Seagate skrotar "Green" – går över till 7 200 rpm och hybridlagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Är säkert inget större problem att göra det, men kompromisserna blir för många och slutresultatet dåligt. Man får det sämsta av två världar.

Nej, det är konstant rotationshastighet, däremot var pressreleasen luddigt skriven så man fick intrycket av variabel hastighet.

Skrivet av Quim:

Nej diskhastigheten är inte variabel, även om det låter så på deras marknadsföring. Flera diskar har kollats av och samtliga har suttit på en fast hastighet.
Däremot kan det variera mellan deras diskar så alla är inte låsta på 5400rpm, utan de har reserverat för att en del diskar kan ha något lägre eller något högre rpm tex 5462rpm. Men hitills har alla som testats legat på 5400rpm.

Ja, det låter ju fint iallafall

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. 7200rpm e inte tillräckligt tysta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Nej det gör dom inte, WD gjorde dock sitt bästa för att vilseleda kunderna att tro det.

Udda strategi val av Seagate men jag antar att det beror på att marginalerna på 5k RPM diskar är för låga. Jag har bara köpt WD diskar dom senaste åren och tänker fortsätta med det men det här är ändå riktigt dåliga nyheter då WD nu blir helt ensamma om att erbjuda 5k RPM diskar vilket inte bådar gott för konkurrensen.

Än så länge är det inget som avslöjar att Samsung numera är Seagate. Kanske fortsätter de med 5400 rpm under Samsung-namnet, medans Seagate levererar 7200 rpm. Återstår att se.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Samsung diskar är väldigt bra så dem är nog riktigt gumma om dem inte behåller 5400rpm på dem. F4 och f3 serien är riktigt bra.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Tråkigt. 7200rpm e inte tillräckligt tysta.

Det är den anledningen till att jag har en 5900LP från Seagate samt att den ligger i en Scythe Quiet Drive.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Tror att många okunniga som bara lagrar vill ha 7200 rpm men vi här vill nog enbart köra 5400 rpm till lagring.

Okunniga?, du får nog utveckla det där för jag förstår inte. För vem. Det lär bero på vilken typ av lagring vi talar om... För mig enbart för hemmabruk så är det tvärt om.

Kollat lite nu. En gren 3T 0.8 och en 2T drar 0.7 när den inte jobbar . När den jobbar säg omkring 6-7 watt då. En Wd black drar exakt samma. Förmodar att tempen på dom då är det samma. Nu har jag jämfört WD diskarna. Sitter man på gamerburk så ser jag inga skäl alls då den i sig själv låter lite. inte för mina behov... Skall man söka och lägga in lite ljudfiler i spelaren så lär det gå segt om dom är många.

Har man någon form av större lagringsbehov av filer som bara skall ligga där över tid och rum eller om man vet att man verkligen har det behovet att den ska va tyst och den är billigare just då, ja då så. Annars så är det väll ingen big deal?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Bra! såna green hårddiskar med skiftande 5400-7200rpm som stänger av läsararmen när den inte används är totalt värdelöst, och orsakar hårddiskens död inom 2 år.

Väl känt med Western Digital Green, som sällan håller längre än det.
Kan gissa på att Seagate har liknande problem, och har tröttnat på att ha ersätta hårddiskar inom garantitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kollat lite nu. En gren 3T 0.8 och en 2T drar 0.7 när den inte jobbar . När den jobbar säg omkring 6-7 watt då. En Wd black drar exakt samma. Förmodar att tempen på dom då är det samma.

vad menar du om nu, i spindown helt? det må vara ok i en arbetsdator om man vill ha helt utan aktivitet långa perioder, men för tex en filservers typiska användiningsmönster är det direkt skadligt att väcka diskarna konstant. det är här lågvarviga gör sig bäst, flash kan man såklart lämna därhän om det inte är en tung databas eller liknande i den.

för bärbara förtar flash det mesta av vitsen med 7200 oftast, det vär där jag menade det var konstigast prioriterat för att förtydliga tidigare. på 2.5-diskar borde helt klart nån satsa på att klämma ihop en 60G SSD + en 4200RPM eller kanske ännu lägre skiva, utan "smart" caching helst eftersom det förtar effekten en hel del oftast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Bra! såna green hårddiskar med skiftande 5400-7200rpm som stänger av läsararmen när den inte används är totalt värdelöst, och orsakar hårddiskens död inom 2 år.

