Ny fiberkabel över Atlanten kostar 300 miljoner dollar – sparar 6 millisekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Njae, de är inte riktigt sant optiken i vardera ände är de som bestämmer bandbredden. Men sen om kabeln dom lägger ner
innehåller ett par tusen trådar ja då kan man sätta mycket optik i ändarna och dela upp bandbredden.

Jag menade att jag har svårt att tro de lägger en ny kabel endast för bättre ping. Därav antog jag att den nya kabeln och mottagare/sändare klarar högre bandbredd.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

...
Dom kommer fortfarande ha 59ms fördröjning och därmed ligga långt efter folket i USA, så vill man verkligen spara in den tiden så kan man lika gärna flytta till USA och komma ner på betydligt lägre fördröjningstider
...

Tyvärr går det inte, eftersom idén är att kunna göra blixtsnabba datorstyrda transaktioner, baserade på skillnaden i kurs för samma aktie på olika aktiebörser över världen. Då finns inget snabbare än en direktanslutning på detta vis.

Skrivet av Gender Bender:

Privata företag kan även dom bidra till dom fattiga, eller varför inte hjälpa till att bygga upp infrastrukturen i U-länder? Det om något skulle vara en investering på lång sikt med en betydligt större vinst.

Tanken är god, men kortsiktig girighet styr oftast, tyvärr.

Personligen anser jag att detta projekt är fullständigt vansinnigt, även om jag förstår den ekonomiska logiken bakom. Dags att strama åt reglerna så att sånt här trams inte lönar sig...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Visserligen, men på bilden går det ju bara ett tiotal sådana mellan Europa och USA, regioner med flera hundra miljoner användare inte kan några väder satelliter och forskningsstationer på Svalbard pumpa ner så pass mycket data?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Sen kan man ju fundera på vad som händer med ett företag om de lägger alla pengar på välgörenhet istället för att investera i sin egen utveckling.

Ett företag som satsar på utbildning åt ett samhälle gör troligen inte detta i välgörenhetssyfte även om det kan se ut så. Return On Investment (ROI) är den självklara grunden för företaget att lägga ut pengar om det är börsnoterat. Ägarna går inte med på annat. Så hur skall satsningen dra in mer pengar än den kostade är den mer relevanta frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lite fakta om HFT

Skrivet av TMO KOTOR:

Finns ju iof ekonomer som också klagar på hur börsen fungerar idag. Det är därför man börjat diskutera tobinskatter och liknande för att minska kortsiktig spekulation av valutor och värdepapper.

Vill bara bringa lite klarhet angående HFT/högfrekvenshandel ("robothandel") som i dessa tider får agera syndabock för de egentliga syndarna som utgörs av 1) regeringspolitiker som borde gå på kurs i Lyxfällan, 2) de banker som lånat ut pengar med tvivelaktiga kreditkontroller och 3) gemene man i vissa länder som inte vill ta ansvar för sin egen och sitt lands ekonomi.

Lite fakta:
1. HFT ökar likviditeten i marknaden. Det betyder att det blir billigare/lättare att handla med värdepapper. Det betyder i sin tur att fonder vi sparar i får lägre kostnader som dras från fonden. Tvärtom vad du tror Ixos.
2. HFT minskar skillnad mellan köp- och säljpris. Det resulterar i att det precis som ovan blir billigare att handla för fonder och gemene man.
3. HFT har minskat transaktionskostnaderna för börshandel. Resultat enl ovan.
4. HFT verkar inte heller generellt påverka volatiliteten (prisvariationen) men en viss typ av självförstärkande återkoppling kan under speciella öka risken för svängningar.

Många av de ekonomer som uttalar sig emot HFT vet faktiskt inte vad HFT är. För er som är intresserade av fakta på området kan jag rekommendera följande aktuella forskning på området.

Och nej, jag jobbar inte på en HFT-firma eller nån firma som säljer system till HFT-firmor.

Permalänk

Jag jobbar som Fibertekniker och har fått lite insikt i hur den här kabeln tillverkas, det är en helt jävla rubbad procedur.

Fiberkablar är känsliga för "drag", och eftersom du har en kabel som hänger ner från fartyget någon/några tusen meter ner blir det ganska tungt. Detta parerar dem genom att åka i en konstant hastighet med fartyget som motsvarar hastigeten kabeln sjunker mot botten.

