Datorn behöver "starta" två ggr för att komma igång. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Datorn behöver "starta" två ggr för att komma igång. Hjälp!

Hej!

Köpte en ny dator i förra veckan. Satt i helgen och byggde ihop den men nu har jag ett problem. När datorn ska starta så går det tre sekunder från att jag startar den tills att den stängs av, för att sedan startas igen och den här gången gå hela vägen till windows och sedan verkar den fungera som den ska. Detta gör den varje gång datorn startas. Förstår inte vad problemet är. Tänkte först att nätagget kanske var för klent då jag har en massa hårddiskar. Nätagget är ett 750W Corsair 80+ bronze. Så det känns ändå rätt kraftigt. Men vi pratar om en ca 4 hdd + en SSD disk. Plus alla andra komponenter. Någon som har ett förslag på vad felet kan vara och hur man löser det? Kan något vara felkopplat kanske? Fast om det är det som är problemet kanske den inte borde starta alls isf? Nu startar den på andra försöket. Tre sekunder från tryckning på ON så stängs den av och startar sedan själv upp igen efter ca 3 sek och då går hela vägen till windows. Skriver nedan vilka komponenter jag har.

Nätagget: 750W Corsair 80+ bronze
Processor: Intel i7 2600K 3,4ghz
Moderkort: Asus P8P67 WS Revolution B3
Hårddisk: 2TB Western Digital Caviar Green + 320GB + 150GB 7200rpm + en till hdd (kommer inte ihåg hur många GB den hade).
SSD: Intel SSD 320 120GB OEM
Minne: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Extra fläkt: Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm
Grafikkort: Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II
Processorkylare: Antec KÜHLER H2O 620
DVD-brännare: Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Testa ett minne i taget

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Testa ett minne i taget

Okej, så problemet kan vara att något minne är felaktigt? Datorn känner igen samtliga 16gb, fast det kanske inte spelar någon roll? Får testa det när jag kommer hem.

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Datorn genomför ett självtest. Inget fel på den.
Tror du mig ej kan du läsa igenom moderkorts manualen. Bör stå med.

Edit: Mitt inlägg kanske var lite trist. Vad jag menar med självtest är att den kollar
lite sånt som brukar pågå i ett svep utan omstart på vissa moderkort.
Det är fullständigt vanligt och det är inte så värst unikt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Ja annars tror jag på modekort eller nätagg bara börja felsöka:)= Distanerna sitter rätt antar jag

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Datorn genomför ett självtest. Inget fel på den.
Tror du mig ej kan du läsa igenom moderkorts manualen. Bör stå med.

Edit: Mitt inlägg kanske var lite trist. Vad jag menar med självtest är att den kollar
lite sånt som brukar pågå i ett svep utan omstart på vissa moderkort.
Det är fullständigt vanligt och det är inte så värst unikt.

Jasså?! Så den ska starta, stänga av o starta igen? (eller åtminstone ser det ut som att den stänger av)

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikst:

Jasså?! Så den ska starta, stänga av o starta igen? (eller åtminstone ser det ut som att den stänger av)

Om du bryter strömmen till nätagget varje gång gör en del moderkort så, ja. Man bör dock inte göra detta eftersom strömrusningen vid varje kallstart är påfrestande och sliter ut komponenter i förtid. Om du alltid har strömsatt nätagg vet jag inte vad som kan vara fel förutom de klassiska monteringsfelen med t ex felplacerade distanser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du bryter strömmen till nätagget varje gång gör en del moderkort så, ja. Man bör dock inte göra detta eftersom strömrusningen vid varje kallstart är påfrestande och sliter ut komponenter i förtid. Om du alltid har strömsatt nätagg vet jag inte vad som kan vara fel förutom de klassiska monteringsfelen med t ex felplacerade distanser.