Väl känt med Western Digital Green, som sällan håller längre än det.
Kan gissa på att Seagate har liknande problem, och har tröttnat på att ha ersätta hårddiskar inom garantitiden.

Det låter på dig som att Seagate Green diskarna som omnämns i artikeln har något med variabel hastighet att göra? Inget jag kunde läsa mig till ang. min egna BarracudaGreen-disk iaf. Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Strömförbrukningen kanske är samma ja, men ljudnivån då?

Jag har en 10k RPM och en 5400RPM Green Disk. Dem hörs om man stänger av fläktarna och öppnar på sidan. Lite ljuddämpande matrial och dämpade hårddiskvaggor löser problemet med högljudda hårddiskar. Ibland kan man höra Velociraptorn men det är om man tex gör lite mer än att surfa eller skriva.

Permalänk
Medlem

Bra! Ett steg i rätt riktning. På sikt slipper vi de sega mekaniska enheterna helt. SSD är helt klart framtiden och om tillverkarna lade sina resurser på att utveckla SSD istället för hårddiskar så skulle priserna bli humana och kapaciteten bli likvärdig eller bättre än hårddisken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

15000 RPM SAS diskar är det ända rätt!
Men tysta är dom fan inte.

Permalänk
Medlem

"För prestandajägare återlanseras Barracuda XT i form av hybridlagring, för övrigt de första hybridenheterna avsedda för stationära datorer. "

Vad finns det för utbud av hybridenheter för bärbara då?

Skulle tycka att en 500GB - 1TB hårddisk med minst 20-30GB SSD del hade varit intressant om det varit bra pris. Fast det är väl inte bra pris på några hårddiskar just nu...
En sån i PS3:an hade varit fint.

Permalänk
Skrivet av boldtaar:

15000 RPM SAS diskar är det ända rätt!
Men tysta är dom fan inte.

"Det enda du har ända till är att sitta på"

http://skrivihop.nu/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GuessWho:

"För prestandajägare återlanseras Barracuda XT i form av hybridlagring, för övrigt de första hybridenheterna avsedda för stationära datorer. "

Vad finns det för utbud av hybridenheter för bärbara då?

Skulle tycka att en 500GB - 1TB hårddisk med minst 20-30GB SSD del hade varit intressant om det varit bra pris. Fast det är väl inte bra pris på några hårddiskar just nu...
En sån i PS3:an hade varit fint.

Seagate Momentus XT 7200.1 250GB SATA 2.5" (32MB Cache / 7200RPM) (Hybrid 4GB SSD) 795kr
Seagate Momentus XT 7200.1 320GB SATA 2.5" (32MB Cache / 7200RPM) (Hybrid 4GB SSD) 895kr
Seagate Momentus XT 7200.1 500GB SATA 2.5" (32MB Cache / 7200RPM) (Hybrid 4GB SSD) 1090kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har inte Intel® Rapid Storage Technology/Intel Matrix RAID dödat hybriddiskarna innan de blev något att räkna med? Speciellt eftersom stöd idag finns i Win, FreeBSD och Linux så känns det föråldrat redan med hybriddiskar - oki om de had ekommit för 5 år sedan, men nu? Nej seagate - det är för sent, tekniktåget har gått och ni missade det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Än så länge är det inget som avslöjar att Samsung numera är Seagate. Kanske fortsätter de med 5400 rpm under Samsung-namnet, medans Seagate levererar 7200 rpm. Återstår att se.

Kanske, men jag tror inte att Samsung låter Seagate sälja diskar under deras namn

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Värdelöst, jag har helt slutat att köpa diskar med 7200 rpm. SSD för det som behöver snabb accesstid och tysta svala lågvarviga diskar för lagring är vad jag kör med.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Som sagt: lite konstig strategi. Inom några års tid så skulle jag tro att SSD:s helt kommer att ta över som primära diskar. De konventionella kommer dock att finna kvar som sekundär/bulklagring i t.ex. NAS/nätverksdiskar/cloud, men då är det ju tysta och svala diskar man vill ha. Jag frågar mig vilken nisch som Seagate hade tänkt sig i denna framtid?

Permalänk
Avstängd

Jobbigt. En 7200 disk vibrerar mycket mer, och låter mycket mer än en lågvarvig disk.

