Permalänk
Medlem

BF3 - Hur blir man bättre?

Har spelat BF2 och BC2, men kommer f*n inte in i BF3 alls käns de som. Känner mig lite uppgiven idag, var nära på att beställa MW3 men kom sedan på mig själv innan jag tryckte på köp-knappen. Fick gå till skamvrån å skämmas lite.

Men ja kommer verkligen inte in i spelet. Ok, har inte spelat så länge än, men trodde inte jag skulle behöva de när ja lagt typ 200 timmar i BC2 innan detta.

Har svårt med följande saker: OBS! Varning för otroligt noobiga frågor!

Helli & Jets - Jämfört med BC2 tycker ja helli är helt jäkla omöjliga i detta spel, hur får man upp farten!? Dom flyger ju u snigelfart.

Tanks - Dom dör ju alldeles för lätt? Känns som de kommer två fjuttiga engineers och bara möljer ner, träffar man med pansarskott 2 meter ifrån dom så överlever dom ändå, dom kan stå bakom en pytte sten och överleva. Det är ju helt löjligt!? Gör jag nått fel? Måste man träffa rakt på kroppen för att dom ska dö?

Assault - Har assault för klena vapen? Händer att jag träffar på ganska långt avstånd, men det är nästan aldrig nån som dör. Enda gången man lyckas döda någon är när man är 20 meter ifrån å höftskjuter hela magasinet på dom. Eller när man smyger sig på en camper som man knivar i ansiktet.

Support - Här försöker ja springa runt å slänga amo över allt, men får inte så mkt poäng känns det som. Har också bara första vapnet mer iron sight som jag inte lyckas döda nån med, så det känns väldigt jobbigt att bara stå ut med att spela denna klass i väntan på bättre grejer. Man blir ju straffad känns de som för att man är "ny i spelet" så får man dom sämsta vapnen som gör att man blir ännu sämre i spelet. (har dock inget förslag på hur man annars skulle göra)

Engenier - Dom lyckas slakta tanks till höger och vänster, men jag lyckas aldrig ens få delpoäng på en tank. Och hur får man ner en Helli eller Jet? Finns ju ingen tracer längre?

Recon - Riktigt tråkigt att spela recon nu måste jag säga. Man får inga kills om man inte gör head-shot, och bullet droppen är typ magnifierad x3 jämfört med BC2, så det är inte direkt lätt. När man väl träffar nån så springer dom bort å i bästa fall kanske man får en assist.

Takiken:

Spelar mest Assault nu, så utgår ifrån hur jag tänker här.
Försöker hänga på min squad så mkt jag kan, men dom springer bara runt som skrämda hönor åt olika håll på kartan. Tar alla fordon så slutar det med att man får springa i 5 minuter för att komma till punkt A, för att sedan bli slaktad av en sniper eller en tank. När man väl kommer in i händelsernas centrum, så försöker jag lägga ut mkt medpaks och återuppliva mina lagkamrater. Har försökt ställa om från BC2 där man kunde vara mer agressiv, till att vara mer passiv vänta ut fienden och försöka flanka. I närstrider har jag inte så mkt problem, brukar oftast vinna om det inte är 2 mot 1. Dock är det inte sällan nån får överhanden, speciellt har folk lyckats komma upp bakom mig utan att jag märkt nått, är van vid att jag hör detta i hörlurarna, men det funkar inte längre. Om jag är för försiktig så dör ja inte speciellt mkt, men å andra sidan så får jag knappt några poäng heller, och det blir nästan så att man gäspar å sen springer fram å försöker kniva en tank för att man är uttråkad.

På medel-långt avstånd har jag väldigt väldigt svårt att lyckas fälla en fiende med Assault-klassen. Är förbannat mkt recoil, bulletdrop och bulletspread + traveltime som gör så "verkligt" att det inte ens är verkligt längre. Om man nu ska gå den vägen så har jag sjutit i verkligheten med båda AK4 , AK5 och KSP90, det är knappt någon märkbar bulletdrop på 400 meter med dessa, räcker med att man siktar 1-2 huvuden ovanför måltavlan (med siktet inställt på 200m), inte 3 meter som det är i BF3.

