Permalänk
Medlem

Ny rigg. Och problem.

Hello !

Har just byggt ihop min första rigg..

*Corsair obsidian 650d
*Gigabyte P67A-UD4-B3
*Gigabyte GTX 580 SOC
*Vengeance 8 gig 1600mhz
*Corsair SSD 120 ( force 3 serien)
*Western Digital 1 TB
*H80
*850 W XFX PSU (80+ Bronze)
*Intel Core i7 2600k 3,4
*Random CD-läsare

Okej. Allt är igång. Det lyser. Det blåser från fläktarna och CPU-kylaren . Allt är ok. Men nu kommer problemet. Jag kopplar i min monitor i grafikkortet. Väntar på att få se de vackra biosen. Men nejnej. Inget händer. Har bytt plats på PCI-E men ingen skillnad. Har startat om och grejer men fortfarande inga BIOS Så vad kan det vara för fel ?! Är moderkortet ett måndagsexemplar ? Eller något liknande ?

Snälla NI! Hjälp mig. Jag håller på tappar fotfästet snart haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrkorv:

Hello !

Har just byggt ihop min första rigg..

*Corsair obsidian 650d
*Gigabyte P67A-UD4-B3
*Gigabyte GTX 580 SOC
*Vengeance 8 gig 1600mhz
*Corsair SSD 120 ( force 3 serien)
*Western Digital 1 TB
*H80
*850 W XFX PSU (80+ Bronze)
*Intel Core i7 2600k 3,4
*Random CD-läsare

Okej. Allt är igång. Det lyser. Det blåser från fläktarna och CPU-kylaren . Allt är ok. Men nu kommer problemet. Jag kopplar i min monitor i grafikkortet. Väntar på att få se de vackra biosen. Men nejnej. Inget händer. Har bytt plats på PCI-E men ingen skillnad. Har startat om och grejer men fortfarande inga BIOS Så vad kan det vara för fel ?! Är moderkortet ett måndagsexemplar ? Eller något liknande ?

Snälla NI! Hjälp mig. Jag håller på tappar fotfästet snart haha

Hade ett liknande problem med mitt 580 kort. Den har två strömingångar och jag hade bara kopplat in den ena, fick aldrig upp någon bild då. Trodde att man bara skulle använda den andra om man behövde mer kräm. Men när jag kopplade in båda då fungerade det. Kortet hade dessutom en orange lampa som lyste precis innanför kortet ovanför elingången för att visa att något var fel just där. Lyser det någon orange lampa någonstans på grafikkortet?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Det lyser en lång rad med dioder på ovansidan. Sen inget mera. ( eller jo . En extreme OC knapp)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrkorv:

Det lyser en lång rad med dioder på ovansidan. Sen inget mera. ( eller jo . En extreme OC knapp)

Har du nollställt bios/UEFI? Bägge extraströmkablarna i kortet? Är alla kablar itryckta ordentligt, trippelkolla?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du nollställt bios/UEFI? Bägge extraströmkablarna i kortet? Är alla kablar itryckta ordentligt, trippelkolla?!

Har båda PCI-E kablarna inne. En 8 pin och en 6 pin. Har inte nollställt bios/UEFI . Nu kanske jag låter lite "noobig" men hur nollställer man ? haha

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte två 8-pinnars på GTX580:t, om så är fallet måste detta vara i, för det är antagligen där det fallerar.
Nollställer gör man med batteriet eller det som står i din moderkortsmanual.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrkorv:

Har båda PCI-E kablarna inne. En 8 pin och en 6 pin. Har inte nollställt bios/UEFI . Nu kanske jag låter lite "noobig" men hur nollställer man ? haha

Ska vara två 8 pins, är så i min iaf. Jag fick använda en som kom med kortet och nätagget hade en 6pin med en 2 pin som fanns på samma kabel, om du förstår vad jag menar, och man fick trycka in dem båda bredvid varandra in i 8 pins kontakten.

