Mobil stulen på posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Posten har ganska så mycket ungdomar i sin kedja, vem vet var den försvunnit? Sen tror jag inte posten har blivit sämre, eller bättre för den delen.

Klart posten har blivit sämre med åren. Ända sen postverket fick storhetsvansinne och hybris och bestämde sig för att stänga alla kontor så har det ju sen dess gått utför med "posten". Nä, återgå till hur det var tidigare säger jag bara. Få den sevice som man förvänta sig när det kommer till posthantering.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Klart posten har blivit sämre med åren. Ända sen postverket fick storhetsvansinne och hybris och bestämde sig för att stänga alla kontor så har det ju sen dess gått utför med "posten". Nä, återgå till hur det var tidigare säger jag bara. Få den sevice som man förvänta sig när det kommer till posthantering.

Jasså hur drar du dom slutsatserna? Egna erfarenheter = sanning?

Permalänk

Hur kan posten lämna ut ett sånt paket? om det är ett paket som ska innehålla en telefon så borde dom väl märka på vikten att det är nått som är fel o då inte kunna/vilja lämna ut paketet?

På min lokala post så väger dom paketet när man hämtar ut det o vad jag fattat så kollar dom så att viken är rätt

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Jasså hur drar du dom slutsatserna? Egna erfarenheter = sanning?

Mina antaganden bygger på ren och skär erfarenhet, och ingenting annat.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

där ja hämtar mina paket får man skriva på innan man hämtar paketen :/ men från och med nu ska ja kolla paketen innan ja skriver på men om man har sms-avi brukar man ju inte skriva på ngt, hur ska man göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aggeajsk:

där ja hämtar mina paket får man skriva på innan man hämtar paketen :/ men från och med nu ska ja kolla paketen innan ja skriver på men om man har sms-avi brukar man ju inte skriva på ngt, hur ska man göra då?

Du tar med dig mobilen till "posten", visar smset ( eller om du skriver ner siffrorna på något papper och visar upp som du fick med sms-avin ) och visar upp någon form utav legitimation så ska det inte vara några problem att få ut paketet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Du tar med dig mobilen till "posten", visar smset ( eller om du skriver ner siffrorna på något papper och visar upp som du fick med sms-avin ) och visar upp någon form utav legitimation så ska det inte vara några problem att få ut paketet.

Han undrar nog snarare (precis som jag) hur man nekar ett trasigt paket...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer_Overrun:

Han undrar nog snarare (precis som jag) hur man nekar ett trasigt paket...

Ah, då missförstod jag det hela.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Mina antaganden bygger på ren och skär erfarenhet, och ingenting annat.

Eftersom posten har fungerat klockrent för mig sen jag började handla på internet ca 10 år sedan. Betyder det att dom är bäst i världen då? Tänk lite, bara för att någonting inte fungerar / fungerar så blir inte det någon statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Eftersom posten har fungerat klockrent för mig sen jag började handla på internet ca 10 år sedan. Betyder det att dom är bäst i världen då? Tänk lite, bara för att någonting inte fungerar / fungerar så blir inte det någon statistik.

Men tycker du nu att posten funkar bra, så är det ju bra. Men personligen så kan jag inte annat säga att posten har totalt köpt ner sig när man bestämde sig för att flytta sina tjänster till bensinmackar och varubutiker och gud vet var.

Var klart mycket bättre på den gamla goda tiden då man hade en fast Post att gå till då man skulle köpa sina frimärken, skicka och ta mig sina paket. Men mest det man nu saknar då man går till sitt "post ombud", det är väl den expertis som man kanske gärna vill ha då det kommer till just posthantering.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Intressant, vad jag vill minnas så får man på mitt postställe godkänna mottagandet av småpaket som redan är betalda innan man ens får se paketet i fråga.

Det TS kan göra är som nämns att kontakta parterna och hoppas på goodwill, problemet med posten var att det var butiken som gjorde fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Eftersom posten har fungerat klockrent för mig sen jag började handla på internet ca 10 år sedan. Betyder det att dom är bäst i världen då? Tänk lite, bara för att någonting inte fungerar / fungerar så blir inte det någon statistik.

Dom har ju försämrat servicen betydligt när det gäller att leverera posten i alla fall. Är det minsta lilla jobbigt att dela ut posten på ett ställe så samlar de ihop brevlådorna på ett ställe. Och skyller på miljöskäl så bilen inte behöver backa osv:P

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Självklart har Posten ansvaret för att paketet når mottagaren i rätt skick - reklamera genast hos Posten!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi har redan konstaterat att det är postens ansvar. Det jag undrar är löste du ut paketet, eller upptäckte du först hemma att telefonen var borta?

Men är det ens relevant?

