Windows 8 Task Manager uppdateras för många processorkärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Du har fel... ute och cyklar... långt iväg. Följande förklaring är rätt:

Nej, den är fel. De som är ute och cyklar är PerZerk och du. Se posten ovan.

Permalänk
Medlem

gnypp45 har helt rätt. En processor med 4st fysiska kärnor och HT har 8st logiska kärnor och kan då exekvera 8st trådar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Största nackdelen är att man inte ser en "historisk" belastning som man gör i graferna.

Skickades från m.sweclockers.com

^This

Permalänk
Medlem

Är det minimisystemet som orkar driva 8an dom visar månntro? Tycker att detta är ett mer lättuppfattat gränssnitt för att se vilket belastning som är just nu, graferna fanns ju kvar iaf stod det ju.

Skrivet av Superlight:

Oj, 160 processorkärnor hade passat fint till en foldingrigg.

Mmmhm...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

jag tycker om den nya taskmanager för windows 8 är mycket trevligt, processer är lite större så man kan faktisk kilcka rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Nej, den är fel. De som är ute och cyklar är PerZerk och du. Se posten ovan.

Men enligt den förste, void eller något hette han påstod ju 4 kärnor plus 8 trådar om jag läste hans inlägg rätt vilket inte heller er korrekt.

4 kärnor med HT har 8 logiska trådar. 2 på varje kärna.

Men jag märkte att jag kanske var lite snabb med att hålla med honom fullt ut ja.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Tänk er att folda eller minea bitcoins på den där...

Permalänk
Medlem

Hmm ser nice hoppas inte de gör något dumt med operativsystememt nu, har redan hört om deras tankar om Games for windows live

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sj6:

Men enligt den förste, void eller något hette han påstod ju 4 kärnor plus 8 trådar om jag läste hans inlägg rätt vilket inte heller er korrekt.

4 kärnor med HT har 8 logiska trådar. 2 på varje kärna.

Men jag märkte att jag kanske var lite snabb med att hålla med honom fullt ut ja.

Det påstod jag aldrig. Jag sa att en Core i7 2600 har 4 fysiska kärnor och 8 logiska kärnor. Sa aldrig att man skulle summera dem, det ÄR 4 fysiska kärnor. Men det är också 8 logiska p.g.a att varje fysiska kärna har möjlighet att köra två trådar.

En Core2Quad har också 4 fysiska kärnor. Men den har också 4 logiska kärnor eftersom varje fysiska kärna i detta fall har en tråd.

Jobbar med optimering av programvara för multicore och hatar verkligen all förvirring som finns kring logiska vs fysiska kärnor. Det är helt tillintetsägande när någon säger: detta program körde på 4 kärnor och man vet att de körde på en system med HT stöd. Menar man då att man körde på de 4 fysiska kärnorna och använder 1 tråd per kärna, multcore vänlig algoritm ska då köra nära 4 gånger snabbare än vad den kör på 1 kärna. Fast menar man 2 fysiska kärnor och att man använda båda HT på båda kärnorna så är det väldigt svårt att säga vad hastighetökningen borde vara, man kan i.o.f.s säga att den borde ligga mellan 2 och 4.

Precis samma förvirring finns nu också på Bulldozer (och på Oracle Sparc Niagara, IBM POWER samt en del MIPS CPUer)

Har föreslagit att man alltid specificerar de kärnor man använder på formen S/C/T (S=sockel, C=physical core, T=thread).
0/0/0 + 0/1/0 + 0/2/0 + 0/3/0 kan inte missförstås. I det fallet menar man att man använder 4 olika fysiska kärnor, första tråden på varje och man använder första CPUn.

0/0/0 + 0/0/1 + 0/1/0 + 0/1/1 är fallet när man kör två fysiska kärnor och använder båda trådarna på varje kärna.

0/0/0 + 1/0/0 skulle vara ett fall när man kör två trådar på olika fysiska CPUer.

Systemet som användes i artikeln hade för övrigt 8 CPUer, varje CPU har 10 fysiska kärnor och 20 logiska kärnor. Totalt sett hade systemet 160 logiska kärnor, det har också 80 fysiska kärnor alla med två trådar var.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Systemet som användes i artikeln hade för övrigt 8 CPUer, varje CPU har 10 fysiska kärnor och 20 logiska kärnor. Totalt sett hade systemet 160 logiska kärnor, det har också 80 fysiska kärnor alla med två trådar var.

