Råd om Nätagg till GTX 570 SLI

Permalänk
Medlem

Råd om Nätagg till GTX 570 SLI

Tjenare,
Jag sitter med planer att slänga in ett till 570 i dumburken nu lagom tills dess att bf3 kommer ut. För en tid sedan köpte jag på mig ett nätagg av typen Corsair 750w V2 i god tro om att det skulle funka att köra just 2x570 på. Kommer det att hålla?
Enligt testerna utförda av Sweclockers så slukar de ca 650w i fullt ös. Men det känns som att det börjar närma sig gränserna.

Jag sitter förövrigt med en ny-införskaffad I5 2500 unlocked och med planer att klocka igång den upp till 4ghz. Drar det avsevärt mycket mer ström?

Tack för att ni orkade läsa igenom och tack för svar!
Vänliga hälsningar,
Mats

Permalänk
Antielefant

650W är hela systemet vid väggen (internt typ 580W) och dessutom med en överklockad i7 980X som drar typ 50% mer ström än en Sandy Bridge. Din dator kommer att dra i storleksordningen 100W mindre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

um ok, för en gröngöling.. menar du att det är grönt?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av gazine:

um ok, för en gröngöling.. menar du att det är grönt?

Ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kör själv samma nätagg och grafikkort (SLI). Det fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Tack gossar

Permalänk
Avstängd

650 w xfx core 709 på cdon ink frakt

Permalänk

hur är det med 650 W med 570 SLI då, funkar det?
Har ett bra agg kan tilläggas..
mvh

Permalänk
Skrivet av Havreflarn:

hur är det med 650 W med 570 SLI då, funkar det?
Har ett bra agg kan tilläggas..
mvh

Har läst till mig att det ska funka fint, har jag läst rätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Havreflarn:

Har läst till mig att det ska funka fint, har jag läst rätt?

Funkar gör det nog, men du ligger farligt nära gränsen. Inget jag skulle rekommendera såvida du inte skiter pengar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Funkar gör det nog, men du ligger farligt nära gränsen. Inget jag skulle rekommendera såvida du inte skiter pengar.

Haha, vad kan hända då? Klarar det sig inte kan jag bara köpa nytt agg eller? Inget går väl sönder hoppas jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

650 w xfx core 709 på cdon ink frakt

Det verkar väl onödigt om han redan har ett 750W Corsair??? (TX V2 antar jag?)

Jag skulle personligen inte köra 650W med 570 i SLI, för den delen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Havreflarn:

Haha, vad kan hända då? Klarar det sig inte kan jag bara köpa nytt agg eller? Inget går väl sönder hoppas jag?

Ett 650W nätagg kan mycket väl klara av att driva 570 SLI, men det är ungefär som att varva motorn i en bil 8000 varv medan man kör. Det funkar ett tag, men för eller senare så kommer motorn att gå sönder i förtid eftersom den inte är byggd för att tåla den påfrestningen under längre tidsperioder. När det händer så kommer den förmodligen paja en massa andra saker också.

Om nätagget går sönder så finns risken att den drar med sig moderkort, grafikkort m.m. i fallet.

Jag rekommenderar dig att läsa den klistrade tråden i detta subforum. Där står det mycket matnyttig information.

(Ja, jag använde biljämförelsen, deal with it!)

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Asså visst klarar ett 650w av det, men varför köpa ett klent nätagg som behöver ligga på 60-80% när man kan köpa ett starkare nät agg som klarar av det i 40-50%. Är ju för övrigt där de presterar bäst och stabilast.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alindvall:

Asså visst klarar ett 650w av det, men varför köpa ett klent nätagg som behöver ligga på 60-80% när man kan köpa ett starkare nät agg som klarar av det i 40-50%. Är ju för övrigt där de presterar bäst och stabilast.

Personligen så tycker jag 60-80% belastning på PSU är ganska optimalt när övriga komponenter stressas. 40-50% är Overkill XL i min värld.

Problemet är när det börjar bli >80% under längre tidsperioder.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Personligen så tycker jag 60-80% belastning på PSU är ganska optimalt när övriga komponenter stressas. 40-50% är Overkill XL i min värld.

Problemet är när det börjar bli >80% under längre tidsperioder.

Håller med, men ska han överklocka korten och ev. processorn så är det skönt att ha marginalen.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ett 650W nätagg kan mycket väl klara av att driva 570 SLI, men det är ungefär som att varva motorn i en bil 8000 varv medan man kör. Det funkar ett tag, men för eller senare så kommer motorn att gå sönder i förtid eftersom den inte är byggd för att tåla den påfrestningen under längre tidsperioder. När det händer så kommer den förmodligen paja en massa andra saker också.

Om nätagget går sönder så finns risken att den drar med sig moderkort, grafikkort m.m. i fallet.

Jag rekommenderar dig att läsa den klistrade tråden i detta subforum. Där står det mycket matnyttig information.

(Ja, jag använde biljämförelsen, deal with it!)

Glöm inte: Det kommer låta utav helsike hela tiden också!