Systemkrav från er som spelat!

Permalänk

Systemkrav från er som spelat!

Hej

Jag ska köpa SWTOR men undrar lite snabbt för er som spelar vad systemkraven är? Jag kör just nu dom flesta spel i 1024*768.

Officiella systemkraven är Intel Core 2 Duo 2.0GHz eller bättre, X1800/7800 eller bättre osv. Men vi vet alla att dom officiella kraven oftast är mycket lägre än vad som egentligen krävs så jag frågar er som spelat ett tag. Vad är "Inofficiella" systemkraven för någon som vill köra i 1024*768 med 40-60+ FPS.

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för dator nu?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Intel Core 2 Duo 2.8ghz, 4gb, 8800GTX (men ska uppgradera till ett 560 eller något liknande).

Processorn kommer då vara flaskhalsen antar jag men hur snabb processor krävs det egentligen? Kör som sagt i så låga upplösningar så jag vet inte hur stark dator som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoohoomoo:

Intel Core 2 Duo 2.8ghz, 4gb, 8800GTX (men ska uppgradera till ett 560 eller något liknande).

Processorn kommer då vara flaskhalsen antar jag men hur snabb processor krävs det egentligen? Kör som sagt i så låga upplösningar så jag vet inte hur stark dator som krävs.

Jag skulle även passa på att köra in så du får 8GB ram om du kör 64bit OS (även billigt nu), RAM är alltid något som MMOs älskar typ speciellt när det blir lite tyngre, cpu mässigt tror jag inte du behöver så extremt mycket mer än det du har för att klara dig bra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Min kompis har nästan exakt samma specifikationer som dig förutom grafikkortet där han har ett 9800GTX men där ligger ingen stor skillnad. Det ska gå bra att spela på low

Kollar du i min sig på PC2 så kan jag berätta att den sölar sig igenom low på lite tyngre ställen i spelet, där är det för att 2gb ram inte räcker till. Men 4gb ska gå utmärkt.

PC1 går perfekt på high!

Visa signatur

PC1: MSI P67A-GD65 / i5 2500K @ 4.4Ghz / HD6950 2GB / 8GB 1600Mhz / Corsair TX650W / SSD 128GB / ~1,5TB HDD
PC2: GA-990FXA-UD3 / Athlon 965 @ 3,4GHz / 2x HD5770 1GB / 4GB 1600Mhz / Antec 480W / SSD 128GB / 280GB HDD
HP Probook: i5 2410M @ 2,3GHz / 8GB / 256GB SSD

Permalänk
Skrivet av DeathMetal:

Min kompis har nästan exakt samma specifikationer som dig förutom grafikkortet där han har ett 9800GTX men där ligger ingen stor skillnad. Det ska gå bra att spela på low

Kollar du i min sig på PC2 så kan jag berätta att den sölar sig igenom low på lite tyngre ställen i spelet, där är det för att 2gb ram inte räcker till. Men 4gb ska gå utmärkt.

PC1 går perfekt på high!

Du vet väl att low och high har i stort sett samma inställningar, bara att high kör utan vsync, alltså har många jag känner sluppit problem med extremt låg fps genom att spela på high istället för low.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Lånar tråden lite nytt grafikkort?

Har en ca 3-4 år gammal dator och nu när sonen fick SWTOR i julklapp laggar spelet helt otroligt och det går inte att ställa om upplösningen. Skumt.

Har en Vista Enterprise 64-bit med AMD dualcore 4400+ 2,3 GhZ 4 GB
ett ASUS EAH 4350 512Mb grafikkort.
500W nätagg
ASrock am2+ moderkort

Enligt specen ska jag kunna köra SWTOR, han spelar WoW med lägsta upplösning och det funkar.

Är det någon ide' att bara köpa ett nytt grafikkort för typ 1500 eller är det lika bra att köpa allt nytt? Mera internt minne?

Har egentligen inte råd att lägga ut 7000-8000 kr som jag tror att en ok speldator för honom skulle kosta.

Tips på grafikkort eller hela datorer emottages tacksamt eller andra tips så att det blir spelbart.

Får 3723 på PCmarks om det säger något.