Konsumentköplagen:

Citat:

Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

Risken för varan
8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.
Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.

TS har inte köpt "ett paket som skickas genom posten och som kan eller inte kan innehålla en iphone", utan han har köpt en telefon och inte fått den levererad. För mig verkar det alldeles solklart att Tele2 får antingen ge tillbaka TS sina pengar pga. att de inte klarar av att hålla sin del av avtalet eller skicka en ny telefon, sedan får väl de i sin tur schabbla runt med posten om de vill, varför ska TS göra det?

TS: Dokumenterade du paketet? Foton när du hämtade ut det? Jag har flera gånger tagit ett par bilder på tilltryckta paket där det är tydligt att jag inte öppnat något och redan i butik eller i bilen, känns lättare att klaga om man kan visa så gott som möjligt att man redan noterat det. För min del har det enbart varit "tomrum" med bubbelplast eller liknande som tryckts till, så har aldrig fått en skadad produkt, som tur är.

Verkar lite krångligt det där när posten schabblar. För "jag har hört" att när man tar emot ett paket så innebär det inte att man godkänt att det är helt och riktigt, utan bara att fraktlappen kommit fram, och att man ska klaga senare. Men om man gör det är risken att folk frågar "men varför hämtade du ut det" eller "varför kontrollerade du inte innehållet innan" fastän det inte är så det funkar...

Lycka till, TS!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Men tycker du nu att posten funkar bra, så är det ju bra. Men personligen så kan jag inte annat säga att posten har totalt köpt ner sig när man bestämde sig för att flytta sina tjänster till bensinmackar och varubutiker och gud vet var.

Var klart mycket bättre på den gamla goda tiden då man hade en fast Post att gå till då man skulle köpa sina frimärken, skicka och ta mig sina paket. Men mest det man nu saknar då man går till sitt "post ombud", det är väl den expertis som man kanske gärna vill ha då det kommer till just posthantering.

Bra att du skriver "personligen" för det stämmer nog mer med verkligheten. Själv tycker jag det är mer smidigt att gå 100m än förut då jag hade nästan 2 km. Och skulle posten vara dit dom flyttat nu skulle jag nästan ha 5 km. Sen ska vi inte sticka under stol med öppettiderna. Förut så var det 08-17 vardagar... Idag har jag 06-22 ALLA DAGAR! även helger.

För mig så är det kortare väg, och det är mycket bättre öppetider, och paketen kommer fortfarande fram precis som förut.

Du låter som en grinig gammel gubbe.. - På min tid DÅ HADE VI EN RIKTIG POST.. Yeah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dom har ju försämrat servicen betydligt när det gäller att leverera posten i alla fall. Är det minsta lilla jobbigt att dela ut posten på ett ställe så samlar de ihop brevlådorna på ett ställe. Och skyller på miljöskäl så bilen inte behöver backa osv:P

Så har dom väl gjort i alla tider? Är väl ingenting nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

Trött jag blir. Försäkringen slutar gälla då jag hämtar ut paketet, ändå så säger han där nere att jag ska ta hem skiten å sen reklamera .......

va inte det bara om varan va sönder? han på posten såg ju att paketet va förstört, så då menade han nog att du skulle komma tillbaka om mobilen va skadad, tror inte han trodde att den skulle vara stulen.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Men är det ens relevant?

Självklart är det relevant om han hämtat ut varan eller ej - vilket du själv varit vänlig nog att belysa med citat från KKL.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Och så säger ju posten att dom hanterar alla paket som dom vore dom viktigaste i sverige? BULL....

Jag har fan inte fått utt ett enda paket som inte varit skaddat på ett eller annat sätt när jag använt nått ställe som använder sig av posten... har typ slutat beställa ONLINE från ställen som använder sig av posten, men kollar man på hur paketen kommer så blir man inte direkt förvånad heller, dom ligger ju bara islängda i en bur/vagn...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Rent teoretiskt har du tagit över ägandet och därmed även ansvaret när du skriver på för paketet. Det är din uppgift att neka mottagande av paket vid uthämtning och om du tagit ut det kan Posten bli riktigt tjurig. För "du borde trots allt ha sett detta..." För mer information om hur du går tillväga http://www.posten.se/c/reklamera?letter=R&page=reklamera lycka till! Jag har vid ett tillfälle i livet jobbat som postombud och ansvaret försvinner när du legitimerar dig och du skriver på att du mottagit!

Notera att en saknad Iphone då alltså skall polisanmälas som stöld och sedan får du nu troligen betala "hemförsäkringen" en smärre förmögenhet för att du blivit bestulen.

