Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Låter bra det. Mejlade just inet för att fråga när de får in det. börjar närma sig ett beslut om paket nu känner jag.

Aa, det moderkortet tror jag är ett bra val för det du söker

När du väljer chassit sen finns det ju en del chassit där det ingår fjärrkontroll med ir-mottagare och ändå inte kostar skjortan.

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

Hur är ljudnivån med detta kort då? Behöver jag någon mer fläkt av något slag?

Har fått ihop ett litet paket här. Skulle det räcka för mina behov tro? Behövs det någon mera fläkt? Hur skulle ljudnivån vara?
Mitt paket

Skrivet av Lincoln1986:

Aa, det moderkortet tror jag är ett bra val för det du söker

När du väljer chassit sen finns det ju en del chassit där det ingår fjärrkontroll med ir-mottagare och ändå inte kostar skjortan.

Lägga till text.
Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Hur är ljudnivån med detta kort då? Behöver jag någon mer fläkt av något slag?

Har fått ihop ett litet paket här. Skulle det räcka för mina behov tro? Behövs det någon mera fläkt? Hur skulle ljudnivån vara?
Mitt paket

Ljudnivån med det kortet är knäpptyst Passiv kylning ju

Aa, en fläkt i chassit är nog inte helt dumt, men det ingår ju i de flesta, bla de du valt.

Huruvida det chassit är tyst eller inte vet jag inte, eller hur det ser ut rent estetiskt.

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

Chassit i sig ger väl inga ljud ifrån sig?

Så en sådan fläkt skulle funka att ha i? Och den passar oxå? http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoon-1150rpm

Kanske inte heller behöver ha e45 moderkort utan köra på e35 i stället.

Vad är egentligen att föredra? Moderkort med separat processor eller moderkort med inbyggd processor? Vilket är egentligen bäst för mitt behov eller spelar det ingen roll?

Skrivet av Lincoln1986:

Ljudnivån med det kortet är knäpptyst Passiv kylning ju

Aa, en fläkt i chassit är nog inte helt dumt, men det ingår ju i de flesta, bla de du valt.

Huruvida det chassit är tyst eller inte vet jag inte, eller hur det ser ut rent estetiskt.

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Chassit i sig ger väl inga ljud ifrån sig?

Så en sådan fläkt skulle funka att ha i? Och den passar oxå? http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoon-1150rpm

Kanske inte heller behöver ha e45 moderkort utan köra på e35 i stället.

Vad är egentligen att föredra? Moderkort med separat processor eller moderkort med inbyggd processor? Vilket är egentligen bäst för mitt behov eller spelar det ingen roll?

Med att chassit ger ljud ifrån sig menar jag att jo, delvis är det ju chassit som leder ljudet, och det kan vara stor skillnad från chassit till chassit.
Vidare ingår det ju ett nätagg till chassit med 80mm fläkt som kan låta lite, fläkt ingår ju också, men den bör kanske inte låta så mycket.
Sen om det finns gummiupphängning osv, dvs hur hårddisken som är mekanisk hängs upp. Så chassit spelar ju in lite

Ljudnivå är ingen skillnad på E45 & E35 , enda som skiljer är prestanda & 200kr i övrigt ingenting.

Vad som är att föredra är ju om du tror att E35 kan ge prestanda till det du ska nyttja den till (både i dagsläget och om säg 1 år?)
Vad som är bäst för ditt behov beror lite på vad för spel du tänkt osv.

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

Ok ang. chassit, då är jag med. Men hur ser chassit jag länkade till ut då? Funkar det? Behöver jag den extra fläkten?

Jag har inte tänkt att spela spel på htpc:n faktiskt. Har bestämt mig för det så det behöver jag inte bry mig om längre=)

Skrivet av Lincoln1986:

Med att chassit ger ljud ifrån sig menar jag att jo, delvis är det ju chassit som leder ljudet, och det kan vara stor skillnad från chassit till chassit.
Vidare ingår det ju ett nätagg till chassit med 80mm fläkt som kan låta lite, fläkt ingår ju också, men den bör kanske inte låta så mycket.
Sen om det finns gummiupphängning osv, dvs hur hårddisken som är mekanisk hängs upp. Så chassit spelar ju in lite

Ljudnivå är ingen skillnad på E45 & E35 , enda som skiljer är prestanda & 200kr i övrigt ingenting.

Vad som är att föredra är ju om du tror att E35 kan ge prestanda till det du ska nyttja den till (både i dagsläget och om säg 1 år?)
Vad som är bäst för ditt behov beror lite på vad för spel du tänkt osv.

Permalänk

Ska kika på det, men måste bara skratta klart att jag först blev lite rädd för länken "MITT PAKET" ..
Det kan vara så mycket mer än än datorinköpslista! hah

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

Aj då, det tänkte jag ju inte på men det har du rätt i. Haha, ja det kunde ju ha blivit en riktigt otrevlig överraskning

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Ok ang. chassit, då är jag med. Men hur ser chassit jag länkade till ut då? Funkar det? Behöver jag den extra fläkten?

Jag har inte tänkt att spela spel på htpc:n faktiskt. Har bestämt mig för det så det behöver jag inte bry mig om längre=)

Om du inte ska spela bör det fungera bra.

Chassit funkar så klart nej, det är mycket möjligt att du inte kommer behöva ha fläkten ikopplad än, den lösnigen kan mer eller midnre köra helt passivt. Annars kan man ju bara köra den på lägsta varvtal för attt få in lite fräsch luft i lådan

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1041756/2011-10-25 + Morex T3500 är vad jag kör med, klarar av allt han har behov av, 1080p uppspelning och surfning. Bara onödigt att lägga till chassin med större nätagg som då har en fläkt som kyler, kör med någon av de mindre versionerna som tex den här(endast en tystgående fläkt som kan ställas in i flera lägen) som vi pratade om igår via PM.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1044088/2011-10-26

Där har du en komplett kompakt HTPC, bara OS som fattas. (hårddisk kan bytas ut till passande storlek/något som finns på lager om du inte orkar vänta)

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1041756/2011-10-25 + Morex T3500 är vad jag kör med, klarar av allt han har behov av, 1080p uppspelning och surfning. Bara onödigt att lägga till chassin med större nätagg som då har en fläkt som kyler, kör med någon av de mindre versionerna som tex den här(endast en tystgående fläkt som kan ställas in i flera lägen) som vi pratade om igår via PM.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1044088/2011-10-26

Där har du en komplett kompakt HTPC, bara OS som fattas. (hårddisk kan bytas ut till passande storlek/något som finns på lager om du inte orkar vänta)

Det där ser inte dumt ut alls. Kollade lite på Morex chassitsen med och tänkte tipsa om dem, perfekt med helt passiv lösning och extern nätdel ju.
Men hur är dem chassina? Är du nöjd med det etc?

Enda som talar emot det chassit du rekommendera är väl att det kan vara lite knepigt som förstahandsbygge, fast allt går ju abra man vill

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Skrivet av Lincoln1986:

Det där ser inte dumt ut alls. Kollade lite på Morex chassitsen med och tänkte tipsa om dem, perfekt med helt passiv lösning och extern nätdel ju.
Men hur är dem chassina? Är du nöjd med det etc?

Enda som talar emot det chassit du rekommendera är väl att det kan vara lite knepigt som förstahandsbygge, fast allt går ju abra man vill

Precis, det är knepigt att bygga i så det är kanske inte det bästa att köpa till sitt första bygge, men med tålamod och tid går allt!

Mitt chassi(satte ihop allt igår ) verkar riktigt bra, kablarna inuti är i längsta laget så det blev lite krångligt att dra dom ordentligt men fick till det någorlunda bra efter ett tag.

Processorn blev en aning varm, efter installation av OS visade bios 60c, som tur var hade jag en slim fläkt liggandes så den monterades över kylflänsen med ett motstånd(= så nära ljudlöst det kan bli) och den idlar nu på 40c och håller sig på 50-55c när jag spelar upp 1080p klipp med diverse saker igång i bakgrunden.