Okej, den gör så oavsett om jag stänger av nätagget eller låter den vara på. Så moderkortet ska då inte göra så iaf? Distanserna är satta så som moderkortet har sina hål placerade. Hur menar du felplacerade?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

det är en känd bug med detta moderkort, har samma problem , det går dock att komma runt, finns en annan tråd här på forumet om det . hinner inte leta upp den nu dock sitter på jobbet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det är en känd bug med detta moderkort, har samma problem , det går dock att komma runt, finns en annan tråd här på forumet om det . hinner inte leta upp den nu dock sitter på jobbet.

Okej, sökte på forumet men hittar inget, sökte även via google men hittar inget där heller =S Kommer du ihåg vad tråden heter på ett ungefär?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikst:

Okej, sökte på forumet men hittar inget, sökte även via google men hittar inget där heller =S Kommer du ihåg vad tråden heter på ett ungefär?

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1014613-16-sekunder...

Om du kollar lite längre ner i tråden finns det en länk till en sida som beskriver lite olika problem samt hur du åtgärdar dem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1014613-16-sekunder...

Om du kollar lite längre ner i tråden finns det en länk till en sida som beskriver lite olika problem samt hur du åtgärdar dem.

Tack! De verkar ha svar på samtliga problem jag träffat på, både fläkten som BIOSen gnäller över o den sega uppstarten och omstarten. Ska testa lösningarna när jag kommer hem.

En annan fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Köpte en ny 2TB hårddisk tillsammans med allt annat och börjarde överföra en massa filer till den efter en heldag av överförande så dök ett varningsmeddelande upp som sa att det finns ett allvarligt fel med hårddisken och att jag bör säkerhetskopiera för att inte riskera att förlora det jag hade på den. Snabbt som attan förde jag tillbaka alla filer jag hade fört över till de gamla diskarna igen.

Men sen när jag ville se vad felet var så stod det inget i troubleshooting delen i Windows 7. Den hittade två fel, det ena var att ingen säkerhetskopiering gjorts och det andra var något med SATA 6gb/s kontakterna från Marvel. Hade den nya disken kopplad via dem först, de hade tydligen inga drivrutiner för hårddisken. Bytte till Intels kontakter och då var det problemet löst. Men inget annat meddelande om något allvarligt fel osv =S Dessutom stod det, vid en omstart av datorn efter att jag fått varningsmeddelandet, längst ner innane BIOSen startade att S.M.A.R.T. buses bad, backup, recover, replace (el något liknande ist för buses, kommer inte ihåg vad det stod) och därefter stod den still så och ville att jag skulle trycka på F1 för att gå till BIOSen. Men nu dyker inte det heller upp längre =S

Min fråga är då, finns det något program som kan testa hårddisken och se om det verkligen är något fel på den eller om datorn bara hade en "skruv" lös just då?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk

Byggde två identiska datorer i helgen och båda uppför sig likadant. Tryck på startknappen, den snurrar upp i 2-3 sekunder, stängs av och hoppar sedan igång av sig själv efter 4-5 sekunders väntan.

EDIT: ASRock extreme 4, 2500k, 1600Mhz Vengeance LP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikst:

Tack! De verkar ha svar på samtliga problem jag träffat på, både fläkten som BIOSen gnäller över o den sega uppstarten och omstarten. Ska testa lösningarna när jag kommer hem.

En annan fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Köpte en ny 2TB hårddisk tillsammans med allt annat och börjarde överföra en massa filer till den efter en heldag av överförande så dök ett varningsmeddelande upp som sa att det finns ett allvarligt fel med hårddisken och att jag bör säkerhetskopiera för att inte riskera att förlora det jag hade på den. Snabbt som attan förde jag tillbaka alla filer jag hade fört över till de gamla diskarna igen.

