Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk

Mac- eller PC-människa?

För något år sedan kunde man i tidningarna läsa om en undersökning av den amerikanske psykologiprofessorn Sam Gosling. Undersökningen visade att de som kallar sig själva för ”kattmänniskor” och de som kallar sig ”hundmänniskor” har olika personlighetsdrag. Vi, två forskare i psykologi, tyckte det här var kul men slogs av att det nuförtiden verkar finnas många som ser sig själva som Mac- eller PC-människor, eller som åtminstone har en väldigt stark preferens för den ena av dessa två typer av datorer (med tillhörande operativsystem) medan de kraftigt ogillar den andra typen. Vore det inte kul att kolla om även Mac- och PC-människor har olika personlighetsdrag?

För att ta reda på detta har vi lagt upp ett frågeformulär på internet. Svara gärna på frågorna i formuläret, det tar bara några minuter. Du behöver inte själv känna dig som en Mac- eller PC-människa för att kunna delta. Svara ärligt på varje fråga, men tänk inte för länge innan du svarar, det är dina spontana uppfattningar vi är intresserade av. Alla frågorna handlar om hur du är som person. Frågeformuläret hittar du HÄR.

När vi är klara med datainsamling och analys kommer vi på detta forum att skicka en länk till resultaten.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant undersökning även om jag dog lite inombords när jag klickade i ålderspannet

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Som datortekniker kan man tycka att du borde veta att även en mac är en PC.

Detta är lite upp till var och en hur man tolkar det men för mig är PC "Personal Computer", d.v.s. en dator som alla kan ha och skaffa. En Mac(som besserwisser kan man tycka att du borde veta att Mac stavas med stor bokstav) är därför ingen PC eftersom den är mycket dyrare och därav inte en dator som alla kan ha eller skaffa.

Att båda är datorer tror jag däremot ingen argumenterar emot men att säga att en Mac är en PC är i mina ögon fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Detta är lite upp till var och en hur man tolkar det men för mig är PC "Personal Computer", d.v.s. en dator som alla kan ha och skaffa. En Mac(som besserwisser kan man tycka att du borde veta att Mac stavas med stor bokstav) är därför ingen PC eftersom den är mycket dyrare och därav inte en dator som alla kan ha eller skaffa.

Att båda är datorer tror jag däremot ingen argumenterar emot men att säga att en Mac är en PC är i mina ögon fel.

Så enligt din tolkning är inte en dator en PC om den kostar mer än en viss summa? De billigare Macarna kostar runt 9000kr, så skulle jag köpa en Asus för 10000kr har jag alltså inte köpt en PC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Så enligt din tolkning är inte en dator en PC om den kostar mer än en viss summa? De billigare Macarna kostar runt 9000kr, så skulle jag köpa en Asus för 10000kr har jag alltså inte köpt en PC?

Exakt så!!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Mac i tre år nu och det har varit tre fantastiska år. Inga virus, ingen egentlig prestandaförlust (förrän senaste månaderna, men har nog mer att göra med vilken mjukvara jag stoppat in), en ren användarglädje, allt bara fungerar! Ändå så beställde jag en egenkomponerad (ja du, vad kallar man dem nu för tiden?) windows-burk för tre dagar sedan.

Frågan vi bör ställa oss är: Varför?

Först tänkte jag ställa upp de saker som Macen har:
- Ett underbart, säkert, operativsystem.
- Väldigt fin design (om man bryr sig om sådant).

Sen vad PC (nu sa jag det ändå...) har:
- Konfigueringsmöjligheter.

ENDA anledningen till att jag köpte en PC istället för en Mac var för att en PC ger bättre möjligheter att konfiguera om din hårdvara. Jag ville ha en radikalt bra dator till redigering och spelande, då är det inte försvarbart att hosta upp 35k för en Mac Pro när jag kan bygga en egen PC för 25. Skulle jag däremot köpa mig en ny laptop (har en MB nu) så skulle jag utan tvekan köpa mig en mac. Operativsystemets integration med hårdvaran gör att det som ser lika snabbt ut på pappret upplevs snabbare i en Mac.

Så: Om det är ren prestanda du är ute efter och inte vill köpa en Mac Pro; köp en PC.
Vill du ha: En fantastisk dator, köp en mac.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

JOperativsystemets integration med hårdvaran gör att det som ser lika snabbt ut på pappret upplevs snabbare i en Mac.

Jag har aldrig sett några egentliga bevis eller exempel på denna 'integration'. (som inte har med generel optimering att göra)

Det är välkänt till exempel att Mac OS inte kan hantera dess GPU resurser lika bra som Linux - för att inte nämna Windows. Trots att dessa båda är byggda för att hantera ett enormt antal olika GPU arkitekturer, inklusive de som ännu inte existerar.

Den integration Mac OS har är garanterat stöd för dess hårdvara, utan behov att tredjeparts drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla 56 sidora utifall något har nämnts tidigare.

PC eller Mac;
För min del så ser jag till att installera de program jag vill använda på min pc och försöker stänga-av/av-installera det jag inte vill använda i Windows 7.
Windows 7 fungerar bra på min laptop, det har aldrig hängt sig men är lite långsamt i mitt tycke.

Började med Linux under 2010 och allt jag kan säga efter det är att Windows är bara kvar i dator för att kunna spela med samt kolla film då Linux inte riktigt grejar hybrid grafik ordentligt just nu.
Efter att ha sett kraften i Linux som bygger största delen på Unix så skulle jag verkligen vilja testa en MAC som är ett UNIX system.

Tänk om spelutvecklare skulle ge sig in i Unix/Linux branschen

Kort o gott använd det som passar dig bäst men ha ett öppet sinne och testa allt

Permalänk
Medlem

För mig är det windows som gäller. jag har provat snowleopard, lion och ubuntu annat än windows xp, vista och 7 (på min dator) och enligt mig är windows 7 det bästa OSet jag haft.
när man pratar med en Mac/applefanboy så säger de: "windows bara får virus, fryser, crashar och bluescreenar." enda gångerna jag bluescreenat är när jag överklockat. jag har haft virus en gång när jag va 10 och inte hade virus skydd. anledningen till att jag tycker windows är bra för mig är:

* lätt att avinstallera (kontrollpanelen>avinstallera ett program) i OSX vet jag inte direkt hur man avinstalerar (flytta en fil till papperskorgen? är ett program en fil?)