Visa signatur

Blixten

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsblixt:

Har en ca 3-4 år gammal dator och nu när sonen fick SWTOR i julklapp laggar spelet helt otroligt och det går inte att ställa om upplösningen. Skumt.

Har en Vista Enterprise 64-bit med AMD dualcore 4400+ 2,3 GhZ 4 GB
ett ASUS EAH 4350 512Mb grafikkort.
500W nätagg
ASrock am2+ moderkort

Enligt specen ska jag kunna köra SWTOR, han spelar WoW med lägsta upplösning och det funkar.

Är det någon ide' att bara köpa ett nytt grafikkort för typ 1500 eller är det lika bra att köpa allt nytt? Mera internt minne?

Har egentligen inte råd att lägga ut 7000-8000 kr som jag tror att en ok speldator för honom skulle kosta.

Tips på grafikkort eller hela datorer emottages tacksamt eller andra tips så att det blir spelbart.

Får 3723 på PCmarks om det säger något.

Mer RAM gör mycket när det kommer till MMOs och RAM kostar nästan inget idag annars en ok budget rig som klarar spelet borde du kunna komma undan med för runt 3500

CPU: AMD Phenom II 960T x4- 929kr (väldigt klockbar och kan i många fall låsas upp utan minsta ansträngning till x6)

MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 - 1095kr (bra utan att kosta skjortan och ska gå att låsa upp cores med på ovanämnda CPU om jag inte minns fel)

RAM: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE - 349kr (som hittat)

Grafikkort: Gainward GTX 550 Ti 1GB GDDR5 1109kr

Totalt: 3482:-

Vet inte om cdon fortfarande har Swec rabatt men om så, då kommer du ner i 3300:- med de delarna och det är bara grafikkortet där som faktiskt är verkligen budget begräning, de andra är bara väldigt bra value for money, resten återanvänder du från gamla datorn, ev. att du måste köpa en SATA hårddisk om du inte har det i gamla men annars borde det inte vara några problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Du vet väl att low och high har i stort sett samma inställningar, bara att high kör utan vsync, alltså har många jag känner sluppit problem med extremt låg fps genom att spela på high istället för low.

Källa?

Visa signatur

PC1: MSI P67A-GD65 / i5 2500K @ 4.4Ghz / HD6950 2GB / 8GB 1600Mhz / Corsair TX650W / SSD 128GB / ~1,5TB HDD
PC2: GA-990FXA-UD3 / Athlon 965 @ 3,4GHz / 2x HD5770 1GB / 4GB 1600Mhz / Antec 480W / SSD 128GB / 280GB HDD
HP Probook: i5 2410M @ 2,3GHz / 8GB / 256GB SSD

Permalänk
Skrivet av DeathMetal:

Min källa är som sagt egen erfaranhet, många av mina vänner har haft problem med bajslåg fps som stigit rejält när de slagit på high istället för low. Dessutom är det bara att använda ögonen om du inte tror mig gällande att grafiken är exakt den samma, man ser ingen som helst skillnad.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Antielefant

Med tanke på att in-game VSync bara begränsar maxfps till 60 ser jag det som högst otroligt, och flytet FPS-mässigt blir inte bättre av vsync av. Responstiderna må förbättras något (dock högst otroligt med tanke på spelets serverlag) men det är också allt.

Vsync är heller inte vad jag vet på alls i någondera setting per standard.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsblixt:

Har en ca 3-4 år gammal dator och nu när sonen fick SWTOR i julklapp laggar spelet helt otroligt och det går inte att ställa om upplösningen. Skumt.

Har en Vista Enterprise 64-bit med AMD dualcore 4400+ 2,3 GhZ 4 GB
ett ASUS EAH 4350 512Mb grafikkort.
500W nätagg
ASrock am2+ moderkort

Enligt specen ska jag kunna köra SWTOR, han spelar WoW med lägsta upplösning och det funkar.

Är det någon ide' att bara köpa ett nytt grafikkort för typ 1500 eller är det lika bra att köpa allt nytt? Mera internt minne?

Har egentligen inte råd att lägga ut 7000-8000 kr som jag tror att en ok speldator för honom skulle kosta.

Tips på grafikkort eller hela datorer emottages tacksamt eller andra tips så att det blir spelbart.

Får 3723 på PCmarks om det säger något.