Men sen när jag ville se vad felet var så stod det inget i troubleshooting delen i Windows 7. Den hittade två fel, det ena var att ingen säkerhetskopiering gjorts och det andra var något med SATA 6gb/s kontakterna från Marvel. Hade den nya disken kopplad via dem först, de hade tydligen inga drivrutiner för hårddisken. Bytte till Intels kontakter och då var det problemet löst. Men inget annat meddelande om något allvarligt fel osv =S Dessutom stod det, vid en omstart av datorn efter att jag fått varningsmeddelandet, längst ner innane BIOSen startade att S.M.A.R.T. buses bad, backup, recover, replace (el något liknande ist för buses, kommer inte ihåg vad det stod) och därefter stod den still så och ville att jag skulle trycka på F1 för att gå till BIOSen. Men nu dyker inte det heller upp längre =S

Min fråga är då, finns det något program som kan testa hårddisken och se om det verkligen är något fel på den eller om datorn bara hade en "skruv" lös just då?

Det lättaste är nog om du kör en SCANDISK , markera det i windows sen bootar du om så körs en diskkontroll.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det lättaste är nog om du kör en SCANDISK , markera det i windows sen bootar du om så körs en diskkontroll.

Verkar som att problemet har löst sig med "två-gångs" starten (använde det andra exemplet på overclock sidan som den andra tråden länkade till) och har kapat tiden på uppstarten innan windows loggan kommer fram (genom att stänga av Marvel controller) men därefter är Windows loggan på skärmen ett bra tag innan den tar sig till skrivbordet. Vi pratar om ca 30-50 sek, kanske mer, har inte tagit tid för att se exakt men det är på tok för länge. Ska se om jag kan hitta något tips på åtgärder i den andra tråden. Vet du något jag kan göra så här på rak arm?

Ska genomföra en Scandisk när jag kommer hem idag. Tack för tipsen!

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det lättaste är nog om du kör en SCANDISK , markera det i windows sen bootar du om så körs en diskkontroll.

Har nu kontrollerat de båda nya diskarna, men den nya på 2TB var den som den reagerade på innan. Den sa att den hittade fel på den och att den reparerat den. Men jag har läst någonstans på nätet att när det står S.M.A.R.T. status bad, recover,replace så är det bara en tidsfråga innan den krashar och att man ska kontakta tillverkaren. Borde inte SCANDISK upptäcka en sådan sak? Vill kunna se om det verkligen var just den hårddisken och ha det svart på vitt så jag kan lämna tillbaka den till Inet och få den ersatt. Skulle inte vara roligt om man hade en massa saker på den och att den dör efter ett par månader. Så min fråga är då, ska SCANDISK kunna upptäcka felet som S.M.A.R.T. gör eller finns det något annat verktyg som gör det? Eller kan man se det i BIOSen kanske?

Tack!

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Scandisk rapporterar inte SMART (vad jag vet iaf). Som vanligt är det bästa att köra tillverkarens diagnosprogram, då får man riktiga svar. Skriv ut felprotokollet och lämna med HDn om den är defekt, så gör jag alltid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Scandisk rapporterar inte SMART (vad jag vet iaf). Som vanligt är det bästa att köra tillverkarens diagnosprogram, då får man riktiga svar. Skriv ut felprotokollet och lämna med HDn om den är defekt, så gör jag alltid.

Har använt Western digitals diagnostic program nu. Den hittade något fel som inte gick att reparera. Hann inte se om det gick att skriva ut en felrapport, får göra det när jag kommer hem. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikst:

Har använt Western digitals diagnostic program nu. Den hittade något fel som inte gick att reparera. Hann inte se om det gick att skriva ut en felrapport, får göra det när jag kommer hem. Tack för hjälpen!

Har nu skickat iväg hårddisken till Inet. De ska testa den och sen får vi se vad de säger, antar att man får en ny. För övrigt så går datorn igång nu skitsnabbt efter att jag tagit bort den trasiga hårddisken, verkar som att datorn testade den el liknande varje gång den skulle starta datorn, därav tog det världens tid för den att komma fram till skrivbordet. Kul att även det problemet är borta nu

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX