Välja Canon 17-55 f/2,8 eller 15-85 f/3,5-5,6?

Permalänk
Medlem

Välja Canon 17-55 f/2,8 eller 15-85 f/3,5-5,6?

Hej, jag har velat fram och tillbaka länge nu vad för objektiv jag ska köpa till min Canon 60D som kommer att sitta på som ett allround-objektiv. Canon 17-55 f/2,8 och 15-85 f/3,5-5,6 är de två som jag snöat in mig mest på men jag har otroligt svårt att bestämma mig vilket jag ska ta.

Objektiven riktar ju in sig mot olika grupper där 15-85 erbjuder ett mycket mer mångsidigt zoom-omfång och fin vidvinkel. Det är även skarpt och har bra IS samt fokus. Nackdelen är såklart bländaren som är rörlig och tvinga en till en del bilder med blixt eller för högt ISO vilket resulterar i bilder som inte blir så bra som de skulle kunna vara.

17-55 f/2,8 verkar ju vara ett mycket trevligt objektiv där det är ljusstyrkan som är den stora fördelen som kan tillåta bilder inomhus vid svåra lägen och jag fotar det mesta så det blir mycket bilder både inne och ute. Dessutom ska objektivet vara mycket skarpt (aningen vassare än 15-85) och jag är en riktig sucker för krispiga fina bilder.

Så problemet är alltså - vad tycker ni att jag ska välja? Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag prioriterar mest omfång eller ljuskänslighet. Det lutar åt ljuskänslighet då det kan rädda en del bilder. För mer zoom kan jag sedan spara ihop till ett 70-200/4,0 L USM som verkar mycket prisvärt och ge bra bilder med nackdel att det är f/4 men f/2,8-varianten är aningen för dyr just nu för min del.

Vad har ni för reflektioner gällande detta? Jag tycker jag letat ordentligt efter alternativ och kan inte riktigt hitta något som presterar som dessa i ungefär samma prisklasser. Begagnade alternativ i bra skick fungerar det också. Ni som har något av dessa objektiv får gärna skriva vad ni tycker om de samt lägga upp exempelbilder om det inte är för mycket begärt.

Behöver bestämma mig ganska snart då det ska bli en resa till Portugal om 2 veckor och då vill jag verkligen ha med mig objektivet för att ta semesterfoton.

Mvh och tack på förhand!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan valt 17-55/2,8, om plånboken inte bryr sig om vilket

Visst är det skönt med lite större omfång men ljusstyrka är ännu skönare enligt mig. Hade ett 17-85 innan som jag bytte mot ett Sigma 18-50/2,8 och det bytet är jag nöjd med. Visst saknar man omfånget ibland men jag saknade ljusstyrkan mer när jag hade 17-85.

Permalänk
Medlem

Är 24-70/2,8 helt ute ur leken?

Permalänk
Medlem

Jag har själv (Nikon) ett 16-85mm f/3.5-5.6 & ett 70-200mm f/2.8.
Fotograferandet med dessa två linser är ju lite olika eftersom den variabla bländaren på 16-85:an
gör att man hela tiden måste hålla ett öga på slutartiden vid inzoomningar & ev höja ISO:n vartefter.
Mina egna bilder är ganska sällan i den vida änden av gluggen därför hamnar jag ofta på bländare
runt f/4.5-5.6, vilket oftast är för lite ljus för min sensor inomhus med min kamera. (D300).
(Dock är väl sensorn i D60 något snäpp bättre, har jag för mig? Ett stopp eller så.)

Med ett fast f/2.8 har man på ett annat sätt kontroll över ljussituationen innan man komponerar bilder
mha zoom:en, vilket jag tycker underlättar något oerhört för bli-klar-hastigheten.
Med f/2.8:an kan man mäta ljuset "i förväg" t.ex. när man går in i en kyrka, ställa in ISO:n,
& sedan kan man ägna sig åt att komponera istället för att oroa sig över underexponeringar osv.

Personligen tycker jag att fotograferandet med ett f/2.8 (eller bättre) är så mycket lättare
(& roligare) att jag definitivt kommer att byta ut mitt 16-85 mot ett (24-70) ljusstarkare alternativ
när plånboken tillåter det, så mitt råd blir absolut 17-55 f/2.8, förutsatt att du inte vill gå
på 24-70L, om det nu passar på D60:n, jag har noll koll på Canon:s bajonettcirkus.

Edit/ 24-105 f/4L hade jag också sneglat på om jag var du./Edit

Permalänk
Medlem

Vilken kamera har du? Är det fullformats sensor så hade jag definitivt gått på 17-55. Alt. som tidigare nämnts i tråden 24-70 f/2,8.

