Permalänk
Medlem
Skrivet av hesten:

3-6 TB/mån över det senaste året

Läs hela mitt förra inlägg, två direktanslutna datorer med olika operativsystem och klienter som fungerar bra sen helt plötsligt blir farten skit på båda två exakt samtidigt och några dagar senare är den tillbaka i normalfart.

Om du drar 3-6 TB/mån kan de nog begränsa viss trafik, inte just för att det är torrent utan för att det är ett överutnyttjande som kan försämra kapaciteten för andra i området. 3-6 TB/mån är inte normalt användande.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Har införskaffat Comhem 10/10 för ett tag sedan och är nöjd. Sysslar inte med torrents särskilt mycket men hade några kvar på µTorrent och trackern är bra, så det är inga problem. Testade dra ner ca 6-7 gigabyte på en gång(låg en bit över 12 mb/s), av nytt material och tänkte ptja, kan väl seeda det jag redan har plus det nya jag hade dragit ner.

Men nu är det hur segt som helst med uploaden. Kommer sällan över 100 kb/s. Var över 1 mb/s en kort stund men det föll ut. Har över 20 st torrents och alla är välseedade och trackern är bra, bör kommer upp i höga hastigheter.

Vad gör jag för fel? Är det inställningarna i µTorrent eller är det något från ComHem:s sida?
Har ingen router alls så kanske har några felinställningar.
Testade bredbandskollen och ligger t o m en bit över det jag är lovad, dessutom har det aldrig strulat och jag har ~10 i ping på nästan allt i Norden.
Hoppas på hjälp!

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Hej alla.

Har införskaffat Comhem 10/10 för ett tag sedan och är nöjd. Sysslar inte med torrents särskilt mycket men hade några kvar på µTorrent och trackern är bra, så det är inga problem. Testade dra ner ca 6-7 gigabyte på en gång(låg en bit över 12 mb/s), av nytt material och tänkte ptja, kan väl seeda det jag redan har plus det nya jag hade dragit ner.

Men nu är det hur segt som helst med uploaden. Kommer sällan över 100 kb/s. Var över 1 mb/s en kort stund men det föll ut. Har över 20 st torrents och alla är välseedade och trackern är bra, bör kommer upp i höga hastigheter.

Vad gör jag för fel? Är det inställningarna i µTorrent eller är det något från ComHem:s sida?
Har ingen router alls så kanske har några felinställningar.
Testade bredbandskollen och ligger t o m en bit över det jag är lovad, dessutom har det aldrig strulat och jag har ~10 i ping på nästan allt i Norden.
Hoppas på hjälp!

Mvh.

Om torrenterna är välseedade får du ju dålig uppladdningshastighet...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

3-6 TB/mån är inte normalt användande.

Med en bandbredd om 100 Mbit/s kan man i teoretisk mening överföra ungefär 31 TB under en månads tid.
((100 / 8) * 60 * 60 * 24 * 30 = 32 400 000 MB ≈ 31 641 GB ≈ 30,9 TB).

Är det rimligt att man inte ska få nyttja mer än 10 - 20 % av tillgänglig bandbredd?
I förhållande till normala hårddiskstorlekar är 6 TB kanske en saftig mängd data, men i förhållande till den bandbredd som man faktiskt betalar för är det en fis i rymden.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkevin:

Med en bandbredd om 100 Mbit/s kan man i teoretisk mening överföra ungefär 31 TB under en månads tid.
((100 / 8) * 60 * 60 * 24 * 30 = 32 400 000 MB ≈ 31 641 GB ≈ 30,9 TB).

Är det rimligt att man inte ska få nyttja mer än 10 - 20 % av tillgänglig bandbredd?
I förhållande till normala hårddiskstorlekar är 6 TB kanske en saftig mängd data, men i förhållande till den bandbredd som man faktiskt betalar för är det en fis i rymden.

Jag ser det inte så att man betalar för 100Mbit 24/7. Jag ser det så att man har möjlighet att komma upp till 100Mbit vid behov. Men "vid behov" är ju ganska luddigt. Företagslinor på 100Mbit kan ju gå på allt från några tusen till massa tusen och där får du ju trycka så mycket du kan/behöver. Transit i eu och usa är ju inte speciellt dyrt men infrastruktur för att transportera de ständigt växande bandbredderna mellan de stora POParna måste uppgraderas osv och det kostar.
Så att säga att man faktiskt betalar för att kunna överföra 30+TB/månad tycker åtminstone JAG är felaktig.

