problem med temp på radeon hd 4870 x2 grafikkort

Permalänk

problem med temp på radeon hd 4870 x2 grafikkort

har kollat precis i catalyst control center och ideltempen är hela 80 grader.nånting måste ju vara fel eller?nån som kan rekomendera en bra kylare annars?

Permalänk
Medlem

Vad har du på övriga komponenter då?

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Vad har du på övriga komponenter då?

har:
ocz reaper 1066mhz minnen 4 gb
radeon 4870 x2 grafikkort
western digital raptor 120 gb hårddisk
western digital caviar blue 640 gb hårddisk
5 st noctua p12 120 mm fläktar corsair 620w nätagg
thermalright ultra 120 extreme cpukylare
och ett cosmos 1000 chassie

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

har:
ocz reaper 1066mhz minnen 4 gb
radeon 4870 x2 grafikkort
western digital raptor 120 gb hårddisk
western digital caviar blue 640 gb hårddisk
5 st noctua p12 120 mm fläktar corsair 620w nätagg
thermalright ultra 120 extreme cpukylare
och ett cosmos 1000 chassie

Kom på att jag kanske inte beskrev det jag ville veta.
Det jag ville veta var lite temperaturer på andra komponenter,om du kanske hade ett mycket varmt chassi..
Men då du har gott om fläktar bör det ju vara något annat hehe.

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Kom på att jag kanske inte beskrev det jag ville veta.
Det jag ville veta var lite temperaturer på andra komponenter,om du kanske hade ett mycket varmt chassi..
Men då du har gott om fläktar bör det ju vara något annat hehe.

ja..tycket det är riktig tksumt då dessa fläktar ska vara riktigt bra flöde.har iofs haft datorn i 3 år så kanske ska plocka av kylaren och lägga på ny kylpasta om det finns dvs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

ja..tycket det är riktig tksumt då dessa fläktar ska vara riktigt bra flöde.har iofs haft datorn i 3 år så kanske ska plocka av kylaren och lägga på ny kylpasta om det finns dvs?

Tror itne det är kylpastan som spökar. Kolla tempen på övriga komponenter, och sedan plockar du av chassisidan och drar fram din kompressor och försiktigt blåser ur allt damm ur grafikkortet.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en petig polis men ska inte denna tråden ligga under Grafikkortssektionen? ):

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Inte för att vara en petig polis men ska inte denna tråden ligga under Grafikkortssektionen? ):

oj..kanske jag som la de fel..var lite osäker på om den skulle ligga på kylning eller grafifkkort..moderatorn får gärna flytta den i så fall:)

volvoswe: har god ordning i datorn får får nog ta ur kortet och ta en närmare titt.annars vet jag inte vad jag ska göra..vad ska dessa kort ha för temp i idle?

Permalänk
Medlem

Ladda ner något lätt program tex speedfan och kolla temps på övriga komponenter lite fort först

Kanske inte 80 grader iallafall, mitt överklockade HD6970 ligger på 60 grader idle. vilket jag själv tycker är på tok för mycket.

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Ladda ner något lätt program tex speedfan och kolla temps på övriga komponenter lite fort först

Kanske inte 80 grader iallafall, mitt överklockade HD6970 ligger på 60 grader idle. vilket jag själv tycker är på tok för mycket.

får göra de:) återkommer om en stund när jag kollat allting då

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Ladda ner något lätt program tex speedfan och kolla temps på övriga komponenter lite fort först

Kanske inte 80 grader iallafall, mitt överklockade HD6970 ligger på 60 grader idle. vilket jag själv tycker är på tok för mycket.

här är speedfan igång..hoppas det blev rätt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

här är speedfan igång..hoppas det blev rätt: http://img405.imageshack.us/img405/5329/speedfant.jpg

Ser inte så bra,kanske börjar bli trött
Men iaf, du ser att det är " flames ikoner " på "core" vilket betyder att cpu är varmare än den bör vara.

Verkar då som att både processorn och grafikkortet är lite för varma?
Hade plockat ner,blåst rent på damm och skit. sedan bytt kylpasta osv och sen jämföra lite!

Permalänk
Medlem

på min 4870x2 var det så mycket dam som täppte igen så ca 50% av luften fläkten sög åt sig åkte bara ut igen inne i chassit. Det lede till bla 115 grader i metro 2033.

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Ser inte så bra,kanske börjar bli trött
Men iaf, du ser att det är " flames ikoner " på "core" vilket betyder att cpu är varmare än den bör vara.