* alla program har eget menyfält, OSX har man irriterande nog den på samma ställe på skärmen vad man än gör.

* fönsterna en knapp för att minimera, en knapp för att maximera och en för att stänga. OSX så är det två lägen olika i alla program om man trycker på plus om det fanns ett till som hade varit som maximera så hade jag tyckt det va hundra gånger bättre. (sitter nästan alltid i maximerat läge i program som firefox t.ex. vet att det finns fullscreen men det är inte var jag är ute efter.)

* inställningar man kan ändra mycket som på MacBooken jag sitter på nu t.ex. så kan man i OSX (vad jag kan se) inget sätt att ändra att den går i vila när man stänger den, detta går däremot i windows under energi/batteri alternativ.

* kan använda vilka datorkomponenter man vill, bara att ladda ner drivrutiner.

* spel är det största argumentet, som jag nämnt tidigare har jag en MacBook(C2D 2,9GHz, 4GB ram, nvidia 320m) som jag fått igenom skolan. jag har just nu inte min stationära(i signaturen).
det var först bara OSX lion på MacBooken men jag kunde inte ens spela hon på den(inge ljud, mycket låg fps och fryslagg. oavsett inställningar), installerade windows 7 32-bit startar hon och det funkar hur bra som helst. spelar även skyrim (finns inte till OSX?).

* gillar inte Finder tycker den är konstigt gjord, detta kanske för att man inte letar filer så mycket men gillar explorer mer.

* gillar windows knappen lätt att starta vad man vill/komma vart man vill. gillar inte docken speciellt mycket skulle använt skrivbordet om man inte va tvungen att minimera alla program manuellt.

Sen tror jag att det är för jag har använt windows i ca 12 år snart(är 17) om jag hade använt Mac i 12 år så skulle jag nog tycka tvärtom.
sen tycker jag att man ska inte säga vad andra ska använda eller tycka. detta är vad jag tycker och inte vad jag vill att alla ska tycka. ni får gärna tycka annorlunda än jag och tycka att Mac är jätte bra osv. men säg inte att jag har fel i vad jag tycker.

sen det enda jag tycker är konstigt och som någon kan svara på är:
va den här MacBooken(C2D 2,9GHz, 4GB ram, nvidia 320m) värd 10000kr för ett år sen? det tycker inte jag. jag undrar varför apples produkter är så dyra? är det för att de är ett så stort märke och "kan"? svara gärna om ni har ett svar på dessa frågor

Permalänk
Medlem

Allt som de kinesiska fabrikerna spottar ut med äpplet som logotype, säljer som smör. Självklart tar de ordentligt betalt ifall de kan. Vore idiotiskt att inte ta vara på den möjligheten.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

* lätt att avinstallera (kontrollpanelen>avinstallera ett program) i OSX vet jag inte direkt hur man avinstalerar (flytta en fil till papperskorgen? är ett program en fil?)

Man avinstallerar program i OsX genom att dra dem till papperskorgen. Till skillnad från Windows så sprider inte Os X ut alla sina filer i systemmappar. Applikationerna lägger sig istället rakt upp och ner i en hög.

Skrivet av swesen:

* gillar inte Finder tycker den är konstigt gjord, detta kanske för att man inte letar filer så mycket men gillar explorer mer.

Jag fullkomligt älskar Finder! Fantastisk indexering och galet enkelt att hitta. (Smaksak helt enkelt.)

Skrivet av swesen:

* gillar windows knappen lätt att starta vad man vill/komma vart man vill. gillar inte docken speciellt mycket skulle använt skrivbordet om man inte va tvungen att minimera alla program manuellt.

Svaret är: cmd+space > Skriv in vad du vill starta. (Så galet smidigt!)

Skrivet av swesen:

Sen tror jag att det är för jag har använt windows i ca 12 år snart(är 17) om jag hade använt Mac i 12 år så skulle jag nog tycka tvärtom.
sen tycker jag att man ska inte säga vad andra ska använda eller tycka. detta är vad jag tycker och inte vad jag vill att alla ska tycka. ni får gärna tycka annorlunda än jag och tycka att Mac är jätte bra osv. men säg inte att jag har fel i vad jag tycker.

Så rätt sagt. Har själv kört Win sen 3.1 och Os X i snart tre år och lutar helt klart åt det senare. Det är en smaksak, gillar man Linux bättre så köp en laptop och stoppa i det! (Har för mig att HP eller Dell (har ingen koll på företagen längre) säljer laptops med Ubuntu out-of-the-box.)

Skrivet av swesen:

sen det enda jag tycker är konstigt och som någon kan svara på är:
va den här MacBooken(C2D 2,9GHz, 4GB ram, nvidia 320m) värd 10000kr för ett år sen? det tycker inte jag. jag undrar varför apples produkter är så dyra? är det för att de är ett så stort märke och "kan"? svara gärna om ni har ett svar på dessa frågor

Jag har en MB som jag köpte för snart två år sedan. I förra veckan beställde jag en ny PC - varför? Jo, hade jag varit på jakt efter en laptop hade jag utan tvekan köpt mig en ny Mac men det är inte ekonomiskt försvarbart att modda och köpa en stationär mac. Plockade ihop en burk för 20k, samma prestanda hos en Mac skulle gå på ungefär 30k (och då går det inte att byta grafikkort på en iMac).

Min slutsats är denna:
Spel = PC
Bildredigering = Adobe (så vilket som egentligen)
Videoredigering = Mac (Final Cut)
Ljudredigering = Mac (Logic)
Gemene användaren = Mac

Har man pengarna så tycker jag verkligen att man ska gå för Mac. På några veckor har man satt sig in i det viktigaste!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tar upp en grej som jag stör mig rätt mycket i PC vs MAC trådar är att det heter pc vs mac. PC står för personal computer, är inte mac det?