Kolla upp vad moderkortet klarar för cpu, det kanske går med en phenom2 eller liknande, isåfall kan du komma undan med det och ett grafikkort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kolla upp vad moderkortet klarar för cpu, det kanske går med en phenom2 eller liknande, isåfall kan du komma undan med det och ett grafikkort.

Det stämmer ja, glömde bort att AM2+ kort ibland hanterar AM3 oxå

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Tack för tipsen, ska titta på vad jag har för moderkort.

Visa signatur

Blixten

Permalänk

Jag har ASRock K10N78D, det står att den är AM3 ready, vilken processor är lämplig att köpa till i såfall?

Visa signatur

Blixten

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsblixt:

Jag har ASRock K10N78D, det står att den är AM3 ready, vilken processor är lämplig att köpa till i såfall?

AMD Phenom II x4 960

Permalänk

skulle lagt till 300 400 kr och köpt ett 6870 istället. avsevärt bättre enligt mig

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid kolla denna också:
"Can I Run It?" - http://www.systemrequirementslab.com

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

skulle lagt till 300 400 kr och köpt ett 6870 istället. avsevärt bättre enligt mig

Iden var ju att hålla nere priset, annars hade jag kunnat lägga in något starkare, med samma motivering sedan så lägg någon hundring till så får du ett 560Ti som är bättre än 6870, sedan kan man hålla på så hela tiden.

Skrivet av alfons:

Kan ju alltid kolla denna också:
"Can I Run It?" - http://www.systemrequirementslab.com

Körde den där haha den är ju helt galen ^^
Jag har en CPU enligt den som inte klarar det, jag har 4GB VRAM enligt den med ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsblixt:

Jag har ASRock K10N78D, det står att den är AM3 ready, vilken processor är lämplig att köpa till i såfall?

Någon phenom2 x4, kolla bara på asrocks hemsida så att den du väljer fungerar.
Även om det står am3 ready är det inte säkert att alla am3 cpu fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag kör på en E6700 (core 2 duo) klockad till 3 GHz, 4 gig ram och 2 st 9800gt. I normalt questande, instanser och liknande är det spelbart (mycket på high, shadows på low), men bara precis, och detta på en 1080p upplösning (ungefär samma fps på en 1280x1024 upplösning). I republic fleet eller vad det nu heter så är det rejäla fps drop som gör det ospelbart, som tur är finns det inte så mycket att göra där förutom att ta sig från punkt a till b, men även det är smärtsamt...

Jag är dock orolig över hur mer avancerade instanser och framförallt pvp kommer upplevas när jag redan nu balanserar på gränsen till ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Jag kör på en E6700 (core 2 duo) klockad till 3 GHz, 4 gig ram och 2 st 9800gt. I normalt questande, instanser och liknande är det spelbart (mycket på high, shadows på low), men bara precis, och detta på en 1080p upplösning (ungefär samma fps på en 1280x1024 upplösning). I republic fleet eller vad det nu heter så är det rejäla fps drop som gör det ospelbart, som tur är finns det inte så mycket att göra där förutom att ta sig från punkt a till b, men även det är smärtsamt...

Jag är dock orolig över hur mer avancerade instanser och framförallt pvp kommer upplevas när jag redan nu balanserar på gränsen till ospelbart.

Om det motsvarar WoW så kommer ju fleet vara det som kräver mest, pga det stora antalet spelare.
Och att du får samma fps i 1920 som 1280 tyder ju på att din processor flaskar spelet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om det motsvarar WoW så kommer ju fleet vara det som kräver mest, pga det stora antalet spelare.
Och att du får samma fps i 1920 som 1280 tyder ju på att din processor flaskar spelet.

Precis

Permalänk

Blir inte riktigt klok på vilka processorer som är kompatibla, vad jag kan tyda verkar phenom2 x4 960 inte finnas men andra, någon som kan hjälpa mig att tolka supportlistan så jag inte köper fel.

Visa signatur

Blixten

Permalänk
Medlem

http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=K10N78D

Märkligt att de inte skriver namnen men jag tolkar det som att den klarar upp till phenom 2 965.
955 är bra alternativ också.
Se till att du uppdaterat bios innan du byter om det inte redan är gjort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

flyter på bra på min laptop och den har ett nvidia gtx 560m