Lära sig C# snabbt med Java-bakgrund

Permalänk
Medlem

Lära sig C# snabbt med Java-bakgrund

Hejsan. Jag håller på och söker jobb och har kallats till en intervju på tisdag som C#-utvecklare.

Problemet är att jag har ganska lite erfarenhet av C#, men vill göra ett gott intryck och tänkte försöka lära mig så mycket som möjligt innan intervju och eventuellt jobb.

Jag anser mig ha mycket goda kunskaper i Java som är mycket likt C# på många sätt i syntax och uppbyggnad. Därför tänkte jag be er om råd om resurser och råd för att lära mig så mycket som möjligt på några dagars tid.

Jag är intresserad av:

  • Tutorials

  • Artiklar

  • Övningar

  • Böcker (helst inte då jag har ont om pengar)

Och självklart allt annat som jag kan ha nytta av.

Obs. Självklart har jag nämnt att jag har begränsad erfarenhet, därför hoppas jag kunna slå från underläga på intervjun.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det beror helt och håller vad det är för något du ska jobba med hos företaget.

Om det är webbutveckling är ASP.NET ett tips, webservices är WCF något att kolla på, Workflow är WF värt att spana in osv.
Gällande grundläggande information om C# bör detta hjälpa dig en bit på vägen http://msdn.microsoft.com/en-us/library/67ef8sbd.aspx

Permalänk
Medlem

Mer specifika arbetsuppgifter har jag inte fått än. Men jag ska börja med den där länken iaf.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt sällan man snackar ren kod på intervjuer av min erfarenhet. Det du kanske behöver veta är några nyckelfraser.

Om du inte känner till dem så kolla upp.
Linq
Lambdas (x=>x+1) typ
Func/Action
Entities (dbkoppling)

I övrigt så kommer de väl mest kolla upp om du förstår hur man ska tänka som en programmerare. Kod sätter man sig in i ganska snabbt. Sen finns där vissa skillnader utifall att det handlar om ett produktbolag eller ett konsultbolag i vad de förväntar sig. Men ta det lugnt, de kommer antagligen försöka sälja in sig till dig mer än tvärtom.

Permalänk
Medlem

Verkar mest som de vill ha erfarenhet nu, har varit på många intervjuer nu och har en magisterutbildning i datavetenskap där jag kan c, c++, c#, java samt vb. Dom frågar hela tiden om referenser samt vad man gjort som att det inte räcker med det man har, tråkigt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Verkar mest som de vill ha erfarenhet nu, har varit på många intervjuer nu och har en magisterutbildning i datavetenskap där jag kan c, c++, c#, java samt vb. Dom frågar hela tiden om referenser samt vad man gjort som att det inte räcker med det man har, tråkigt är det.

Hmm, jag fick nyligen jobb som C# utvecklare där jag under intervjun sa att jag har testat lite på fritiden men inte har gjort något stort eller seriöst. Dock så var det nog andra kunskaper och erfarenheter som de primärt var ute efter som jag besitter.

Permalänk
Medlem

Förutsätter att det gäller webb. Du måste läsa på om WebForms, ASP.NET MVC, LINQ, IIS, WCF, DBA för MS SQL Server, etc.

För att jobba med en plattform hjälper det knappt att själva språken är lika varandra (såvida du inte söker till en startup utan marginaler). Det är biblioteken och ramverken som spelar roll, och de tar något halvår att få hyfsad koll på. Med det sagt är det troligt rätt lugnt att landa ett jobb dessa dagar. Det finns ett stort behov av utvecklare.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om intervjun nu. Jag uppskattar er input men söker som sagt resurser för att lära mig. Inte insikt i arbetsmarknaden.

Men för att klargöra lite:
Det är ett konsultbolag jag ska till. Förmodligen vidare på en till intervju ute hos företaget om det går bra på tisdag. Jag förväntar mig inte att jag kommer snacka programmering på intervjun, men vill med gott samvete kunna berätta att jag kan med språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Verkar mest som de vill ha erfarenhet nu, har varit på många intervjuer nu och har en magisterutbildning i datavetenskap där jag kan c, c++, c#, java samt vb. Dom frågar hela tiden om referenser samt vad man gjort som att det inte räcker med det man har, tråkigt är det.

