Permalänk
Medlem

Månadens tankenöt!

Hej,

Jag har ett system som inte blir klok på!

Min hårdvara består av:
-Moderkort: ASUS striker II Formula nForce 780 SLI socket 775
-Grafikkort x 2: GeForce 9800GX2 1024MB DDR3
-RAM-Minnen x 2: OCZ Reaper HPC 2048MB
-Processor: Intel Core 2 EXTREME QUAD x9650 3.0GHz

Saken är den att jag får bluescreen, helt random, ibland blir det så under OS installation, ibland idle i Windows, ibland när man surfar, ibland när jag spelar spel eller använder tyngre program, ja ni förstår. Ingen logik alls!
Jag har provat med nya minnen, tagit ut ett grafikkort, bytt plats på graffikkorten samt minnena, ändrat volten för DDR minnena (till det rekomenderade), provat med ett nytt nätagg (dock ganska svagt men problemen yttrar sig precis på samma vis, alltså bluescreen helt random).
Det enda jag kan tänka mig är att moderkortet är sönder, men mina kunskaper är begränsade och hur vanligt är det egentligen att ett moderkort går sönder?

Någon som har några idéer? Jag skulle vara ytterst tacksam för detta blir jag inte klok på! Måste dessutom ha datorn nu till universitetstarten..

Permalänk
Medlem

Det är väl det enda som är kvar, att testa med ett annat moderkort dvs...
Hur känns nord och sydbrygga ? Jag fick liknande problem när mitt moderkort gav upp, då blev chipset helt otroligt varmt.

Permalänk
Medlem

Provat att uppdatera Bios?

Kan kanske löna sig.

Permalänk
Medlem

Om moderkortet hade vart sönder, så hade du nog fått mer problem än random bluescreens, testa att uppdatera bios till moderkortet till att börja med.

EDIT: Damn you bahama!!!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren!
Jag uppdatera BIOS är väl det enda jag inte gjort än!
Några fler spontana förslag innan jag trycker på Köp knappen om det inte skulle fungera?

Permalänk

Jag är inte jätte duktig på sådant här men kan det inte vara skärmen?

Permalänk
Medlem

Knappast troligt va..

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlasatlas:

Jag är inte jätte duktig på sådant här men kan det inte vara skärmen?

skärmen orsakar inte random bluescreens
thx for playing tho

tillbaka till TS
låter som moderkortet håller på att ge upp
som en här ovanför sa kolla tempen på nord och sydbryggan då dom har en tendens att öka om det är något fel

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

testa med CPU vetja. kan va MB med. dra igång ett meme test så kan du få fel på prosseson me det ^^

Permalänk
Inaktiv

Finns ju massor av diagnostiska test du borde kunna köra. Te.x memtest är ju ett tillförlitligt val.

Permalänk
Hedersmedlem

Den viktigaste komponenten är väl annars ett hyfsat nätagg, vilket har du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Uppdatera och köra memtest är med andra ord nästa projekt! Några fler tips?
Jag har ett "Tagan 2 Force II 1300W" nätaggregat

Ps: Hur utläser jag resultatet på memtest? Finns det fixa intervall där den varnar för "problem" om resultatet inte är inom dessa intervall?

Permalänk
Medlem

kommer komma felmedelanden isåfall att typ denna adressen är felaktig lr nått sådant. behöver inte vara minnena då utan "kan" vara cpun med

Permalänk
Medlem

Och vad tror ni är mest sannolikt, moderkortet eller CPU?
Är medvetet om att mitt system är gammalt som gatan men när det väl har fungerat, har det funkat klockrent och det enda kravet jag har är att jag kan använda tre skärmar o det känns mer onödigt att behöva börja om på ny kula bara för det =/

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är något av följande:

- Grafikkorten. Dubbla GX2 är något av det mest instabila man kan tänka sig i "multi-gpu"-väg
- Nordbryggan. Den kan bli för varm då du både har dubbla grafikkort samt en Extreme-processor.
- Minnena. Minnen kan bli dåliga.
- Nätagg. Trots att det är på 1300w så kan det vara väldigt dålig kvalité.

Det bästa du kan göra att att först köra Memtest över natten. Då ser du om minnena strular. Om det inte är så går du vidare och kör igång en vända med Furmark för att se att grafikkorten inte strular. Inget där heller? då blir det OCCT eller Prime95 på processorn. Om det inte visar sig något nu är det bara att fortsätta med andra metoder. Ta bort ett grafikkort, prova ett annat nätagg, prova en annan hårddisk, ta bort det andra grafikkortet och sätt det första i den andra porten osv. Det är bara att tänka logiskt och täcka allt du kan tänka dig.

En sak som kan lösa helt random problem är att gå in i BIOS och köra "Load Defaults" / "Load factory settings".

