Varför får jag så högt Packet Loss och ping?

Permalänk
Medlem

Varför får jag så högt Packet Loss och ping?

Så jag byggde ihop en dator i helgen, men märker nu att jag har väldigt hög och ostabil ping. Så jag gick till Pingtest.net och gjorde ett test och fick detta resultatet

Packet Loss : 10%
Ping: 126ms
Jitter: 128ms

Fick det lägsta betyget -_-..

Vad kan vara fel? Är mitt nätverkskort galet? Mitt moderkort är ASUS Sabertooth p67...

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutinerna?
testat med annan kabel?
startat om modem / router? ( om det nog skulle hjälpa.. )

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk

Färska drivisar o bios?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Prova med ett externt kort för att utesluta det inbyggda nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan dator ? bara för att det fungerat tidigare betyder inte att det fungerar nu , det kan vara nätet och inte datorn som är problemet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att de inte är fel på datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Färska drivisar o bios?

Googlade fram till sidan http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=SABERTOO... där jag laddade ned den nyaste Chipset och LAN drivrutinen.

Har ingen aning om hur man uppdaterar BIOS.

Skrivet av kuban:

Prova med ett externt kort för att utesluta det inbyggda nätverkskortet?

Har bara ett nätverskkort i datorn.

Permalänk
Medlem

provat köra en tracert mot t.ex ping.sunet.se?
Gå till startmenyn, skriv cmd och starta Command, skriv: tracert ping.sunet.se
Då ser du vad du har för ping till varje router som skickar vidare signalen...

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfons:

provat köra en tracert mot t.ex ping.sunet.se?
Gå till startmenyn, skriv cmd och starta Command, skriv: tracert ping.sunet.se
Då ser du vad du har för ping till varje router som skickar vidare signalen...

Kör även två samtidiga löpande pings (ping x.x.x.x -t). En mot sunet som ovan o en mot din GW/router. Får du packetloss enbart på pingen mot sunet ligger felet hos operatören. Får du packetloss även mot din router har du ett problem lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Kör även två samtidiga löpande pings (ping x.x.x.x -t). En mot sunet som ovan o en mot din GW/router. Får du packetloss enbart på pingen mot sunet ligger felet hos operatören. Får du packetloss även mot din router har du ett problem lokalt.

Hur gör jag detta

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av spirates:

Hur gör jag detta

Det står ju i den posten du citerade..

Läs det inom parantes, byt ut x mot din routers ipadress först och sedan en gång till mot sunets.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt. Har telia 12-30 ADSL och brukar ofta spela cs 1.6 på en community som heter playzeek. Playzeek har sina servrar baserade i Stockholm och det problemet jag upplever är min ping som jag har på deras servrar. Jag pingar alltid minst 35 men oftast ligger jag på 40-45, detta trots jag endast bor ~1200m från telestationen, har vänner som bor ute på vischan och har 2k till närmaste telestation som ligger på 20 ping. Värt att nämna är kanske att jag förut alltid låg på 10-15 ping och att det inte är vår utrustning som strular (vi använder telias modem osv, fick de för bara några månader sedan så de är inte gamla).

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_raz:

Lånar tråden lite snabbt. Har telia 12-30 ADSL och brukar ofta spela cs 1.6 på en community som heter playzeek. Playzeek har sina servrar baserade i Stockholm och det problemet jag upplever är min ping som jag har på deras servrar. Jag pingar alltid minst 35 men oftast ligger jag på 40-45, detta trots jag endast bor ~1200m från telestationen, har vänner som bor ute på vischan och har 2k till närmaste telestation som ligger på 20 ping. Värt att nämna är kanske att jag förut alltid låg på 10-15 ping och att det inte är vår utrustning som strular (vi använder telias modem osv, fick de för bara några månader sedan så de är inte gamla).

Kör en trace o se var latency uppkommer (eller via gui: http://www.visualroute.com/)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Kör en trace o se var latency uppkommer (eller via gui: http://www.visualroute.com/)

Vet inte riktigt vad resultatet betyder, om 192.168.1.1 står det i alla fall: dsldevice.lan Network: [Local Network] RTT:30/39/28 (avg,max,min)

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_raz:

http://www15.speedyshare.com/file/hzZKm/download/visualroute....

Vet inte riktigt vad resultatet betyder, om 192.168.1.1 står det i alla fall: dsldevice.lan Network: [Local Network] RTT:30/39/28 (avg,max,min)

Det betyder att du har ngt problem lokalt då det tar 30ms att få svar av din router (vilket bör gå på under 1ms).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_raz:

Lånar tråden lite snabbt. Har telia 12-30 ADSL och brukar ofta spela cs 1.6 på en community som heter playzeek. Playzeek har sina servrar baserade i Stockholm och det problemet jag upplever är min ping som jag har på deras servrar. Jag pingar alltid minst 35 men oftast ligger jag på 40-45, detta trots jag endast bor ~1200m från telestationen, har vänner som bor ute på vischan och har 2k till närmaste telestation som ligger på 20 ping. Värt att nämna är kanske att jag förut alltid låg på 10-15 ping och att det inte är vår utrustning som strular (vi använder telias modem osv, fick de för bara några månader sedan så de är inte gamla).

Har ni IP-telefoni och/eller TV så kommer pingen drabbas när det används.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Det betyder att du har ngt problem lokalt då det tar 30ms att få svar av din router (vilket bör gå på under 1ms).

Hmm fan vad konstigt, får olika resultat lokalt när jag tracear olika stället (google mfl).. Använder ett Thomsom TG789un, har kontaktat telia och får höra vad de säger om det.

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80