Permalänk
Medlem

VMWARE ESXi 5

Tjena.

Tänkte kolla om det är någon här som har testat den nya versionen samt vad de har för kommentarer om den.
Själv sitter jag på 4.1 och funderar på om jag ska byta till 4.1 update 1 eller 5.0...

MVH
Zydox

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem

Inte så jättestor skillnad om du bara har en host.
men i vsphere så är det en stor skillnad, storage DRS, vRAM osv

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux KVM då ESXi 5.0 inte tillåter mer än 8 gig ram. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Bytte till Linux KVM då ESXi 5.0 inte tillåter mer än 8 gig ram. =(

Ändrade dom inte till 32GB RAM?

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kik:

Ändrade dom inte till 32GB RAM?

Stämmer bra, 32 GB ram är det som gäller för gratis ESXi numera. (var 8GB förut)

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem

Aha, då bytte jag helt i onödan.
Var väldig kritik i Vmwares forum, bra att de lyssnar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag testade att installera ESXi 5.0.0 på min nya server igår och det verkar fungera fint än så länge... Testade att köra igång en kopia av en virtuell server från min nuvarande server och det fungerade utan problem, men jag antar att det blir mest intressant i helgen när jag ska flytta alla virtuella servrar till den...

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem

Håll tråden uppdaterad för eventuella bra/negativa effekter av migreringen

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt skaffa en HP microserver N40L och köra Exsi på den. Den har ju en intern USB-port som ska kunna användas för sånt här. Eftersom jag aldrig testat Exsi måste jag fråga: Vad är bästa sättet att få Esxi 5 till USB?
Går det att skapa en VM på min nuvarande stationära och starta esxi ISO-filen på den och där i från installera den på USB. När installationen är klar kommer den väl fråga efter omstart och istället för att göra det sätter jag USB-stickan i servern? Eller finns det något bättre sätt att göra det här på?

Permalänk
Medlem

Någon som provat deras VSA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Jag har tänkt skaffa en HP microserver N40L och köra Exsi på den. Den har ju en intern USB-port som ska kunna användas för sånt här. Eftersom jag aldrig testat Exsi måste jag fråga: Vad är bästa sättet att få Esxi 5 till USB?
Går det att skapa en VM på min nuvarande stationära och starta esxi ISO-filen på den och där i från installera den på USB. När installationen är klar kommer den väl fråga efter omstart och istället för att göra det sätter jag USB-stickan i servern? Eller finns det något bättre sätt att göra det här på?

Jag gjorde så här:
http://www.vladan.fr/how-to-install-esxi-40-on-usb-memory-key...

Kör själv på en N36L, funkar kalas!
http://www.sweclockers.com/galleri/7389-hp-proliant-microserv...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Varför inte boota ESXi från disk? Är det något jag missar här?

Hur pass är prestandan på ett system under ESXi på en sådan klen processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Varför inte boota ESXi från disk? Är det något jag missar här?

Hur pass är prestandan på ett system under ESXi på en sådan klen processor?

Provade först att göra en bootbar sticka, sedan boota från skivan. Men installationen kunde inte slutföras korrekt när installationen gjordes på USB-stickan. Installera på ett LUN / hårddisk gick däremot bra. Orkade inte forska i det vidare när det gick bra att packa upp ISOn och kopiera imagen till stickan direkt.

Kör primärt en virtuell Ubuntu 11.04 Server som filserver (Samba, FTP, SABnzbd, Sickbeard m.m). Men även några labbmaskiner (XP, Win7, Ubuntu Desktop). Sedan jag petade in ett Intel gigabit NIC för att få tillgång till Jumboframes (stödjs inte av det inbyggda) får jag ut ~80-85MB/s med 50% CPU usage (dvs smbd verkar inte vara flertrådigt).

Men jag hade nog inte valt att köra någon 2008 Server eller dyl på den i annat syfte än test.

Rätt poppis att köra BSD och ZFS på dem också har jag sett (men då hade jag kört direkt på mot hårdvaran utan extra raidkort).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Går det på något sätt att forwarda port 80 till flera webbservrar som ligger på en ESXi 5 maskin?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Inte specifikt i Vmware men titta på mod_proxy för Apache.

Skrivet av Pertan:

Går det på något sätt att forwarda port 80 till flera webbservrar som ligger på en ESXi 5 maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Inte specifikt i Vmware men titta på mod_proxy för Apache.

Skulle detta fungera? http://pastebin.com/GENqZB6k

Edit: Testade.. Och det fungerade..

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Skulle detta fungera? http://pastebin.com/GENqZB6k

Edit: Testade.. Och det fungerade..

Detta lät spännand! Kan ni bara förklara lite extra för en som inte riktigt fattar?

  • du kör flera web-servrar bakom samma globala ip?

  • alla anropas genom port 80

  • du styr vilken web-server som ska svara genom anropet? (www.server1.com, www.server2.com etc.) genom att skicka vidare till olika portar 81,82,83. etc på olika virituella datorer? Detta ser med en proxy på något sätt?

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Detta lät spännand! Kan ni bara förklara lite extra för en som inte riktigt fattar?

  • du kör flera web-servrar bakom samma globala ip?

  • alla anropas genom port 80

  • du styr vilken web-server som ska svara genom anropet? (www.server1.com, www.server2.com etc.) genom att skicka vidare till olika portar 81,82,83. etc på olika virituella datorer? Detta ser med en proxy på något sätt?

mvh
zonar

Ja, i urlen finns i http paketet.

Alternativt kan man kör virtualhosts på samma maskin.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Gillade att de la till 3D stöd, blev bra skillnad o köra flash med vmware view
\Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Vilken processor rekomenderar ni till version 5?

Intel Q6600 med endast stöd för VT-x eller E8400 med stöd för VT-x och VT-d.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Håll tråden uppdaterad för eventuella bra/negativa effekter av migreringen

Jag exporterade alla mina gamla gäst os och importerade dem på den nya servern... dock var det vissa saker som jag inte gillade...

När jag la upp de gamla gästerna märkte jag att jag inte längre fick valet att spara dem som "thick provision" utan att thin var förvalt och gråmarkerat...
Inget som jag egentligen brydde mig om, förens jag testade att exportera dem från den nya servern genom vSphere programmet... där fick jag hela tiden timeouts om jag hade en stor partition på gästen (upp till 100GB fungerade fint, 200GB gick inte alls).

Jag letade runt och hittade någon gammal tråd på vmwares forum där användare gnällt på samma problem från version 3.5, genom 4:a serien och jag fortsatte med 5:an...

Dock verkar det bara vara ett problem om man kör med "thin provision"... någon här som vet hur man kan ändra så att det även går att använda think över NFS shares i 5:an?

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydox:

Dock verkar det bara vara ett problem om man kör med "thin provision"... någon här som vet hur man kan ändra så att det även går att använda think över NFS shares i 5:an?

Flyttade du maskinerna med vsphere client ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Flyttade du maskinerna med vsphere client ?

Japp, exporterade först till OVA filer och sedan importerade jag dem på den nya servern. Allt genom vSphere Client 5.0.0

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem

Kan lägga till en liten detalj.
Tidigare har Raidkortet: 3ware 9650se korten supporteras, efter lite grävande igår kväll, så fick jag fram att LSI bekräftar att support kommer finnas i kommande ESXi Update 1.

\Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)