Så jag är riktigt nöjd!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Precis, det är knepigt att bygga i så det är kanske inte det bästa att köpa till sitt första bygge, men med tålamod och tid går allt!

Mitt chassi(satte ihop allt igår ) verkar riktigt bra, kablarna inuti är i längsta laget så det blev lite krångligt att dra dom ordentligt men fick till det någorlunda bra efter ett tag.

Processorn blev en aning varm, efter installation av OS visade bios 60c, som tur var hade jag en slim fläkt liggandes så den monterades över kylflänsen med ett motstånd(= så nära ljudlöst det kan bli) och den idlar nu på 40c och håller sig på 50-55c när jag spelar upp 1080p klipp med diverse saker igång i bakgrunden.

Så jag är riktigt nöjd!

Tycker inte ett Morex alls låter dumt för han då

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

Så ni sitter här och pratar utan mig;)?

Vi börjar närma oss känner jag iaf och det är ju skönt. Så ett mindre chassi enligt det ni pratar om, möjligtvis ett Morex då. Vill ju banne mig ge mig på att montera själv men jag måste ju klara av det såklart=) Kanske är lättare att montera i ett Morex än det första vi tittade på då.

Såg att Seagate hdd 2.5" inte fanns inne hos inet, så man får väl beställa i sånna fall.

Är det värt att lägga till lite extra för att få en 7200 varvare ist för en 5400?

Permalänk

7200 låter högre och ger ingen större skillnad till vardagligt bruk så nja, tycker inte att det är värt det.

Om du ska köpa Morex chassit så får du tänka på att det inte finns hos Inet, men webhallen har inne på lager(http://www.webhallen.com/hardvara/131342-morex_t3500-svart), dom har även http://www.webhallen.com/hardvara/106545-seagate_momentus_540... på lager.

Vad jag hade gjort(och har gjort:P) är att beställa chassi och hårddisk från webhallen och resten från Inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1044335/2011-10-26 från inet och chassi och hårddisk länkat till ovan från webhallen.

Dom håller på och höjer priserna på alla hårddiskarna rejält nu så beställ före priserna stiger ännu mera(hårddisken länkat till ovan kostade 395kr för ett par dagar sen)

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Är det lättare att montera i det chassit då? I Morexchassit.

Skrivet av edasvangen:

7200 låter högre och ger ingen större skillnad till vardagligt bruk så nja, tycker inte att det är värt det.

Om du ska köpa Morex chassit så får du tänka på att det inte finns hos Inet, men webhallen har inne på lager(http://www.webhallen.com/hardvara/131342-morex_t3500-svart), dom har även http://www.webhallen.com/hardvara/106545-seagate_momentus_540... på lager.

Vad jag hade gjort(och har gjort:P) är att beställa chassi och hårddisk från webhallen och resten från Inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1044335/2011-10-26 från inet och chassi och hårddisk länkat till ovan från webhallen.

Dom håller på och höjer priserna på alla hårddiskarna rejält nu så beställ före priserna stiger ännu mera(hårddisken länkat till ovan kostade 395kr för ett par dagar sen)

Permalänk

Betydligt lättare än i det andra chassit ja.

Ett par saker att tänka på som jag märkte igår när jag monterade ihop allt:

Koppla i s-ata och strömkabel i hårddisken före du skruvar fast den, går inte att få i dom när den är fastskruvad..
Lägg upp s-ata kabeln före du monterar moderkortet så den hamnar under kortet(du förstår vad jag menar när du ser hur det ser ut)
Köp med buntband från inet om du inte har, behövs för att montera fast fläkten.

Resten är enkelt, följer även med bruksanvisningar som visar i vilken ordningsföljd sakerna borde göras.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Kanot alltså! Det här kommer bli hur bra som helst känner jag=) Tack för tipsen angående monteringen oxå. Fläkten monterar jag alltså fast på moderkortet? Hmm sorry för dum fråga, men är det bara att lägga på den och dra fast med buntband? Kanske märker det när jag får hem grejjerna.

Permalänk

Har så gott som bestämt mig för detta paket.

Var hemma hos min bror just nu och han hade tittat på ett annat förslag som ser ut enligt nedan:
Zotac-zbox

Om jag köper till samma internminne och hdd som finns länkat nedan, vad är det som skiljer dessa två? Hur är skillnaden på processor? Intel vs. Amd?

Skrivet av edasvangen:

7200 låter högre och ger ingen större skillnad till vardagligt bruk så nja, tycker inte att det är värt det.

Om du ska köpa Morex chassit så får du tänka på att det inte finns hos Inet, men webhallen har inne på lager(http://www.webhallen.com/hardvara/131342-morex_t3500-svart), dom har även http://www.webhallen.com/hardvara/106545-seagate_momentus_540... på lager.

Vad jag hade gjort(och har gjort:P) är att beställa chassi och hårddisk från webhallen och resten från Inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1044335/2011-10-26 från inet och chassi och hårddisk länkat till ovan från webhallen.

Dom håller på och höjer priserna på alla hårddiskarna rejält nu så beställ före priserna stiger ännu mera(hårddisken länkat till ovan kostade 395kr för ett par dagar sen)

Permalänk

Inte för att vara oförskämd, men vad saknar du i köpråds tråden? Har du provat att söka? Ska jag vara helt ärlig så har jag slutat att svara i trådar p.g.a. folk nonchalerar allt som redan skrivits tidigare, samt att man inte ens bemödar sig att läsa igenom en faq eller söka på forumet. Hade du haft ett speciellt/unikt krav så visst skapa en tråd, men att vilja ha en dator som spelar 1080p är ju som att vilja köpa en bil med fyra st hjul.

Ps3 spel kan den inte köra oavsett hårdvara. Surf klarar vilken dator som helst och att streama 1080p klarar nästan all ny hårdvara som du köper idag. Är du osäker så nämns det i faq'n vilka chipsets som stödjer dxva och klarar att spela 1080p utan att belasta din cpu.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Inte oförskämt här inte det är lugnt men då allt detta är väldigt nytt för mig så vet jag ju inte riktigt heller vad jag letat efter mer än de önskemål jag haft.

Läste igenom FAQ där första posten inte var uppdaterad sedan tidigt i år och tänkte att det har kanske hänt lite sedan dess. Ställde även en fråga i just den tråden till att börja med utan respons och tog mig därför friheten att skapa en egen tråd.

Vet själv, då jag är aktiv på andra forum, att det är jobbigt med alla nya trådar som skapas om samma saker om och om igen.

Har fått mycket mer kunskap nu än jag hade tidigare och med behjälpliga medlemmar här har jag hittat något som passar mig till slut.

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Så ni sitter här och pratar utan mig;)?

Vi börjar närma oss känner jag iaf och det är ju skönt. Så ett mindre chassi enligt det ni pratar om, möjligtvis ett Morex då. Vill ju banne mig ge mig på att montera själv men jag måste ju klara av det såklart=) Kanske är lättare att montera i ett Morex än det första vi tittade på då.

Såg att Seagate hdd 2.5" inte fanns inne hos inet, så man får väl beställa i sånna fall.

Är det värt att lägga till lite extra för att få en 7200 varvare ist för en 5400?

Som Edasvangen nämner inte så mycket skillnad på 7200 vad gäller 5400 i prestanda, men ljudmässigt..
Så jag hade med kört på 5400 eller 5900, det låter mindre och är billigare Än viktigare om du ska ha en 2.5"

Alltså du klarar det Kan vara lite pilligt, men det går ju alltid bara man tar sig tid !

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Har så gott som bestämt mig för detta paket.

Var hemma hos min bror just nu och han hade tittat på ett annat förslag som ser ut enligt nedan:
Zotac-zbox

Om jag köper till samma internminne och hdd som finns länkat nedan, vad är det som skiljer dessa två? Hur är skillnaden på processor? Intel vs. Amd?