Hemmabyggare se hit: Prisjakts lägsta pris just nu är 37745 kr/st för processorn i fråga (Intel E7-2870). Det behövs ju bara 8 st, så man kommer undan billigt: 302 000 kr räcker för att skaffa cpu:erna till servern! Och minnet, 1024 GB av 1333 MHz ECC Reg-typ med 8 GB/sticka verkar kunna kosta ca 130 000 kr.

Men hur gör man med moderkort och låda i ett fall som detta? Finns det bauta-moderkort med 8 cpu sockets, eller använder man dubbla moderkort med 4 sockets på varje? Heter det moderkort - dotterkort i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Hemmabyggare se hit: Prisjakts lägsta pris just nu är 37745 kr/st för processorn i fråga (Intel E7-2870). Det behövs ju bara 8 st, så man kommer undan billigt: 302 000 kr räcker för att skaffa cpu:erna till servern! Och minnet, 1024 GB av 1333 MHz ECC Reg-typ med 8 GB/sticka verkar kunna kosta ca 130 000 kr.

Men hur gör man med moderkort och låda i ett fall som detta? Finns det bauta-moderkort med 8 cpu sockets, eller använder man dubbla moderkort med 4 sockets på varje? Heter det moderkort - dotterkort i så fall?

Det kallas Kluster

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gnypp45:

Hemmabyggare se hit: Prisjakts lägsta pris just nu är 37745 kr/st för processorn i fråga (Intel E7-2870). Det behövs ju bara 8 st, så man kommer undan billigt: 302 000 kr räcker för att skaffa cpu:erna till servern! Och minnet, 1024 GB av 1333 MHz ECC Reg-typ med 8 GB/sticka verkar kunna kosta ca 130 000 kr.

Men hur gör man med moderkort och låda i ett fall som detta? Finns det bauta-moderkort med 8 cpu sockets, eller använder man dubbla moderkort med 4 sockets på varje?

Enda tillverkaren jag hittar som gör moderkort till LGA 1567 är Supermicro och de verkar bara ha ett moderkort med stöd för fler än 4 processorer och det är den här sötnosen:
http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon7000/7500/...
Hittar dock inte kortet löst utan bara komplett med 5U chassi och 2800 W redundant nätagg. Får även plats med 16 stycken 2.5" diskar. Allt detta för typ 8500 dollar vilket ju inte är så farligt i sammanhanget. Oklart om man då får med instickskort för alla processorer eller om det kostar extra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vad dessa bestar används till!

Skrivet av MacEnkronan:

Ser minneskrävande och tråkigt ut.:/ Tack och lov för världens mest lätta system!:)^^

Jo, "synd" bara att även Windows XP har blivit gammalt och utdaterat nu.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fint rutmönster.
Jag gillar dock tidsdiagram med belastning från 0 - 100% på andra axeln för varje kärna / tråd. Med 15+ kärnor/ trådar kan väl detta vara kul.
Samt en enorm tryckkänslig skärm för Metro, eller nåt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Man kan ju undra vad dessa bestar används till!

Jo, "synd" bara att även Windows XP har blivit gammalt och utdaterat nu.

Nu syftade jag på Apple's OS.:) Men jag kan hålla med, det är synd att XP PRO är "gone" för det var lätt (om en inte smidigt men det är en annan historia) och bättre än dagens dito som mest innehåller "features" som flashiga menyer etc. som bara tar prestanda.:P Men men det är väl vårt tids anda...mer flashiga menyer än effektivitet...:P:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ser minneskrävande och tråkigt ut.:/ Tack och lov för världens mest lätta system!:)^^

Om jag känner dig rätt så syftar du på Mac OS X. I så fall så vill jag gärna informera dig att OS X förmodligen är ännu tungdrivnare än Vista var vid release (och absolut mer tungdrivet än W7 är nu). Skillnaden är att Apple aldrig har levererat datorer som är så dåliga att de inte klarar av det, åtminstonde inte i deras intel generation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacEnkronan:

Nu syftade jag på Apple's OS.:) Men jag kan hålla med, det är synd att XP PRO är "gone" för det var lätt (om en inte smidigt men det är en annan historia) och bättre än dagens dito som mest innehåller "features" som flashiga menyer etc. som bara tar prestanda.:P Men men det är väl vårt tids anda...mer flashiga menyer än effektivitet...:P:P