+1
Posten kan va hårda och griniga men det är också väldigt många som skyller på dem även fast det inte är deras fel. Typ skiter i att pröjsa räkningar osv. Man ska alltid kolla paketet när man hämtar ut det och på så sätt förvissa sig om att postombudet är med och ser om nåt är fel.

Men varken posten eller schenker eller DHL är några änglar, det är bara ligga på dem.

Och ni som gnäller om att det va bättre förr - sluta. Posten är privatiserade nu och ett vinstdrivande företag. Det är bara välja, högre skatt och bättre post (sosse) eller dålig post och inkomster till statskassan (moderat).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Du låter som en grinig gammel gubbe..

Inte då. Jag säger bara vad jag tycker om det hela. Sen är det helt och hållet upp till var och en att tycka om man har rätt eller om man känner igen sig i det hela. Grinig gammal gubbe förresten, vilket påhopp.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Posten är skit och kommer bli sämre så enkelt är det vänta bara något år så kommer ni få posten varranan dag om ni inte redan får det. Appropå TS problem så är det att höra av sig till tele2 som gäller posten tar inte emot reklamationer av mottagaren endast kunden som är personen/företaget som har köpt tjänsten att posten ska leverera paketet. Sen är det ju väldigt olyckligt och äckligt gjort av personen som snott din iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Inte då. Jag säger bara vad jag tycker om det hela. Sen är det helt och hållet upp till var och en att tycka om man har rätt eller om man känner igen sig i det hela. Grinig gammal gubbe förresten, vilket påhopp.

Fast nu tog du det lite ur kontext

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Fast nu tog du det lite ur kontext

Nä, jag vet inte det jag. Men jag känner väl lite så här oxå att jag inte har så mycket att diskutera i frågan. Så jag tror helt enkelt att jag släpper det här och går vidare.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Självklart är det relevant om han hämtat ut varan eller ej - vilket du själv varit vänlig nog att belysa med citat från KKL.

Syftade på första meningen främst. TS har ju inte fått någon vara till att börja med, bara ett kvitto, jag tolkar det som att det är tele2s ansvar att lösa.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Syftade på första meningen främst. TS har ju inte fått någon vara till att börja med, bara ett kvitto, jag tolkar det som att det är tele2s ansvar att lösa.

Jo, med det visste vi ju inte riktigt från början och för att få klarhet i det så var jag ju tvungen att fråga. Nu är det klarlagt och att då kommentera det uppenbara är väl irrelevant om något. Det för ju inte diskussionen framåt direkt. Vems ansvar det är efter att han hämtat ut försändelsen och hur man rent praktisk går tillväga har jag ingen egen erfarenhet av så det kan jag bara spekulera i, men uppenbarligen blir det något mer omständigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Notera igen: När ni går till posten innan ni visar legg och innan ni skriver på skall ni göra en visuell inspektion av paketet. Finns synliga skador eller tecken på att det blivit öppnat (omtejpat) och detta INTE står på posten.se som en avvikelse så SKA NI INTE TA EMOT PAKETET. Så enkelt är det, sen om detta inte alltid utförs i den ordningen så är det fel.

Jag vet att det är irriterande och jobbigt men ni måste stå på er gällande detta, för de kan visa paketet utifrån den information de fått. Eller be dem visa upp paketet så ni kan konstatera om det är skadat eller ej.

Sedan är det en snabb sak att neka paketet, de är din fulla rätt att göra det och säger ditt ombud annat så ljuger han/hon!

bra anledningar att neka:
- Paketet har bevisligen blivit omtejpat (ofta kör man med säkerhetstejp om det är annan tejp utanpå kan någon ha öppnat paketet).
- Stick, eller revor i paketet (innehållet kan vara skadat)
- Vattenskadat / blött (TA INTE EMOT!)

Vet era rättigheter och jag var ett snällt postombud som till och med rev en "påskriven" lapp åt kunder ifall de var skador.

edit (lägger fetstil för att ni ska förstå):

Har du skrivit på och legitimerat dig ÄR DET JURIDISKA ANSVARET DITT, innan var det posten efter DITT

Simple as that... Finns inga mellanting allt annat göres isåfall av ren snällhet från de andra parternas sidor.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Nog bäst att jag skriver här då jag själv jobbar på ett Företagscenter och de flesta andra personer här har käpp rätt åt helvete fel.

Visst kan jag hålla med om att det är ditt ansvar om att se till så att paketet är intakt när du får det för att slippa sådana här problem.

Om en vara är skadad eller en produkt i embalaget saknas skall detta anmälas till Posten inom en vecka. När man sedan gör en reklamation så samlas uppgifter in från den som gör reklamationen, i denna fråga är det mottagaren (även om Posten föredrar att det är avsändarens som skall göra det, då försäkringen tillfaller dem). Reklamationen går sedan vidare med att se med flera instanser i ledet för att se om det saknade innehållet finns där. Ett tips är att gå till närmaste Företagscenter och be dem ringa "Lösa föremål" för att se om mobilen finns där. Dock så brukar det inte vara så att varan finns där förens 3-4 vardagar efter att varan upptäckts som "löst föremål".

