Ansluta automatiskt till natverk

Permalänk
Medlem

Ansluta automatiskt till natverk

Hejsan,

Min skola har wi-fi som jag anvander. Jag ansluter till det (det ar ej losenordskyddat) men for att surfa maste jag skriva in mitt anvandarnamn och losenord. Ar det mojligt att fixa sa det sker automatiskt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur ansluter du? Kommer du till typ en hemsida där du får skriva in ditt inlogg??

Permalänk
Medlem

Ja precis!

Permalänk
Medlem

Din webbläsare kan komma ihåg ditt lösenord och användarnamn men jag kan inte tänka mig att den kan logga in åt dig.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Beror lite på, vet att just BTH har ett "öppet" nätverk där man behöver logga in via webbläsaren varje gång man ansluter för att kunna komma åt nätverket och internet. Däremot har de även ett slutet nätverk man kan ansluta till och där ange användarnamn och lösenord så att datorn/telefonen sparar det och automatiskt loggar in på nätverket.

Permalänk

Misstänker att din skola inte är ett universitet eller högskola? Om det är det har de troligen två nätverk, ett "gammalt" där man måste logga in på en hemsida som du beskriver och ett som heter "eduroam" (som även finns i stora delar av Europa). Med eduroam nätverket kan man som taailyn skriver logga in direkt när man ansluter till det och slipper således gå via en irriterande hemsida.

Inloggningen till eduroam är på formen "användare@skolan.se" samt din användarens lösenord på skolan. Så till exempel för Chalmers blir det "abcdef@chalmers.se" medan för KTH "abcdef@kth.se".

Visa signatur