Jag antar att det inte är spelet det är fel på (iaf inte bara) eftersom andra lyckas så bra. Så jag välkomnar alla tips och idéer. Jag vet att folk kommer säga , "kör hardcore". Men nej...jag provade hardcore, det var ren skit. Kartorna är för stora för hard core enligt mig. Eftersom man inte kan "spotta" fienden så springer dom runt och sätter sig i spawn och slaktar alla som respawnar. Snipers campar i all oändlighet för det är ingen som spottar dom och dom får lättare kills på Harcore. Käns ibland som hardcore är gjort för snipers. I BC2 funkade det dock bra, lite mindre kartor, lite mer action, speciellt om det var en server med regel max 2 snipers per team, annars kunde det bli för mkt snipers där med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Uhm,, Pansarskott är väl till för att slå hål i pansar med, sprängkaften är riktad frammåt, så ja, då måste du nog träffa dom mitt i pannbenet. Har inte spelat spelet, men antar att det finns någon slags AP round eller high explosive som du kan använda mot infanteri.

Permalänk
Medlem

http://www.battlefield3guide.org/
En guide som förklarar hur du skall spela de olika klassera och hur du använder dom effektivt. T.ex. Engineer har karbin = försök inte skjuta folk på håll då den är för svag för det (100m+), du röjer bara din position och bli dödad av nån camper. Close-combat gäller och ta ut tanks/flyg med rockets och repair'a för att boosta score. Glhf

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om du även skrev vad du har för poäng per minut, K/D ratio etc. Det som är dåligt för dig kanske är bra för mig

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Gällande din fråga om hur man får ner helis eller jets: Spela som engineer ett tag och ignorera planen och helis. Tror att de är 3dje eller 4de saken man låser upp som är ett nytt raketgevär, detta gevär kan inte skjuta på tanks(?) eller markstrupper, utan måste låsas på något flygande för att man ska kunna skjuta. Dessa är målsökande, och ett helvete så fort man flyger och inte har flares upplåst.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Brukar åka omkring i tank med infrared optics och scan, väldigt lätt att se fiendesoldaterna och skjuta ner dem med ett välplacerat skott. Händer att tanken går sönder om en duktig helikopterpilot, flertal engineers eller fiendetank får in några fina träffar, men då har jag oftast tagit ett antal flaggor och dödat 3-4 personer så det håller. Hoppa alltid ur tanken innan den går sönder och döda engineers som laddar om sina raketbössor.

Det är i alla fall min taktik och den fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Testa att lira hardcore. Lättare att döda folk med sniper, och assult känns bara bättre på något vis.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Försök hitta någon att spela tillsammans med, blir mycket roligare samt att man har betydligt bättre koll om ni är ett par stycken som sitter i skype.

Om det är en stor eldstrid någonstans ska du inte springa rakt dit och försöka skjuta så många du kan. Det slutar oftast med att du lyckas plocka någon eller ett par stycken innan du dör. Försök istället att springa runt och flanka fienden från sidan/bakifrån.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Da´Russian Stallion:

WALL OF TEXT

Spela in en video när du spelar och lägg upp på youtube så kan vi hjälpa dig mer
Förövrigt tar det fem pansarskott att dra ut en tank....

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Det vore intressant om du även skrev vad du har för poäng per minut, K/D ratio etc. Det som är dåligt för dig kanske är bra för mig

Har väl typ .85 i K/D och 160 Score/min. Rätt dåligt tycker jag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skitkul, men jag har inte spelat så mycket FPS, har dock inte spelat så mycket över huvudtaget rättare sagt för jag är inte jättebra. Men 60% är väl i alla fall fps av min livs speltid. Men jag utvecklas inte direkt i längden jag är ingen som blir bra på spel.

