Permalänk

Grafikkort på dödsbädd?

Datorn har börjat visa sådana här grafikbuggar. Nvidia hittar inte grafikkortet när windows väl startat. Crashar till bluescreen. Har mystiska artifakter(?) även vid BIOS start.

Prövade en gång att installera om drivrutinerna gick till sig. Men sedan varnade Windows 7 idag att Nvidia Geforce inte svarade, följt av bluescreen.

Finns det något att göra?

Det är kanske dags att byta ut, och då är frågan. Vad ska jag skulle jag då köpa för ersättning?

Operativsystem: Windows 7 32bit
Processor: Intel Core 2 Duo 2700 eller intel core 2 duo e6400 tror jag det var...
Processorkylare: Intel
Moderkort: ASUS P5B
Minne: 2 st Corsair XMS 2 (slots över)
Grafikkort: Geforce 8800 GTS PCI-E
Integrerat ljudkort
Två chassi-fläktar

Permalänk
Permalänk

Ja tänkte samma sak, ugnsbaka det!

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Tänkte på exakt samma sak också!

TS: Det är värt risken

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur smart är det att "baka" kretskort egentligen? Man lagar ju mat i samma ugn :S

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Hur smart är det att "baka" kretskort egentligen? Man lagar ju mat i samma ugn :S

Låt ugnen stå på vädring nån timme efter så lär det inte vara något problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Hur smart är det att "baka" kretskort egentligen? Man lagar ju mat i samma ugn :S

Det går bra. Jag har gjort det flera gånger och har inte märkt något av det.
Men det är inte att rekommendera att baka grafikkortet och sedan slänga in maten direkt efter. Ha spisfläkten på fullt under hela proceduren och låt gärna ugnsluckan stå öppen en timme eller två och vädra ur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

eller fixa nån gammal ugn ?+

Permalänk
Medlem

Det har funkat för andra men de sa också att de tröttnade 3:e gången de var tvungna att baka sitt 8800 kort.

Permalänk

Okej, så är denna video en bra guide?

http://www.youtube.com/watch?v=_taI-CkPD3M

200 celsius... ta bort kylflänsar?

lägga på aluminium kulor... hmm, vart ska jag hitta sådana?

-Clean GPU and ram (?)

Frågan är hur jag ska tvätta bort damm och sånt... Har ingen sån där spray, ska jag ta och köpa en sån?

Tack för alla svar, hade inte direkt väntat mig att jag skulle göra något sånt här :S

EDIT:
Strunt samma, är så dum... Tänkte inte på länken ni gav mig...

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande undrar så kan man på Youtube också hitta olika sätt att göra rent delarna.

Permalänk
Skrivet av pajsarndansar:

eller fixa nån gammal ugn ?+

Då fixar man nog hellre ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

att baka kortet i ugnen kan lösa problemet men det kan tyvärr återkomma då det (oftast) är en tillfällig lösning.
Köp ett nytt kort och begrav ditt gammla