Kör själv 16-35, 24-70 och 70-200, samtliga med bländare 2,8.
Man blir sjukt bortskämd med den fasta bländaren under hela zoomen.

Permalänk
Medlem

Karlzon : Om det är Canon 17-55 ef-s ts syftar på så fungerar den inte med fullformat. Den är gjort för aps-c kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rowb:

Karlzon : Om det är Canon 17-55 ef-s ts syftar på så fungerar den inte med fullformat. Den är gjort för aps-c kameror.

Ah, tänkte inte på att det kunde var ett -s objektiv. Ja, då är ju frågan besvarad gällande fullformat eller ej.

Permalänk
Medlem

TS har sagt att det är en Canon 60D (D60) i första inlägget. Det är en crop-sensor-kamera. (x1.6)
Vad jag kan läsa mig till på http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOSD60/ går den inte högre än
ISO1000, vilket gör att jag med ännu mer eftertryck rekommenderar f/2.8 - objektiv.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

TS har sagt att det är en Canon 60D (D60) i första inlägget. Det är en crop-sensor-kamera. (x1.6)
Vad jag kan läsa mig till på http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOSD60/ går den inte högre än
ISO1000, vilket gör att jag med ännu mer eftertryck rekommenderar f/2.8 - objektiv.

Det är en 60D TS har ( http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/ ), vilket klarar ISO upp till 3200 (om man inte räknar med utökat läge).

Jag skulle (utan att ha testat något utav objektiven) ha valt 17-55 / 2.8, varierande bländare tycker jag är lite små tråkigt att leka med plus att ju ljusstarkare man kan få, desto roligare :}

Och sedan som du skrev, om du vill ha lite mera tele så är 70-200 / 4 prisvärt.
Så jag tror att 17-55 / 2.8 och 70-200 / 4 blir en trevlig kombo.

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Det är en 60D TS har ( http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/ ), vilket klarar ISO upp till 3200 (om man inte räknar med utökat läge).

Jag skulle (utan att ha testat något utav objektiven) ha valt 17-55 / 2.8, varierande bländare tycker jag är lite små tråkigt att leka med plus att ju ljusstarkare man kan få, desto roligare :}

Ah, my bad. Tyckte väl det blev kostigt där. Samma sensor som i 7D i den då?

Den enda invändningen jag har mot 17-55:an är att det är ett EF-S, dvs det går inte att
använda på en fullformats-Canon. (EF-fattning). Finns det däremot inga planer på köp
av något annat än APS-C-Canon är ju detta inget problem, givetvis.
Personligen hade jag satsat på ett 24-70 f/2.8, eller ett 24-105 f/4, som sagt, för att hålla
möjligheten att gå över till FX-hus öppen, utan att behöva byta ut gluggarna.

Permalänk
Medlem

Var jag tvungen att välja ett av dem skulle det utan tvekan bli 17-55:an. Helst skulle jag dock välja att ha båda två i arsenalen, eftersm 15-85:an troligen är "oslagbart" som "reseobjektiv". Man får hyfsad vidvinkel och upp till medium tele i samma objektiv. Om motiven inte rör på sig så hjälper bildstabiliseringen till och tillsammans med egenskaperna moderna kameror har på höga ISO-tal vållar inte en bländare på f/5.6 några stora problem (även om det såklart är bättre med stabilisering OCH hög ljusstyrka), annat än om det handlar om rörliga motiv.
Som jag ser det är 15-85:an bättre som enda objektiv eller i en mindre kamerautrustning, medan 17-55:an ger mer kreativa möjligheter, men "kräver" sällskap av fler objektiv.

Permalänk

Lite nyfiken på vad du kom fram till? Sitter själv i nästan samma sits, ska skaffa ett riktigt vasst normalzoom till min 60D, är dock sugen på 24-70L, nackdelen är att det saknar IS (bildstabilisering).
Har du kollat på Sigma EX 17-55 2.8? Har ingen erfarenhet av det själv men det verkar ju ganska prisvärt!

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av creative_86:

Lite nyfiken på vad du kom fram till? Sitter själv i nästan samma sits, ska skaffa ett riktigt vasst normalzoom till min 60D, är dock sugen på 24-70L, nackdelen är att det saknar IS (bildstabilisering).
Har du kollat på Sigma EX 17-55 2.8? Har ingen erfarenhet av det själv men det verkar ju ganska prisvärt!

Tänker du på Sigmas 17-50?

Jag är själv i samma sits, skulle först ha två objektiv som var tänkt att komplettera varandra. Men insikten om att det skulle bli för dyrt var obeveklig.

Canon 15-85 - Ack så praktiskt med den extra längden och vidden. IS & USM. Bra glas. Dock varierande bländarvärde (deal-breaker).
Canon 17-55 2.8 - IS & USM. 2.8. Bra glas. Fokusringen roterar inte. Dyrt.
Tamron 17-50 2.8 non-VC - Bra glas, 2.8 som ovanstående. Bra pris. Fokusringen roterar inte. Saknar bildstabilisering (deal-breaker).
Sigma 17-50 2.8 - Bra glas. 2.8. Bra pris. Har bildstabilisering & HSM. Fokusringen roterar (deal-breaker).

Jag ska ha ett CPL-filter på min glugg och då vill jag inte behöva dras med att fokusringen roterar. Men ovanstående tycker jag alla är värda en fundering, alla har fått genomgående bra kritik.

I slutändan sitter jag nog med ett 17-55.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag håller med dig här & skulle gjort likadant OM video vore viktigt för mig.
(Nu kan det ju vara, eller bli så, TS kamera är ju iaf mycket bra på bl.a. det.)

För endast foto är bildtstabilisator i objektiv som är kortare än ~80-100mm
ingen dealbreaker IMO, särskilt inte om det har maxbländare på f/2.8 el. bättre.
Vilken typ av handhållet foto klarar du inte utan IS/VR .. sånt?

Permalänk
Medlem

17-55 är den bättre av de två, den är lite av en 24-70 för APS-C

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-C...

Funderar i samma banor som TS och har läst en del på forum om vilken som skulle passa till mina syften.
Testet ovan är en tydlig fingervisning att 15-85 är en skarp liten rackare, med också nyare teknologi, läs mer anpassad, för nyare aps-c kameror med 18M pixlar.

Har själv en canon 7d ( ska tyvärr skicka in den på garanti ärende för err 40 problemet ) och behöver en normalzoom. Kör idag med 70-200/4 is L och ett fast 50/1.8 II.
När jag testat att filma med dessa objektiv så vill jag gärna tro/hoppas att ljudet när IS jobbar på ett nyare objektiv än mitt 70-200, är tystare.
Den interna mikrofonen på kameran fångar upp ljudet väldigt tydligt, även vid fokusering förstås. Lösningen är en extern mikrofon.

Angående ljusstyrkan på 17-55, så inbillar jag mig att kameran ( 60d/7d ) har såpass goda egenskaper vid höga ISO, att det till viss del kan kompensera att största bländaren är bara 3.5-5.6

Edit:

Ta fram det objektiv som du vill testa mot i den medföljande länken. Trodde att jag fick till det, men nu blev default läget 15-85 vs 10-22.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Angående ljusstyrkan på 17-55, så inbillar jag mig att kameran ( 60d/7d ) har såpass goda egenskaper vid låga ISO att det till viss del kan kompensera att största bländaren är bara 3.5-5.6

Att höja ISO-talet ger inte kortare skärpedjup.
Det går heller inte att komma ifrån att f/2.8 ÄR ljusstarkare, oavsett vilken kamera man monterar det på. Du har alltså ändå bättre möjligheter med f/2.8 på en 7D.

Permalänk
Medlem

Så, då var det köpt och klart - det blev ett 17-55mm f/2,8 USM och jag ångrar mig inte en sekund! Jag fick det i nyskick för 5100 kronor begagnat. UV-filter hade suttit på med följde inte med och jag var nära Sveavägen så köpte ett KENKO FILTER PRO 1 DIGITAL UV till också som ska ha bra glas så jag inte tappar allt för mycket skärpa och ska ge bra färger.

Jag var också iväg och tittade på ett 24-70 f/2,8 L USM men det kändes aningen dyrt för att vara begagnat (8000 kronor). Det jag skulle fått för 30000 kronor mer skulle isf vara ett mer använt objektiv med sämre vidd och bättre tele. Skulle jag gått enbart på brännvidden skulle jag kört på 24-70 men det var ganska mycket tyngre och hade inte samma balans med Canon EOS 60D som 17-55 2,8 har utan passar nog bättre på 1- eller 5-serierna, fullformatare. Dock tycker jag inte att 24mm på min 1.6x croop-sensor var något problem då jag inte ofta använder den delen (men det händer och 17-55 är det perfekta allround objektivet för mig känns det som nu).

Dock behöver jag komplettera med ett 70-200mm f/4 L men iom det låga priset på den så blir det inte så svårt att spara ihop till de kommande månaderna. Men innan den inhandlas så ska jag köpa en Canon Speedlight 430X II, visst så ska jag kunna styra den trådlöst med Canon 60D?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Så, då var det köpt och klart - det blev ett 17-55mm f/2,8 USM och jag ångrar mig inte en sekund!

