Fredagspanelen 23: Bildskärmsspecial, Intel Ultrabook och Google Android

Permalänk
Medlem

Som vanligt en mycket trevlig fredagspanel, och mycket lärorikt och intressant segment om skärmar! En sak som ni dock missade är dynamisk kontrast, som av så många ses som djävulens påfund. Skulle vara intressant att höra vad ni hde att säga om det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

så här ligger det till .det kom ju en med AMD Phenom™ Processors innan det kom en AMD Phenom™2 Processors ja etvillsäga att det var en stor miss då med när AMD Phenom™innan allt var ordnat till Phenom2.. kom ut ..o nu är amd pressade så där av skickade dom ut en prolle som ej riktigt fungerar till 100..men fin liret kommer =.så där av kommer det en nyr amd bulldozer innan sommaren som naturligtvis ger prestanda över förväntningarna ...bl2 eller the real thing kommer den att kallas o den kommer vara väldigt svår för intel att slå ..när deras nya prolle anländer ..var så säkra på det den är redan på full bearbetning .......mvh itkoll..btw ..sorry för alla fel stabelser```då jag e något berusad ```men det kommer från en säker källa`````detta kan kompleteras med lite fakta ...om så när jag får till låterse av min (vänn) mvh

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Tack för en underbar fredagspanel!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Sista sekunden, efter att Emil uppmanat oss om att ta det lungt med vörtbrödet. Jonas kan inte hålla sig för skratt och man ser hur han exploderar

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll, men hur länge har sweclockers haft fredagspaneler med dom här sköna snubbarna, samt är det bara varannan vecka dom gör en? Tänkte också fråga om dessa fredagspaneler är planerade att fortsätta länge till?

Uppskattar panelerna otroligt mycket!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är rätt Jonas, heja HV!

Trevlig panel, mycket lång!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Eftersom det finns så många variationer av paneltyper tycker jag det är fel att fokusera på "technobabble", förkortningar etc. Rekommendera istället tester av specifika skärmar.

Testa min lista av geekspeak technobabble.
1. Motion resolution (/Hz)
2. Input Lag
3. Color space
4. Uniformity

Permalänk

Holy crap, visste inte att det var sån vetskap om skärmar och paneler, blir mörkrädd när jag tänker på nästa skärmköp.

Shiet så långt, får lägga om mina helgplaner förutom jobb helt och hållet.

Tack för all fredagsgodis grabbar :]

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Blev lite godis och dricka till detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Underbar fredagspanel och jag älskar er sarkasm/ironi många gånger och tack för en riktigt härlig, intressant, rolig samt givande fredagspanel

Enda invändningen jag har angående det ni nämner om att köpa plasma-TV, är att ni inte nämner en väldigt stark anledning enligt mig att aldrig köpa en plasma-TV, är att bilden kan bränna sig fast, t ex om man kollar på en kanal väldigt länge så kan kanalens logga bränna sig fast, framförallt om det är en färgrik logga som inte har någon opacitet, t ex Discovery Channels förra logga innan de ändrade som brände sig fast på plasma-TVs som man upptäckte först när man bytte kanal, det kan vara intressant att ha i åtanke, dock vet jag inte om detta går att undvika när det kommer till plasma-skärmar, men jag anar att det inte går =/ Men någon mera insatt i ämnet får mer än gärna rätta mig, men vad jag läst mig till så var detta en av anledningarna till varför priset på plasma-TV-apparater sjönk hos återförsäljare och såldes ut hej vilt ett tag.

Inbränningar var väl främst ett problem när plasmatekniken var rätt ny. Dagens plasma TV har inga större problem med inbränningar såvitt jag vet. Plasma har annars överlägset bäst bild, åtminstone enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Inbränningar var väl främst ett problem när plasmatekniken var rätt ny. Dagens plasma TV har inga större problem med inbränningar såvitt jag vet. Plasma har annars överlägset bäst bild, åtminstone enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

STÄMMER .SUPER BRA DÅ DET FINSNS NYA TEKNIKER BAKOM PLASMA PANELEN MEN TYVÄRR SÅ HAR DET S STILL A NU ETT BRA TAG O VI LÄR SE MER LCD PANELER .LED.MM I FRAMTIDEN ..MEN MEN SKA EJ GNÄLLA DÅ GAMMAL TELNIK BLIVIT BILLIGARE . MED ÅREN

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

STÄMMER .SUPER BRA DÅ DET FINSNS NYA TEKNIKER BAKOM PLASMA PANELEN MEN TYVÄRR SÅ HAR DET S STILL A NU ETT BRA TAG O VI LÄR SE MER LCD PANELER .LED.MM I FRAMTIDEN ..MEN MEN SKA EJ GNÄLLA DÅ GAMMAL TELNIK BLIVIT BILLIGARE . MED ÅREN

Vad fan är det för fel på dig?