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

ifall inget av det övre fungerar ominstallation av windows 7 och alla drivers. så kanske problemet försvinner.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Hedersmedlem

Mest troligt moderkortet, men har kollat så ditt nätagg ger stabila spänningar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

föreslår häldre att du kör Heaven DX11 Benchmark 2.5 än furmar. får du fram röda grayer där lr något annat som ser konstigt så e de gfx

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med random bluescreens under en lång tid. Det visade sig vara grafikkortet som hade några trasiga "pipelines", fick ett nytt på garanti och sen dess har jag inte haft några problem.
Dock var det nog inte riktigt lika random som i ditt fall, men jag tyckte det ändå var värt att nämna

edit: läste lite nogrannare och såg att du hade dubbla grafikkort. Jag antar att du testat att köra ett i taget och testat båda korten?
Det lär ju inte vara så stor risk att båda korten är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Och vad tror ni är mest sannolikt, moderkortet eller CPU?
Är medvetet om att mitt system är gammalt som gatan men när det väl har fungerat, har det funkat klockrent och det enda kravet jag har är att jag kan använda tre skärmar o det känns mer onödigt att behöva börja om på ny kula bara för det =/

Kolla så att du har kylpasta på CPUn och att den inte är torr.
CPU/GPU som överhettas kan dra igång bluescreen, lika så mobo.
Om det är nätagget så i 95% av fallen så get inte det bluescreen utan stänger bara av datorn.

Permalänk
Medlem

Har du petat bort skyddet och satt i den stora EATX 8-pinskontakten?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag gissar att det är något av följande:

- Grafikkorten. Dubbla GX2 är något av det mest instabila man kan tänka sig i "multi-gpu"-väg
- Nordbryggan. Den kan bli för varm då du både har dubbla grafikkort samt en Extreme-processor.
- Minnena. Minnen kan bli dåliga.
- Nätagg. Trots att det är på 1300w så kan det vara väldigt dålig kvalité.

Det bästa du kan göra att att först köra Memtest över natten. Då ser du om minnena strular. Om det inte är så går du vidare och kör igång en vända med Furmark för att se att grafikkorten inte strular. Inget där heller? då blir det OCCT eller Prime95 på processorn. Om det inte visar sig något nu är det bara att fortsätta med andra metoder. Ta bort ett grafikkort, prova ett annat nätagg, prova en annan hårddisk, ta bort det andra grafikkortet och sätt det första i den andra porten osv. Det är bara att tänka logiskt och täcka allt du kan tänka dig.

En sak som kan lösa helt random problem är att gå in i BIOS och köra "Load Defaults" / "Load factory settings".

Jag har tagit bort ett grafikkort helt, bytt plats på dem med 100% samma resultat, de lyser dessutom grönt (DOCK lyser det ena ibland rött när man har båda i).
Samma sak med nätagget, har provat med ett annat med samma resultat, även med en annan hårddisk och gjort en reninstallation på den.
Har även kört default i BIOS

Deathdancer,: 8 pinnarn sitter i =/

Tobblish: Har inte haft en tanke på pastan, ska kolla det... Tack!

Zwullo: Hehe precis, testade båda med samma resultat så det känns ju otroligt om båda pajar samtidigt och på samma sätt

Hur kollar man om nätagget ger ifrån sig stabila spänningar? Har som sagt provat med ett annat som bara hade 600w med samma resultat. Kan dåliga spänningar och ett nätagg med för lite watt ge exakt samma problem?

Jag måste iövrigt säga att jag är ytterst tacksam att så många försöker hjälpa till!

Permalänk

Testat en annan HD, kan ju vara dålig så att filerna blir korrupta och att det resulterar i BSOD?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Jag har tagit bort ett grafikkort helt, bytt plats på dem med 100% samma resultat, de lyser dessutom grönt (DOCK lyser det ena ibland rött när man har båda i).
Samma sak med nätagget, har provat med ett annat med samma resultat, även med en annan hårddisk och gjort en reninstallation på den.
Har även kört default i BIOS

Deathdancer,: 8 pinnarn sitter i =/

Tobblish: Har inte haft en tanke på pastan, ska kolla det... Tack!

Zwullo: Hehe precis, testade båda med samma resultat så det känns ju otroligt om båda pajar samtidigt och på samma sätt

Hur kollar man om nätagget ger ifrån sig stabila spänningar? Har som sagt provat med ett annat som bara hade 600w med samma resultat. Kan dåliga spänningar och ett nätagg med för lite watt ge exakt samma problem?

Jag måste iövrigt säga att jag är ytterst tacksam att så många försöker hjälpa till!

Testa en annan hårddisk. Om det inte fungerar bättre är det nog dags för ett nytt moderkort. Dessvärre är den marknaden ganska begränsad. Om jag vore du skulle jag sälja av delarna och skaffa en ny rigg innan denna blir för jevla gammal, för än duger den kanske till lite mindre krävande spel?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.