Men om uppgifter för reklamationen stämmer så finns det inga problem över huvudtaget för att avsändaren skall få sin försäkring och i så fall skicka en ny vara.

Men, det finns ett men. När du gör reklamationen skall embalaget alltid lämnas in för granskning, och om det visar sig att det inte är tillräckligt hållbart för varans vikt utgår försäkring helt.

Ett exempel som jag själv varit med om:

Har flera väldigt stora företag där jag jobbar som lämnar in flera behållare med paket varje dag (500+ paket). En dag hade dem beslutat sig för att gå hem tidigt och ställde därför vagnarna med paket i en innegård som Posten har tillgång till. Detta hade de dock inte meddelat om, och just denna dag var det ett rejält skyfall. När Posten sedan hämtar alla dessa paket är de därför genomblöta och hållfastheten på wellpapen har försvunnit så ingen försäkring finns längre. Posten ringer företaget för att verkligen höra om det skall skickas iväg sådär, vilket de säger att det är självklart att de skall iväg.

Visst är det en skräckhistoria, men inte allt för ovanligt, då många företag packar sina vagnar överfulla med paket (lättast längst ner, tyngst högst upp) och ringer sen och frågar varför så många paket blir skadade.

Och på tal om att allt är Postens fel angående nerstängning etc. Det är inte vi som bestämt detta, det är staten som bestämt att Posten skall avregleras. Vi sitter på jobbet och fasar då vi i Januari kommer ha nya öppettider (8-10, 15-18). Samtidigt ökar vårat mål att tjäna in mer och mer pengar, samtidigt som brevavdelningen ska dela ut mer post med färre brevbärare.

Sen har vi även ett internt system som räknar mottagna paket samt skadade försändelser som reklameras. Av över 2 miljoner paket dagligen så levereras 90-95% (85% är målet) av dessa dagen efter, och totalt levereras 99% av paketen. Samtidigt har andelen reklamationen minskat på 10 år, så att posten skulle vara sämre nu än förr är bara skitsnack.

Men ett tips till nästa gång. Om du märker en skada på ett paket i butiken, säg att du vill kontrollera innehållet med personal närvarande. Detta då om varan skulle vara skadad kan faktiskt personen i kassan ta tillbaka paketet i postens system som alla utlämningsställen använder.

Till sist tycker jag det är sorgligt att folk så fort något är fel säger att vi stjäl saker, visst att det kan förekomma, men vi jobbar verkligen arslet av oss varenda dag. Kan sitta i timtal för att hitta ett saknat paket eller hjälpa någon som haft problem med andra tjänster.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, med det visste vi ju inte riktigt från början och för att få klarhet i det så var jag ju tvungen att fråga. Nu är det klarlagt och att då kommentera det uppenbara är väl irrelevant om något. Det för ju inte diskussionen framåt direkt. Vems ansvar det är efter att han hämtat ut försändelsen och hur man rent praktisk går tillväga har jag ingen egen erfarenhet av så det kan jag bara spekulera i, men uppenbarligen blir det något mer omständigt.

Jag rekommenderar att du läser om TS post och även de två inläggen efter ditt senaste. Fokus verkar fortfarande vara på att posten ska lösa något åt TS, medan jag menar att det är tele2s ansvar huvudsakligen, som jag även tog med ett stycke ur konsumentköplagen för att styrka.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Jag rekommenderar att du läser om TS post och även de två inläggen efter ditt senaste...

Jag tycker du ska följa dit eget råd och sedan lägger vi ned vår diskussion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

TS har inte köpt "ett paket som skickas genom posten och som kan eller inte kan innehålla en iphone", utan han har köpt en telefon och inte fått den levererad. För mig verkar det alldeles solklart att Tele2 får antingen ge tillbaka TS sina pengar pga. att de inte klarar av att hålla sin del av avtalet eller skicka en ny telefon, sedan får väl de i sin tur schabbla runt med posten om de vill, varför ska TS göra det?

Tycker jag låter vettigt.
Det är nog också mycket större chans att Posten tar saken på allvar om det är Tele2 som knackar på dörren och undrar varför deras leveranser stjäls än om någon trött polisman ringer upp och vill lägga ned sin undersökning eller om en privatperson står och klagar.

Tele2 har anlitat posten för leverans men det är fortfarande Tele2s övergripande ansvar att varan kommit fram. Om den inte gjort det är det dom som skall klaga på posten inte TS.