Egentligen så är det rätta att säga t.ex. ASUS vs MAC då mac är ett varumärke och det är inte pc. Windows vs osx är också rätt.

Konstigt att ingen annan har tagit upp detta då folket på sweclockers brukar vara rätt noga med sådan här som typ data och dator.
Men visst kan man skriva pc vs mac men det är inte helt rätt, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9612:

Tar upp en grej som jag stör mig rätt mycket i PC vs MAC trådar är att det heter pc vs mac. PC står för personal computer, är inte mac det?

Egentligen så är det rätta att säga t.ex. ASUS vs MAC då mac är ett varumärke och det är inte pc. Windows vs osx är också rätt.

Konstigt att ingen annan har tagit upp detta då folket på sweclockers brukar vara rätt noga med sådan här som typ data och dator.
Men visst kan man skriva pc vs mac men det är inte helt rätt, eller hur?

Du har rätt, men det är ett allmänt vedertaget uttryck så ingen orkar bry sig. Finns galet mycket man skulle kunna påpeka men vem orkar vara en bitter (tänkte skriva kärring, men det är inte så jämställt så jag skriver) imp?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av swesen:

För mig är det windows som gäller. jag har provat snowleopard, lion och ubuntu annat än windows xp, vista och 7 (på min dator) och enligt mig är windows 7 det bästa OSet jag haft.
när man pratar med en Mac/applefanboy så säger de: "windows bara får virus, fryser, crashar och bluescreenar." enda gångerna jag bluescreenat är när jag överklockat. jag har haft virus en gång när jag va 10 och inte hade virus skydd. anledningen till att jag tycker windows är bra för mig är:

* lätt att avinstallera (kontrollpanelen>avinstallera ett program) i OSX vet jag inte direkt hur man avinstalerar (flytta en fil till papperskorgen? är ett program en fil?)

Det finns i stort sett två sätt. Större program som kommer med installationsprogram brukar även komma med ett avinstallationsprogram som man kan köra. Mindre program kommer i en såkallad bundle, vilket är en mapp med en speciell filändelse som systemet tolkar som en fil (Finder vill säga, kör du via CLI är det fortfarande en mapp). Denna bundle innehåller allt programmet behöver och således behöver den bara kastas för att bli av med programmet. Bundles används mycket i OSX, bland annat är många sparfiler från apples program (Logic t.ex.) bundles, detta gör att man enkelt kan ändra i dem manuellt utan att behöva verktyg för att redigera binära filer. Vill du t.ex. sno en ikon från ett program är det bara öppna bundeln och kopiera ut ikonfilen.

Skrivet av swesen:

* alla program har eget menyfält, OSX har man irriterande nog den på samma ställe på skärmen vad man än gör.

Det finns en fördel med detta och det är att det krävs mindre precision för att träffa rätt menyalternativ, vilket gör att det går något fortare trots en längre färdväg. Man behöver inte heller träffa rätt område på alla menyer för att aktivera dem, om du t.ex. ska öppna äppelmenyn eller spotlight är det bara att dra muspekaren upp i något av hörnen och klicka utan att behöva träffa det korrekta träffområden för att aktivera dem.

Skrivet av swesen:

* fönsterna en knapp för att minimera, en knapp för att maximera och en för att stänga. OSX så är det två lägen olika i alla program om man trycker på plus om det fanns ett till som hade varit som maximera så hade jag tyckt det va hundra gånger bättre. (sitter nästan alltid i maximerat läge i program som firefox t.ex. vet att det finns fullscreen men det är inte var jag är ute efter.)

Jepp, det är olika användningsmönster i olika OS. Windowsanvändare brukar ha en förkärlek att köra allt maximerat oavsett skärmupplösning och antal program igång, medan man på de flesta andra OS kör de flesta program i fönster som ej täcker hela skärmen. Problemet med OSX är det inkonsekventa användandet av plusknappen, man vet aldrig hur ett visst program reagerar när man använder den vilket gör den ganska värdelös.

Skrivet av swesen:

* inställningar man kan ändra mycket som på MacBooken jag sitter på nu t.ex. så kan man i OSX (vad jag kan se) inget sätt att ändra att den går i vila när man stänger den, detta går däremot i windows under energi/batteri alternativ.

Om extern skärm och tangentbord kopplas in så ska den inte gå i vila när locket stängs. Det finns även tredjepartsprogram som förhindrar att maskinen somnar. Dock ska man väl vara något försiktig med hårt användande när locket är stängt då tangentbordet används för ventilation.

Skrivet av swesen:

* gillar windows knappen lätt att starta vad man vill/komma vart man vill. gillar inte docken speciellt mycket skulle använt skrivbordet om man inte va tvungen att minimera alla program manuellt.

Rekommenderar att du tittar lite på spotlight, betydligt snabbare än att gräva i menyer för att hitta ett program. Går ju även att lägga till program-mappen som en stack i dockan. För att visa skrivbordet använder du med fördel Exposé, går att komma åt genom tangentbordsgenväg/aktivt hörn/pekplatta. En annan bra funktion som är lite relaterad är att du kan gömma programmet du arbetar i (cmd + h) eller gömma alla program utom det du arbetar i (alt + cmd +h).

Skrivet av swesen:

sen det enda jag tycker är konstigt och som någon kan svara på är:
va den här MacBooken(C2D 2,9GHz, 4GB ram, nvidia 320m) värd 10000kr för ett år sen? det tycker inte jag. jag undrar varför apples produkter är så dyra? är det för att de är ett så stort märke och "kan"? svara gärna om ni har ett svar på dessa frågor

Prisvärdheten i apples produkter varierar mycket över tiden eftersom apple aldrig sänker priserna. Precis vid lansering brukar de vara väldigt prisvärda, med en del undantag där uppdateringen har varit för liten. Det är därför det är så stor uppståndelse när nya produkter släpps, för de insatta väntar gärna ett par månader extra för att få en uppdaterad modell istället för att köpa en utgående.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Det finns i stort sett två sätt. Större program som kommer med installationsprogram brukar även komma med ett avinstallationsprogram som man kan köra. Mindre program kommer i en såkallad bundle, vilket är en mapp med en speciell filändelse som systemet tolkar som en fil (Finder vill säga, kör du via CLI är det fortfarande en mapp). Denna bundle innehåller allt programmet behöver och således behöver den bara kastas för att bli av med programmet. Bundles används mycket i OSX, bland annat är många sparfiler från apples program (Logic t.ex.) bundles, detta gör att man enkelt kan ändra i dem manuellt utan att behöva verktyg för att redigera binära filer. Vill du t.ex. sno en ikon från ett program är det bara öppna bundeln och kopiera ut ikonfilen.

Skrivet av YGLeXz:

Man avinstallerar program i OsX genom att dra dem till papperskorgen. Till skillnad från Windows så sprider inte Os X ut alla sina filer i systemmappar. Applikationerna lägger sig istället rakt upp och ner i en hög.

Ok, det var bara att jag inte visste att ett "program" va en mapp. Tycker detta verkar sådär(smaksak). som windows användare använder jag genvägar för att starta program, om jag vill modda/ta en fil högerklickar jag på genvägen och väljer gå till mapp.

Skrivet av dr slizer:

Det finns en fördel med detta och det är att det krävs mindre precision för att träffa rätt menyalternativ, vilket gör att det går något fortare trots en längre färdväg. Man behöver inte heller träffa rätt område på alla menyer för att aktivera dem, om du t.ex. ska öppna äppelmenyn eller spotlight är det bara att dra muspekaren upp i något av hörnen och klicka utan att behöva träffa det korrekta träffområden för att aktivera dem.

jo, men själv har jag aldrig haft problem med att jag missat arkiv, redigera osv. så ser det bara som onödig färd väg. (smaksak)

Skrivet av dr slizer:

Om extern skärm och tangentbord kopplas in så ska den inte gå i vila när locket stängs. Det finns även tredjepartsprogram som förhindrar att maskinen somnar. Dock ska man väl vara något försiktig med hårt användande när locket är stängt då tangentbordet används för ventilation.

jo om man har en extern skärm igång, men det va när jag precis fått den och höll på att ladda ner filerna i skolan och va tvungen att stänga locket, allting pausades och gick sedan inte att fortsätta. nästa dag hade jag windows som laddade ner under lektionerna med locket stängt och kunde sedan använda programmet när den lektionen kom.

Skrivet av dr slizer:

Rekommenderar att du tittar lite på spotlight, betydligt snabbare än att gräva i menyer för att hitta ett program. Går ju även att lägga till program-mappen som en stack i dockan. För att visa skrivbordet använder du med fördel Exposé, går att komma åt genom tangentbordsgenväg/aktivt hörn/pekplatta. En annan bra funktion som är lite relaterad är att du kan gömma programmet du arbetar i (cmd + h) eller gömma alla program utom det du arbetar i (alt + cmd +h).

Skrivet av YGLeXz:

Svaret är: cmd+space > Skriv in vad du vill starta. (Så galet smidigt!)

ja spotlight har jag använt. men tycker windows knappen är bra då den bland annat sparar mest använda filerna, har de viktigaste mapparna och kontrollpanelen t.ex. och har en sökfunktion som spotlight, Win-key och sen bara skriva.

Skrivet av dr slizer:

Prisvärdheten i apples produkter varierar mycket över tiden eftersom apple aldrig sänker priserna. Precis vid lansering brukar de vara väldigt prisvärda, med en del undantag där uppdateringen har varit för liten. Det är därför det är så stor uppståndelse när nya produkter släpps, för de insatta väntar gärna ett par månader extra för att få en uppdaterad modell istället för att köpa en utgående.

så du menar att de har samma pris vid releasen(alla releaser?) och sedan sänks inte när komponenterna blir billigare?

Skrivet av YGLeXz:

Jag har en MB som jag köpte för snart två år sedan. I förra veckan beställde jag en ny PC - varför? Jo, hade jag varit på jakt efter en laptop hade jag utan tvekan köpt mig en ny Mac men det är inte ekonomiskt försvarbart att modda och köpa en stationär mac. Plockade ihop en burk för 20k, samma prestanda hos en Mac skulle gå på ungefär 30k (och då går det inte att byta grafikkort på en iMac).

jo precis, för 20k får man en väldigt fin pc som är snabbare än en Mac för 20-30k. fast skulle även på laptop sidan säga att en 11k dator från apple så får man just nu:
10995kr
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...
MacBook Pro 13" 1280 x 800 (ips eller TFT?)
2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
4 GB 1333 MHz
500 GB (5400 varv/minut)
Intel HD Graphics 3000
Inbyggt batteri (7 timmar)

Medans Asus:
11495kr(just nu 10995kr)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648001&cks=ASS&assoc=B99...
ASUS G53SX 15.6" TFT 1920 x 1080 ( Full HD )
Core i7-2670QM 2,2GHz
8GB 1333 MHz
750GB 7200 rpm
NVIDIA GeForce GTX 560M 2 GB GDDR5

Skulle valt asus laptop även om batteriet suger(tror inte apples håller 7 timmar min håller 3 timmar enligt OSX).

Skrivet av YGLeXz:

Min slutsats är denna:
Spel = PC
Bildredigering = Adobe (så vilket som egentligen)
Videoredigering = Mac (Final Cut)
Ljudredigering = Mac (Logic)
Gemene användaren = Mac

jag tycker att det är smak saker och att man ska köra vad man är van vid, då går det snabbare/känns bättre oavsett OS.

Permalänk
Medlem

Varför inte både och?

Permalänk
Skrivet av swesen:

Ok, det var bara att jag inte visste att ett "program" va en mapp. Tycker detta verkar sådär(smaksak). som windows användare använder jag genvägar för att starta program, om jag vill modda/ta en fil högerklickar jag på genvägen och väljer gå till mapp.

