fordran vilket innebär att man bara får pengar om det finns några kvar i konkursboet när alla andra fått sin del vilket brukar betyda att man inte får något alls eller möjligen bara en liten del om man har tur.

Har man däremot valt faktura och ej fått varan så kan man bestrida fakturan då du inte behöver betala i efterskott för något som ej levererats. Har du fått varan måste du dock betala den.
Postförskott är ju säkert i sådana här fall eftersom har inte varan kommit finns det ju heller inget att betala.

Detta gör ju att man definitivt ska undvika direktbetalningar i förskott då man kan bli av med hela beloppet och ändå inte få varan vid konkurs. Undvik också betalkort utan betala istället med ett riktigt kreditkort om det inte gäller småsummor som man har råd att förlora.