På detta är det helt omöjligt att ha hela denna kabel i "färdigt skick" ombord på fartyget, så den tillverkas parallellt med nedsänkningen av den ^^

Permalänk
Skrivet av kaladon:

Vill bara bringa lite klarhet angående HFT/högfrekvenshandel ("robothandel") som i dessa tider får agera syndabock för de egentliga syndarna som utgörs av 1) regeringspolitiker som borde gå på kurs i Lyxfällan, 2) de banker som lånat ut pengar med tvivelaktiga kreditkontroller och 3) gemene man i vissa länder som inte vill ta ansvar för sin egen och sitt lands ekonomi.

Lite fakta:
1. HFT ökar likviditeten i marknaden. Det betyder att det blir billigare/lättare att handla med värdepapper. Det betyder i sin tur att fonder vi sparar i får lägre kostnader som dras från fonden. Tvärtom vad du tror Ixos.
2. HFT minskar skillnad mellan köp- och säljpris. Det resulterar i att det precis som ovan blir billigare att handla för fonder och gemene man.
3. HFT har minskat transaktionskostnaderna för börshandel. Resultat enl ovan.
4. HFT verkar inte heller generellt påverka volatiliteten (prisvariationen) men en viss typ av självförstärkande återkoppling kan under speciella öka risken för svängningar.

Många av de ekonomer som uttalar sig emot HFT vet faktiskt inte vad HFT är. För er som är intresserade av fakta på området kan jag rekommendera följande aktuella forskning på området.

Och nej, jag jobbar inte på en HFT-firma eller nån firma som säljer system till HFT-firmor.

tillhör helt klart kategorin som inte vet vad jag talar om...med det sagt...
hft är en bugg i systemet och således ska den utrotas ur systemet...skiter ganska så blankt i om den har positiva effekter på systemet, vilket den verka ha enligt dig. för övrigt är jag av den rabiata kommunistiska skolan som anser att man ska köp/sälja verkliga saker, referar till ett meninglöst papper som sägs ha startat finans krisen 2008.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av fluffmajster:

referar till ett meninglöst papper som sägs ha startat finans krisen 2008.

Du menar dollarsedeln?

Vad som skapade den krisen, och som håller på att starta en till just nu, är att dumma amerikaner inte förstår att man inte kan leva loppan på lånade pengar. När man lever i ett land vars regering accepterar en budget där över 60% (!) av budgeten inte är finansierad... och i nästa val väljer den regering som lovar ytterligare sänkta skatter utan att tumma på militären...

...vad fan förväntar de sig?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som finner det lite märkligt att folk sittandes på sina fina datorer, spelandes sina spel halva dagarana, gnällandes på internet över triviala saker etc... anser att någon ANNAN borde bidra mer till att bekämpa fattigdom i världen?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Folk svälter men varför ge dom mat när man kan spara in hela 6 millisekunder på att dra en ny fiberkabel för 2 miljarder kronor. Sånt här gör mig ärligt talat rent ut sagt förbannad, vad tänker dom ens på när dom fattar ett sånt här beslut i en sån knaper tid som det är idag?

*kollar på signaturen*

Undrar hur mycket malariaprofylax du kunde ha donerat till tredje världen om du köpt en gammal P4a istället för din sandy bridge.

hypokrati på hög nivå...

Permalänk
Medlem

Kabelns placering/sträckning måste vara säkerhetsstämplad.

Annars skulle vilken random terrotist wannabe kunna hoppa ned å klippa eller lägga ett gäng sjunkbomber på lämpligt ställe.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

På vilket sätt är det dumt av mig att vara emot en miljard investering för att spara in 0,006 sekunder? Dom kommer fortfarande ha 59ms fördröjning och därmed ligga långt efter folket i USA, så vill man verkligen spara in den tiden så kan man lika gärna flytta till USA och komma ner på betydligt lägre fördröjningstider, och är man ett finansföretag så omplacera personal till USA för att kunna ha en snabb verksamhet i både London och NY. Det hade varit en helt annan fråga om det hade gjort större inverkan än ynkliga 6ms, t.ex. halvera tiden, men nu handlar det mest bara om att det är möjligt och då måste man göra det.

Privata företag kan även dom bidra till dom fattiga, eller varför inte hjälpa till att bygga upp infrastrukturen i U-länder? Det om något skulle vara en investering på lång sikt med en betydligt större vinst.