Genvägar (eller alias) går att använda i OSX också (+symlänkar och sånt roligt som finns från *nix). Det jag menar med bundles är att du kan ta ut resources osv ur dem på ett enklare sätt istället för att t.ex. använda resource hacker för att få ut resources ur programfilerna på windows. För användaren kvittar det i stort sett, bortsett från att man på OSX har en ikon för hela programmet istället för en mapp som innehåller flertalet filer.

Skrivet av swesen:

jo, men själv har jag aldrig haft problem med att jag missat arkiv, redigera osv. så ser det bara som onödig färd väg. (smaksak)

Det handlar inte om att ha problem med att träffa ikonerna, tror inte några vana användare har problem med att träffa det de vill klicka på utan det handlar mer om att man slipper deaccelerera i Y-led vilket gör att det blir mer förlåtande.

Skrivet av swesen:

ja spotlight har jag använt. men tycker windows knappen är bra då den bland annat sparar mest använda filerna, har de viktigaste mapparna och kontrollpanelen t.ex. och har en sökfunktion som spotlight, Win-key och sen bara skriva.

Ja, vilket sätt man använder beror väldigt mycket på vad man är van vid. När jag körde Windows startade jag i stort sett allt via kör eller via cmd (alltid minst ett cmd-fönster uppe). På OSX har det blivit spotlight för att det är snabbast. Dock får jag väl säga att jag väldigt sällan startar program då de alltid ligger igång.

Skrivet av swesen:

så du menar att de har samma pris vid releasen(alla releaser?) och sedan sänks inte när komponenterna blir billigare?

Ett pris sätts vid releasen (som bland annat beror på vad dollarn står i), sedan förändras det inte under produktens livscykel. Först vid nästa uppdateringen förändras priset. Detta gör t.ex. att om dollarn stod väldigt fördelaktigt vid lanseringen men sedan har stigit mycket så blir apples maskiner väldigt prisvärda. Om det motsatta händer tappar de i prisvärdhet väldigt fort. Priset vid lanseringen brukar vara väldigt fördelaktigt och det är inte ovanligt att apple då är billigast om man jämför med likvärdiga produkter.

Skrivet av swesen:

jo precis, för 20k får man en väldigt fin pc som är snabbare än en Mac för 20-30k. fast skulle även på laptop sidan säga att en 11k dator från apple så får man just nu:
10995kr
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...
MacBook Pro 13" 1280 x 800 (ips eller TFT?)
2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5
4 GB 1333 MHz
500 GB (5400 varv/minut)
Intel HD Graphics 3000
Inbyggt batteri (7 timmar)

Medans Asus:
11495kr(just nu 10995kr)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648001&cks=ASS&assoc=B99...
ASUS G53SX 15.6" TFT 1920 x 1080 ( Full HD )
Core i7-2670QM 2,2GHz
8GB 1333 MHz
750GB 7200 rpm
NVIDIA GeForce GTX 560M 2 GB GDDR5

Skulle valt asus laptop även om batteriet suger(tror inte apples håller 7 timmar min håller 3 timmar enligt OSX).

Du har jämfört datorer i två olika storlekar, 13" är generellt dyrare än vad 15" är, och det är också enklare att få in mer högpresterande komponenter i ett större chassi. Asusen är också nästan dubbelt så tung(!). Ska du ha prestanda är ju Asusen ett givet val, vill man vara mobil skulle den inte ens vara med på kartan. Batteriet i MacBooken är inga problem att få att hålla i sju timmar vid surf, ordbehandling och liknande lättare uppgifter.

Skrivet av swesen:

jag tycker att det är smak saker och att man ska köra vad man är van vid, då går det snabbare/känns bättre oavsett OS.

Helt klart. Man är alltid effektivare i det man är van vid och kan. Men det innebär inte att det alltid är det bästa valet i längden, ibland lönar det sig att lära sig något nytt. T.ex. så blir många väldigt mycket snabbare på att skriva när de har lärt sig DVORAK/SVORAK även om det i början förmodligen gick väldigt långsamt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Man köper en dator efter det behov man har. Dock så kostar en Mac 10k mer för samma prestanda som man får om man köper en PC (oftast). Men ska man spela, då är det PC som gäller, då alla spel inte är kompatibla med just Mac. För den vanliga användaren samt spelaren, då säger jag att det är PC som gäller (no hard feelings Mac users), pga. att det är billigare, samt bättre för spelande. Men, smaken är som baken.

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem

ZixX: Jag är bara lite nyfiken, kan du på rak arm visa mig till de andra OEM-återförsäljarnas motsvarigheter till låt oss säga den billigaste modellen av iMac 21.5" som kostar 10995:- ?

Jag funderar nämligen på att byta ut härket jag har här hemma och försöker få lite kött på benen inför ett eventuellt köp.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Du har jämfört datorer i två olika storlekar, 13" är generellt dyrare än vad 15" är, och det är också enklare att få in mer högpresterande komponenter i ett större chassi. Asusen är också nästan dubbelt så tung(!). Ska du ha prestanda är ju Asusen ett givet val, vill man vara mobil skulle den inte ens vara med på kartan. Batteriet i MacBooken är inga problem att få att hålla i sju timmar vid surf, ordbehandling och liknande lättare uppgifter.

jämförde bara pris klass, men 15" MB P kostar 16k och om man ändrar ram till 8GB och hårddisk till 750GB 7200rpm så går den på närmare 20k och har fortfarande sämre grafikkort(har för mig att 560m 2GB är snabbare än 6750m 512MB)... och vikten är nog ganska lika då.

Själv tycker jag att bärbara är ganska värdelöst, om man ska ha en mobil plattform som inte klarar så mycket mer än surf och vanliga program och enkla spel så skulle jag inte lägga 10k på den men det är jag
visst det går att redigera på MB:n som jag har men min gamla dator Q8300, 800MHz 4GB ddr2, HD5770 för 4-5k(hela datorn) va 3gånger så snabb så är den inte värd 10k, typ 7k eller 8k kanske. hade en renderingsfarm med den och MB:n så han den rendera 3 bilder medan MB:n 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

ZixX: Jag är bara lite nyfiken, kan du på rak arm visa mig till de andra OEM-återförsäljarnas motsvarigheter till låt oss säga den billigaste modellen av iMac 21.5" som kostar 10995:- ?

