Flytta all data till annan hårddisk

Permalänk
Medlem

Flytta all data till annan hårddisk

Hej,

Använder en Samsung Spinpoint F3 1TB som sekundär disk där jag har program/spel installerade. Disken börjat låta konstigt och den är seg på att svara.
Jag har en annan Samsung på 750GB som jag inte använder och fungerar fint. Kan jag på något magiskt sätt få över all data till den fungerande disken och stoppa in den i datorn utan att system disken/windows märker något?

/Ph

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det borde gå förutsatt att datan ryms, gör en kopia av allt till den nya disken, och byt sedan enhetsbenämning så det blir samma sökvägar som innan, det kan finnas nått säkerhets/kryperings relaterat som inte går, men de flesta program går på sökvägen o är den samma så funkar det ok.
Du kan ju kopiera o test innan du raderar nått, sen är det bara att koppla bort 1tbytarn o se, funkar det så kör på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har samma fråga som Topic Owner. Hur kan man bytta två hårddiskar utan att datorn "märker av det".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petomatick:

Jag har samma fråga som Topic Owner. Hur kan man bytta två hårddiskar utan att datorn "märker av det".

Jag har bytt diskar o bara sett till att sökvägarna blir samma, det mesta fungerar, byt enhetsbokstav så det är samma o testa, de flesta program går bara efter sökväg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Något särskilt program du använde eller copy-pastade du bara i utforskaren?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte använt nått speciellt program, utan bara kopierat med win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack ska pröva det.

Permalänk
Medlem

Och ska man byta ut en OS-disk kan man använda "Clonezilla", en ypperlig mjukvara.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

En programvara som klonar på BIOS nivå är väll det mest optimala.