Men jag har kul ändå trots jag hamnar allt mellan 25 och 13:e plats i mitt lag efter man kommit in i spelet. 600-800p är det jag får ihop per rond.

Min taktik är 75% automatsniper och försöka använda mycket fotarbete med varierade smygande anfallsvinklar.
Resterande 25% är jag enginer och åker jag runt i tank eller rushar med det smidiga maskingeväret. Ser jag någon på håll, någon som gömmer sig 100 meter bort eller om det är en tank så plockar jag fram raketgeväret.

Palla all teori, vet bara att ett lags automatsniper heter SVD.

Ge det tid och ha kul!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte rusa omkring för mycket,men det kanske du visste..iallafall, gör inte det. Du kommer bara bli dödad av campers. Smygtitta runt hörn och spring till närmsta skydd titta,spring osv. Funkar för mig Att flankera som skrivits tidigare är också jäkla effektivt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har väl typ .85 i K/D och 160 Score/min. Rätt dåligt tycker jag

Ja det kunde vara bättre kanske.

BF3 är lagarbete. En gång blev jag MVP1 av 64 spelare och hade dödat noll fiender(!). Det var mycket spottning, medipacks, lagningar på den banan

Känner du att en spelomgång inte fungerar för dig ska du identifiera detta snabbt och anpassa dig.

Min spontana känsla när man stöter på hårt motstånd i en gränd på Grand Bazaar är att spawna på en squadmate och ge igen. det jag försöker lära mig är att lägga band på min stolthet: Gå runt, flanka och skjut dem i ryggen eller kanske sätta upp mortar och spamma dem med granater(inte omtyckt men effektivt).

På större banor som Caspian Border/Firestorm har jag och mina spelkompisar slutat att springa runt och ta flaggorna, man springer som en hamster efter nya flaggor hela tiden. Vi som squad håller en flagga hela matchen. Då blir det roligt teamwork + vi har övertaget då fienden kommer till oss (och om de är envisa försöker samma individer sig på samma flagga hela tiden...)

Försök också att spela med kompisar och snacka via skype, Det blir mycket roligare + Ni höjer varandra.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

Ett tips är att inte rusa omkring för mycket,men det kanske du visste..iallafall, gör inte det. Du kommer bara bli dödad av campers. Smygtitta runt hörn och spring till närmsta skydd titta,spring osv. Funkar för mig Att flankera som skrivits tidigare är också jäkla effektivt.

Jag upplever det tvärtom. Rör du dig mycket (inte helt öppet helst obviously) så löper du mindre risk att bli pangad av valfri markslickare. Aggresivitet fungerar, för det är precis vad motståndarna inte förväntar dig att du ska tillämpa.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

Ett tips är att inte rusa omkring för mycket,men det kanske du visste..iallafall, gör inte det. Du kommer bara bli dödad av campers. Smygtitta runt hörn och spring till närmsta skydd titta,spring osv. Funkar för mig Att flankera som skrivits tidigare är också jäkla effektivt.

Själv spelar ja tvärtom, springer som en galning å sprutar PKP pecheng kulor runt mig, alla dör och det känns nästan som cod. Kommer det sen en tank så springer du fram kastar tre C4 på tanken, och spränger dig sj + tanken. 500+ poäng. Känns som alla vapen med 7.62 är överlägsna, spec PKP, behöver aldrig ladda heller, 200 kulor, om det blir lite fight och ni gömmer er båda två är det GARANTERAT så att din fiende kommer ladda om sitt vapen, no need för dig bara spring fram å spraya som en galning.

Permalänk
Medlem

Instämmer med joYchez och nillas85 i att man inte ska köra fast. På Metro o Grand Bazaar blir det nästan ställningskrig á la Första Världskriget, då behövs det lite jävlar anamma

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Kör shotgun! Fy satiken vilket drag!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem att det tar tid att döda folk så jag har börjat spela på Hardcore-servrar där du dödar fiende lite lättare då dina skott tar mer damage, du dör lite fortare för visso men för mig funkade det, bara ett tips jag ville komma med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Medlem

Man kan låsa upp Canister shell med tanks, vilket fungerar som en stor shotgun

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Uhm,, Pansarskott är väl till för att slå hål i pansar med, sprängkaften är riktad frammåt, så ja, då måste du nog träffa dom mitt i pannbenet. Har inte spelat spelet, men antar att det finns någon slags AP round eller high explosive som du kan använda mot infanteri.