Jag funderar nämligen på att byta ut härket jag har här hemma och försöker få lite kött på benen inför ett eventuellt köp.

Är också nyfiken, varför måste det vara OEM tillverkare?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

ZixX: Jag är bara lite nyfiken, kan du på rak arm visa mig till de andra OEM-återförsäljarnas motsvarigheter till låt oss säga den billigaste modellen av iMac 21.5" som kostar 10995:- ?

Jag funderar nämligen på att byta ut härket jag har här hemma och försöker få lite kött på benen inför ett eventuellt köp.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=d00x8...
lägg till en skärm
du får en snabbare processor, 6GB ram, snabbare grafik, 1TB hårddisks utrymme osv. för 9950kr

Permalänk
Medlem

swesen: Intressant. Då ska man bara hitta en motsvarande skärm för tusenlappen så är man där, åtminstone prestandamässigt. Då ska man bara försöka övertala sig själv om att det är finare med en stor svart låda än att ha allt inbakat i skärmen. Får se vad sambon säger.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=d00x8...
lägg till en skärm
du får en snabbare processor, 6GB ram, snabbare grafik, 1TB hårddisks utrymme osv. för 9950kr

I en tower-låda istället för hela datorn i "skärmen".

Med 21,5"-skärm från Dell så får du då en TN-panel istället för IPS-panel från Apple

Dells standard-USB-tangentbord istället för Apples trådlösa alu-tangentbord.

Dells vanliga USB-mus istället för Magic mouse (som har en touchpad med multitouch på ovansidan och är trådlös).

Microsoft Windows istället för Mac OS X (som för vissa är en väldigt viktig punkt och nej, Hackintosh ger inte samma användarupplevelse hur mycket vissa än ropar det).

Ja, och detta då om man väljer "standardmodellen" plus skärm för totalt 9550:-

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

I en tower-låda istället för hela datorn i "skärmen".

Med 21,5"-skärm från Dell så får du då en TN-panel istället för IPS-panel från Apple

Dells standard-USB-tangentbord istället för Apples trådlösa alu-tangentbord.

Dells vanliga USB-mus istället för Magic mouse (som har en touchpad med multitouch på ovansidan och är trådlös).

Microsoft Windows istället för Mac OS X (som för vissa är en väldigt viktig punkt och nej, Hackintosh ger inte samma användarupplevelse hur mycket vissa än ropar det).

Ja, och detta då om man väljer "standardmodellen" plus skärm för totalt 9550:-

ok, ta bort skärmen köp en ips skärm t.ex.http://www.dustinhome.se/lg-ips225v-215-wide-tft-led-black/pr... köp valfri mus/tangent bord fortfarande under 10995
trådlöst är av min uppfattning värdelöst om man inte kör htpc eller liknande

sen frågade han inte om OSX då han ville ha ett motsvarande i "PC" format

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

I en tower-låda istället för hela datorn i "skärmen".

Med 21,5"-skärm från Dell så får du då en TN-panel istället för IPS-panel från Apple

Dells standard-USB-tangentbord istället för Apples trådlösa alu-tangentbord.

Dells vanliga USB-mus istället för Magic mouse (som har en touchpad med multitouch på ovansidan och är trådlös).

Microsoft Windows istället för Mac OS X (som för vissa är en väldigt viktig punkt och nej, Hackintosh ger inte samma användarupplevelse hur mycket vissa än ropar det).

Ja, och detta då om man väljer "standardmodellen" plus skärm för totalt 9550:-

Eller så skiter man i OEM datorer och kan man inte bygga ihop en dator själv så kan man alltid låta butiken göra det åt en för t.ex. 795kr som inet tar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1227781/dator

Dock en nackdel med detta paket, nätagget får inte plats i lådan, så ett extern nätagg på 192w med extra tillbehör som behövs hamnar på ca 1000kr, så lägg till det. Men tanken är bara och visa att alla lådor ser inte ut nå plasttorn, denna som jag valde är byggd i aluminium.
Men, likaväl, när det är dags och uppgradera igen så kan man alltid behålla skärmen och då blir det billigare nästa gång.
La även till en sån där touch mus som pratar om.

Är det bara en dator man är ute efter som ska utföra arbetssysslor så skulle jag sätta mina pengar på ett plocke-pin-system alla dagar. Men vill man ha en snygg dator på skrivbordet så varför inte en iMac.
Dator som dator, bara valet vad man vill ha, prestanda eller design.
Många argumenterar även att iMac har IPS skärm, visst, det är ju bra men ska man bara surfa och sköta ordbehandling så är det då en bra skärm som går till spillo för ingenting. TN skärmar räcker gott och väl till den alldaglige användaren så det är något man borde också tänka på, vad ska jag göra med datorn.

Men vill man ha en iMac, köp, behöver inte hitta några ursäkter för att köpa en.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Eller så skiter man i OEM datorer och kan man inte bygga ihop en dator själv så kan man alltid låta butiken göra det åt en för t.ex. 795kr som inet tar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1227781/dator

Dock en nackdel med detta paket, nätagget får inte plats i lådan, så ett extern nätagg på 192w med extra tillbehör som behövs hamnar på ca 1000kr, så lägg till det. Men tanken är bara och visa att alla lådor ser inte ut nå plasttorn, denna som jag valde är byggd i aluminium.
Men, likaväl, när det är dags och uppgradera igen så kan man alltid behålla skärmen och då blir det billigare nästa gång.
La även till en sån där touch mus som pratar om.

Ser mer ut som en Mac Mini än en iMac (dock har det du plockat ihop snabbare CPU, extern PSU, mer minne, snabbare disk (SSD) och till synes slöare grafik än en Mac Mini för 7500:- + skärmkostnad).

Citat:

Är det bara en dator man är ute efter som ska utföra arbetssysslor så skulle jag sätta mina pengar på ett plocke-pin-system alla dagar. Men vill man ha en snygg dator på skrivbordet så varför inte en iMac.

Själv är jag less på "plockepinnsystem", jag har byggt otaliga system i mina dagar, jag har lött ihop IDE-kontrollers till A500 som monterats direkt på moderkortet, jag har trixat och haft mig och ärligt talat så har jag inget intresse av något annat än ett system som bara funkar, en s.k. "turnkey solution" när det gäller en dator som jag i första hand vill kunna använda (och inte skruva i för nöjes skull). Och min erfarenhet säger mig att det genomsnittliga OEM-systemet är ungefär lika stabilt som ett hemmabygge där man valt delar helt efter vad som är billigast.

Jag vet rentav ett flertal HP- och Dell-modeller på desktops som varit rent katastrofala eftersom deras nätaggregat haft en tendens att tvärdö p.g.a. otroligt dålig ventilation i lådorna, men inte blev det till någon jätteskandal i IT-media trots att många användare av dessa modeller hade return rates på 20+% på dessa modeller...

Citat:

Dator som dator, bara valet vad man vill ha, prestanda eller design.

Handlar om mer än prestanda vs. design. Falsk dikotomi, har diskuterats utförligt i tråden tidigare.

Citat:

Många argumenterar även att iMac har IPS skärm, visst, det är ju bra men ska man bara surfa och sköta ordbehandling så är det då en bra skärm som går till spillo för ingenting. TN skärmar räcker gott och väl till den alldaglige användaren så det är något man borde också tänka på, vad ska jag göra med datorn.

TN-paneler är hemska, färgåtergivningen är ett skämt, speciellt om man sitter bara lite snett och inte precis rakt framför. Även för vardagsanvändning så blir jag tokig på TN-paneler.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Ser mer ut som en Mac Mini än en iMac (dock har det du plockat ihop snabbare CPU, extern PSU, mer minne, snabbare disk (SSD) och till synes slöare grafik än en Mac Mini för 7500:- + skärmkostnad).

Själv är jag less på "plockepinnsystem", jag har byggt otaliga system i mina dagar, jag har lött ihop IDE-kontrollers till A500 som monterats direkt på moderkortet, jag har trixat och haft mig och ärligt talat så har jag inget intresse av något annat än ett system som bara funkar, en s.k. "turnkey solution" när det gäller en dator som jag i första hand vill kunna använda (och inte skruva i för nöjes skull). Och min erfarenhet säger mig att det genomsnittliga OEM-systemet är ungefär lika stabilt som ett hemmabygge där man valt delar helt efter vad som är billigast.

Jag vet rentav ett flertal HP- och Dell-modeller på desktops som varit rent katastrofala eftersom deras nätaggregat haft en tendens att tvärdö p.g.a. otroligt dålig ventilation i lådorna, men inte blev det till någon jätteskandal i IT-media trots att många användare av dessa modeller hade return rates på 20+% på dessa modeller...

Handlar om mer än prestanda vs. design. Falsk dikotomi, har diskuterats utförligt i tråden tidigare.

TN-paneler är hemska, färgåtergivningen är ett skämt, speciellt om man sitter bara lite snett och inte precis rakt framför. Även för vardagsanvändning så blir jag tokig på TN-paneler.

Vill man inte ha tn-panel så köp ingen tn-panel. Det finns gott om ipser som inte apple säljer. Dessutom är det inte svårt att bygga ihop en dator för uner 10k som både är snygg och presterar mycket mycket bättre än en imac.

Det svåra med den här tråden är att den heter "pc vs mac" och inte "mac vs hp" eller "mac vs dell". Just nu är ämnet mac mot resten av datormarknaden och då kommer vissa att jämföra med sina gamla delldatorer från 2007 och vissa med sitt nya hemmabygge som är väldigt mycket rappare än en imac.

Min åsikt i frågan är att om man inte vet hur man kopplar in mer än en sladd och tror att själva datorn är hårddisken är mac ett bra val. Inget dåligt om dem, alla kan inte vara intresserade av allt. Köper man då en mac är det säkert att man får en enkel dator som funkar och en dator man förstår. Sen är det också klart att mac är ett bra val om man helt enkelt gillar mac mer. Jag tänker inte lägga mig i vad folk köper och jag vet att apple är omtyckt och hatat av många. Men vet man hur man bygger en dator finns det oändligt många sätt att göra en "pc" till exakt vilken dator man vill. Är man dessutom lite intresserad av datorer kommer man tycka att det är roligt att både bygga ihop datorn och att ha lite fler valmöjligheter i operativsystemet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Vill man inte ha tn-panel så köp ingen tn-panel. Det finns gott om ipser som inte apple säljer. Dessutom är det inte svårt att bygga ihop en dator för uner 10k som både är snygg och presterar mycket mycket bättre än en imac.

Poängen är att IPS-skärmar generellt sett kostar mer än skärmar med TN-panel.

Citat:

Är man dessutom lite intresserad av datorer kommer man tycka att det är roligt att både bygga ihop datorn och att ha lite fler valmöjligheter i operativsystemet.

Jag har nog mer än bara lite intresse för datorer (för att ge dig en aning om vad jag menar så kodade jag Z80-assembler när jag var i nioårsåldern). Men nej, jag uppskattar inte att behöva krångla med mina datorer i onödan, jag tycker inte att det är roligt att bygga ihop datorer.

Vad menar du med "fler valmöjligheter"?

Menar du vilka operativsystem som man kan köra? Du kan köra en hel del olika operativsystem på en Mac.

