surfdator för 3000 sek 11-13" skärm. helst inte Windows

Permalänk
Medlem

surfdator för 3000 sek 11-13" skärm. helst inte Windows

Tjejen sitter på en statinär PC. Jag kör MBP, men hon behöver en egen bärbar. Jag kan inget om Windows förutom att det är lite struligt. Ubuntu kanske? Är Android något bra ännu?

Har ni några tips. Gärna med Ubuntu. 3000 spänn. inte nåt varmt högljutt åbäke.
Vad behöver man tänka på innan man köper en 11"/bärbar dator upp till 13"? Det blir nog inen Intel Celeron, Är Atom nåt bra? AMD?

Batteritid är ju alltid viktig!
Trådlöst nätverkskort!
Inget Windows
....nåt mer?

Tack f tipsen

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk

Om Windows är "struligt" ska du nog inte använda Ubuntu.
Där är det krångligt att köra "vanliga" program.

Permalänk
Avstängd

Du har ganska höga krav för det priset. De flesta datorer i den prisklassen har antingen atom eller AMDs E- eller C-serie. Bäst av dessa är E-serien så försök att hitta en sådan.

Ett annat alternativ är att köpa en begagnad. Du kan få en Thinkpad T61 för under 3000 med ett års garanti och den är snabbare än alla nuvarande för samma pris utom möjligtvis på spel, dock har den 14 tums skärm. Då får du också mycket bättre kvalitet än exempelvis HP eller Acers billiga modeller, Thinkpadden lär hålla i flera år till. Kan du godta vissa kosmetiska fel så finns den för runt 1800. Vill du ha en med mindre skärm finns X-serien men den brukar kosta lite mer.

Permalänk

Ipad?

Visa signatur
Permalänk

Det finns lite olika vettiga datorer for dom pengarna. Samsung x120 tex for lite over 3000 och har en ordentligare cpu (Intel SU nanting). Dom ar i regel 11.6", ta med henne och se om hon tycker den ar for liten, jag har en x120 och tycker den ar helt ok for vad den kostar. For 3000 kan du ju inte rakna med nat monster men undvik Atoms och liknande det gar att hitta om man letar lite

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Om Windows är "struligt" ska du nog inte använda Ubuntu.
Där är det krångligt att köra "vanliga" program.

Hon ska bara surfa, leta nya recept åså

Tack för alla svar. Har tänkt på ipad/samsund platta, men kan man ha uTorrent på dom? (vet inget om plattor)

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk

Vad är det för fel på Windows? inte för jag själv använder det så ofta?

jag använder Linux därför man får pilla mycket där i och konfigurera som man vill ha det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skyjuice:

Hon ska bara surfa, leta nya recept åså

Tack för alla svar. Har tänkt på ipad/samsund platta, men kan man ha uTorrent på dom? (vet inget om plattor)

Nej, inte på ipad i alla fall. Det finns torrentklienter till android, men de fungerar inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windestål:

Tänkte precis säga det. Om hon bara ska surfa. Köp en ipad, + pages från appstore + bluetooth tangentbord om behovet finns.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, inte på ipad i alla fall. Det finns torrentklienter till android, men de fungerar inte så bra.

Hon vill väl tanka ner nån TVserie i HD för att skicka till mediaspelaren.

&

Surfa recept & facebook m.m.

Ungefär det som hon behöver.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Tänk nu på att TS sa 3000spänn...
Välj mellan AMD E-350 (lite långsammare, lite billigare) eller E-450 (Lite snabbare, inte direkt nödvändigt).
Dessa processorerna skall klara 1080p. Jag har inte testat, men skulle förvåna mig ifall det inte fungerade.

Skulle rekommendera:
E-350: Asus Eee PC 1215B
E-450: Samsung 305U1A-A02 eller Asus Eee PC 1215B (Finns i både 350 och 450)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar!

Svårt för er att veta kanske, men frågar ändå: Blir dessa asvarma i knät? ( vem avskyr inte det?)

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Vad är det för fel på Windows? inte för jag själv använder det så ofta?

jag använder Linux därför man får pilla mycket där i och konfigurera som man vill ha det

Jag blir bara så trött när jag ser det, har haft så mkt konstiga windowsmaskiner, 2008 bytte jag till Mac OS & är så nöjd. Jag orkar inte med en massa DLL filer som försvinner, antivirus program hit o dit, brummade hårdvara en massa tredjepartkomponenter som inte lirar med de andra i burken. Har alltså inte några bra erfarenheter på Windows, Linux var mkt "lättare" Flöt på liksom utan att sätta igång fläktar m.m. , dock fanns det några "issues" på Ubuntu jag körde, med Wifi & nåt mer (minns inte riktigt) men det var bättre äm Windows.

Det lär ju vara jag som får fixa tjejens bärbara när det krånglar så jag vill helst slippa Windows!

Så kan man hitta en liten bärbar utan windows vore det kalasbra tror jag.
Tackar för det!

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Avstängd

Tror inte du hittar något utan windows, du får köpa något med win och sedan formatera disken och isntallera det du vill ha.