Permalänk
Medlem

två ethernet uttag, en uppkoppling

Hej,

går det att dela ut trådlöst internet via min MAC som har två ethernet uttag?

ena ethernet uttag använder jag min nuvarande uppkoppling till (statisk ip)

och andra tänkte jag använda för att koppla routern i som ska dela ut trådlös uppkoppling till andra.

vore gött om detta gick!

Permalänk
Medlem

bör nämna att det är en d-link dir 855

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ???? och menar du att du har en mac dator? men jo det går attt göra via en dator, men vet inte vilka program om det är en macdator, men kör du in win 7 på den så högerklicka o brygga anslutningern, klart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet hur man bryggar en anslutning.
Tänkte mest på hur det ska konfigueras i routern, och hur jag ska kunna ha en uppkoppling till datorn men samtidigt använda andra ethernet porten till att ge uppkoppling till routern!

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska bara brygga, du skriver ju att du vill koppla datorn till routern, men varför ? koppla normalt ger dig mindre problem. eller så skaffar du en switch och routar i datorn, nat o dhcp kommer att böka annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludd3:

Jag vet hur man bryggar en anslutning.
Tänkte mest på hur det ska konfigueras i routern, och hur jag ska kunna ha en uppkoppling till datorn men samtidigt använda andra ethernet porten till att ge uppkoppling till routern!

varför inte koppla routern först, och sedan till datorn?

hur är det kopplat egentligen?
vad ger internet till datorn din från första början?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem

Han kanske vill avlyssna trafiken genom att skicka den via datorn? I övrigt finns det bara problem med att koppla så, förresten så är det bättre att bara brygga till en accespunkt än att koppla in en router efter datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

inte helt säker, men behöver du inte få två ip-adresser för att köra som du vill?
om du inte kör NAT i både datorn och routern då (går det?).

Permalänk
Sötast

Varför inte koppla wan till routern och sedan alla datorer till den?
Det är liksom hela tanken med att ha en router

Permalänk
Medlem

Varför är inte relevant, självklart ser jag användningsområdet för en vanlig router...

Nu vill jag bara använda routern som Access Point från min dator, och undrade hur den skulle konfigureras.

Jag vill få det att fungera såhär

uppkoppling (statisk) > dator ethernet1 > ethernet2 > router (agera AP)

Permalänk
Rekordmedlem

skit i routernm totalt och kör med nått program som gör om din dator till acespunkt, annars är det bara att brygga portarna på datorn o koppla in routern som vanligt ,dvs wanporten till datorn, klart, men nätverket kommer inte att funka , du får bara internet pga nat o dhcp hamnar maskinerna på olika nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min dator är en stationär utan någon form utav trådlös delning

Permalänk
Rekordmedlem

Brygga o anslut wanporten från routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Will try soon!