Menar du inställningsmöjligheter i operativsystemet? Det kallas hemblindhet, Mac OS X är ett fullfjädrat UNIX-system och det finns väldigt mycket du kan ändra och justera, dock så måste du i bästa *nix-anda då ge dig i kast med terminalen (eller använda tredjeparts-frontends då Apple inte skeppar OS X med GUI-verktyg för en hel del av dessa grejor). Sen ska man inte underskatta vad man kan göra med de grafiska verktyg som följer med OS X, om man faktiskt vet vad man kan använda dem till...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Ser mer ut som en Mac Mini än en iMac (dock har det du plockat ihop snabbare CPU, extern PSU, mer minne, snabbare disk (SSD) och till synes slöare grafik än en Mac Mini för 7500:- + skärmkostnad).

Själv är jag less på "plockepinnsystem", jag har byggt otaliga system i mina dagar, jag har lött ihop IDE-kontrollers till A500 som monterats direkt på moderkortet, jag har trixat och haft mig och ärligt talat så har jag inget intresse av något annat än ett system som bara funkar, en s.k. "turnkey solution" när det gäller en dator som jag i första hand vill kunna använda (och inte skruva i för nöjes skull). Och min erfarenhet säger mig att det genomsnittliga OEM-systemet är ungefär lika stabilt som ett hemmabygge där man valt delar helt efter vad som är billigast.

Jag vet rentav ett flertal HP- och Dell-modeller på desktops som varit rent katastrofala eftersom deras nätaggregat haft en tendens att tvärdö p.g.a. otroligt dålig ventilation i lådorna, men inte blev det till någon jätteskandal i IT-media trots att många användare av dessa modeller hade return rates på 20+% på dessa modeller...

Handlar om mer än prestanda vs. design. Falsk dikotomi, har diskuterats utförligt i tråden tidigare.

TN-paneler är hemska, färgåtergivningen är ett skämt, speciellt om man sitter bara lite snett och inte precis rakt framför. Även för vardagsanvändning så blir jag tokig på TN-paneler.

Jag pratar inte om vad du ska göra, jag pratar om allmänt val av dator. Jag sa aldrig heller att man själv skulle bygga ihop då man kan låta butikerna göra detta åt en. Att du sen vill jämföra inbyggd dator i skärm mot en extern i låda är upp till dig, dator som dator. Prestanda vs design. Du kan inte få samma prestanda i en iMac som du får i en stor 10 kilos jätte som sitter i golvet. Plus att den där 10 kilos jätten kostar betydligt mindre.
Jag jämför inte en Mac mini vs den dator jag snabbt satte ihop, jag la bara ihop ett paket med ett annat chassi än Dell datorn.

Att du inte vill ha en TN-panel är ditt val, jag pratar fortfarande om den allmänna personen, alla behöver inte den dyraste IPS panelen för att surfa och arbeta i Word. Det är ju bra att det följer med i en iMac men en dator kan bli så mycket billigare med en vanlig TN panel, eller varför inte en billigare IPS skärm i valfri storlek?

Som jag skrev så är det fortfarande bara sketna datorer, processor, minne, moderkort, hårddisk, grafikkort, ljudkort, nätverkskort osv. Skiljer bara ett skal åt och valet av vilket operativsystem man föredrar. Vill man köra OSX, köp en Mac, spelar inte OSet någon roll, köp valfri dator. Vill man inte ha en Dell eller HP maskin, köp ett plocke-pin-system. Kan man inte bygga ihop själv, betala några hundralappar extra och låt butiken göra det åt en.

Oavsett dator så är det prestandan som blir flaskhalsen i mer prestandakrävande arbeten, när det gäller och arbeta effektivt så är det programvalet och inte datorn eller operativsystemet som är hindret. När det gäller och arbeta bra som t.ex. illustratör eller programmerare så är det personen i sig som är hindret.
Har man pengar och vill ha en snygg dator med hyfsad prestanda, köp en valfri Apple produkt, vill man ha en dator med bra prestanda per krona och konfigurera/sikta in dator mot ett specifikt ända mål, valfri PC för valfritt ändamål.

Så jag bryr mig inte ett dugg om du är less på att bygga datorer, har aldrig ens bett dig göra det, eller ens hänvisat till det. Är du fast bestämt att du ska ha IPS panel, en dator i skärmen, Magic mouse, trackpad, OSX och vill inte löda (inte för att jag någonsin i hela mitt liv med datorer behövt löda något) och allt vad du nu sa, stanna du med Apples datorer. Men lev inte bara ur den bubblan och se det positiva ur alla perspektiv och förvänta dig inte heller att alla behöver en super färgåtervinning.
Men kan själv säga att jag skulle aldrig säga till någon som är intresserad och köpa en valfri Apple produkt och inte göra det, intresserar deras datorer mer så varsågod. Däremot börjar de diskutera om prestanda och prisvärdhet, då hoppar jag gärna in och spyr ut galla om hur mycket billigare och snabbare datorer man kan få idag.

Detta är dock helt orelevant men bara visar vad jag hellre lägger pengarna på än datorer men får ändå bättre dator än den dyraste iMacen och allt för samma summa:
Var till Cypern två veckor i sensommaren, kostnad för hela resan ~9000kr (17000kr för mig och sambon), köp av en ny stationär ~6000kr för en månad sedan (fortfarande kvar min snart 4 år gamla skärm, lust och byta men har inte brotomt), resa till Stockholm 5 dagar, ~2000kr förra månaden, slutsumma 17.000kr (25.000kr inräknat med min sambos kostnader för cypern resan).
Till det här kan jag alltså köpa tre 24" IPS skärmar och fortfarande ligga på samma pris som den dyraste iMacen, om man bara räknar kostnaden för endast mig till Cypern.
Dyraste iMac som har sämre prestanda än mitt plocke-pin-system, 23.910kr.
Tycker bara det finns mer i det här livet än sketna datorer med diverse design på. Mår då själv mycket bättre och vara utomlands och se världen än och sätta pengarna på en snygg pryl som kostar lika mycket som min utlandsresa. Men, talar självklart nu helt och hållet ur mitt eget perspektiv och säger inte att någon annan ska göra som jag gör eller att det på någon sätt är det rätta valet.

Så för mig är en iMac en snygg dator som kostar mer än vad den smakar, för som sagt i min värld är det bara fortfarande datorer som ska användas som arbetsredskap.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."