Windows 7 är sjukt mycket smidigare än XP. Ett gäng små praktiska funktioner gör väldigt stor skillnad. Höll på att få spel när jag satt vid skolans datorer med XP när jag var van vid sjuan hemma. Nu har de som tur är uppdaterat även i skolan. Jag ser bara två fördelar med XP och det är 1, lägre systemkrav och 2, det gick att flytta My Documents på ett smidigt sätt. Att försöka skicka iväg User-mappen till en annan disk är inte alltför smidigt i sjuan. Hoppas det åtgärdas i åttan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Windows 8 ser mer och mer lockande ut!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Windows 7 är sjukt mycket smidigare än XP. Ett gäng små praktiska funktioner gör väldigt stor skillnad. Höll på att få spel när jag satt vid skolans datorer med XP när jag var van vid sjuan hemma. Nu har de som tur är uppdaterat även i skolan. Jag ser bara två fördelar med XP och det är 1, lägre systemkrav och 2, det gick att flytta My Documents på ett smidigt sätt. Att försöka skicka iväg User-mappen till en annan disk är inte alltför smidigt i sjuan. Hoppas det åtgärdas i åttan.

Håller med dig fullständigt där om hur mycket smidigare det känns att använda sjuan, särskilt när man har nätverk hemma.

Jag tycker inte att MS har fläskat på med en massa "flashiga menyer" utan snarare följt Apple-filosofin "Simplicity through design". När 7an kom hade det ju dessutom ännu mer designelement än Vista och trots det lägre systemkrav och mycket bättre flyt och 8an verkar ju gå samma väg. Jag tror att MacEnkronan får fundera lite över om han ska omvärdera sitt ställningstagande.

Angående User-mappen så motsvarar den ju egentligen undermappen till Document and Settings i XP. Den innehåller mycket mer än bara användarens egna filer och den hör ju hemma på systemdisken, det blir ju lagom galet om man drar ur en hårddisk och helt plötsligt försvinner ett par användare från startskärmen. Jag tycker nog att det är bättre i sjuan där Documents är hierarkisk jämlike med Pictures och Music osv. istället för en övermapp.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Det kallas Kluster

Ganska säker på att Windows 8 inte kommer gå att köra i kluster med tanke på att inte ens alla server-os-variationer från Microsoft stödjer klustring. Jag tror på den tidigare teorin med en 8-proppars server/workstation.

[edit]Topp-4 är 160 trådars servrar utan klustring i TPC-E prestandaranking.
http://tpc.org/tpce/results/tpce_perf_results.asp?resulttype=...[/edit]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beatles-3122:

Håller med dig fullständigt där om hur mycket smidigare det känns att använda sjuan, särskilt när man har nätverk hemma.

Jag tycker inte att MS har fläskat på med en massa "flashiga menyer" utan snarare följt Apple-filosofin "Simplicity through design". När 7an kom hade det ju dessutom ännu mer designelement än Vista och trots det lägre systemkrav och mycket bättre flyt och 8an verkar ju gå samma väg. Jag tror att MacEnkronan får fundera lite över om han ska omvärdera sitt ställningstagande.

Angående User-mappen så motsvarar den ju egentligen undermappen till Document and Settings i XP. Den innehåller mycket mer än bara användarens egna filer och den hör ju hemma på systemdisken, det blir ju lagom galet om man drar ur en hårddisk och helt plötsligt försvinner ett par användare från startskärmen. Jag tycker nog att det är bättre i sjuan där Documents är hierarkisk jämlike med Pictures och Music osv. istället för en övermapp.

Fast problemet är att många program skapar nya mappar direkt under User och inte i My Documents och jag vill ha alla mina filer på en annan disk av flera anledningar. Nu har jag bara flyttat på My Documents, My Music och så vidare men det ligger fortfarande kvar massa mappar som jag egentligen ville flytta på men som nu inte går med mindre än att man flyttar alla en och en eller att man går in i registret och bråkar. Jag hade bara velat kunna flytta undan User på samma sätt som man flyttar vilken annan mapp som helst. Sen bryr jag mig inte om namnet så mycket. Principen är att alla användarfiler ska ligga på en annan disk och då även nya mappar som vissa program sparar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast problemet är att många program skapar nya mappar direkt under User och inte i My Documents och jag vill ha alla mina filer på en annan disk av flera anledningar. Nu har jag bara flyttat på My Documents, My Music och så vidare men det ligger fortfarande kvar massa mappar som jag egentligen ville flytta på men som nu inte går med mindre än att man flyttar alla en och en eller att man går in i registret och bråkar. Jag hade bara velat kunna flytta undan User på samma sätt som man flyttar vilken annan mapp som helst. Sen bryr jag mig inte om namnet så mycket. Principen är att alla användarfiler ska ligga på en annan disk och då även nya mappar som vissa program sparar.

