Crossfire problem? 4870 x 2

Permalänk
Medlem

Crossfire problem? 4870 x 2

Hej jag har problem att aktivera mitt crossfire, har inte lekt med detta innan och behöver hjälp, hittar inte någon inställning för att aktivera det och gpu-z ger mig följande

Olika bios versioner? kan det vara det? och hur isåfall uppdaterar man bios på grafikkorten?
Sen ska det vänstra av dom vara 1gb men det värkar inte vara fallet iheller. (mindre problem)

Tack på förhand,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort? =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

aktivera det gör du i AMD VISION

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är ett Gigabyte 790X-UD3P , har försökt hitta, men det alternativet finns inte för mig i AMD Vision :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://pcgamingcorner.com/wordpress/?p=630

så ska man göra,..

kort och gott:

1. stoppa i korten, starta datorn =D

2. ladda hem senaste drivrutinerna

3. ta bort de redan installerade driv.

4. installera de nya

nu borde du få möjligheten att aktivera Crossfire =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort, men utan framgång tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Det har jag gjort, men utan framgång tyvärr

installerat CAP med?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

installerat CAP med?

Japp det är gjort, dock så är det lite konstigt för om jag kopplar in bägge mina skärmar på ett graffikkort så står det andra som "disabled adapter" i AMD Vision, men har jag en i varje så blir den "Enabled" och funkar utan problem, dock inget crossfire alternativ, värkar precis som bryggan inte vill funka riktigt, har testat bägge ingångarna och båda håll men ingen skillnad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Bytt plats på korten och då funkar crossfire ?!?! , men fortfarande visar mitt ena kort enbart 512mb fast det ska vara 1gb? och bios versionerna som skiljer?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Hej jag har problem att aktivera mitt crossfire, har inte lekt med detta innan och behöver hjälp, hittar inte någon inställning för att aktivera det och gpu-z ger mig följande

http://laddauppbilder.se/?di=14132380183814

Olika bios versioner? kan det vara det? och hur isåfall uppdaterar man bios på grafikkorten?
Sen ska det vänstra av dom vara 1gb men det värkar inte vara fallet iheller. (mindre problem)

Tack på förhand,

Två olika kort ifrån olika tillverkare (om man ska läsa det tydliga språk frekvenserna på korten talar) så är det absolut normalt att dom har olika VBIOS.

Skrivet av DanneSvs:

installerat CAP med?

CAP påverkar inte hurvida man kan aktivera CF eller inte. CAP är inte på något sätt eller vis ett krav för att CF ska fungera, det är endast de senaste optimeringarna till CF till de senaste speltitlarna.

Skrivet av MrMadMax:

*Uppdatering*

Bytt plats på korten och då funkar crossfire ?!?! , men fortfarande visar mitt ena kort enbart 512mb fast det ska vara 1gb? och bios versionerna som skiljer?

Som sagt, är det två olika kort ifrån olika tillverkare, det är mycket troligt att det bara är 512mb på ett då det kanske är tillverkat med just 512mb.

att uppdatera VBIOS är både krångligt och riskabelt att göra och är inget jag skulle rekommendera en novis att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Två olika kort ifrån olika tillverkare (om man ska läsa det tydliga språk frekvenserna på korten talar) så är det absolut normalt att dom har olika VBIOS.

CAP påverkar inte hurvida man kan aktivera CF eller inte. CAP är inte på något sätt eller vis ett krav för att CF ska fungera, det är endast de senaste optimeringarna till CF till de senaste speltitlarna.

Som sagt, är det två olika kort ifrån olika tillverkare, det är mycket troligt att det bara är 512mb på ett då det kanske är tillverkat med just 512mb.

att uppdatera VBIOS är både krångligt och riskabelt att göra och är inget jag skulle rekommendera en novis att göra.

Tack för alla svar, då borde man kanske skicka ett litet mail till den tradera människan man köpte kortet ifrån? lite lurad känner man sig ju.

Och innebär detta att mitt 1gb enbart kan använda 512mb? eller jag har 1,5gb vram totalt?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Tack för alla svar, då borde man kanske skicka ett litet mail till den tradera människan man köpte kortet ifrån? lite lurad känner man sig ju.

Och innebär detta att mitt 1gb enbart kan använda 512mb? eller jag har 1,5gb vram totalt?

Två korts vram läggs inte ihop, kortet med lägst minne speglas så även om det andra kortet har 1gb så kan du ändå bara använda 512mb, det kan hända att det är master/slave beroende och att det är därför det fungerar bättre om ett av korten är i översta slotten, 1gb kortet t.e.x. Hur mycket köpte du korten för? jag skulle aldrig någonsin köpa grafikkort eller liknande på tradera, det är att be om problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Två korts vram läggs inte ihop, kortet med lägst minne speglas så även om det andra kortet har 1gb så kan du ändå bara använda 512mb, det kan hända att det är master/slave beroende och att det är därför det fungerar bättre om ett av korten är i översta slotten, 1gb kortet t.e.x. Hur mycket köpte du korten för? jag skulle aldrig någonsin köpa grafikkort eller liknande på tradera, det är att be om problem.

Ja och nu efter kollat noga på kortet så hittade jag att 512mb markeringen var "ifylld" eller vad man ska säga, så är inte helt nöjd, och jag skäms lite för att jag gav 600kr (med frakt) för detta kort, man kan säkert få bättre för detta men gäller det även om jag nu kunnat köra crossfire som jag tänkt?

Hädanefter blir det inga fler grafikkort på tradera! Får hoppas man får en trevlig julbonus och kan köpa något i 7xxx serien nästa år istället!

Visa signatur