Läst lite blandat om denna. Den kan låta en del. Den har fått både ris och ros av konsumenter

Sen fungerar det som så här att om du lagar dina köttbullar från grunden smakar de bättre än mammas köttbullar från Scan oavsett om de i själva verket är godare eller inte.. Det samma gäller när du byggt din dator helt själv Du kommer uppleva den bättre och vara "stoltare" bara för att du byggt den själv

Skillnaden på processorerna (Intel vs AMD) ligger väl främst vid uppspelning av HD-material och 24p-problematiken.
AMDs processorer ligger väldigt närma 23.976 (kan ej exakta siffror) , medan Intel har större problem att spela upp dessa.
Visserligen i denna Zotac burk får du med Nividia grafik som strömmar 23.976 (perfekt?) med rätt inställningar.
Kan inte detta helt, men är kanske lite överkurs kan lika bra svara, båda fungerar och skillnaden är inte stor för en person som inte är mega kräsen!

Så skillnaden mellan Intel AMD är väl en smaksak. Däremot får du bara en dual-core 1.2ghz i detta paket gentemot 1.6ghz på E35.

Skillnaden på moderkortet, du får inga USB 3.0 (du får 4st på E35 2 interna 2 externa), du får SATA II anslutningar istället för SATA III (för hårddisk), du får inte inbyggd Bluetooth.

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

HTPC nybörjarbygge

Hej,

Helt ny på HTPC-bygge jag med. Satt och klurade lite igår på ett bygge. Kom fram till att följande delar bör funka för mina ändamål och ge mig en komplett fungerande burk hårdvarumässigt:

Chassi: COMPUCASE HTPC 7K09 M-ATX BLACK
Moderkort: ASUS P8H61-M EVO B3 H61 S-1155 M-ATX
Processor: INTEL CORE I3 2100 3.10GHZ 3MB S-1155
Kylpasta: ARCTIC SILVER 5 KYLPASTA (3.5 GRAM)
RAM-minne: KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 CL9 HYPERX BLU (2X4...
Hårddisk: SAMSUNG 830 SERIES 64GB SSD SATA/600 MLC DESK...
DVD: PLEXTOR DVD±R/RW DL 24X SATA RETAIL BLACK
Fjärrkontroll: FRACTAL DESIGN SHAPE HTPC FJÄRKONTROLL
"VGA till SCART-konverterare: VGA TILL TV ADAPTER 1280X1024 (GRAND HAND VIEW II)

Är jag helt ute och cyklar eller bör detta fungera bra? Vad säger ni med erfarenhet av byggen?

Sen noterade jag att processorn jag valt har integrerat "Intel Graphics HD 2000". Kan detta innebära problem när jag tänk använda moderkortets integrerade "Intel Graphics HD 3000"? Jag vill inte riskera någon form av konflikt och risk för att jag tvingas inaktivera moderkortets integrerade grafik för att det ska fungera, och därmed tvingas använda sämre grafiken HD 2000. Är inställningarna flexibla så man kan inaktivera och aktiveras hur man vill?

En grej till! Vilket skulle ge bäst prestanda av följande?:

* i3 processor med integrerad HD 3000
* i3 processor utan integrerad grafik och istället HD 3000 direkt på moderkortet

Har försökt googla mig till svar men utan framsteg. Tacksam för svar.

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du får problem med att välja grafikkort.
Men du bör veta att Intels grafiklösnmingar är -betydligt- sämre för filtittande än nvidia och AMD's lösningar.
Och då pratar jag inte bara om 24hz (som Intels inte klarar alls) utan även om bildkvalitet.
Jag kan jämföra AMD's 6310 (via ett E35M1-I), nVidia's ION2 (via asus eeebox) och Intels HD2000 (via i3-2120T).
Mellan AMD/nVidia är det hugget som stucket, medans Intels variant är märkbart sämre.