Video: Datorkomponenter bildar orkester

Permalänk

Fick nog fan gåshud, mest för det vackra användandet av skannern.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Kul att se att kreativitetet sprudlar i våra hem

Visa signatur

i5 2500K@4,2, Asus P8Z68-V-GEN 3 MB, Corsair 8 GB 1600 Minnen, Corsair TX 650w agg, Sapphire hd4890.
Corsair Force ssd

Permalänk
Medlem

Den Låten kommer nog ligga kvar en bra tid i nördtoppens hitlista. Bra jobbat tycker jag (thumbs up)
Slår det........... blir inte lätt

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag kan inte sluta tänka på pistvakt :S

Permalänk
Medlem

Hardcore hela dan! Detta gillar vi

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Undrar bara hur det funkar med oscilloskopen. Derasjobb är väl att "rita upp" en elektrisk signal? Men vad skapar signalen och alltså ljudet till att börja med? Är det bara en synt som man kopplat in för att få fina kurvor eller vad? Eller har man helt enkelt kopplat dme till en dator som skickar ut melodin?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Grymmt bra!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Undrar bara hur det funkar med oscilloskopen. Derasjobb är väl att "rita upp" en elektrisk signal? Men vad skapar signalen och alltså ljudet till att börja med? Är det bara en synt som man kopplat in för att få fina kurvor eller vad? Eller har man helt enkelt kopplat dme till en dator som skickar ut melodin?

nu kan jag inte detta exakt men vet att man kan koppla in en högtalare som också gör att den kan spela upp signalen eller tonen som oscilloskopen gör, sen kanske vissa kan spela upp den också utan att koppla i nått extra.
om jag kommer ihåg rätt dvs då en signal utan varken ut eller ingång för ljud är ju ganska värdelöst

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Galet va jag älskar sånthär! den här killen har tex gjort musik på diskettenheter http://www.youtube.com/watch?v=5Sc-nFw5vFw&feature=related

Permalänk
Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sjukt häftigt! Rös när jag kollade på den! Grymt!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

episkt bra !

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Får inte videon att fungera, kan någon direkt-länka till klippet (antar att det är från youtube)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Får inte videon att fungera, kan någon direkt-länka till klippet (antar att det är från youtube)?

Varsågod!

Permalänk
Medlem

Otroligt bra! Ta bara valet av låt- går det överhuvudtaget att välja en mer nostalgisk låt? Utförd av en HD, en skrivare och några oscilloskop.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Tack

Permalänk

det såg ut som en gammal scanner (olika upplösning-scannar inställningar gör olika ljud - olika fort.) på något slag. otroligt bra utfört (programmerat) (vad jag vet)

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Fyfan vad grym kille kan bara tänka mig hur mycket arbete han har lagt på detta eftersom alla som har spelat House of the rising sun på gitarr vet att det är en låt som man inte klarar av att lära efter en natt.

Det är en svår låt att spela helt enkelt och jag är väldigt imponerad!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

ja hade dött om dom dessutom gjorde en till version med sång.
baserat på gamla amigans voice coder "text to voice" eller sound blasters "text assist".
ja lekte med det där programmet för nästan 20 år sen, o ja minns att man kunde ställa in pitch för att få toner.

ja menar asså den här typen av syntetic voice:
http://www.youtube.com/watch?v=0HBGaJHFj4k
http://www.youtube.com/watch?v=mkihPG1kGMA

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Den här är snäppet bättre, bara två enheter

http://www.youtube.com/watch?v=yHJOz_y9rZE

Permalänk
Medlem

För mycket kelda i maten? Myeeeeees

Permalänk
Medlem

'Rofl, så bra! Grabben borde få något slags pris någon stans

Permalänk
Medlem

Uj herre jisses en del har för mycket fritid men visst va det imponerande. Själv brukar jag nöja mig med att spela något spel eller ligga framför tv:n och klia mig i naveln på fritiden

Permalänk
Skrivet av Mr EmCom:

Den här är snäppet bättre, bara två enheter

http://www.youtube.com/watch?v=yHJOz_y9rZE

Väckarklocka nästa?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Man blir kåt på sånt här fast är i8nget fabn av de flesta låtar folk använder tilldetta. känns uttjatade men antar att de är just de låtarna som drar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Haha, älskar oscilloskopsolot i mitten!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Bäst.

Fan så kul. Tack. Detta måste bara gå att göra mer av.

Permalänk
Medlem

Rätt enkelt

Kul grej men inte särskilt svår om man kan elektronik.
Med risk för att klassas som messerschmitt vill jag bara förklara min syn på "miraklet":

1. Oscilloskop genererar inte ljud eller signaler, de visar dem bara.
Att använda två (digitalt+analogt) höjer impfaktorn men ger fortfarande inget ljud

2. Linjescannern styrs av via en lång rem av en stegmotor.
Motorn tar små kontinuerliga steg och det är steghastigheten som genererar den frekvens som fortplantar sig i remmen och blir hörbar.
(ett stränginstrument alltså). Det är rätt enklelt att styra en stegmotor, det gäller bara att köra rätt stegsekvens.
Spela toner blir då väldigt enkelt, bara välj rätt hastighet. 440 steg/sek => 440Hz vilket är ett A.

3. Det enklaste är att skippa de inbyggda styrkorten i hårddisk och scanner och istället använda något I/O interface eller ett demokort för en mikroprocessor och sedan styra motorerna med denna. Alla som programmerat embedded vet att det är mycket enkelt att generera lite toner och takt. Den extra trumpinnen drivs ju definitivt av någon yttre drivelektronik.

Men det är ändå imponerande att man orkar lägga tid på detta.
(och varför la jag tid på ett långt inlägg jag aldrig kommer läsa igen?)

Tittade inte så noga, sorry!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Den här är snäppet bättre, bara två enheter

http://www.youtube.com/watch?v=yHJOz_y9rZE

Då måste ju denna vara *ännu* bättre med en enhet:

Visa signatur

Me, Myself and I...