Klart att dom kan, men dom måste inte. Vinst är vad som driver företag, ingen vill arbeta utan att få något för mödan, och de allra flesta vill ha så mycket som möjligt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag menade att jag har svårt att tro de lägger en ny kabel endast för bättre ping. Därav antog jag att den nya kabeln och mottagare/sändare klarar högre bandbredd.

Haha, lägger en kabel.. nej förlåt, jag är bara trött efter att ha varit uppe över 1 dygn ^^

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av omghax:

*kollar på signaturen*

Undrar hur mycket malariaprofylax du kunde ha donerat till tredje världen om du köpt en gammal P4a istället för din sandy bridge.

hypokrati på hög nivå...

Din jämförelse hade varit acceptabel om Sandy Bridge var en gnutta snabbare och gav 1 FPS mer än en P4a, men nu blev det den sämsta jämförelsen jag sett på länge då mitt köp till skillnad från detta gav en markant ökad prestanda. För övrigt så donerar jag årligen tusentals kronor till olika hjälporganisationer, och jag tror faktiskt att dom pengarna jag ger kommer till större nytta än vad dom där 2 miljarder kronorna för bara 6ms kommer göra. Sen kommer slutnotan garanterat sluta på minst 3 miljarder då såna här projekt alltid är underbudgeterade.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag gillade nyheten, jag älskar eran diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag menade att jag har svårt att tro de lägger en ny kabel endast för bättre ping. Därav antog jag att den nya kabeln och mottagare/sändare klarar högre bandbredd.

Ahh

Skrivet av Fjellreven:

Jag jobbar som Fibertekniker och har fått lite insikt i hur den här kabeln tillverkas, det är en helt jävla rubbad procedur.

Fiberkablar är känsliga för "drag", och eftersom du har en kabel som hänger ner från fartyget någon/några tusen meter ner blir det ganska tungt. Detta parerar dem genom att åka i en konstant hastighet med fartyget som motsvarar hastigeten kabeln sjunker mot botten.

På detta är det helt omöjligt att ha hela denna kabel i "färdigt skick" ombord på fartyget, så den tillverkas parallellt med nedsänkningen av den ^^

De är lite smått coolt faktiskt, då gäller de att kvalitén är top notch.

Kineserna är fina när dom skickar fiber patchar till oss verkligen varenda patch har typ 6 A4 sidor med massa test resultat. De jag menar är att de vorre intressant hur de genomgår tester på fibern som läggs ner, de är inte spec kul att få mikrosprickor osv.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Din jämförelse hade varit acceptabel om Sandy Bridge var en gnutta snabbare och gav 1 FPS mer än en P4a, men nu blev det den sämsta jämförelsen jag sett på länge då mitt köp till skillnad från detta gav en markant ökad prestanda. För övrigt så donerar jag årligen tusentals kronor till olika hjälporganisationer, och jag tror faktiskt att dom pengarna jag ger kommer till större nytta än vad dom där 2 miljarder kronorna för bara 6ms kommer göra. Sen kommer slutnotan garanterat sluta på minst 3 miljarder då såna här projekt alltid är underbudgeterade.

Hans jämförelse var klockren måste jag säga.
6ms i frågan är MASSOR av pengar. Bara för att 6ms låter som en fis i rymden så betyder det inte att det är det. Annars hade dom ju inte investerat så mycket pengar i det. I sammanhanget är 6ms "en markant ökad prestanda" som du säger om din cpu.
Och vad är det som säger att dom inte ger massor av pengar till hjälporganisationer? Eller att dom ger mer pga vinsterna på kabeln? osv osv osv......
Ditt resonemang håller inte. Man kan säga till allt och alla att en stor del av deras utgifter kunde gått till afrika eller what ever istället för där skulle dom gjort mer nytta.
Med ditt resonmang så menar du att dina extra fps du får i ett spel är mer värt än att rädda ett liv med mat i afrika. Det är precis samma resonemang om pengarna som läggs på kabeln.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Din jämförelse hade varit acceptabel om Sandy Bridge var en gnutta snabbare och gav 1 FPS mer än en P4a, men nu blev det den sämsta jämförelsen jag sett på länge då mitt köp till skillnad från detta gav en markant ökad prestanda. För övrigt så donerar jag årligen tusentals kronor till olika hjälporganisationer, och jag tror faktiskt att dom pengarna jag ger kommer till större nytta än vad dom där 2 miljarder kronorna för bara 6ms kommer göra. Sen kommer slutnotan garanterat sluta på minst 3 miljarder då såna här projekt alltid är underbudgeterade.