Verkar då som att både processorn och grafikkortet är lite för varma?
Hade plockat ner,blåst rent på damm och skit. sedan bytt kylpasta osv och sen jämföra lite!

skumt.det var inte många månader ser jag bytte kylpasta på processorn + att datorn är helt cleaniskt ren?kan det blir mer negativt om man har råkat ha på för mkt kylpasta då? i så fall hur mkt ska det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

på min 4870x2 var det så mycket dam som täppte igen så ca 50% av luften fläkten sög åt sig åkte bara ut igen inne i chassit. Det lede till bla 115 grader i metro 2033.

http://i55.tinypic.com/2u4h3lf.jpg

ojojoj :/

Permalänk
Skrivet av Burks:

på min 4870x2 var det så mycket dam som täppte igen så ca 50% av luften fläkten sög åt sig åkte bara ut igen inne i chassit. Det lede till bla 115 grader i metro 2033.

http://i55.tinypic.com/2u4h3lf.jpg

oj då..aa får nog plocka isär det imron och se om det blir någon större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

skumt.det var inte många månader ser jag bytte kylpasta på processorn + att datorn är helt cleaniskt ren?kan det blir mer negativt om man har råkat ha på för mkt kylpasta då? i så fall hur mkt ska det vara?

ja det kan ge motsatt effekt om man har för mycket,men så mycket tror jag inte man får på..
en klick liknande ett riskorn ska väl vara perfekt,så har jag gjort.

men somsagt, mycket skumt dedär -.-

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

ja det kan ge motsatt effekt om man har för mycket,men så mycket tror jag inte man får på..
en klick liknande ett riskorn ska väl vara perfekt,så har jag gjort.

men somsagt, mycket skumt dedär -.-

ja verkligen..ska ju tydligen vara riktigt grym processorkylare.sen bra fläktar..går itne ihop för mig iaf.ska sova nu men kommer ni på något så hojta gärna till..kanske därför datorn har börjat blivit mycket segare också?återkommer imorn med besked när jag har kollat grafikkortet och processorfläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

oj då..aa får nog plocka isär det imron och se om det blir någon större skillnad

vissa av skruvarna kan sitta riktigt hårt och är dessutom inte av bästa kvalitet. jag lyckades runda en 2-3 st, skruvarna är också väldigt små.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tunezz:

Ladda ner något lätt program tex speedfan och kolla temps på övriga komponenter lite fort först

Äsch. varför slutar inte folk upp med att länka/berätta om Speedfan.

Låt det dö någon gång, uselt program. Finns många bättre alternativ, HWMonitor, HWInfo, Core Temp, GPU-Z etc etc

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Äsch. varför slutar inte folk upp med att länka/berätta om Speedfan.

Låt det dö någon gång, uselt program. Finns många bättre alternativ, HWMonitor, HWInfo, Core Temp, GPU-Z etc etc

Programmet funkar utmärkt
Sluta ödsla tid på att bry dig istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tunezz:

Programmet funkar utmärkt
Sluta ödsla tid på att bry dig istället.

Under dom åren jag sett speedfan ute har den aldrig visat i närheten av rätt temperaturer.

Det enda det har varit bra för är för 5+ år sen då man kunde justera fläktarnas varvtal. Men i dagsläget är det totalt värdelöst och visar fel information. Därför bryr jag mig.

Technofreak: återkom gärna, för jag slår vad om att det är damm som hindrar kylningen.
Även om 4870x2 är ett förbaskat varmt kort så lär det vara en hyffsad förbättring att rensa.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

kan ju testa höja varvtalet på fläktarna i ccc om du inte redan gjort det. kör på typ 75%, låter lite mer men kyler oftast bra. kör upp den på 100 också så blåser du rent ganska bra

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Speedfan suger dase. Använd GPU-Z eller kolla i Catalyst Control Center för temperaturen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

hej igen.varit lite seg på att uppdatera.MEN idag har jag storstädat hela datorn. samt att en annan grej varför kortetet verkar bli varmt. fläkten ökar inte när kortet börjar bli varmt automatiskt.så nu kör jag med amd overdrive sen manual fan controll på 40% hastighet och då ligger det stadigt på 64 grader.men man ska väl inte behöva köra manuelt för att vara nere på dom tempsen? eller är 80 grader normalt för detta kortet?

Permalänk
Medlem

hade oxå problem med värmen på mitt kort...skaffade en sån här : Arctic Cooling Accelero Xtreme 4870X2

det löste allt...nu är kortet grymt svalt och tyst framför allt!!!!

köpte mitt i tyskland via nån webbutik...

Permalänk
Skrivet av under_t:

hade oxå problem med värmen på mitt kort...skaffade en sån här : Arctic Cooling Accelero Xtreme 4870X2

det löste allt...nu är kortet grymt svalt och tyst framför allt!!!!

köpte mitt i tyskland via nån webbutik...

tack så hemskt mkt..ska kolla upp de direkt

Permalänk
Skrivet av _Technofreak_:

tack så hemskt mkt..ska kolla upp de direkt

edit: kollade upp det nu och verkar utgått överallt..nån som vet vart man kan få tag på de? utomlands spelar ingen roll om det skulle vara så

Permalänk
Hedersmedlem

Sent påkommet, men:

*Tråd flyttad till rätt forum*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro