Permalänk
Medlem

Skärmproblem

Hej!

Bytte just från VGA-kabel till HDMI och nu ser bilden ut som skräp. Framför allt är det text som är problemet. Det är pixligt, svart text på vit bakgrund ser ut att skifta i färg, och färgad text på vit bakgrund "blöder" ut på bakgrunden. Att dra ned skärpan på skärmen hjälpte men det är fortfarande inte bra. Har också varit inne och pillat i Clear Type, men det gör ingen större skillnad. Hjälp!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Hej!

Bytte just från VGA-kabel till HDMI och nu ser bilden ut som skräp. Framför allt är det text som är problemet. Det är pixligt, svart text på vit bakgrund ser ut att skifta i färg, och färgad text på vit bakgrund "blöder" ut på bakgrunden. Att dra ned skärpan på skärmen hjälpte men det är fortfarande inte bra. Har också varit inne och pillat i Clear Type, men det gör ingen större skillnad. Hjälp!

Har precis samma problem! Helt ny skärm, Samsung 27TA550. Kabeln är hdmi-dvi, 2m. Prövat på både XP och Windows 7, har även uppdaterat firmware. Inget hjälpte, bytte till och med till mig en ny skärm hos Netonet, då det var det de föreslog att jag skulle göra men även den nya skärmen av samma modell har det här problemet. Hjälp, som sagt!

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikst:

Har precis samma problem! Helt ny skärm, Samsung 27TA550. Kabeln är hdmi-dvi, 2m. Prövat på både XP och Windows 7, har även uppdaterat firmware. Inget hjälpte, bytte till och med till mig en ny skärm hos Netonet, då det var det de föreslog att jag skulle göra men även den nya skärmen av samma modell har det här problemet. Hjälp, som sagt!

Okej. Jag har samma skärm. Kanske det är modellen det är fel på?

Eftersom skärmen även har inbyggd TV-mottagare funderar jag på om den egentligen är mer tänkt som digital-TV än som datorskärm. Kanske att den behandlar signalen från HDMI-ingången på något särskilt sätt? VGA-ingången är ju märkt PC, medan HDMI bara är märkt HDMI.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Okej. Jag har samma skärm. Kanske det är modellen det är fel på?

Eftersom skärmen även har inbyggd TV-mottagare funderar jag på om den egentligen är mer tänkt som digital-TV än som datorskärm. Kanske att den behandlar signalen från HDMI-ingången på något särskilt sätt? VGA-ingången är ju märkt PC, medan HDMI bara är märkt HDMI.

Kan vara så, i så fall ska den tillbaka till affären på en gång. De kan inte sälja den som en HDTV/Datorskärm om bara den första fungerar korrekt. Ska ringa Samsung supporten igen idag och se vad de säger. Ingen annan som vet om det är någon inställning eller något som man ska ändra på?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Hej!

Bytte just från VGA-kabel till HDMI och nu ser bilden ut som skräp. Framför allt är det text som är problemet. Det är pixligt, svart text på vit bakgrund ser ut att skifta i färg, och färgad text på vit bakgrund "blöder" ut på bakgrunden. Att dra ned skärpan på skärmen hjälpte men det är fortfarande inte bra. Har också varit inne och pillat i Clear Type, men det gör ingen större skillnad. Hjälp!

Hmm, grotta runt i inställningarna för grafikkortet och kolla hur färger skickas till TV:n om det är YCbCr eller RGB tex...
Och hur är det med upplösningen och over/underscan? Är ni hundra på att ni fått till att det går pixelmappat?

Ta även en titt i skärmens inställningar och se till att alla ev "bildförbättrare" är avstängda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Den där marknadsförs ju som en tv inte som monitor, den måste säkert ställas om så ni stänger av bild dsperna i den annars brukar tvar ge dålig pc bild,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den där marknadsförs ju som en tv inte som monitor, den måste säkert ställas om så ni stänger av bild dsperna i den annars brukar tvar ge dålig pc bild,

Tittade på flera ställen och sidor innan jag köpte den och den marknadsförs som en kombo HDTV/Datorskärm. På samsungs hemsida hittar man den under datordelar. Men ska se vad man kan göra med inställningarna.

Skrivet av Roger W:

Hmm, grotta runt i inställningarna för grafikkortet och kolla hur färger skickas till TV:n om det är YCbCr eller RGB tex...
Och hur är det med upplösningen och over/underscan? Är ni hundra på att ni fått till att det går pixelmappat?

Ta även en titt i skärmens inställningar och se till att alla ev "bildförbättrare" är avstängda.

Okej, ska kolla upp det när jag kommer hem från jobbet, återkommer efter det. Tack!

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag provade att stänga av alla bildförbättrare, samt även overscan. Inget hjälpte. Hittade heller inget sätt att ändra hur grafikkortet skickar färger till skärmen. Det enda som hjälpte lite var att ändra till lägre upplösning (1600 x 900), men eftersom skärmen är full HD så är väl inte det pixelmappat?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inte olika sätt att skicka färginfon via hdmi, däremot kan man prova lite andra inställningar på cleartype, kör wins egna kalibreringsfunktion o se om det går att få bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bytte skärm till en annan modell. Nu är jag nöjd

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Rekordmedlem

Den ultimata lösningen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag bytte skärm till en annan modell. Nu är jag nöjd

Vilken modell blev det?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

LG W2453V. Det är jobbets grejer, så det är inte jag som väljer :s

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inte olika sätt att skicka färginfon via hdmi

Är nog olika på olika grafikkort antar jag, för visst ska det gå att välja på RGB och YCbCr via HDMI?
Rätt säker på att jag kan välja vad jag skickar till min projje som går via HDMI (från mitt 6950)!

Skrivet av thompo:

Det enda som hjälpte lite var att ändra till lägre upplösning (1600 x 900), men eftersom skärmen är full HD så är väl inte det pixelmappat?

Hmm, om texten faktiskt blev bättre vid en lägre upplösning, så låter det absolut som du aldrig fick till pixelmappningen rätt i native-upplösningen! Det borde helt klart varit nått problem med under/overscan på antingen TV- eller datorinställningarna! (eller båda )
Men nåja, funkade det med en annan skärm så ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Just det! Kollade aldrig under/overscan på grafikkortet. Jag fick ju ändra en inställning på skärmen för att få in hela bilden, men det kanske var grafikkortet som skickade ut för stor bild, och skärmen som skalade ned den? Kan ju vara ett tips till dig, Nikst...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ultimata lösningen

Skrivet av Roger W:

Är nog olika på olika grafikkort antar jag, för visst ska det gå att välja på RGB och YCbCr via HDMI?
Rätt säker på att jag kan välja vad jag skickar till min projje som går via HDMI (från mitt 6950)!

Hmm, om texten faktiskt blev bättre vid en lägre upplösning, så låter det absolut som du aldrig fick till pixelmappningen rätt i native-upplösningen! Det borde helt klart varit nått problem med under/overscan på antingen TV- eller datorinställningarna! (eller båda )
Men nåja, funkade det med en annan skärm så ...

Skrivet av thompo:

Just det! Kollade aldrig under/overscan på grafikkortet. Jag fick ju ändra en inställning på skärmen för att få in hela bilden, men det kanske var grafikkortet som skickade ut för stor bild, och skärmen som skalade ned den? Kan ju vara ett tips till dig, Nikst...

SÅ! Nu är bilden precis som den ska! Fick hjälp av Samsung supporten, idag var det en person som visste vad han pratade om som svarade =P. Fick göra två saker.

1. Ändra källnamnet. Från enbart "HDMI1/DVI" till "HDMI1/DVI DVI PC", vilket är ett alternativ man väljer, man skriver inte det manuellt.

2. Uppdatera grafikkortets drivrutiner =P

VUOALA! Nu ser det bra ut. Även om jag fortfarande är lite nojjig o tror att när det blir försent att byta/lämna in skärmen så kommer min syn att "klarna" och jag kommer se massa med fel igen =P

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H