AMD Fusion A8-3850 "Llano"

Permalänk
Medlem

kunde det inte varit med ett test i WoW med tanke på den något låga grafiken och att det spelet lägger större vikt på CPU/RAM?:)

EDIT: hittar inte temperatur siffror heller:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Som amd själv visar duger llano bra till spel i lägre upplösningar. Skulle säga att den är trevlig i en htpc med lite klös också. Men min egen uppfattning är att grafikkort i den här klassen inte har något användningsområde. Som gamer vill man upp i full hd med lite ögongodis igång och för office + htpc-bruk är det onödigt mycket grafik.

Jag tycker det är lagom grafikprestanda för htpc. Jag har själv en htpc med ion2 och den orkar spela 1080p men inte på youtube om det finns reklam eller kommentarer ovanpå filmklippet. I de fallen får jag vara nöjd med 480p så det kan vara klokt att välja en plattform med grafikprestanda (och processorprestanda) i överkant så slipper man allt krångel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Llano vs Nivida 9800GTX+

Någon som har en uppfattning/gissning p om Llano grafikdel motsvarar, eller är bättre/sämre än ett 9800GTX?

Permalänk
Skrivet av klk:

De allra flesta företag flyttar ut sin verksamhet på internet (jobbar i browsern). Alla nya varianter av browsrarna använder grafikdelen för att rendera html sidorna. Jag tror snarare att Llano passar denna STORA kundgrupp helt perfekt. Speciellt med när den har låg "idle" förbrukning vilket är viktigt för företag.

I browsern ligger det mesta av jobbet på processorn, med fokus på enkeltrådat, tyvärr. Där vinner Intel. Intel har också lägre förbrukning i idle-läge. Dessutom lockar inte Intels processorer till spelande på arbetstid.

Permalänk
Skrivet av Wolfeye:

Någon som har en uppfattning/gissning p om Llano grafikdel motsvarar, eller är bättre/sämre än ett 9800GTX?

Mycket sämre.

9800GTX motsvarar GTS250/GTS450 och AMD HD5750/HD6750.

Llanos bästa GPU motsvarar ungefär HD6450, det är iaf sämre än ett HD6570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

I browsern ligger det mesta av jobbet på processorn, med fokus på enkeltrådat, tyvärr. Där vinner Intel. Intel har också lägre förbrukning i idle-läge. Dessutom lockar inte Intels processorer till spelande på arbetstid.

Men hur mycket marginal har inte dagens moderna processorer när det gäller att ladda saker i browsern?
Bara för att Intel leder stort betyder det inte att det är så stor skillnad på upplevelsen i praktiken idag.
Hur det kommer se ut om 5 år kan man fråga sig, men då kanske GPU-delen är betydligt viktigare än enkeltrådig prestanda idag. Eller inte. Eller det beror på vad man gör.

EDIT: Alltså, det finns många olika fördelar med olika processorer.
Vilken som passar allra bäst beror väldigt mycket på detaljerna i vad som ska göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

I browsern ligger det mesta av jobbet på processorn, med fokus på enkeltrådat, tyvärr. Där vinner Intel. Intel har också lägre förbrukning i idle-läge. Dessutom lockar inte Intels processorer till spelande på arbetstid.

Ta du och testa de allra nyaste browsrarna (firefox eller IE) så får du se...

IE 10 är extremt snabb om du har bra grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Mycket sämre.

9800GTX motsvarar GTS250/GTS450 och AMD HD5750/HD6750.

Llanos bästa GPU motsvarar ungefär HD6450, det är iaf sämre än ett HD6570.

hej

och jämfört med geforce 7600 gs 256 mb hur borde grafikdelen i llano prestera då?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av pcman:

hej

och jämfört med geforce 7600 gs 256 mb hur borde grafikdelen i llano prestera då?

Llano's bästa GPU är bättre, kan jag med säkerhet säga. Hur mycket vet jag inte eftersom 7600 är så gammalt och aldrig är med i tester. Men Llano är antagligen inte jättemycket bättre utan en aning bättre bara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Ta du och testa de allra nyaste browsrarna (firefox eller IE) så får du se...

