Behöver en utmaning!

Permalänk
Medlem

Behöver en utmaning!

Hej på er!

Jag har dragit hem en Dell Poweredge 2950 från jobbet som jag tänkte labba lite med. Frågan är bara, vad ska jag göra?

Jag har installerat AD, DNS, DHCP & PXE boot och WDS etc. Bara några exempel som inte är så svåra. Jag är ständigt ute efter att lära mig nya saker och jag har lätt för att sätta mig in i svåra saker tills jag klarar det. Problemet är att jag sprungit helt in i väggen när det gäller att hitta på utmaningar till mig själv.

Därför vill jag nu ha eran hjälp, vad ska jag göra? Ni kanske själva sitter och klurar på något som inte går ihop, jag hjälper gärna bara jag får göra något nytt!

Med Vänliga Hälsningar

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Inom vilket område vill du lära dig något? Och om du har lätt för att sätta dig in i svåra saker, borde du inte kunna googla dig till ett intressant problem? Jag brukar hitta allt möjligt på bloggar som jag vill testa men aldrig hinner med...

Installera någon linuxdistribution
Windows 8
*BSD
Exchange
Certifikatservrar/PKI
SQL
Virtualisering (Xen, ESXi, Hyper-V, Proxmox osv)

Permalänk
Medlem

PKI, Direct Access. SCCM 2012, App-V är väl några av sakerna jag skulle vilja lära mig om jag hade en server.

Permalänk
Medlem

Jag sitter o klurar med Vmware View 5 tillsammans med ZeroClient's på distans.
Är hyfsat belönande när man hittar sätt att sänka svarstider (ms).
Eller en mer traditionell lösning med (Remote desktops) Nytt namn sedan Windows Server 2008 om jag minns rätt

Annars mer nyttigt är att fördjupa sig i single sign-on lösningar med hjälp av certifikat och smartcards som Xerbee tar upp.

Personligen finns det för mycket man skulle vilja sitta ner med och grotta i, men tiden skall samtidigt vara värt engagemanget.
Helst skall det ge arbetsgivaren något men samtidigt dig själv en "Boost" att det är kul att hålla på med.
- Sorry för mina åsikter om tråden var menad att bara ge förslag.

Kommer följas
/Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Inom vilket område vill du lära dig något? Och om du har lätt för att sätta dig in i svåra saker, borde du inte kunna googla dig till ett intressant problem? Jag brukar hitta allt möjligt på bloggar som jag vill testa men aldrig hinner med...

Installera någon linuxdistribution
Windows 8
*BSD
Exchange
Certifikatservrar/PKI
SQL
Virtualisering (Xen, ESXi, Hyper-V, Proxmox osv)

Tack så mycket för ditt svar Xerbee!

Det är de jag inte vet, linux är intressant men där har jag också gjort ganska mycket saker. Sen går det alltid att leka som fan med linux men som sagt, jag vet inte vad.

Tack för dina tips, några såg ganska intressanta ut!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

PKI, Direct Access. SCCM 2012, App-V är väl några av sakerna jag skulle vilja lära mig om jag hade en server.

Kör Vmware så kan du ju installera vilken OS som helst och testa?

SCCM 2012 är mycket intressant, hade faktiskt tänkt kolla på det när jag kommer hem. Men kan ju ladda ner är färdig installation från technet, då har man ju chansen att lära sig systemet iaf.

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=21054

Tack för ditt svar!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emkill:

Jag sitter o klurar med Vmware View 5 tillsammans med ZeroClient's på distans.
Är hyfsat belönande när man hittar sätt att sänka svarstider (ms).
Eller en mer traditionell lösning med (Remote desktops) Nytt namn sedan Windows Server 2008 om jag minns rätt

Annars mer nyttigt är att fördjupa sig i single sign-on lösningar med hjälp av certifikat och smartcards som Xerbee tar upp.

Personligen finns det för mycket man skulle vilja sitta ner med och grotta i, men tiden skall samtidigt vara värt engagemanget.
Helst skall det ge arbetsgivaren något men samtidigt dig själv en "Boost" att det är kul att hålla på med.
- Sorry för mina åsikter om tråden var menad att bara ge förslag.

Kommer följas
/Emil

Har arbetat ganska mycket med VMware men inte hört som mycket om just VMware View, låter mycket intressant, kommer ses över!

Ingen fara, bra skrivet!

Ber om ursäkt för att jag inte citerade alla samtidigt, blev genast lite rörigt! Ska bättra mig!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan alltid sätta upp en IAS och koppla ihop AD:t med RADIUS-authensering. Gjorde ett liknande projekt för inte så länge sedan där jag satte upp en Captive Portal mot ett Wifi-interface på min router (Pfsense) som sedan authade via RADIUS mot en Windows Server med ett AD.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+