Nedgradera en OS på Toshiba Tecra S11-14U

Permalänk

Nedgradera en OS på Toshiba Tecra S11-14U

Hejsan!

Har skaffat en ny pc, en Toshiba Tecra S11-14U (http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/se/prod...).
Denna levereras med Windows 7 Pro, men jag kan inte avända detta OS då diverse äldre program jag behöver kunna inte köra inte fungerar på Windows 7, så jag ringde till Microsoft och begärde att få utnyttja min nedgraderingsrätt och fick idag hem en Windows XP Professional SP2 Swe skiva, hur som helst får jag problem när jag stoppar in skivan och börjar köra XP installationen.

Den laddar in massa drivrutiner och min gissning är att när den ska ladda hårddisk drivisarna så kraschar det, får då blue screen of death med felkod 0X0000007B vilket är "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE" och det står att jag ska kolla att hårddisken är ok.

Och den är det inget fel alls på, så något problem med mjukvaran är det på något sätt, någon som har någon idé eller tanke kring vad som kan hjälpa mig här?

MVH

Jonas

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk

Det kan du glömma går ej att nedgradera till xp vare sig från vista eller win 7. Det är därför du får blå skärm, det är ditt nuvarande os som ser till du inte ska kunna nedgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Men om man formaterar hårddisken med os på så borde det ju inte stoppas

Permalänk
Skrivet av Claesson86:

Det kan du glömma går ej att nedgradera till xp vare sig från vista eller win 7. Det är därför du får blå skärm, det är ditt nuvarande os som ser till du inte ska kunna nedgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl klart att man ska kunna installera ett nytt OS?

Till TS: Du kör installationen genom att boota från skivan, right?

Permalänk
Medlem

Många av de här nyare maskinerna har styrkretsar för diskarna som xp inte fixar, gå in i bios och kolla ifall du kan ställa om från ahci till ide (vet inte exakt var tyvärr) och du kommer nog få leta lite säkerligen om det nu ens finns möjlighet till det

Varför kör du inte bara vmware och emulerar xp?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Claesson86:

Det kan du glömma går ej att nedgradera till xp vare sig från vista eller win 7. Det är därför du får blå skärm, det är ditt nuvarande os som ser till du inte ska kunna nedgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej varför säljer Microsoft isf nedgraderingskit?

Skrivet av Troberg:

Men om man formaterar hårddisken med os på så borde det ju inte stoppas

Alltså jag har provat att formatera den från UBCD, när XP-installationen kommer till drivisarna (antar jag) för hårddisken så kraschar det iaf.

Skrivet av Forsberg1:

Är väl klart att man ska kunna installera ett nytt OS?

Till TS: Du kör installationen genom att boota från skivan, right?

Jepp botar skivan som Microsoft har skickat!

Skrivet av godspeed:

Många av de här nyare maskinerna har styrkretsar för diskarna som xp inte fixar, gå in i bios och kolla ifall du kan ställa om från ahci till ide (vet inte exakt var tyvärr) och du kommer nog få leta lite säkerligen om det nu ens finns möjlighet till det

Varför kör du inte bara vmware och emulerar xp?

Ja, jag har fått höra om just VMWARE nyligen, kände tyvärr inte till det innan jag beställde nedgraderingskitet. Så nu när jag ändå betalt för det och så, då vill jag helst få igång det.

Har letat som en galning efter det i bios men hittar inte det, ska det finnas? På Toshibas hemsida finns det XP-drivisar till allt. Borde det inte funka då?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Alltså, hur ska jag förklara det här enkelt nu *kliar i huvudet*

Bara för att möjligheten finns till nedgradering så behöver det inte vara enkelt, du borde ringt till toshiba istället och frågat efter återställningsskivor för xp (om det finns ens)
Xp går nog att installera bara du får rätt drivers till satastyrenheten på maskinen, annars hade det nog inte funnits drivers för xp på toshibas sajt
Det är inte ens säkert att datorn din har möjligheten att ändra styrenheternas inställningar, just för att den egentligen inte är gjord för att användas med xp primärt.
Det här är inte enkelt gjort, för någon som inte gjort det förut tyvärr, t o m jag kan ha problem att få fram rätt drivrutiner ibland pga tillverkarna inte förser en med nyare och stabila drivers.