IE 10 är extremt snabb om du har bra grafik

Är näst intill helt irrelevant hur snabb/långsam GPU du har i webbläsaren, det som accelereras är 2D grafik inte 3D grafik. Alla moderna GPUer är mer än tillräckligt snabb för allt som en webbläsare kan tänkas behöva, undantaget är möjligen webGL som än så länge inte är speciellt spritt och är också något som Microsoft säger att de inte tänker stödja (föga oväntat, de har en ganska negativ inställning till allt som är OpenGL baserat).

För webbläsaren hög prestanda i webbläsaren är det betydligt mycket viktigare att CPU och GPU kan på ett snabbt och effektivt sätt jobbat på samma minnesarea än att ha en GPUn med bra 3D prestanda. Detta betyder att Llano ÄR bra, bättre än ett separat grafikkort med eget minne. Men det betyder också att Sandy Bridge är ÄNNU bättre då den gör det möjligt för både CPU och GPU att använda L3 cache, medan Llano och även Arrandale (mobila Core i3/5/7 som fanns innan Sandy Bridge) bara kan dela data via RAM. Anledningen till detta är att web-baserade program till största del drivs av CPU, men vissa specifika delar kan idag accelereras av GPU i samarbete med CPU. Det är detta samarbete som gör det extremt viktigt att båda har effektiv access till data.

I ett spel, även WebGL spel, så gör CPU först sitt arbete och sedan utför GPUn sitt. Det är då viktigare att GPUn har maximal bandbredd mot sitt minne och det är helt irrelevant hur dyrt det är för CPU att läsa GPU minnet. Därför är separat GPU RAM en klar fördel i denna typ av applikation.

Om du har en laptop med både inbyggt och separat grafikkort kan du lätt verifiera detta i någon HTML5 benchmark. Själv får jag bättre prestanda med det inbyggda Intel HD grafikchippet (som är riktigt usel även i jämförelse med Sandy Bridge), jämfört med det nVidia 330M (med separat GPU RAM) som sitter i 2010 års MBP.

Att bara surfa fungerar naturligtvis lika bra med Llano som Sandy Bridge då det sällan är speciellt ansträngande för vare sig CPU eller GPU. Men om trenden fortsätter mot mer och mer avancerade applikationer i JavaScript+HTML så kommer CPU bli en flaskhals långt före GPUn. Och då det är JavaScript som använda så finns ingen möjlighet till att använda flera trådar -> prestanda per CPU-tråd blir väldigt viktigt vilket i sin tur gör Sandy Bridge till ett mycket bättre val än Llano trots sämre GPU prestanda.

GPGPU optimeringar existerar inte ens idag på web-baserade lösningar och just nu finns inte ens möjligheten för en programmerare att använda GPGPU för denna typ av applikationer, så Llano har ingen nytta av sin relativt starka GPU här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GPGPU optimeringar existerar inte ens idag på web-baserade lösningar och just nu finns inte ens möjligheten för en programmerare att använda GPGPU för denna typ av applikationer, så Llano har ingen nytta av sin relativt starka GPU här.

Idag? Hur många gör en applikation med html 5 idag när det alldeles nyligen kommit tillräckligt med stöd?
Vänta ett halvår så kommer det se väldigt annorlunda ut, speciellt som det äntligen blir möjligt och göra coola spel i browsern.
De nya effekterna med uppdateringar av CSS går betydligt snabbare med ett grafikkort som renderar. Bara ett år tillbaka så var allt kantigt, skulle man göra något böjt så behövdes bilder som las in. Så är det inte idag och nya effekter kommer hela tiden. Göra en sida mer mjuk, att rörelser flyter blir bättre med GPU rendering o.s.v

Kör man en websida med äldre teknik så kan vilken processor som helst köra den. Nyare teknik och det blir genast snabbare med GPU accelerering. Varför tror du browsrar bygger in stöd för GPU rendering? För skojs skull kanske.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sitter och kikar lite på ett htpc bygge men har stött på patrull i form av min önskan att använda ett lågt chassi kontra de nya humungus stora heatpipe baserade cpukylarna.

Just nu lutar det åt Wesena e5 (http://www.wesena.co.uk/product.php/7/3/e5), men den ringa chassi-höjden på 7 cm gör att jag ställer mig frågande hur man egentligen skall lösa kylning av APU'n.
Har svårt att hitta en tillräckligt låg luftkylare och funderar därför på om man rent av skulle kunna klämma in exempelvis en Corsair H60, nån som har koll på hur mycket kylardelen och radiator+fläkt bygger på ett ungefär?
Edit: radiatorn var tydligen 27mm hög och fläkten 25mm, så det blir knappt med plats även om man tänker sig att montera den liggande.