Permalänk
Medlem

Visst är det luddigt. Och sjävlfallet är det svårt att hävda rätten att nyttja tillgänglig bandbredd 24/7 på en "hemmalina", men så lite som 10 - 20% torde vara rimligt även i operatörernas ögon.
Varför erbjuda tjänster som infrastrukturen (tydligen) inte kan hantera?

Nu har jag ingen statistik från någon ISP eller IXP att utgå från, men jag kan gissa att storförbrukare bland privata kunder är en försvinnande mängd, jämfört med de som kollar sin mail, sköter bankärenden och kikar på nyhetssidor då och då.
Med det i åtanke borde de flesta ISP:er som vänder sig åt privatpersoner ha gott om överföringskapacitet till övers - såvida man inte tar i rejält i underkant då man projekterar sin infrastruktur.

För att inte gå alltför off-topic; Com Hem - vad anser ni är en för stor månadsmedelförbrukning under ett års tid?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till Comhem angående det nya 200Mbt/s-valet.
Är det möjligt att höja uppströmshastigheten till 100 Mbit? Då jag hostar servrar och inte har fiber är detta perfekt. Då jag bor i ett Comhemhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leuge:

Jag har en fråga till Comhem angående det nya 200Mbt/s-valet.
Är det möjligt att höja uppströmshastigheten till 100 Mbit? Då jag hostar servrar och inte har fiber är detta perfekt. Då jag bor i ett Comhemhus.

Tror inte det tyvärr, har önskat höja min upload ända sedan 50/10 kom.

Permalänk

Jag har ett Netgear CG3100 och undrar hur man kan ställa in så trafik till och från min PS3:a som är ansluten trådlöst flyter på bättre det verkar nämligen som att något blockerar så ngn port eller ngt inte är öppet.
Kan det bero på det eller är det så pass att det är p.g.a. jag kör trådlöst som jag tycker det segar ner så pass mycket?

Permalänk
Medlem

Vad ska det stå på Port Forward?

Vad är det för IP som ska stå på Port Forward i Cisco EPC2425?

Får inte VPN att ansluta och har läst nånstans att port 1723 behöver öppnas?

Är det LAN Eller WAN?

Har testat ansluta med både Relakks, Ipredator (fel 800), men med Hotspot Shield fungerar det, konstigt nog.
Har bockat ur brandväggen och IP Flooding är avmarkerad.

Snälla nån som kan, vad EXAKT är det för settings på allt som behövs för att få det att fungera?

Permalänk

Har ett problem, min sambo som står på abbonemanget är utomlands och ska vara det i över två månader och mitt cg3100 modem har failat som alla andras har gjort och jag behöver därför en ny ström adapter.

Pratade med CH och de skickade ett förklarligt sms ang situationen men ändå fick jag inte hämta ut det för ja behöver hennes leg och det har jag inte. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra och behöver verkligen tillgång till internet då jag jobbar mycket hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalNinja:

Har ett problem, min sambo som står på abbonemanget är utomlands och ska vara det i över två månader och mitt cg3100 modem har failat som alla andras har gjort och jag behöver därför en ny ström adapter.

Pratade med CH och de skickade ett förklarligt sms ang situationen men ändå fick jag inte hämta ut det för ja behöver hennes leg och det har jag inte. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra och behöver verkligen tillgång till internet då jag jobbar mycket hemifrån.

Leta efter ett begagnat samma modem på Blocket.se och be dom skicka det snabbt, du kan få ett för bara några hundralappar om du kikar.

Permalänk
Tele2
Skrivet av DigitalNinja:

Har ett problem, min sambo som står på abbonemanget är utomlands och ska vara det i över två månader och mitt cg3100 modem har failat som alla andras har gjort och jag behöver därför en ny ström adapter.

Pratade med CH och de skickade ett förklarligt sms ang situationen men ändå fick jag inte hämta ut det för ja behöver hennes leg och det har jag inte. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra och behöver verkligen tillgång till internet då jag jobbar mycket hemifrån.