Tråkigt nog så kommer där igenom en hel del som inte egentligen kan knacka kod som sen försöker skaffa sig jobb som utvecklare. Antagligen har de bränt sig en gång för mycket. Någon form av mindre projekt som man kan snacka om borde man ha oavsett vilken bakgrund man har, har du inga hobbyprojekt att snacka om på intervjuerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Det är ett konsultbolag jag ska till. Förmodligen vidare på en till intervju ute hos företaget om det går bra på tisdag. Jag förväntar mig inte att jag kommer snacka programmering på intervjun, men vill med gott samvete kunna berätta att jag kan med språket.

Det är konsulttjänster jag letar också (bland annat), kanske är det lite annorlunda om man är webbutvecklare, vilket inta jag är, det kryllar av sådana jobb. Men men, den andra vågen lär väll komma förr eller senare. Jag tror också det är svårt att påstå att man kan c# om man läst en vecka, visst mycket är likt andra oo-språk men det kommer ändå att ta sin tid att tvinga in så det blir flytande.

Skrivet av peo.b:

Tråkigt nog så kommer där igenom en hel del som inte egentligen kan knacka kod som sen försöker skaffa sig jobb som utvecklare. Antagligen har de bränt sig en gång för mycket. Någon form av mindre projekt som man kan snacka om borde man ha oavsett vilken bakgrund man har, har du inga hobbyprojekt att snacka om på intervjuerna?

Jag har några småprojekt, ofta från plugget sedan två stora där vi utvecklade mjukvara tillsammans med ett antal kroater i Zagreb och flera från olika nationaliteter på plugget här i Sverige. Detta var ett projekt från grunden och allt var inkluderat. Det andra är exjobbet som inte är 100% klart, vill gärna ha det perfekt innan jag visar upp något men pratar gärna om det, dock är det inte speciellt relaterat till tjänsterna jag söker. De frågar efter referenser fler än en gång, och jag har inte sådana på hög om man säger så, svårt att få något intyg. Detta gäller inte bara genom rekryteringsföretag utan konsultföretag också. Har varit på intervju i Stockholm ett par gånger samt Linköping men alla visar samma mönster. Senaste intervjun igår råkade en intervjuare (av två) ha gått på samma skola flera år tidigare än mej, han kände till min exjobbshandledare samt flertalet lärare som var lite "speciella", tog ca två timmar och vi snackade om allt möjligt, plugget, företaget, hobby, filmer... riktigt trevligt. De vet vad jag kan, men frågan är om erfarenheten räcker. Också dessa ville ha referenser, sommarjobb, jobb, hobbyprojekt. De ville kika på kodande så ska skicka in en del av ett projekt till dom. Känns kärvt just nu, iaf om man inte är intresserat direkt av webbutveckling.

Permalänk
Medlem

Att komma igång med C# från Java tar dig någon vecka sedan är det helt klart, problemet är dock alla andra ramverk, t.ex. Web utveckling, detta kan ta väldigt lång tid beroende på vad för bakgrund du har, samt finns massvis med tekniker. Samt sedan .NET ramverket o.s.v, inte svårt att lära sig men väldigt omfattande.

För web: asp/asp.net/mvc/wcf o.s.v. för att nämna ett fåtal av dem, kommer kräva väldigt mycket läsning o.s.v.

Oavsätt vad det enda jag kan tipsa med ifall du vill komma igång ganska fort, få det visuelt o.s.v. är att investera i Pluralsight, de har rejält bra tutorials innom så got som allt i C# världen, förvisso inte gratis men lätt värt det
http://www.pluralsight-training.net/microsoft/courses/Index

Samt som ny C# utvecklare så bör du ta en stort extra öga på LINQ / Lambda Expressions / Extension Methods o.s.v. dessa hör alla lite ihop men värt att nämna. Samt att inte glömma, att börja lära sig .NET ramverket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tack. Ska testa trialen de har så får vi se hur det blir

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt lite information på MSDN angående detta: Migrating to Visual C#

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

De frågar efter referenser fler än en gång, och jag har inte sådana på hög om man säger så, svårt att få något intyg. Detta gäller inte bara genom rekryteringsföretag utan konsultföretag också. .

Skaffa referenser då. Jag hade en som jag pluggade med som frågade om han fick ha mig som referens. Givetvis sa jag okej till det och dom ringde mig och frågade hur jag hade uppfattat han och han fick jobbet till slut. En referens behöver inte nödvändigtvis vara någon där du har ett jobb. Utan du kan ju även fråga en lärare eller en utvecklarkompis som du just har utvecklat mjukvara med.

Det viktiga är att det finns någon relevans gentemot det jobb du söker såklart. Du kanske inte ska ange mamma