Lyckas jag bara lösa kylproblematiken så har jag tänkt att allt skall snurra på ett 250W flex nätagg, vilket jag antar borde räcka iom att jag inte har tänkt lasta ner burken med en massa diskar och dylikt utan det blir istället ett slimmat bygge med endast en ssd och en slimline bluray.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

tråkigt med sånt som inte går att klocka >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Idag? Hur många gör en applikation med html 5 idag när det alldeles nyligen kommit tillräckligt med stöd?
Vänta ett halvår så kommer det se väldigt annorlunda ut, speciellt som det äntligen blir möjligt och göra coola spel i browsern.
De nya effekterna med uppdateringar av CSS går betydligt snabbare med ett grafikkort som renderar. Bara ett år tillbaka så var allt kantigt, skulle man göra något böjt så behövdes bilder som las in. Så är det inte idag och nya effekter kommer hela tiden. Göra en sida mer mjuk, att rörelser flyter blir bättre med GPU rendering o.s.v

Kör man en websida med äldre teknik så kan vilken processor som helst köra den. Nyare teknik och det blir genast snabbare med GPU accelerering. Varför tror du browsrar bygger in stöd för GPU rendering? För skojs skull kanske.

För att understryka vad jag menar med att en kraftig 3D del INTE betyder bra prestanda i web-baserade applikationer. Kolla resultatet mellan Core i3 2105 (HD3000), Core i3 2100 (HD2000) och A8-3800 (Radeon HD 6550D) i web-benchmarks.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-a8-3800_20.h...

Ser inte så bra ut för Llano, vilket inte är så konstigt då CPU delen är bättre på Core i3 + att CPU och GPU kan jobba på grafiken via L3 cache, medan Llano bara kan jobba med CPU och GPU på grafik via RAM.

Tror inte vi kommer få se GPGPU optimeringar för webblösningar i närtid. Varför? Därför att GPGPU applikationer kör program på GPU och dessa program kör därmed i OS-kärnan. Vill du verkligen köra program du laddat ner via Internet i din OS kärna? Framförallt med tanke på hur extremt stor och komplex en modern GPU-drivrutin är idag. Stor och komplex -> många säkerhetshål/buggar + kombination med att det kör i OS-kärnan -> hej bot-net...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Sitter och kikar lite på ett htpc bygge men har stött på patrull i form av min önskan att använda ett lågt chassi kontra de nya humungus stora heatpipe baserade cpukylarna.

Just nu lutar det åt Wesena e5 (http://www.wesena.co.uk/product.php/7/3/e5), men den ringa chassi-höjden på 7 cm gör att jag ställer mig frågande hur man egentligen skall lösa kylning av APU'n.
Har svårt att hitta en tillräckligt låg luftkylare och funderar därför på om man rent av skulle kunna klämma in exempelvis en Corsair H60, nån som har koll på hur mycket kylardelen och radiator+fläkt bygger på ett ungefär?
Edit: radiatorn var tydligen 27mm hög och fläkten 25mm, så det blir knappt med plats även om man tänker sig att montera den liggande.

Lyckas jag bara lösa kylproblematiken så har jag tänkt att allt skall snurra på ett 250W flex nätagg, vilket jag antar borde räcka iom att jag inte har tänkt lasta ner burken med en massa diskar och dylikt utan det blir istället ett slimmat bygge med endast en ssd och en slimline bluray.

Kör en sån här annars
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=196607
tillsammans med ett sånt här (dra heatpipes till båda sidor av chassit)
http://www.prisjakt.nu/redirect.php?e_id=129494413 (extensionkit finns på hfx.se också, men det går inte att länka till den jäkla sidan.

Kanske är för dyrt för dig dock?
Har själv sånt chassi. Det är underbart med knäpptyst htpc, dessutom är den snygg
Jag har precis beställt en A8-3850 och ett radeon 6570 att sätta i mitt htpc-chassie, kan lägga upp bilder sen när jag fått dit allt.

Eller leta upp ett mer kubformat chassi. Annars kan du kanske vänta lite till AMD A8-3800 kommer ut, det är ju samma CPU fast med 65w TDP och lite lägre klockfrekvenser. Lättare att kyla och passar bättre i en HTPC kanske.