´
Som sagt,

Du donerar några tusen/år till olika organisationer. De spenderar 300m$ på detta projekt vilket kommer att skapa ett väldigt stort antal arbetstillfällen. Vem tror du hjälper mest människor?

Låt gå för att de inte gör det 'för o va snälla', men de bidrar ju de facto till mer gott än vad du har gjort, och troligtvis kommer att göra under din livstid.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av Ufoeke:

Ahh

De är lite smått coolt faktiskt, då gäller de att kvalitén är top notch.

Kineserna är fina när dom skickar fiber patchar till oss verkligen varenda patch har typ 6 A4 sidor med massa test resultat. De jag menar är att de vorre intressant hur de genomgår tester på fibern som läggs ner, de är inte spec kul att få mikrosprickor osv.

Jo, dock så har kineserna misslyckats totalt i de projekten vi håller på med nu (utbyggnad av 4G nätet etc) vilket får en att fundera. Dock görs väl alla fiberkablar i just kina? typ samma fabrik till och med!

Permalänk

Svårt att tänka sig att det ligger fiberkablar mellan London och NY och att det går i bra hastigheter, dessutom. Men det behövs väl, antar jag. Att sitta med sattelit-uppkopplingar idag kanske inte är särskilt lönsamt.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaladon:

1. HFT ökar likviditeten i marknaden. Det betyder att det blir billigare/lättare att handla med värdepapper. Det betyder i sin tur att fonder vi sparar i får lägre kostnader som dras från fonden. Tvärtom vad du tror Ixos.
2. HFT minskar skillnad mellan köp- och säljpris. Det resulterar i att det precis som ovan blir billigare att handla för fonder och gemene man.

Du har helt missförstått det. INGEN av oss som investerar långsiktigt bryr sig ett jota om ifall det blir billigare att handla med fonderna och aktierna, eftersom man investerar sina pengar och låter dem ligga still i flera år. Om fonden nu får lägre kostnader ökar bankens miljard vinster lite till, avgiften ändras knappast.

De enda som är intresserade av att själva handeln blir billigare är endast klippare och spekulanter som försöker suga ut så mycket pengar som möjligt genom snabba köp/sälj och minuthandel fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

någon som har länk till information om dessa båtar som lägger kablar, och möjligtvis info om hur de går tillväga också? låter ju sjukt coolt o lägga kablar hela vägen från europa till usa..

Men, att de lägger detta på börsen.. sjukt dumt, men så funkar the New World Order tyvärr.. Personligen hatar jag börsen, då man handlar och byter pengar emellan för något som tekniskt sett inte existerar (jag pratar då inte om börs notering på apelsin jos)

någon som sett capitalism - a love story? det är ju sjukt hur många av dessa börs mäklare knappt begriper hur detta system funkar själva..

jag tycker de borde lägga bandbredden på att göra det lättare att spela mellan europa och usa, samt att video samtala

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jobbar med fiberoptik och har skarvat sjökabel.
Kan säga att dom är robust konstruerade med 2 olika lager armering i form av rejäl ståltråd med tjära mellan.
I mitten är det oftast ett kopparrör som innehåller fibern, beror lite på kabeltillverkare. De väger bra många kg/m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Hans jämförelse var klockren måste jag säga.
6ms i frågan är MASSOR av pengar. Bara för att 6ms låter som en fis i rymden så betyder det inte att det är det. Annars hade dom ju inte investerat så mycket pengar i det. I sammanhanget är 6ms "en markant ökad prestanda" som du säger om din cpu.
Och vad är det som säger att dom inte ger massor av pengar till hjälporganisationer? Eller att dom ger mer pga vinsterna på kabeln? osv osv osv......
Ditt resonemang håller inte. Man kan säga till allt och alla att en stor del av deras utgifter kunde gått till afrika eller what ever istället för där skulle dom gjort mer nytta.
Med ditt resonmang så menar du att dina extra fps du får i ett spel är mer värt än att rädda ett liv med mat i afrika. Det är precis samma resonemang om pengarna som läggs på kabeln.