Permalänk
Skrivet av Razoz:

Vad fan är det för fel på dig?

Lulz
Man kan tro det är en bot

Edit: Förlåt, såg på historiken att han slagit sönder sitt tangentbord så det är på caps om vart annat....

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Fan, jag älskar er grabbar (inte sexuellt). Sluta aldrig med Fredagspanelen!

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Vad fan är det för fel på dig?

haha ja du (fel på mig) snarare på dig hehe ..

ja mitt t-bord fungerar ej som den ska efter en het poker kväll natt .=stor förlust

men efter några tips här p .forumet så kan man skriva med små`` bokstäver igen (om det var det som var ditt problem

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Tack för en underhållande och informativ fredagspanel.

Men hur kan grå svärta kallas för bra färgåtergivning på IPS paneler? ( eller det är bara en liten nackdel man får ta? )

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Underbart.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Medlem

längsta panelen hitintills? ^^

GILLAS!!

Permalänk
Medlem

Inbränningar finns fortfarande kvar, ja. Men dom är inte vanliga. Dom kommer om du kollar på samma kanal i 10 timmar i sträck, så får du loggan kvar när du byter kanal. Men den är endast där ett tag. Tänk dig när man kollar in i en lampa så får man ju en blindpunkt när man kollar bort, men försvinner ungefär i samma hastighet.
Dom "riktiga" inbränningarna kommer dock efter extrema förhållanden, typ glömt stänga av tvn när man åker på semester, så att en och samma bild får stå och visas flera dagar i sträck. Så det är inte direkt någon fara att en person som använder tvn bara då han kollar på den ska ha permanenta inbränningar.

Permalänk

HV71!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bästa laget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Ni får döpa om er till "SveaKlockare"!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Okejski, då vet jag, men en sak är säker, innanför mina dörrar kommer det aldrig en plasma-TV iaf efter vad som hänt bekantas plasma-apparater

Du tillhör väl den stora massan som inte prioriterar den bästa bildkvalitén framför allt annat.

FAN VAD JAG GILLAR INSLAGET OM SKÄRMAR!

Riktigt bra, gillar åsikterna kring LED och hur ni förklarar det. Jag kan fylla i och berätta att responstiden överlag hos IPS och VA är ju ganska lika, men du har ett väldigt högt Input lag på de flesta VA-skärmar och problem med after images.

Gillas skarpt, keep it up!

Permalänk

Vilken laptop ska ni recensera? - jk
Back-lit LED heter de LED skärmarna där LEDsen(?) sitter bakom skärmen iaf, men det har någon säkert nämnt
Sen undrar jag om någon har länkar till bra VA-paneler test? Eller ja, skärm test.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Inaktiv

Vilken tur att jag skickade in ett läserbrev om bildskärmar för 2 veckor sedan

Ta det lugnt med vörtbrödet gjorde min dag.
http://www.google.se/search?gcx=w&ix=e1&sourceid=chrome&ie=UT...

Permalänk
Medlem

Bra där med skäm inslaget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Sweclockers.Fredagspanel.S01E14.WEBRiP.XviD-LOL

Haha

Visa signatur

ASUS P8P76-Pro | i7 2600k | 8GB Corsair XMS3 | Gigabyte 6970 | 2x Samsung Spinpoint 1TB | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX 750w |

Permalänk
Medlem

ClearType!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Intressant med en fredagspanel om de vanligaste panelerna och dess karaktärer. Dessutom levererat med färgstark humor. Lysande!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

När man har tappat 100% av produktionen så producerar man ju inte längre någonting. Hur kan man då tappa 150% av produktionen?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av Son of Qwerty:

Varför tar inte SweClockers och bara plockar loss ljudet och släpper som podcast på iTunes?

tagen från youtube och uppladdad på mediafire som mp3

http://www.mediafire.com/?jo42c2e4nucwinv

visserligen inte på itunes men nu funkar det för alla