Håller med, på Windowspartitionen ska det bara ligga sådant som kan förloras vid ominstallation. Det skulle vara lättare att flytta users katalogen under installation eller efteråt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MartenKL:

Ganska säker på att Windows 8 inte kommer gå att köra i kluster med tanke på att inte ens alla server-os-variationer från Microsoft stödjer klustring. Jag tror på den tidigare teorin med en 8-proppars server/workstation.

[edit]Topp-4 är 160 trådars servrar utan klustring i TPC-E prestandaranking.
http://tpc.org/tpce/results/tpce_perf_results.asp?resulttype=...[/edit]

Rätt säker på att det (ännu) inte finns något enskilt moderkort för Xeon som stödjer fler 4 CPU-sockets. IBM System x3850 X5 består av två 4 socket rack som har ett bakplan som kopplar ihop QPI bussen mellan de två racken. Resultatet, sett från OSets sida, är ett system med 8 CPUer. QPI används även mellan sockets på ett och samma moderkort.

Finns även andra sätt att göra samma sak. Superdatorer brukar ofta använda InfiniBand som gör det möjligt att koppla ihop >1000 CPUer till ett enda system, i.e. man kör en instans av OS kärnan över alla CPUer.

I ett kluster kör man flera instanser av OS-kärnan och en OS-instans kan inte direkt läsa RAM på en annan OS-instans, man använder i stället någon form av meddelande-skickande mellan olika instanser, ofta Open MPI. Linux har väldigt bra stöd för detta.

Edit: ett kluster kan även använda ett vanligt nätverkskort för kommunikation. Det är så de populära/billiga Beowulf cluster är ihop-kopplade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Du menar väl dina fysiska kärnor?
http://ark.intel.com/products/33923

Min däremot har fyra logiska
http://ark.intel.com/products/52213/Intel-Core-i7-2600-Proces...

On topic: Gillar inte att Windows 8 ser ut som gamla Windows ME. Känner på mig att det kommer floppa på vanliga datorer. Jag tycker att systemövervakaren ser riktigt bedrövlig ut. En blind målare hade lyckats bättre.
När ska ni på Microsoft lära er att det inte är lönt att stressa ut nya versioner av Windows?
Floppar:
Windows 1, 2, ME, Vista och snart även Windows 8.

Lyckade:
Windows 3.1x, 95, 98, XP och 7.

mja, 98 var ju inte lyckad, win 2000 var

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

mja, 98 var ju inte lyckad, win 2000 var

Hört talas om Windows 98 Second Edition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

mja, 98 var ju inte lyckad, win 2000 var

2000 va ju värdelöst. Vet inte HUR många krasher man fick av de. Kommer ihåg alla smålan man hade som liten, och några med 2000, några med 98 osv. Vem fick formatera oftast? Jo dom med 2000.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Om den har 160 logiska processorkärnor, hur kan det då komma sig att vissa ligger på 100% och vissa på 0%? Borde det inte varit effektivare att ha 50-50%?

Enkeltrådade program kanske? hmm...

Det kan bero på att Windows har en taskig schemaläggare. Ett OS som skalar väl, ska distribuera ut allt arbete på varje kärna jämnt. En snubbe jag diskuterade med berättar att på Ubuntu kunde det ofta vara att en kärna var mycket loaded, och andra kärnor knappt loaded. Men på Solaris så vart det jämnare fördelning av load på de olika kärnorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonaktiv:

mja, 98 var ju inte lyckad, win 2000 var

Win 98 var ett lyckat OS medan win 2000 var katastrof.. Crashade och hade för sig minst två-tre gånger om dagen och samtidigt kunde få för sig att få drivrutiner att haka upp sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

2000 va ju värdelöst. Vet inte HUR många krasher man fick av de. Kommer ihåg alla smålan man hade som liten, och några med 2000, några med 98 osv. Vem fick formatera oftast? Jo dom med 2000.

Du tänker inte på windows millennium edition?
Windows 2000 var ju NT-baserat och förbannat mycket stabilare än 9x.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Håller med om intrycket att Win 2000 var stabilt medan BSODs på 98 (och förstås 95/ME) tillhörde vardagen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980