Fast eg. oavsett om tanken skjuter lösa skott så är du kokt om du står inom 10-15m framför när det smäller. Och du lär va satt ur spel blind/döv etc på längre håll än så.

Tror dom kör med sk. HEAT skott som funkar mot det mesta utom andra MBT.

Kikade på en dokumentär, en M1 Abrams som hade blivit träffad 27ggr av RPG men den rullade ändå. En RPG gör inte mkt skada på en MBT egentligen, men återigen BF3 är ett spel.

Permalänk

jag brukar mest campa som recon, har låst upp M98B nu, den har nästan ingen bullet drop gämmfört me de andra

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Spela massa jävla quake 3 arena

Permalänk
Medlem

Försök få med någon som sitter i andra sätet på tanken, den kan ta infanterister hyggligt lätt. Senare får du även en LMG som secondary på tanken, vilket gör att du kan klara dig själv om ingen finns för att hjälpa dig. Måste också nämna att det är viktigt att inte gå ensam och att inte vara på för öppna ytor!

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Medlem

Sluta spela Public... det är bara kaotiskt... Lagspel är det du vill spela

Permalänk

Skit i KD-ration, tänker man på den spelar man sämre, du kommer bli bättre med fler upplåsningar, jag var rätt hyffsad på BC2 men är mindre bra på BF3, än så länge.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tror dom kör med sk. HEAT skott som funkar mot det mesta utom andra MBT.

HEAT betyder High Explosive Anti Tank, så tror nog att de funkar mot mbt
Källa; Har skjutit ett par irl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Sluta spela Public... det är bara kaotiskt... Lagspel är det du vill spela

Förstår inte va folk menar riktigt med de där? Enda alternativet att inte spela public är väl att joina en klan som betalar för en server som är lösnordsskyddad. För det finns väl inga "hemma servrar" längre?

Har spelat några 32-slot banor nu, verkar funka bättre för mig. Kanske är för mkt med 64? blir lite väl mkt kaos. Man får också större chans att få köra ett fordon verkar det som? Verkar ju konstigt om det är lika många fordon oavsett om det är 64 eller 32 spelare?

Iaf körde mkt som gunner på stridsvagnen, fick in endel kills där Måste dock säga att Caspian är rätt svårt att hålla sig borta från öppna ytor om man inte ska campa bakom en sten hela dan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera at ttitta in i trådar här som samlar spelare och mumble-servern. Det är en sån enorm skillnad när man kan spela med folk som har någon form av samhörighet. Och skaffar ni ett snackprogram så blir man direkt överlägsen. Jag är långt ifrån en gudalik spelare. Men man harf tagit hem många mvp-ribbons och ace-squads bara för att man har en squad som kan varna varandra för fiender och som hänger ihop och kompletterar varandra.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

I slutändan handlar det nog om erfarenhet, men det är klart att man kan få hjälp på traven

Av egen erfarenhet kan jag säga att kommunikation är nyckeln till både framgång och hur kul det blir.

Permalänk
Medlem

Har varit lite skygg för de där med mumble. Brukar köra skype med ett par kompisar, men dom har blivit helt insnöade på HardCore, som jag inte vill spela då ja tycker att halva spelet går ut på att man ska markera ut fienden, stör mig inte så mkt på att man dör lättare dock, känns som man dör ganska lätt oavsett om man inte kommer in i situationen på bästa sätt.

Kan tänka mig att köra mumble på swecservern (som jag förresten inte kan hitta nu ens). Men kör man solo som jag gör nästan jämt, så blir de nog inte mkt mumble.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm