Byta ut Telias jäkla Thompson Gateway...

Permalänk
Medlem

Men, det där är en ADSL router... jag tvivlar på att den klarar VDSL.

Förövrigt så gjorde jag en ny Google runda, och uppenbarligen så har man lyckats att få en viss ZyXEL gateway att fungera med en speciell konfig.

https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men, det där är en ADSL router... jag tvivlar på att den klarar VDSL.

Förövrigt så gjorde jag en ny Google runda, och uppenbarligen så har man lyckats att få en viss ZyXEL gateway att fungera med en speciell konfig.

https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy...

Jag vet att det är en adsl router, men så länge du inte kör ITU protokollet så spelar det ingen roll om du har ett modem som klarar adsl eller vdsl.. Tvivlar på att telia kommer köra ut ITU så fort de uppgraderat till vdsl-noder istället för ads l:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men, det där är en ADSL router... jag tvivlar på att den klarar VDSL.

Förövrigt så gjorde jag en ny Google runda, och uppenbarligen så har man lyckats att få en viss ZyXEL gateway att fungera med en speciell konfig.

https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy...

Inte bara en viss längre, värkar komma in fler från zyxel som kan klara av telias http://www.dustinhome.se/zyxel-p-870hn-51b-vdsl2-wireless-mod...

Permalänk
Medlem

Har också ett skräpmodem (Thomson) från Telia... Den är instabil, varm och omöjlig att öppna portar på. Trött på den som f*n. Förstår inte varför Telia ger ut detta skräp, blir billigare för dom att ge ut ordentliga modem, så slipper dom ha massa kunder som klagar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

Tjenare, tänkte slänga in en snabb liten fråga angående Telia Bredband 60. Gick precis från Telia 24 adsl till bredband 60 och fick det nya thomson modemet, men har nu fått högre ms än vad jag hade innan. Tänkte bara fråga varför? Beror det på modemet eller är det själva uppkopplingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackylicious:

Tjenare, tänkte slänga in en snabb liten fråga angående Telia Bredband 60. Gick precis från Telia 24 adsl till bredband 60 och fick det nya thomson modemet, men har nu fått högre ms än vad jag hade innan. Tänkte bara fråga varför? Beror det på modemet eller är det själva uppkopplingen?

Det är uppkoplingen som ger mer ms... får hoppas dom meckar till det när det är skarpt läge på det över landet.

Permalänk
Medlem

För er med Telia ADSL 24/2.5 så kan jag meddela att Telia fortfarande ger ut eller säljer Zyxel-modemet och mig veterligen så ska både IP-telefoni och TV fungera via det. Är ni trötta på ert väldigt osmarta skitmodem från Thompson så ring 90200 och fråga om jag har rätt och be om ett sådant. Eventuellt att du får pröjsa 500 spänn för det men jag anser att det utan ens att tveka är värt det!

Permalänk

Använde själv den. OCH VILKEN FRÖJD DET VAR ATT GÅ IFRÅN DEN. Jag överdriver inte. Kör nu zyxel Triple play modem + netgear wndr 3700 med dd-wrt. Känns som ett helt nytt nätverk

Har iptele,Iptv,bredband. Det enda som inte funkar är iptele, man måste ha en sådan telefonadapter. SÅ en sådan ska införskaffas, ev se om telia kan skicka en.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

3 st 789vn? Vad har du haft för problem med dom? Själv har jag upptäckt att det inte alltid går att komme inn på BF3's servers.

(Ursäkta väldigt sent svar!)
Är inte säker på exakta namnet, men jag har 2 st av de vita tidigare modellerna, de rebootar ungefär en gång i timmen och slår då ut vår uppkoppling i ett par minuter. Sen fick jag ett av de nyare svarta, men som folk skriver så går det fan inte att öppna portar, så kopplade in gamla goda Zyxel modemet + en router med DMZ

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Så den höjda MSen är alltså inte Gatewayens fel? Så även om jag skulle byta till Zyxels så skulle jag få samma svarstider mot servar i t.ex Stockholm? Blir tillbaka till ADSL isf, vissa spel går fan inte att spela med 45ms :s

Permalänk
Medlem

Fiber och iptv fråga:

Nån som vet om man kan byta ut Thompson routern och att iptv:n funkar ändå??

Det trådlösa verkar ha gett upp på min router och jag orkar fan inte med den längre. Krångligare router får man ju leta efter, känns som att det bara är ren slump om man lyckas öppna en port...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Nån som vet om man kan byta ut Thompson routern och att iptv:n funkar ändå??

Det trådlösa verkar ha gett upp på min router och jag orkar fan inte med den längre. Krångligare router får man ju leta efter, känns som att det bara är ren slump om man lyckas öppna en port...

kör man men en inteno xg 6746 switch (eller xg 6745 om man ine behöver gigabit) , så ska man kunna mosa in vilken router som helst på bredbandslinan.
Jag fick tag på en oanvänd 6746 för några hundringar på blocket, dock ej hunnit testa. Läste på telias forum om folk som körde denna lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoardBum:

kör man men en inteno xg 6746 switch (eller xg 6745 om man ine behöver gigabit) , så ska man kunna mosa in vilken router som helst på bredbandslinan.
Jag fick tag på en oanvänd 6746 för några hundringar på blocket, dock ej hunnit testa. Läste på telias forum om folk som körde denna lösning.

Så man kopplar in inteno i vägguttaget, sen tar man vilken router man vill.

Iptv:n kopplar man in direkt i Inteno switchen och kör allt annat man har via routern. Har jag fattat det rätt?

Permalänk
Medlem

Heheh! Känner mig lite fånig nu. Googlade Inteno switchen för att se om jag kunde få tag i nån och känner igen lådan till den, ser väldigt lik ut den som låg i garderoben när jag flyttade in... Har aldrig orkat öppna lådan eftersom Telia skickade ett nytt paket när jag bytte till fiber vid flytten

Så lösningen på mitt problem har legat på en hylla i över ett år

Mouhahahaha. Bara att åka och köpa en router då! Återkommer med svar om hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Fick en Thomson-Gateway av en jag känner som fick 2 av telia när beställde, Tänkte att jag kunde använda den som LAN Ruter Om jag ska ngn stans.
Nej, Det går F*n inte äns öppna Portar riktigt på S****n.
Kör en D-Link 655, Funkar väldigt bra och lätt att hantera Och har aldrig Kronglat För mig, Kör en Server på den och den klara det fint med dom andra datorerna i hemmet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Edit: Insåg nyss att du behöver ett Modem, Annars kunde detta vara NGt, Men är Dyr.: http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoardBum:

kör man men en inteno xg 6746 switch (eller xg 6745 om man ine behöver gigabit) , så ska man kunna mosa in vilken router som helst på bredbandslinan.
Jag fick tag på en oanvänd 6746 för några hundringar på blocket, dock ej hunnit testa. Läste på telias forum om folk som körde denna lösning.

Har testat nu med en Inteno XG 6745 och en D-Link DIR-600 och det funkar hur bra som helst. Finns lite bilder i mitt galleri.

Så tack för tipset!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Har testat nu med en Inteno XG 6745 och en D-Link DIR-600 och det funkar hur bra som helst. Finns lite bilder i mitt galleri.

Så tack för tipset!!!

Skönt att höra att det funkar, då vet jag att det kommer göra det så fort jag skaffar ny router.

Permalänk

Trådkapning! Fråga om rättigheter vid utdelad USB-disk

Jag har en kollega med en Thomson TG 789vn som verkar fungera hyfsat, men gör honom fundersam på en punkt: han kan inte ställa in write/modify-rättigheter på den USB-disk han har kopplat in och delat ut via routern.

När disken är kopplad direkt till hans dator och utdelad i nätverket är det inga problem, men just via Thomson-routern så hänger inte rättigheterna med och han hittar inget sätt att ställa in detta i routern. Vet inte ännu vad det är för FS på disken.

Fråga: skall det gå att dela ut med andra rättigheter än "read" med denna router, och om så - hur?

(om det inte går, vad har forumet för förslag på alternativ router?)

edit: FAT32 krävs och read/write är default ser jag nu i manualen. Om det ändå inte funkar, vad kan då fela?

GMY

Permalänk
Medlem

Vilket skämt telia är. Flyttat till en lägenhet i ett akeliushus. TV betalar man via hyran så därför har alla en inteno switch i lägenheten. Men så klart skickade de smart skiten till mig när jag beställde bredband, och tänker ta 29 kr extra i månaden för den. Detta stod det ingenting om i villkoren när jag beställde.

Ringde 2 ggr och ville skicka tillbaka skiten, det fick jag inte utan den var man tvungen att använda.

Bredbandet skulle kopplas in den 14 feb, men jag får bara en lokal IP. Tänkte att det var lika bra att jag kopplade in thomson skräpet innan jag ringde och klaga. Kopplar jag in thomson slutar tv också fungera.

Så fick jag sitta i telefon en halvtimme med någon som bad mig "sätta i sladden i den röda porten".

Jag försökte förklara att jag endast får en lokal IP så felet inte ligger i lägenheten, hon tyckte då att jag satt sladden i fel uttag och jag skulle sätta i sladden till thomson i första uttaget, men det finns bara ett uttag i lägenheten.

När jag sa att tv fungerar med inteno switchen, berättade hon att jag absolut inte skulle använda den.

Till slut kom de fram till att de kopplat in mig på fel port i switchen så grannen har just nu gratis 100/100 Mbit inkopplat och ärendet är skickat till tekniker. Hon bad mig också koppla in inteno switchen (som jag tidigare absolut inte fick använda) så tv fungerar tills de åtgärdat felet.

Kommer köpa en netgear switch som kan hantera vlan, kommer inte använda thomson skräpet.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xhriz:

Vilket skämt telia är. Flyttat till en lägenhet i ett akeliushus. TV betalar man via hyran så därför har alla en inteno switch i lägenheten. Men så klart skickade de smart skiten till mig när jag beställde bredband, och tänker ta 29 kr extra i månaden för den. Detta stod det ingenting om i villkoren när jag beställde.

Ringde 2 ggr och ville skicka tillbaka skiten, det fick jag inte utan den var man tvungen att använda.

Bredbandet skulle kopplas in den 14 feb, men jag får bara en lokal IP. Tänkte att det var lika bra att jag kopplade in thomson skräpet innan jag ringde och klaga. Kopplar jag in thomson slutar tv också fungera.

Så fick jag sitta i telefon en halvtimme med någon som bad mig "sätta i sladden i den röda porten".

Jag försökte förklara att jag endast får en lokal IP så felet inte ligger i lägenheten, hon tyckte då att jag satt sladden i fel uttag och jag skulle sätta i sladden till thomson i första uttaget, men det finns bara ett uttag i lägenheten.

När jag sa att tv fungerar med inteno switchen, berättade hon att jag absolut inte skulle använda den.

Till slut kom de fram till att de kopplat in mig på fel port i switchen så grannen har just nu gratis 100/100 Mbit inkopplat och ärendet är skickat till tekniker. Hon bad mig också koppla in inteno switchen (som jag tidigare absolut inte fick använda) så tv fungerar tills de åtgärdat felet.

Kommer köpa en netgear switch som kan hantera vlan, kommer inte använda thomson skräpet.

funderar på samma sak. har du köpt en eller på gång?