Snabbare hastighet behöver inte betyda att man sparar massor av pengar. Börsen går upp och ner som du förhoppningsvis vet och det kan lika väl stiga som sjunka under dessa 6ms, så det är alltså ingen garanterad räddning. Sen har du ingen aning om vad jag använder min dator till. Jag spelar väldigt sällan utan jag använder datorn väldigt mycket i arbetet där både CPUn och GPUn kommer till stor nytta, och hade det inte varit så att min förra dator gick sönder så hade jag nog inte uppgraderat. Och jag gjorde en snabb check på Hibernia Atlantic och det närmaste till donation jag hittade var att dom delade ut regnponchos under Ryder Cup. Att rikemanssnobbarna i publiken inte blir blöt är alltså viktigare än svält och uttorkning runt om i världen. Så nu när man tänker på det så är ju denna uppgradering helt klart värt pengarna, för 6 ynkliga millisekunder är verkligen viktigast, för en rikemanssnobb.

Skrivet av illusi0n:

´
Som sagt,

Du donerar några tusen/år till olika organisationer. De spenderar 300m$ på detta projekt vilket kommer att skapa ett väldigt stort antal arbetstillfällen. Vem tror du hjälper mest människor?

Låt gå för att de inte gör det 'för o va snälla', men de bidrar ju de facto till mer gott än vad du har gjort, och troligtvis kommer att göra under din livstid.

Där jag placerar mina pengar så får över 100000 människor rent vatten varje år, sen är det väl upp till dig om du hellre prioriterar att rika brittiska finansmän får lite snabbare uppkoppling mot Wall Street.

Detta projekt är liksom hela aktiemarknaden ett enda stort skämt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Snabbare hastighet behöver inte betyda att man sparar massor av pengar. Börsen går upp och ner som du förhoppningsvis vet och det kan lika väl stiga som sjunka under dessa 6ms, så det är alltså ingen garanterad räddning. Sen har du ingen aning om vad jag använder min dator till. Jag spelar väldigt sällan utan jag använder datorn väldigt mycket i arbetet där både CPUn och GPUn kommer till stor nytta, och hade det inte varit så att min förra dator gick sönder så hade jag nog inte uppgraderat. Och jag gjorde en snabb check på Hibernia Atlantic och det närmaste till donation jag hittade var att dom delade ut regnponchos under Ryder Cup. Att rikemanssnobbarna i publiken inte blir blöt är alltså viktigare än svält och uttorkning runt om i världen. Så nu när man tänker på det så är ju denna uppgradering helt klart värt pengarna, för 6 ynkliga millisekunder är verkligen viktigast, för en rikemanssnobb.

Där jag placerar mina pengar så får över 100000 människor rent vatten varje år, sen är det väl upp till dig om du hellre prioriterar att rika brittiska finansmän får lite snabbare uppkoppling mot Wall Street.

Detta projekt är liksom hela aktiemarknaden ett enda stort skämt.

Men suck....
Ja du är jätte duktig vi är alla imponerade.
Det du inte fattar är att hela din diskution är felaktig och man inte kan tänka så krast som du gör för det målar inte upp hela sanningen.
Vi skulle alla här i sverige tex kunna leva på existens minimum utan problem och klara oss. Och sen skicka alla andra pengar till afrika eller något annat stor behov.
Men vem som helst fattar att det inte är ett sunt resonemang att det ska vara på det sättet.

Vad du gör med dina pengar är helt och hållet din ensak och det är jätte bra om du ger till diverse goda saker.
Men att säga att det är dumdristigt att ett företag som har rätt att använda sina pengar på vilket sätt dom vill istället för att ge dom till någon god sak är totalt fel.

För övrigt så tog han din dator som ett exempel men det verkar du inte fattat. Man kan dra samma exempel med att du skulle säkert klara dig på att ha en lite billigare bil än den där bilen du har och skickat dom resterade pengarna till goda saker. Eller yada yada yada man kan dra hundra tals exempel.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Flygfisk:

Jag är bara nyfiken, men på vilket sätt bidrar den här datoriserade börshandeln på något sätt till något gott, egentligen? Det låter ju som det, per definition nästan, bara kan vara dåligt om det utnyttjar en "brist" i systemet?

Varför måste allt bidra med något "gott"? Företag gör saker för att tjäna pengar, enkelt.

Datoriserad börshandel fungerar precis som en återförsäljare av varor, man köper billigt på en marknad och säljer dyrt på en annan. Denna mellanhand är egentligen helt onödig men kommer att finnas så länge det finns marginaler att ta av.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Jo, dock så har kineserna misslyckats totalt i de projekten vi håller på med nu (utbyggnad av 4G nätet etc) vilket får en att fundera. Dock görs väl alla fiberkablar i just kina? typ samma fabrik till och med!