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Finns bara ett 8 pins uttag ochett 6 pins uttag :S

Permalänk
Medlem

Så här är det. Kommer ut ett stycke 6+2 pin ur PSUn och en 6 pin sen inget mera. Och det finns bara ett 6 pins uttag och ett 8 pins uttag :s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrkorv:

Finns bara ett 8 pins uttag ochett 6 pins uttag :S

Enligt spec skall du ha två 6+2 PCI-e ström och ett 6.
http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w-80-b...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

haha hittade ! Men nu så. Ska jag trycka in 2 st 6+2 pin i GPUn ? Men ska jag låta en +2 pin hänga utanför ? Haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrkorv:

haha hittade ! Men nu så. Ska jag trycka in 2 st 6+2 pin i GPUn ? Men ska jag låta en +2 pin hänga utanför ? Haha

Ja det är bara att testa, men hur hade du tänkt att få in de två extra vet inte jag iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nepp -.- Inget händer . Jag blir galen asså. Datorn flåsar . Grafikkortet lyser grönt på ovansidan . Sen inget mera........

Permalänk
Hedersmedlem

Resetat bios? Har du byggt datorer innan? Sitter kortet riktigt i?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har inte resetat bios. Ska göra det. Men om jag inte har använt moderkortet tidigare så vf skulle jag måsta reseta de? ( Första riggen )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrkorv:

Har inte resetat bios. Ska göra det. Men om jag inte har använt moderkortet tidigare så vf skulle jag måsta reseta de? ( Första riggen )

Att gör detta skadar inte då de kan ha gjort en koll på fabrik med andra delar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du har inte blandat ihop någon av pci-e kablarna med 12v atx kontakten?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Du har inte blandat ihop någon av pci-e kablarna med 12v atx kontakten?

Japp. DEt finns ju inte 4+4 pins PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrkorv:

Hello !

Har just byggt ihop min första rigg..

*Corsair obsidian 650d
*Gigabyte P67A-UD4-B3
*Gigabyte GTX 580 SOC
*Vengeance 8 gig 1600mhz
*Corsair SSD 120 ( force 3 serien)
*Western Digital 1 TB
*H80
*850 W XFX PSU (80+ Bronze)
*Intel Core i7 2600k 3,4
*Random CD-läsare

Okej. Allt är igång. Det lyser. Det blåser från fläktarna och CPU-kylaren . Allt är ok. Men nu kommer problemet. Jag kopplar i min monitor i grafikkortet. Väntar på att få se de vackra biosen. Men nejnej. Inget händer. Har bytt plats på PCI-E men ingen skillnad. Har startat om och grejer men fortfarande inga BIOS Så vad kan det vara för fel ?! Är moderkortet ett måndagsexemplar ? Eller något liknande ?

Snälla NI! Hjälp mig. Jag håller på tappar fotfästet snart haha

Skrivet av Mrkorv:

Japp. DEt finns ju inte 4+4 pins PCI-E

---------------
Nej, men folk har blandat ihop och satt 4pins i grafikkortet och även så 6pins i åttapins på moderkortet...tro mig, jag har sett ALLA kombinationer därute som går att även pressa i med våld^^
Ville bara göra mig säker, man vet aldrig:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

BIOSEN ÄR RESTADE . INGET HÄNDE. X.X

Permalänk
Medlem

DATORN ÄR NU FIXAT! TACK SKA NI HA FÖR HJÄLPEN! ETT GALLERI KOMMER SNART! <3

Permalänk
Medlem

vad var felet ??

Permalänk

Classic. Problemet är löst men TS skriver inte hur :>
Gör sökfunktionen helt värdelös.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha ! Ursäkta. Det var något fel med BIOS #1 på kortet . Shiftade bios till #2 och det funkade.

Permalänk
Skrivet av Mrkorv:

Haha ! Ursäkta. Det var något fel med BIOS #1 på kortet . Shiftade bios till #2 och det funkade.

Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prestofantastico:

Hur gör man det?

Bra att jag skriver utförligt. På min GPU finns en BIOS switch. En profil som är typ "normal" ( som tydligen inte funkar) och en för "extrema överklockare" (som funkar) Så jag aktiverade den där extrema klocknings biosen och så funkade det :3