Permalänk
Medlem

Nätvärket säger 100 inte 1000?

Köpte https://www.inet.se/artikel/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3 för 2 månader sen och nu skulle jag föra över filer till min laptop men går endast i 11mb/s. Kollade på nätverk och så stod det 100mbps? Laddade ner drivare nyss och reparerade dom jag redan hade, ingen skillnad. På min laptop står det 1.0Gbps D:
Vad finns det att göra? Måste jag köpa en 1Gbps?... Eftersom den ska vara 1000 borde det ju funka? (står inget i bios om ändring häller)

Permalänk
Medlem

Laptop hårddiskar brukar snurra i 5400 rpm, det betyder att dom inte kan lagra data så snabbt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Gå in på nätverksinställningarna och konfigurera nätverkskortet så bör du kunna ställa det manuellt till 1Gbps.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Som vikham säger, för det första gäller det att hårddiskarna ska kunna skriva och läsa i dem hastigheterna, sen gäller det också att man har nätverksutrustning som klarar sådana hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Laptop hårddiskar brukar snurra i 5400 rpm, det betyder att dom inte kan lagra data så snabbt.

Skrivet av Denocle:

Som vikham säger, för det första gäller det att hårddiskarna ska kunna skriva och läsa i dem hastigheterna, sen gäller det också att man har nätverksutrustning som klarar sådana hastigheterna.

Problemet trådskaparen har gäller dock att hans stationära dators nätverkskort rapporterar 100Mbit trots att det är 1Gbps och har absolut inget med hårddisken i hans laptop att göra.
Även om det är en taskig 5400RPM disk så ska den klara minst 50MB/s utan problem.
Så antingen är det bara att manuellt ställa om till 1Gbps som jag skrev i tidigare svar eller så saknas det helt enkelt en Gbps router/switch/hub men det hoppas jag på att han inte missat att den måste klara hastigheten också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Laptop hårddiskar brukar snurra i 5400 rpm, det betyder att dom inte kan lagra data så snabbt.

Skrivet av Denocle:

Som vikham säger, för det första gäller det att hårddiskarna ska kunna skriva och läsa i dem hastigheterna, sen gäller det också att man har nätverksutrustning som klarar sådana hastigheterna.

Problemet trådskaparen har gäller dock att hans stationära dators nätverkskort rapporterar 100Mbit trots att det är 1Gbps och har absolut inget med hårddisken i hans laptop att göra.
Även om det är en taskig 5400RPM disk så ska den klara minst 50MB/s utan problem om den inte har 10-15 år på nacken.
Så antingen är det bara att manuellt ställa om till 1Gbps som jag skrev i tidigare svar eller så saknas det helt enkelt en Gbps router/switch/hub men det hoppas jag på att han inte missat att den måste klara hastigheten också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Problemet trådskaparen har gäller dock att hans stationära dators nätverkskort rapporterar 100Mbit trots att det är 1Gbps och har absolut inget med hårddisken i hans laptop att göra.
Även om det är en taskig 5400RPM disk så ska den klara minst 50MB/s utan problem om den inte har 10-15 år på nacken.
Så antingen är det bara att manuellt ställa om till 1Gbps som jag skrev i tidigare svar eller så saknas det helt enkelt en Gbps router/switch/hub men det hoppas jag på att han inte missat att den måste klara hastigheten också.

Men har du 1000 uppkompling ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

Men har du 1000 uppkompling ?

Hans integrerade nätverkskort har 1000Mbit om det är det du undrar över, sen om hans internetuppkoppling är 1000Mbit spelar ju desto mindre roll när han överför filer mellan 2 datorer på det lokala nätverket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hans integrerade nätverkskort har 1000Mbit om det är det du undrar över, sen om hans internetuppkoppling är 1000Mbit spelar ju desto mindre roll när han överför filer mellan 2 datorer på det lokala nätverket.

Precis men har möjligheten att skaffa 1000/100. Laptopen ska klara ca 60mb/s tror jag så ger mig ändå 6x snabbare överförning.

Ändrade till 1gbps men står fortfarande 100mbit :/

Permalänk
Medlem

en ganska viktig fråga är ju vad du har för switch/router... ?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Dlink 655 e en 1gbps så felet ligger inte där och inställningarna är på max där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darmadia:

Precis men har möjligheten att skaffa 1000/100. Laptopen ska klara ca 60mb/s tror jag så ger mig ändå 6x snabbare överförning.

Ändrade till 1gbps men står fortfarande 100mbit :/

Det hade ju underlättat om du berättar hur du har kopplat, för det första.
För det andra, vad har du för nätverkskablar? Har du bara cat5 kan det mycket väl vara så att det är det som strular, alternativt en kabel som stödjer 1Gbit men du råkat bända nån plastpigg på så att det inte får connection i kontakten, kolla det först.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det hade ju underlättat om du berättar hur du har kopplat, för det första.
För det andra, vad har du för nätverkskablar? Har du bara cat5 kan det mycket väl vara så att det är det som strular, alternativt en kabel som stödjer 1Gbit men du råkat bända nån plastpigg på så att det inte får connection i kontakten, kolla det först.

Eftersom jag bytt kabel med laptopen så vet jag att felet inte ligger där.
Väggen(datauttag) -> Router(dlink 655) -> Datorerna
Det e kat5 kablar förutom kabeln som sitter från väggen till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darmadia:

Eftersom jag bytt kabel med laptopen så vet jag att felet inte ligger där.
Väggen(datauttag) -> Router(dlink 655) -> Datorerna
Det e kat5 kablar förutom kabeln som sitter från väggen till routern.

Där är nog problemet, Cat5 stödjer inte 1Gbit officiellt, Cat5E stödjer 1Gbit (Cat6 osv med)
(Det kan skilja på känslighet på nätverkskorten...)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Där är nog problemet, Cat5 stödjer inte 1Gbit officiellt, Cat5E stödjer 1Gbit (Cat6 osv med)

Men eftersom min laptop och min systers + min gamla dator hittade 1gbit och det funkade att föra över då så e det inte därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darmadia:

Men eftersom min laptop och min systers + min gamla dator hittade 1gbit och det funkade att föra över då så e det inte därför.

Om du nu läste allt som jag skrev så stod det även att det kan skilja på känsligheten på nätverkskorten. Det är nätverkskorten som känner av mediumet och avgör hastighet utefter vad det tycker är lämpligt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux