Permalänk
Medlem

Användning av klasspaket i Java

Hejsan.

Jag har egentligen bara en kort fråga som jag inte hittar något svar på.

Det jag vill veta är alltså om man kan importera ett klasspaket i en klass som inte är en main-metod, t.ex. om jag ska sortera en lista i en metod sort, kan jag då importera java.util.Collections och använda mig av Collections.sort(list)? Eller är klasspaket något som endast kan användas i en main-metod?

Tack på förhand.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

import är ett nyckelord som gör ett namespace (java.awt.*) eller en specifik klass (javax.swing.JLabel) globalt tillgänglig i samma fil.

Det anges alltså inte i en klass.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

import är ett nyckelord som gör ett namespace (java.awt.*) eller en specifik klass (javax.swing.JLabel) globalt tillgänglig i samma fil.

Det anges alltså inte i en klass.

Okay, innebär det att jag inte kan använda typ java.util.Collections och metoden Collections.sort när jag implementerar en klass?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SniFFy<3:

Okay, innebär det att jag inte kan använda typ java.util.Collections och metoden Collections.sort när jag implementerar en klass?

Du kan importera vilka paket som helst, i vilken fil som helst, men inte inuti en klass. Import ligger alltid utanför klassdeklarationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Ok:

import java.util.Collections; class Foo {}

(T.ex.) inte ok:

class Foo { import java.util.Collections; }

Permalänk
Medlem