Jag har numera en lågvarvig disk i datorn, och nu är datorn knäpptyst. Min gamla högvarviga disk fick jag ont i huvudet av. Vibrationerna fortplantade sig och lät dovt. Mycket störande.

Lågvarviga diskar FTW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Lågvarviga diskar FTW.

Ja, jag hade lätt kunnat tänka mig att köpa 4500rpmare eller så för den delen.

Permalänk
Medlem

finns en recention av Sata 6GB/s 3x1TB disken på benchmarkreviews vilken prissätter den till 170$
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Permalänk
Medlem

Jag kör med Endast SSD diskar i datorn för Spel och system. Mycket tyst. Lagring kör jag externt via USB3.0 på Caviar Green 2tb diskar vid behov.

Så jag skulle föredra en generell prisdumpning av stora SSD diskar av 490 gigs klassen och uppåt än nya hybrid diskar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Alla ni som säger att en 7200 varvare inte är tysta... Har ni testat att sätta disken i en upphängning som tar bort vibrationerna så dom ej kommer ut i lådan?
Sitter med 2 7200 varvare på min burk och det hörs inte överhuvudtaget något alls ifrån dessa. Inte ens när dom söker.

Har inte riktigt förstått varför man vill köra med långsammare än 7200 då dom som är lägre är äckligt slöa. Enda anledningen jag kan tänka mig är möjligtvis för värmen skull. Men jag har en fläkt som kyler båda diskarna som hänger "i luften" så dom är väldigt kalla.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Alla ni som säger att en 7200 varvare inte är tysta... Har ni testat att sätta disken i en upphängning som tar bort vibrationerna så dom ej kommer ut i lådan?
Sitter med 2 7200 varvare på min burk och det hörs inte överhuvudtaget något alls ifrån dessa. Inte ens när dom söker.

Har inte riktigt förstått varför man vill köra med långsammare än 7200 då dom som är lägre är äckligt slöa. Enda anledningen jag kan tänka mig är möjligtvis för värmen skull. Men jag har en fläkt som kyler båda diskarna som hänger "i luften" så dom är väldigt kalla.

Hehe satt precis å tänkte på något liknande, köpte bara Seagate innan dom fick bekymmer med FW, och jag kan ärligt säga att dom låter inte mera än mina Samsung eller mina WD green, jag gissar dom som klagar har använd WD 7200RPM eller något liknande som alltid har haft en ljudnivå som ett litet flygplan(propell)

Men till NAS räcker det för dom flesta WD green diskar, fast 7200 diskarna är ju snabbare, och strömförbrukningen för dom flesta är ju obefintlig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Rätt fånigt egentligen med en sorts miljöstämpel på hårddiskarnas elförbrukning. Vad är besparingen med Green, ett par watt? Typ en hundradel av vad en speldator drar? Att folk vill ha dem för att de i regel är tysta kan jag däremot förstå.

Många bäckar små. Tänk lite större nästa gång.

Permalänk
Medlem

Sist jag hörde en HDD var min gamla Raptor 74GB 10000rpm.
Velosiraptor 150GB B 10000rpm hörs inte i mina lådor, utom i hotswapen på Obsidian 800D
Alla FD chassier har gummiupphängningar och varken WD Black, Green eller Blue hörs inte.
Möjligtvis ett litet tickande från den gammla raptorn då. Men det låter hemtrevligt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Om de har samma strömförbrukning så blir den INTE varmare. Den kan däremot bli svalare eftersom mer energi går åt för att få den att rotera i 7200rpm istället för 5400rpm, så mindre energi bildar värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Har inte Intel® Rapid Storage Technology/Intel Matrix RAID dödat hybriddiskarna innan de blev något att räkna med? Speciellt eftersom stöd idag finns i Win, FreeBSD och Linux så känns det föråldrat redan med hybriddiskar - oki om de had ekommit för 5 år sedan, men nu? Nej seagate - det är för sent, tekniktåget har gått och ni missade det...

Har du någon källa på att Intel Smart Response Technology fungerar i FreeBSD och Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anilusion:

Om de har samma strömförbrukning så blir den INTE varmare. Den kan däremot bli svalare eftersom mer energi går åt för att få den att rotera i 7200rpm istället för 5400rpm, så mindre energi bildar värme.

Om nu energin som går åt för att få skivorna att rotera inte blir värme, vad blir det då? Ljudvågor? Ljusblixtar? Mikrovågsstrålning?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara