Permalänk
Medlem

Datorn hängde sig, startar nu inte

Hej!

Jag satt och tittade på en video på datorn när den plötsligt hängde sig. Tänkte att de är ju sånt som kan hända, så jag startade bara om den. Sen vill den inte starta. Det som händer är att den går igång, alla fläktar och allt går igång, låter även som om hårddiskarna gör de men jag är lite osäker, men sen händer inget mer. Vanligtvis kommer det ju ett pip från datorn, men det kommer inget nu, inget pip alls. Datorn går ju igång, men sen tar det stopp, får ingen bild eller nått.

Tycker det är skumt att den bara hängde sig och sen startar den inte. Det hände inget konstigt när den hängde sig heller, bilden bara frös, ingen blåskärm eller nått. Vad kan ha hänt? Var ska jag börja felsöka? Datorn är för nuvarande inte överklockad, men har varit tidigare för några månader sen. Specifikationerna ser ni i min signatur.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

*UPDATE*

Har nu testat att ta ur batteriet på moderkortet och väntat någon minut, dragit ur alla hårddiskar, testat minnena en och en, kollat strömkablarna som går till allt och dragit ur strömmen till grafikkortet och ingenting har gjort skillnad. Självklart gjorde jag inte allt detta samtidigt utan startat dator, kollat om de är någon skillnad och sen stängt av igen (och dragit ur strömkontakten) mellan varje sak jag testat. Vad mer kan jag göra? Det känns som om jag uteslutit allt utom nätagget, moderkortet och processorn. Det känns ju som att det är moderkortet som givit upp. Finns det nått mer jag borde testa? Testa processorn och moderkortet kan bli svårt, skulle nog kunna testa med ett annat nätagg, även om de kan bli lite jobbigt, men det skulle gå. Känns bara som om att skulle de vara nätagget borde den kanske inte starta alls och att när den hängde sig så frös ju bara bilden, datorn dog ju inte eller nått. Vad tror ni de kan vara?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som trådskaparen!
Hjälp uppskattas.

Visa signatur

PhenomII 1100T || Sapphire Radeon 6950@930/1350mhz || 3x2gb ddr3 1333mhz || NZXT HAVIK 140 || CM storm scout || Dell U2412m + BenQ T2200HD

Stöd mig i min kamp att lägga upp random saker på Youtube http://www.youtube.com/user/ETR786/videos

Permalänk
Medlem

Det är egentligen mitt problem. Allt verkar starta, USB ger ström och fläktarna kör, hårddisken låter lite med. Inkopplade skärmar verkar få ström (kanske bara när datorn stängs av) för när datorn stängs av så lyser skärmens lampa att den är på sen går den tillbaka till stand-by.
Har tryck till alla kablar och dragit ut allt till GPU (även pci-e) och satt tillbaka det igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det man gör först är att starta med enbart moderkort/CPU/1 minne/grafik, inget mer (nätagg också givetvis). Händer inget då måste ni ha andra delar att börja testa med, finns inte det, lämna in till kunnig butik/företag/person för felsökning.

Är det ett nybygge av mindre kunnig person ska de göras utanför lådan, på ett lämpligt underlag (kartongbit t ex) för att utesluta kortslutning av moderkortet pga t ex missade moderkortsdistanser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Testat byt grafikkortet?=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Troligtvis moderkort eller processor. Vore det minnena borde det iaf starta upp och pipa något felmeddelande. Men inte säkert.
Minnena hade du testat, har du några andra minnen du kan slänga in istället som du vet fungerar?

Sen testa med annat nätagg, sen grafikkort.

Hjälper inte det så är det ju tufft att testa processor och moderkort, men det är om du har någon polare som har en processor han vet fungerar för samma sockel och testa med den. Är den fortfarande död så är det moderkortet.

Kan du inte testa med att byta ut ovanstående så är det nog tyvärr bara att lämna in den kvar.

Sist jag gjorde det så kollade de upp det på en 30 - 45 minuter så det kan ju fort springa iväg så kolla så mycket som möjligt innan du lämnar in den så de inte behöver testa så mycket grejer.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

Med appen wifikill kunde jag se att min dator ansluter sig till Internet även ganska trångt i chassit nära net och mus och tangentbord fungerar. Det är även ganska trångt i chassit och vid grafickkortet är det många sladdar. Grafikkortsfläktarna stannade när skärmarna blev svarta.

Permalänk
Medlem

Börja med att testa som multiman skrev. Minsta lilla tangentbord, mus, kabel osv kan blockera så att man får felet så det är viktigt att ta bort allt sånt som inte ens behövs när du inte har bild.

Berätta om du gjorde något eller något speciellt hände innan du fick problem.

Permalänk
Medlem

Utan något externt i fungerade inte, ingen bild. Skärmen står i stand by tills jag stänger av, då lyser lampan gröna och sen går den till stand-by. Hårddisklampab lyser gult i början sen inget mer en stund, sen ganska mycket typ som att datorn bootar. Fläktarna går för fullt.

Permalänk
Medlem

Jag vet nu att det är grafikkortet som är felet. Har teamviewer på autostart och kunde med mobile går in och styra och såg då skrivbordet. Så allt startar som det ska och enda felet är ingen bild.
https://www.box.net/shared/i86ogexuh19loedpv8mz
Screenshot från GPU-Z visar att den kör moderkortsgrafik. I så fall ska jag köra garanti på detta?
Har ett GTX460 OC v2, som jag överklockat lite själv med afterburner. Är det något som påverkar/ syns?

Permalänk

Hoppas det går på garantin grafikkort är inget billigt