Det borde finnas satadrivers för din maskin på toshibas sida isåfall, men, det måste isåfall läggas in med nlite på skivan, dvs du måste göra en helt ny skiva från originalet du fått med just rätt drivers inlagda
Ibland gör det mig tokig på mitt jobb när folk kommer in med detta problem..ibland suckar jag åt dem och säger -uppgradera de program ni behöver använda, annars för er egen skull så kör vmware istället

Jag brukar ta rätt rejält betalt ifall kunden vill ha detta gjort, för att det är en massa krångel med det, och ibland så blir det aldrig riktigt stabilt heller vilket jag alltid upplyser om i förväg

Förresten, din hårddisk är väl inte en ssd eller med hybridlagring? dvs en mekanisk disk med en 4-20gb del som är ssd?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Alltså, hur ska jag förklara det här enkelt nu *kliar i huvudet*

Bara för att möjligheten finns till nedgradering så behöver det inte vara enkelt, du borde ringt till toshiba istället och frågat efter återställningsskivor för xp (om det finns ens)
Xp går nog att installera bara du får rätt drivers till satastyrenheten på maskinen, annars hade det nog inte funnits drivers för xp på toshibas sajt
Det är inte ens säkert att datorn din har möjligheten att ändra styrenheternas inställningar, just för att den egentligen inte är gjord för att användas med xp primärt.
Det här är inte enkelt gjort, för någon som inte gjort det förut tyvärr, t o m jag kan ha problem att få fram rätt drivrutiner ibland pga tillverkarna inte förser en med nyare och stabila drivers.

Det borde finnas satadrivers för din maskin på toshibas sida isåfall, men, det måste isåfall läggas in med nlite på skivan, dvs du måste göra en helt ny skiva från originalet du fått med just rätt drivers inlagda
Ibland gör det mig tokig på mitt jobb när folk kommer in med detta problem..ibland suckar jag åt dem och säger -uppgradera de program ni behöver använda, annars för er egen skull så kör vmware istället

Jag brukar ta rätt rejält betalt ifall kunden vill ha detta gjort, för att det är en massa krångel med det, och ibland så blir det aldrig riktigt stabilt heller vilket jag alltid upplyser om i förväg

Förresten, din hårddisk är väl inte en ssd eller med hybridlagring? dvs en mekanisk disk med en 4-20gb del som är ssd?

Hittade sata inställningarna igår, måste varit trött när jag pillade med det i förgår, var ganska solklart egentligen. Hur som helst så fungerade det nu, tack godspeed.

Men ska det gå att köra achi i win xp med?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av creative_86:

Hittade sata inställningarna igår, måste varit trött när jag pillade med det i förgår, var ganska solklart egentligen. Hur som helst så fungerade det nu, tack godspeed.

Men ska det gå att köra achi i win xp med?

-----------------------
Perfa!
Ja, det går, men är den där krångliga vägen jag pratade om som du hade blivit tvingad till då i det läget, mao inget du behöver bekymra dig över nu och det är bara krångligt och ger dig snarare nackdelar snarare än fördelar med xp:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------------------
Perfa!
Ja, det går, men är den där krångliga vägen jag pratade om som du hade blivit tvingad till då i det läget, mao inget du behöver bekymra dig över nu och det är bara krångligt och ger dig snarare nackdelar snarare än fördelar med xp:)

Mer problem, jag mitt j***la ålahuvud glömde skriva ner beteckningarna på alla komponenter (ljudkort, grafikkort, etc) hur kan jag se detta?

Mvh

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av creative_86:

Mer problem, jag mitt j***la ålahuvud glömde skriva ner beteckningarna på alla komponenter (ljudkort, grafikkort, etc) hur kan jag se detta?

Mvh

------------------------
hehe, tackar för det goda skrattet^^
Men, iaf, om du vill ha detaljerad information om datorns hårdvara så kan du ladda ner aida64 och installera så får du veta precis vad du har:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

------------------------
hehe, tackar för det goda skrattet^^
Men, iaf, om du vill ha detaljerad information om datorns hårdvara så kan du ladda ner aida64 och installera så får du veta precis vad du har:)

Tack än en gång godspeed, du har varit till stor hjälp

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]