Grattis, mycket nöje!

Skrivet av aMp:

Men innan den inhandlas så ska jag köpa en Canon Speedlight 430X II, visst så ska jag kunna styra den trådlöst med Canon 60D?

Japp.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Ut och tryck av några sköna bilder nu med din nyfunna vän.
Lägg gärna upp någon bild och visa vad den går för..

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Så, då var det köpt och klart - det blev ett 17-55mm f/2,8 USM och jag ångrar mig inte en sekund! Jag fick det i nyskick för 5100 kronor begagnat. UV-filter hade suttit på med följde inte med och jag var nära Sveavägen så köpte ett KENKO FILTER PRO 1 DIGITAL UV till också som ska ha bra glas så jag inte tappar allt för mycket skärpa och ska ge bra färger.

Bra objektiv till ett mycket bra pris. Jag kör själv med 24-70 på APS-C och saknar de extra millimetrarna mellan 17 och 24 mm så du gjorde rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Grattis, mycket nöje!

Japp.

Tackar, då gäller det bara att hitta en begagnad 430EX II med omni bouncer för ett rimligt pris. Den jag skulle köpa för 1300 blev såld någon timme innan jag kom :/

Skrivet av spicata:

Härligt!

Ut och tryck av några sköna bilder nu med din nyfunna vän.
Lägg gärna upp någon bild och visa vad den går för..

Här är två bilder på min morföräldrars katt då jag tillbringade eftermiddagen där och vädret inte var så kul att gå ut och fota i. De är helt oredigerade (enbart förminskade storleksmässigt så de inte blev på 7-8 MB/st så det går att förbättra men är så trött nu så det lämnar jag åt er om ni vill:

Skrivet av Ballistic:

Bra objektiv till ett mycket bra pris. Jag kör själv med 24-70 på APS-C och saknar de extra millimetrarna mellan 17 och 24 mm så du gjorde rätt val.

Kul att göra och de flesta i tråden verkar tycka att detta var det bästa valet, men i slutändan handlar det om vad jag tycker och vad jag fotar. Men det känns helt perfekt och att fota i dåligt ljus (som med katten) gick över förväntan. Hade jag haft med mig stativ och fjärrutlösare hade de nog kunnat bli ännu skarpare. Vågar knappt tänka på soliga dagar i Portugal om två veckor Ska bli en riktigt rolig fotoresa för min del.

Någon som skulle rekommendera att köpa det extra batterigreppet till 60D? Det blir en del porträtt och det finns en väldigt fin kopia för bara några hundra kronor som har fått goda betyg och ska vara precis som originalet förutom själva batterihållaren som ska vara aningen mer plastig. Ska ändå köpa motljusskydd där så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Kul att göra och de flesta i tråden verkar tycka att detta var det bästa valet, men i slutändan handlar det om vad jag tycker och vad jag fotar. Men det känns helt perfekt och att fota i dåligt ljus (som med katten) gick över förväntan. Hade jag haft med mig stativ och fjärrutlösare hade de nog kunnat bli ännu skarpare. Vågar knappt tänka på soliga dagar i Portugal om två veckor Ska bli en riktigt rolig fotoresa för min del.

Någon som skulle rekommendera att köpa det extra batterigreppet till 60D? Det blir en del porträtt och det finns en väldigt fin kopia för bara några hundra kronor som har fått goda betyg och ska vara precis som originalet förutom själva batterihållaren som ska vara aningen mer plastig. Ska ändå köpa motljusskydd där så.

Precis som du säger är huvudsaken att du själv är nöjd.

Jag har alltid köpt batterigrepp till mina kameror då jag tycker det underlättar enormt vid bl.a. fest- och actionfoto då man har lite extra yta att hålla kameran i, samt att det blir stadigare och mer naturligt att fota i porträttläge. Jag har inte någon aning om den upplevda skillnaden mellan ett originalgrepp och det du kollat på men i ovan nämnda situationer föredrar jag en kamera med batterigrepp framför en utan ett dylikt.

Permalänk
Medlem

Edit. Såg att du redan köpt gluggen!

Fint, ser fram emot mer resultat!

Mvh; B

Permalänk
Medlem

Aah, dessa katter!
Jag har själv en bra modell som heter Morgan och ställer upp nästan när som helst.

Jag tror att du kommer bli riktigt nöjd med objektivet och bilderna på katten är helt i sin ordning

Med vänliga hälsningar

/ Björn

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==