Hej,

Om du tar kontakt med oss via Twitter (http://www.twitter.com/ComHemAB) så ska vi se om vi kan komma fram till en lösning på problemet.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Finns ingen fördefinerad max-download eller upload på docsis 3.0, det är modemets kanalmax, val av centralenheter på huvudcentralerna och plats i nätet frekvensmässigt som bestämmer vad man max kan få ut. Tele2 kör redan med 250mbit download via samma teknik. Kika docsis 3.0 på den engelska wikisidan, den svenska lämnar endel att önska.

Tro mig, det är inte lätt. Till viss del på grund av kabelnätens varierande kvalitee runtom i landet och att nätet "delas" av alla i området. På adsl har man åtminstonde en egen tåt till dslamen och stör alltså normalt sett ingen annan. Nätet måste alltså fungera bra, det måste finnas fysisk frekvensplats, huvudcentralerna ska ha enheter och deras mjukvara ska stödja upstreambonding och samma gäller för modemen. Sedan är det inga hemmaroutrar vi pratar om på comhems centraler. Kostar säkert några miljoner per ort. Då måste comhem räkna med att ta hem investeringen oxo. Om vi säger att 5% av deras kunder på en ogiven ort vill ha högre upload än 10mbit räcker det nog inte för att gå + närmaste 10åren om man inte räknar in så svåra faktorer som bra reklam, goodwill osv. Men som sagt, det kommer såklart. Inget snack om saken men jag skulle inte hålla andan.

Såklart att det är stora grejor, har själv sysslat med ADSL nätet, från centraler ut till kunder. Kommer ju i så fall bara bli i dem större städerna än på landsbygden. Det kommer, frågan är bara när Väntar glatt på tills tv sänds i 1080p.. 720p är för lågt!

Permalänk
Medlem

Mailade comhem för flera dagar sedan men tycks inte vara någon som vill svara på det.

Iaf, har nyligen skaffat bärbar dator och börjat använda internet trådlöst (cg3100) och det funkar inget vidare.
Kan surfa lite lätt på det men direkt när jag börjar ladda ner eller gör tyngre saker på det trådlösa så startar modemet om.
Jag har aldrig haft detta problem till de datorer jag kör trådat till, där får jag ut full hastighet utan problem (100/10)
Har även gjort factory reset, det gjorde så jag kunde surfa lite bättre. Innan startade modemet om ännu oftare.

Vad är det som kan orsaka detta?

Permalänk
Inaktiv

Första gången jag är comhem-kund, mitt nuvarande bredband hos BBB var för klent (12-24mbit). Med comhem för jag 100mbit med hastighetsgaranti minst 50mbit med sladd. Får se hur det funkar.

Någon som kör med deras 100mbit?

Permalänk
Skrivet av anon122013:

Första gången jag är comhem-kund, mitt nuvarande bredband hos BBB var för klent (12-24mbit). Med comhem för jag 100mbit med hastighetsgaranti minst 50mbit med sladd. Får se hur det funkar.

Någon som kör med deras 100mbit?

Jag är XXL-kund. Får ut 114 med kabel och just nu 89 trådlöst Hoppas du också blir nöjd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FinurligFilur:

Jag är XXL-kund. Får ut 114 med kabel och just nu 89 trådlöst Hoppas du också blir nöjd!

Ska bli intressant och se.. Tjejen på kundtjänst visste dock inte så mycket om hur en router funkar dock. Men men hon kanske var ny.

Permalänk
Skrivet av anon122013:

Ska bli intressant och se.. Tjejen på kundtjänst visste dock inte så mycket om hur en router funkar dock. Men men hon kanske var ny.

Huvudsaken du vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ni som har problem stäng av NAT?

NAT är redan avstängt och det hjälper inte. Mitt Internet fungerade bra de första tre månaderna och nu fungerar tjänsten horribelt i jämförelse med "smekmånaden"...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Kan man ta ut kortet från comhem dekodern och stoppa in den i en tv som är comhem godkänd och har en en comhem ca modul? Eller är korten låsta till dekodern på något sätt?

Permalänk
Skrivet av klauzer:

Kan man ta ut kortet från comhem dekodern och stoppa in den i en tv som är comhem godkänd och har en en comhem ca modul? Eller är korten låsta till dekodern på något sätt?

Korten är inte låsta till en box, du kan flytta till en CA-modul (vilket ComHem har). Om du vill se HD-kanaler behöver du en CA+ modul och den måste också "pairas" med kortet, men det gäller endast om du vill se HD-kanaler.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Korten är inte låsta till en box, du kan flytta till en CA-modul (vilket ComHem har). Om du vill se HD-kanaler behöver du en CA+ modul och den måste också "pairas" med kortet, men det gäller endast om du vill se HD-kanaler.