Jasså på vilket sätt då ?

Just patcharna har inte vart några fel på alls mellan 1m - 10m dock våra pigtails vi beställt har en tendens till att vara olika till och från av någon anledning, då är det olika material typer känns de som och andra kommer med flaggor med serienummer som våra fiberkillar inte tycker om speciellt mycket

De skulle inte förvåna mig om allt görs i samma fabrik.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du har helt missförstått det. INGEN av oss som investerar långsiktigt bryr sig ett jota om ifall det blir billigare att handla med fonderna och aktierna, eftersom man investerar sina pengar och låter dem ligga still i flera år. Om fonden nu får lägre kostnader ökar bankens miljard vinster lite till, avgiften ändras knappast.

De enda som är intresserade av att själva handeln blir billigare är endast klippare och spekulanter som försöker suga ut så mycket pengar som möjligt genom snabba köp/sälj och minuthandel fram och tillbaka.

Det du säger är tyvärr en vanlig missuppfattning baserad på okunskap. Det finns miljontals fondsparare bara i Sverige. De flesta större fonder som investerar långsiktigt som i sin tur har kunder som investerar långsiktigt i fonden handlar nästan varje dag. Varför? Därför att det varje dag alltid finns ett antal fondsparare som vill byta/sälja/köpa fondandelar just den dagen. Det handlar om tiotals eller hundratals miljoner varje dag i de större fonderna. När fonden handlar dras kostnaden från fondens pengar d.v.s dina pengar (trots att ex. just du Ixos inte väljer att göra något den dagen) vilket drar ner fondens värde. Förstår du?
Sanningen är alltså helt motsatt jämfört med vad du tror:
ALLA som investerar i fonder (oavsett tidsperspektiv) tjänar på att det blir billigare att handla.

Sen finns det ju även fonder vars strategi är just algoritmiskt handel eller högfrekvenshandel i syfte att öka avkastningen på spararnas pengar.
Jag vet inte om du kollade in länken jag postade tidigare men om du fortfarande onyanserat ogillar HFT kanske det är en tröst att veta att myndigheter i flera länder (inkl Finansinspektionen i Sverige) kommer att skruva åt reglerna och övervakningen av HFT för att undvika eventuella störningar på marknaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaladon:

Det du säger är tyvärr en vanlig missuppfattning baserad på okunskap. Det finns miljontals fondsparare bara i Sverige. De flesta större fonder som investerar långsiktigt som i sin tur har kunder som investerar långsiktigt i fonden handlar nästan varje dag. Varför? Därför att det varje dag alltid finns ett antal fondsparare som vill byta/sälja/köpa fondandelar just den dagen. Det handlar om tiotals eller hundratals miljoner varje dag i de större fonderna. När fonden handlar dras kostnaden från fondens pengar d.v.s dina pengar (trots att ex. just du Ixos inte väljer att göra något den dagen) vilket drar ner fondens värde. Förstår du?

Jag skall göra detta enkelt för dig.

Fakta: HFT drar in en helvettes massa pengar (tillräckligt för att inte ens tveka till att blåsa 2 Miljarder SEK på en atlantkabel).

Varifrån kommer dessa pengar?

SVAR: Enda stället de kan komma ifrån, resten av börsen.

Vilken nytta har resten börsen av att bli av med alla dessa miljoner och miljarder?

Dina argument är som att hävda att pirater är bra för handeln eftersom de gör att skeppen får mer bråttom... -_-

Permalänk
Medlem

Hjälp!

Skrivet av Ixos:

Jag skall göra detta enkelt för dig.

Fakta: HFT drar in en helvettes massa pengar (tillräckligt för att inte ens tveka till att blåsa 2 Miljarder SEK på en atlantkabel).

Varifrån kommer dessa pengar?

SVAR: Enda stället de kan komma ifrån, resten av börsen.

Vilken nytta har resten börsen av att bli av med alla dessa miljoner och miljarder?

Dina argument är som att hävda att pirater är bra för handeln eftersom de gör att skeppen får mer bråttom... -_-

Goddag yxskaft!
Aktiehandel är inget nollsummespel och du blandar ihop begreppen börs, börshandel och värdepapper hej vilt!
Jag lägger ner tid på att förklara för dig hur det faktiskt ligger till. Inte meningen att vara otrevlig eller dryg men du bör nog kolla upp grunderna i vad en börs är för något och hur aktiehandel funkar.