Visa signatur
Permalänk

Finns bilder på A8-3850 med x36 multiplier 130Mhz hur kommer det sig att den är låst för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att understryka vad jag menar med att en kraftig 3D del INTE betyder bra prestanda i web-baserade applikationer. Kolla resultatet mellan Core i3 2105 (HD3000), Core i3 2100 (HD2000) och A8-3800 (Radeon HD 6550D) i web-benchmarks.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-a8-3800_20.h...

Ser inte så bra ut för Llano, vilket inte är så konstigt då CPU delen är bättre på Core i3 + att CPU och GPU kan jobba på grafiken via L3 cache, medan Llano bara kan jobba med CPU och GPU på grafik via RAM.

Hur vet du att testet är korrekt gjort?

Jag prövade precis (http://webvizbench.com/Default.htm?skipdetect) själv, har en i5 på den portabla och jämförde med den stationära som har ett 6950
i5 får 6 FPS på IE 9, Phenom 965 med 6950 ligger på 60 FPS hela tiden
Har ingen Llano än men så fort den dyker upp skall jag testa

Det är gissningsvis något som inte fungerat när de testat, kanske drivarna som ej varit klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Kör en sån här annars
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=196607
tillsammans med ett sånt här (dra heatpipes till båda sidor av chassit)
http://www.prisjakt.nu/redirect.php?e_id=129494413 (extensionkit finns på hfx.se också, men det går inte att länka till den jäkla sidan.

Kanske är för dyrt för dig dock?
Har själv sånt chassi. Det är underbart med knäpptyst htpc, dessutom är den snygg
Jag har precis beställt en A8-3850 och ett radeon 6570 att sätta i mitt htpc-chassie, kan lägga upp bilder sen när jag fått dit allt.

Eller leta upp ett mer kubformat chassi. Annars kan du kanske vänta lite till AMD A8-3800 kommer ut, det är ju samma CPU fast med 65w TDP och lite lägre klockfrekvenser. Lättare att kyla och passar bättre i en HTPC kanske.

Tack för tipset.

Det blev en A8-3850 direkt från dustin eftersom dom var dom första som hade hårdvara inne (hängde på låset), jo 3800 hade säkert varit ett bättre köp men jag var lite otålig och ville handla.
Verkar dock som det finns en hyffsad chans att köra APU'n på reducerad spänning vilket leder till lägre kylbehov. BSN lyckades tex köra sitt ex på 32% lägre spänning än stock, hardware.fr hade dock lite mindre tur och lyckades endast minska med 15%.

http://www.brightsideofnews.com/news/2011/7/6/amd-apu-undervo...

http://www.hardware.fr/focus/48/amd-a8-3850-roi-undervolting....

Lutar just nu åt att det blir chassiet jag länkade till tidigare och för kylning förmodligen en Scythe Kozuti som är endast 4cm hög, rekommenderas dock av Scythe till processorer med en TDP på runt 65W så det kan bli så att jag får klocka ner APU'n lite.

Är dock inte direkt orolig för ljudnivån iom att jag ändå börjat blir lomhörd:)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

hej
du far hemskt garna beratta hur du upplever kopet nar allt ar monterat och klart. att hitta riktiga erfarenheter fran denna komponent tycks vara valdigt svart. den ar ny ja, men detta ar val ett forum for entusiaster?

Skrivet av havoc:

Tack för tipset.

Det blev en A8-3850 direkt från dustin eftersom dom var dom första som hade hårdvara inne (hängde på låset), jo 3800 hade säkert varit ett bättre köp men jag var lite otålig och ville handla.
Verkar dock som det finns en hyffsad chans att köra APU'n på reducerad spänning vilket leder till lägre kylbehov. BSN lyckades tex köra sitt ex på 32% lägre spänning än stock, hardware.fr hade dock lite mindre tur och lyckades endast minska med 15%.

http://www.brightsideofnews.com/news/2011/7/6/amd-apu-undervo...

http://www.hardware.fr/focus/48/amd-a8-3850-roi-undervolting....

Lutar just nu åt att det blir chassiet jag länkade till tidigare och för kylning förmodligen en Scythe Kozuti som är endast 4cm hög, rekommenderas dock av Scythe till processorer med en TDP på runt 65W så det kan bli så att jag får klocka ner APU'n lite.

Är dock inte direkt orolig för ljudnivån iom att jag ändå börjat blir lomhörd:)

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

pcman: Visst kan jag försöka mig på en liten snabb reflektion av hårdvaran men det är sommar och semester med andra projekt som också skall sluföras så det blir nog en mycket begränsad sådan:)

Blev dock ett liten försening med bygget iom att jag än en gång ändrat mig angående chassiet, kände att jag inte orkade stöka med ett litet nätt chassi med alla de kylningsproblem som det kan medföra så jag slog istället till på ett Luxa2 LM200 vilket borde anlända i början av veckan.
Skall försöka bygga klart så snart det anländer och kommer initialt att använda den medföljande cpu-kylaren men blir den alltför störande ljudmässigt så lär det nog ändå sluta med en Corsair H60.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Har precis beställt Asus F1A75-V Pro, AMD Fusion A8-3850, 2*2 GB DDR3 1600 MHz minne som skall användas som filserver och HTPC samt för vardagsbruk, tänkte de kunde vara ett litet uppsving från min nuvarande som har problem med att spela upp 1080p releaser utan vissa mindre småhack, nuvarande är ju en enkelkärnig sempron och DDR2 minnen. frågan är, den inbyggda grakiken borde väl mäkta med Full HD releaser eller? skall ju inte spelas på burken utan bara användas som filmburk och filserver och för lättare surfning.

Sedan är frågan skall man ta och köra med linux som operativ på en 30 GB OCZ SSD eller skall man åter igen dra in Windows, skall ju även streams till en HDX som står i sovrummet och de borde väl vara aningens smidigare om man kör linux.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Sitter nu på ett Asus F1A75-M med en 3850 - men nu är den oändligt stora frågan: Ska man inte kunna köra DVI + HDMI samtidigt på en ny arkitektur år 2011?!?!?! Verkar bara kunna köra VGA+HDMI eller VGA+DVI?!

Tog för givet att det skulle gå bra, så nu känner man sig lite lurad om så är fallet!

EDIT: Så är fallet. Vad håller AMD på med när de gör en sån här tabbe? Hur många använder VGA idag? Jag är besviken...trodde inte LLano skulle falla på en sån här detalj.... *se längst ner på sidan (vilket Asus skrivit dit i efterhand) http://www.asus.com/Motherboards/AMD_Socket_FM1/F1A75M/#specifications

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Klockren processor oavsett vad FPS- och grafnördarna säger. Visst kan en i3 vara ett alternativ men jag tar lätt den här prollen istället. Betydligt mer allround med 4 kärnor och en väl tilltagen grafikdel.

Ska man spela så släng in ett mellanklasskort. Som vanligt har inte CPU'n mycket att göra med FPS i 1080p.

Nu hoppas jag på att Bulldozer inte blir en total flopp och att den kan konkurrera med SB hyffsat även i enkeltrådig prestanda. Hade suttit fint med en 8-kärnig BD och ett nytt graffe till BF3 för lite datagubbnördning på trötta fredagskvällar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag kör A8-3850 tillsammans med Gigabyte A75M-UD2H och 1866mhz minnen.

  • Kör inte linux än, tydligen ska grafikdrivrutinerna va jäkligt kass för Llano.

  • Man kan undervolta denna CPU rätt rejält. Hitta en sida på nätet som körde den i -0.275V. Det kunde jag med, men va isf tvungen att ställa ner minnena till 1333mhz (?). Har inte tweakat nåt än dock, hittar inget program som kan övervaka temperaturen. Speedfan säger 89C och coretemp/gigabytes egna säger 19C, dvs båda har helt fel. Får gärna ner strömförbrukningen så mycket som möjligt då jag kör detta i en HTPC. Jag återkommer när jag tweakat ner den till gränsen utan att klocka ner minnena

  • Funkar klockrent att spela lättare spel (lite äldre storspel samt nyare indiespel) på. Har även ett Radeon 6570 på ingång, tänkte prova hybrid graphics. Inte jättenödvändigt med tanke på hur bra CPUn presterar på egen hand samt viss oro ang drivisar, men det kan nog hjälpa mig att även kunna lira kommande storspel som MW3 och BF3. CIV5 lär ju tjäna en del också även om CPUn klarar det fint på egen hand i 720p upplösning.

Om nån undrar hur det gick så citera mig och jag återkommer när jag meckat lite mer.

Slutligen så är jag än så länge glad att jag valde denna istället för Intel i3 2105 då jag gärna lirar ibland på HTPCn (nej jag är ingen AMD fanboy, har oftast haft intel faktiskt).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hitta en sida på nätet som körde den i -0.275V. Det kunde jag med, men va isf tvungen att ställa ner minnena till 1333mhz (?).

Vaddå, så att processorn TILLVERKAR STRÖM när man kör den????
(skoja bara, trött och associerade så när jag läste)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vaddå, så att processorn TILLVERKAR STRÖM när man kör den????
(skoja bara, trött och associerade så när jag läste)

Göteborgshumor!

Referensnivån för den här CPUn är 1,4V vilket tydligen är ganska mycket. Man kan minska den med åtminstone 0,2V så att CPUn bara drar 1,2V

win!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag kör A8-3850 tillsammans med Gigabyte A75M-UD2H och 1866mhz minnen.

  • Kör inte linux än, tydligen ska grafikdrivrutinerna va jäkligt kass för Llano.

  • Man kan undervolta denna CPU rätt rejält. Hitta en sida på nätet som körde den i -0.275V. Det kunde jag med, men va isf tvungen att ställa ner minnena till 1333mhz (?). Har inte tweakat nåt än dock, hittar inget program som kan övervaka temperaturen. Speedfan säger 89C och coretemp/gigabytes egna säger 19C, dvs båda har helt fel. Får gärna ner strömförbrukningen så mycket som möjligt då jag kör detta i en HTPC. Jag återkommer när jag tweakat ner den till gränsen utan att klocka ner minnena

  • Funkar klockrent att spela lättare spel (lite äldre storspel samt nyare indiespel) på. Har även ett Radeon 6570 på ingång, tänkte prova hybrid graphics. Inte jättenödvändigt med tanke på hur bra CPUn presterar på egen hand samt viss oro ang drivisar, men det kan nog hjälpa mig att även kunna lira kommande storspel som MW3 och BF3. CIV5 lär ju tjäna en del också även om CPUn klarar det fint på egen hand i 720p upplösning.

Om nån undrar hur det gick så citera mig och jag återkommer när jag meckat lite mer.

Slutligen så är jag än så länge glad att jag valde denna istället för Intel i3 2105 då jag gärna lirar ibland på HTPCn (nej jag är ingen AMD fanboy, har oftast haft intel faktiskt).

Nå hur gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIzK:

Nå hur gick det?

  • Jag har testat med linux nu. Igår faktiskt. Visst får jag igång det bra med AMDs proprietära drivrutin, men det är en ruta nere i högra hörnet som säger "AMD Unsupported hardware". Den drivrutinen verkar dock va gammal, från maj. Har hittat en ny som jag ska testa men måste avinstallera den första på nåt sätt (går ej att installera över den gamla i linux av nån anledning). Jag har goda förhoppningar att det ska bli bra när jag fixar detta för den nuvarande funkar annars bra.

  • En av mina minnesmoduler visade sig vara paj. Den är nu ersatt. Jag kan nu undervolta bra men jag har inte pressat den. Mitt moderkort har dock betett sig underligt. Framförallt med spontan självuppvaknande ur hibernation och ibland det motsatta, totalvägran att vakna. Jag har funnit att detta beror på nåt av skitprogrammen Gigabyte skickade med mobot. Jag avinstallerade alla och nu verkar den funka bra. Mitt mobo är Gigabyte A75M-UD2H. Möjligt att det är nån funktion mitt nätagg inte stödjer.

  • En sak med just minnena och detta gigabytekort är att man verkar få ställa in timings manuellt i bios. Den autodetekterar inte minnena. Mindre grej men ändå värd att nämnas. Jag kör f.ö med Corsair Vengeance 1866mhz (med blå kylfläns)

  • Spel funkar bra. Jag kan lira Civ5 med inbyggda grafiken på min gamla 720p-tv utan minsta problem. Dock testade jag aldrig hybrid graphics. Har avinstallerat alla spel för att ta en spelfri höst. Jag fastnar annars. Har inget med datorn att göra

Mina intryck har varit goda. Med 720p upplösning kan man spela bra på den här. Mobot har vart lite bråkigt men jag tror det är lugnt nu. Hade gärna testat hybrid graphics men jag sålde det grafikkortet vidare.

Visa signatur
Permalänk

Hej,

Funkar HDMI 1.4a så man kan köra ut True HD ljud mm?