Ok, så för att se digitala kanaler så är det inga problem. Det räcker bara att köpa en modul som är comhem godkänd?

Hur menar du med "paira"?

Permalänk

nu har skiten inte funkat på 2-3 dar. och med skiten menar jag torrent-trafiken. aldrig sett maken till uselt bredband!
har precis samma fel som många andra verkar ha, dvs trafiken flyter på perfekt ena dagen för att inte funka alls nästa.
bor på hisingen, göteborg.

ringt kundtjänst flera gånger men dom kan såklart inte göra nånting. porten är öppen, resetat modemet, kört med nat, utan nat o.s.v...datorn är köpt i juni.

FÖRKLARA ER COMHEM!!!!!!

Permalänk
Skrivet av klauzer:

Ok, så för att se digitala kanaler så är det inga problem. Det räcker bara att köpa en modul som är comhem godkänd?

Hur menar du med "paira"?

För att kunna se HD-kanaler måste man ringa ComHems kundtjänst så knyter de ihop kortet med boxen/CA+ modulen. Det är för att förhindra piratkopiering av HD-material. Det är alltså något som kundtjänst gör om du ringer och ber dem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara till Netgear CG3100

Idag har vi börjat rulla ut en ny mjukvara till vårt Netgear-modem, CG3100. Den nya mjukvaran har versionsnummer 26, närmare bestämt 3.9.21.9.mp1.V0026 (den förra versionen hette 3.9.21.8.V0023).

Med uppdateringen löser vi följande buggar:
• UPnP kan orsaka frysningar i datatrafiken under korta perioder.
• Modemet kan Ibland hänga sig vid uppstart och måste startas om genom att dra ut strömsladden.
• Problem med tilldelning av IP-adresser till trådlöst uppkopplade enheter. Detta kan orsaka slumpmässiga ned/uppkopplingar.
• Enheter som lagts till i MAC-adressfiltreringslistan kan ej tas bort.

För att få in uppdateringen i modemet behöver du göra en omstarta av modemet. Uppdateringen tar cirka 8-10 minuter att göra. Än så länge finns den nya mjukvaran i vårt nät i södra Sverige och kommer inom de närmaste veckorna rullas ut i övriga delar av landet. Vi återkommer när uppdateringen finns ute i hela vårt nät.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

För att kunna se HD-kanaler måste man ringa ComHems kundtjänst så knyter de ihop kortet med boxen/CA+ modulen. Det är för att förhindra piratkopiering av HD-material. Det är alltså något som kundtjänst gör om du ringer och ber dem.

Tackar
Men kommer det att gå använda i både boxen och modulen?

Permalänk
Skrivet av klauzer:

Tackar
Men kommer det att gå använda i både boxen och modulen?

Ja, om jag inte minns helt fel så kan du paira ett kort till både boxen och modulen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Ny mjukvara till Netgear CG3100

Idag har vi börjat rulla ut en ny mjukvara till vårt Netgear-modem, CG3100. Den nya mjukvaran har versionsnummer 26, närmare bestämt 3.9.21.9.mp1.V0026 (den förra versionen hette 3.9.21.8.V0023).

Med uppdateringen löser vi följande buggar:
• UPnP kan orsaka frysningar i datatrafiken under korta perioder.
• Modemet kan Ibland hänga sig vid uppstart och måste startas om genom att dra ut strömsladden.
• Problem med tilldelning av IP-adresser till trådlöst uppkopplade enheter. Detta kan orsaka slumpmässiga ned/uppkopplingar.
• Enheter som lagts till i MAC-adressfiltreringslistan kan ej tas bort.

För att få in uppdateringen i modemet behöver du göra en omstarta av modemet. Uppdateringen tar cirka 8-10 minuter att göra. Än så länge finns den nya mjukvaran i vårt nät i södra Sverige och kommer inom de närmaste veckorna rullas ut i övriga delar av landet. Vi återkommer när uppdateringen finns ute i hela vårt nät.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

och nu började torrenttrafiken funka som den skall...kan det hänga ihop? har iofs inte startat om modemet än!

Permalänk
Avstängd

Software Version 3.9.21.9.mp1.V0026

Göteborg

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •