Förstört bagage av flygbolag, inget svar.

Permalänk
Medlem

Förstört bagage av flygbolag, inget svar.

Var iväg på en resa i början av Oktober förra året och fick då min resväska förstörd av flygbolaget.
Anmälde det på plats och fick alla anvisningar på hur jag skulle reklamera det. När jag kom hem i mitten av oktober skickades detta per brev till flygbolaget.
I slutet av oktober/början av november fick jag svar att de fått mina handlingar och skulle snart ta tag i ärendet.

Strax innan nyår, i mellandagarna, skickade jag ett mail där jag frågade vad som händer till deras email och fick ett automatiskt mail tillbaka att de skulle snart svara på mitt email.
Har änn idag varken fått svar på mitt ärende eller mitt mail, som också är om ärendet.

Vad kan jag göra?
Har jag laglig rätt att få ersättning för min resväska, eller är det företagets goodwill det handlar om?
Det känns spontat som att flygbolagen tvingar en att lämna ifrån oss bagaget, därav är de ersättningsskylldiga.
Hade jag själv fått välja hade jag lika gärna kunnat ta mitt bagage som "handbagag" och på så vis vara säker att inget går sönder.

Men hur är det? Vad kan jag göra?
Flygbolaget är inte svenskt, men inom EU om det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem

Om flygbolaget inte är Svenskt kan det bli svårt. Du accepterar ju deras "Terms of use" avtal för att du ska kunna flyga med dom och där kan det stå att dom inte blir ansvariga för om något händer ditt bagage. Förhoppningsvis är det inte så, men chansen finns.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Vilket flygbolag?

Permalänk
Medlem

Bra ide det där att läsa terms of use.

Hittade följande:

Citat:

Aktuella allmänna rättsregler ska tillämpas tillsammans med bestämmelserna i Montrealkonventionen om standardisering av bestämmelser för internationella flygtransporter när det gäller skador som åsamkas passagerare och deras bagage. Förutom vid dödsfall eller kroppsskada eller om väsentliga avtalsvillkor, vilka måste uppfyllas för att skyldigheterna enligt avtalet ska anses vara fullgjorda och vilka passageraren i allmänhet kan förvänta sig ska följas, åsidosätts ansvarar Flygbolaget endast för skador som det har orsakat genom avsiktlig eller grov försumlighet, utan att detta påverkar tillämpningen av bestämmelserna i Montrealkonventionen eller andra underställda skadeståndsbestämmelser (framför allt förordning (EG) nr 261/2004). Eventuella klagomål och förfrågningar om bagage ska framföras till bagagehanteringen direkt efter ankomst. Ersättningskrav kan också framföras skriftligen inom de tidsfrister som anges i Montrealkonventionen. Sådana brev skickas till xxxxx (Customer Service Department), xxxxxxx. Vi rekommenderar att passagerarna medför värdesaker, läkemedel, lättfördärvliga varor och ömtåliga föremål i handbagaget (högsta tillåtna vikt: 6 kg / 8 kg med dator). Informationen på Biljetten om ansvarsbegränsning gäller. Om ingenting annat framgår av föregående stycke ska invändningar som bygger på Montrealkonventionen och tillämplig nationell lagstiftning gälla utan begränsninga

Samt:

Citat:

Förstörelse, förlust av eller skada på bagage: Flygbolaget är ansvarigt för skada vid förstörelse, förlust av eller skada på bagage upp till 1 131 SDR (ungefärligt belopp i lokal valuta). Vad gäller incheckat bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt även om det inte vållat skadan, utom då bagaget var defekt sedan tidigare. Vad gäller hand-bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt endast om det vållat skadan.

Verkar som de tar på sig ansvaret?

Vilket flygbolag det handlar om tycker jag vi kan hålla utanför diskussionen än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Den enda gången jag fått väskan skadad anmälde jag den på ankomstort (Paris), fick något papper, och fick sedan en helt ny väska av flygbolaget på Kastrup på hemvägen. Tror det var Air France.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo det har hänt mig också en gång tidigare, med SAS.
De skötte det superbra. Bara visade upp den trasiga väskan så gick de in och hämtade en ny till mig.
En som dessutom var "bättre" än den jag hade.

Men detta flygbolaget verkar lite knepigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Jo det har hänt mig också en gång tidigare, med SAS.
De skötte det superbra. Bara visade upp den trasiga väskan så gick de in och hämtade en ny till mig.
En som dessutom var "bättre" än den jag hade.

Men detta flygbolaget verkar lite knepigt

Jag fick också en mer påkostad modell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

I Sverige är det i alla fall så att så fort du lämnar ifrån dig väskan, kan endast ett kärnvapenkrig, tsunami eller terroristplacerad claymore-clacker mot väskan frånskilja flygbolaget väskansvaret.

Låt mig gissa, du flög med Ryan Air?

Lycka till! (Om du inte tagit deras superduperförsäkring med väsk-tillägg!)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Nej det är inte Ryan Air.
Och inte ett flygbolag som man förknippar med lågpris heller.
Ett normalt flygbolag skulle jag vilja säga, i "klass" med SAS, Lufthansa osv.

Permalänk
Medlem

Satt och skumläste i den Montreal konventionen som flygbolaget hänvisar till.

Citat:

Artikel 18

Skada på gods

1. Transportören ansvarar om gods förstörts, förlorats eller skadats under förutsättning att den skadebringande händelsen inträffat under lufttransporten.

2. Transportören ansvarar dock inte i den mån skadan enligt vad transportören visar orsakats av:

a) godsets egenskaper eller av en inneboende defekt eller svaghet hos det;

b) bristfällig förpackning av godset som har utförts av någon annan än transportören eller transportörens anställda eller uppdragstagare;

c) krigshandling eller väpnad konflikt; eller

d) myndighetsutövning i samband med att godset förs in i eller ut ur en stat eller transiteras.

3. Med "lufttransport" i första stycket avses den tid under vilken godset är i transportörens vård.

4. Lufttransporten omfattar dock inte sådana transporter till lands, till sjöss eller på en inre vattenväg som sker utanför en flygplats. När en sådan transport utförs för lastning, avlämnande eller omlastning på grund av transportavtalet, skall dock varje skada anses ha uppkommit till följd av en händelse under lufttransporten, om inte annat visas. Om transportören utan avsändarens samtycke ersätter hela eller delar av en transport som enligt avtalet mellan parterna skall ske i form av en lufttransport med ett annat transportslag, skall lufttransporten anses omfatta även denna del av transporten.

Om det nu är så "enkelt" förstår jag inte varför det ska ta ~2.5 månader+
Det känns lite som de vill förhala det hela så man ska glömma

Permalänk
Medlem

Jag skulle ringa och kolla vad som drar ut på tiden.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ja. Men som sagt inte svenskt företag.
Några minuter i telefonkö och sen slussas runt ett tag så har jag redan förlorat "en väska i pengar".

Ser det som väldigt märkligt att man inte svarar.
En person på en heltidstjänst bör väl svara på minst 40 mail om dagen.
Hade en annars rätt ok upplevelse med dem, men när sånt här händer tappar jag helt sugen att använda detta flygbolaget igen.
Trotts att jag fick en väska förstörd av SAS förra året skulle jag inte tveka att flyga med dem igen eftersom de skötte det så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Ja. Men som sagt inte svenskt företag.
Några minuter i telefonkö och sen slussas runt ett tag så har jag redan förlorat "en väska i pengar".

Ser det som väldigt märkligt att man inte svarar.
En person på en heltidstjänst bör väl svara på minst 40 mail om dagen.
Hade en annars rätt ok upplevelse med dem, men när sånt här händer tappar jag helt sugen att använda detta flygbolaget igen.
Trotts att jag fick en väska förstörd av SAS förra året skulle jag inte tveka att flyga med dem igen eftersom de skötte det så bra.

Vilket flygbolag var det då och fick du inte hjälp över telefon? Låter märkligt, ringde du huvudkontoret eller svensk kontor eller liknande?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

För övrigt gäller bara artikel 18 skador på gods som i om du skickat flygfrakt. Artikel 17 gäller bagage. Dock står det i stort sett samma sak. De ansvarar för allt incheckat bagage och är ersättningsskyldiga upp till 1000 SDR, som blir ungefär 10 000 kr (enligt 22:2).

Summa summarum går det att dra dem inför tingsrätten där du bor om de inte skulle vilja betala ut ersättning. Dock är det väl rekommenderat att du lyckas få tag i dem först.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Mycket lättare om du nämner flygbolag och flygplats (snälla säg inte Turkish). /Flygplatsanställd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Mycket lättare om du nämner flygbolag och flygplats (snälla säg inte Turkish). /Flygplatsanställd

Skickades från m.sweclockers.com

Flyger med Turkish imorgon, hoppas att mitt kamerastativ överlever i en mjuk resväska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Mycket lättare om du nämner flygbolag och flygplats (snälla säg inte Turkish). /Flygplatsanställd

Skickades från m.sweclockers.com

Något fel på THY?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Något fel på THY?

Lite personliga åsikter om dem bara De har jämfört med andra europeiska bolag fler olyckor, och deras kundservice kan vara skrämmande dålig.

Ett minusbetyg i länken betyderatt olyckor händer mer sällan än snittet. Turkish ligger på +103:

http://planecrashinfo.com/rates.htm

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Vilket flygbolag var det då och fick du inte hjälp över telefon? Låter märkligt, ringde du huvudkontoret eller svensk kontor eller liknande?

Skojar du?
Läs igen, JAG HAR INTE RINGT.

Skrivet av Rattnalle:

För övrigt gäller bara artikel 18 skador på gods som i om du skickat flygfrakt. Artikel 17 gäller bagage. Dock står det i stort sett samma sak. De ansvarar för allt incheckat bagage och är ersättningsskyldiga upp till 1000 SDR, som blir ungefär 10 000 kr (enligt 22:2).

Summa summarum går det att dra dem inför tingsrätten där du bor om de inte skulle vilja betala ut ersättning. Dock är det väl rekommenderat att du lyckas få tag i dem först.

Ja, tror jag råkade kopiera fel text. Sorry.
Jag läste hela konventionen och sen scrollade jag upp dit där jag trodde var rätt, men tydligen missade jag

Skrivet av Tobias75:

Lite personliga åsikter om dem bara De har jämfört med andra europeiska bolag fler olyckor, och deras kundservice kan vara skrämmande dålig.

Ett minusbetyg i länken betyderatt olyckor händer mer sällan än snittet. Turkish ligger på +103:

http://planecrashinfo.com/rates.htm

Som sagt tycker jag flygbolag är irrelevant för tillfället.
Gillar inte när folk hänger ut på det sättet som många gör här på swec.
Skickade ett nytt mail till dem idag, och får jag inte svar innan fredag så kommer jag skriva ut namn.
Men just nu vill jag hellre reda ut problemet än smutskasta.

Men vad gäller flygolyckor, då kan jag tycka AirFrance borde ha en ofantligt hög siffra med tanke på utredningen på olyckan 2009.
Alla som har lite hum on hur en vinge fungerar skulle förstå vad som behövde göras, men tyvärr är piloter mer övervakare än piloter så kunskapen glöms bort.
http://www.popularmechanics.com/technology/aviation/crashes/w...

Men för att gå tillbaka till ämnet så är mail den enda möjliga komunikationen eftersom det kostar ca 13 kr/min att ringa bolaget.
Ska man helt enkelt bara mailbomba dem? Så kanske de äntligen reagerar?

Permalänk

"Damaged and lost baggage

If your baggage has been damaged or lost (misdirected), please contact the Lost & Found desk on arrival, where you will be asked to complete a claim form.

If you are unable to do this, please send a written claim to the following address without delay if your baggage has been damaged: ........."

"Or fill in our contact form »"

...detta om det är air berlin du flög med....

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Skojar du?
Läs igen, JAG HAR INTE RINGT.

Ja, tror jag råkade kopiera fel text. Sorry.
Jag läste hela konventionen och sen scrollade jag upp dit där jag trodde var rätt, men tydligen missade jag

Som sagt tycker jag flygbolag är irrelevant för tillfället.
Gillar inte när folk hänger ut på det sättet som många gör här på swec.
Skickade ett nytt mail till dem idag, och får jag inte svar innan fredag så kommer jag skriva ut namn.
Men just nu vill jag hellre reda ut problemet än smutskasta.

Men vad gäller flygolyckor, då kan jag tycka AirFrance borde ha en ofantligt hög siffra med tanke på utredningen på olyckan 2009.
Alla som har lite hum on hur en vinge fungerar skulle förstå vad som behövde göras, men tyvärr är piloter mer övervakare än piloter så kunskapen glöms bort.
http://www.popularmechanics.com/technology/aviation/crashes/w...

Men för att gå tillbaka till ämnet så är mail den enda möjliga komunikationen eftersom det kostar ca 13 kr/min att ringa bolaget.
Ska man helt enkelt bara mailbomba dem? Så kanske de äntligen reagerar?

Du smutskastar dem ej genom att nämna vilket flygbolag. Det gör bara så att andra SweC medlemmar lättare kan hitta information/dela med sig med den information de har om ämnet i fråga.

Och ska du ha tag i dem? Ring från en telefon på ditt jobb

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Ja. Men som sagt inte svenskt företag.
Några minuter i telefonkö och sen slussas runt ett tag så har jag redan förlorat "en väska i pengar".

Ser det som väldigt märkligt att man inte svarar.

En person på en heltidstjänst bör väl svara på minst 40 mail om dagen.
Hade en annars rätt ok upplevelse med dem, men när sånt här händer tappar jag helt sugen att använda detta flygbolaget igen.
Trotts att jag fick en väska förstörd av SAS förra året skulle jag inte tveka att flyga med dem igen eftersom de skötte det så bra.

Skrivet av Agonotheta:

Skojar du?
Läs igen, JAG HAR INTE RINGT.

...

Men för att gå tillbaka till ämnet så är mail den enda möjliga komunikationen eftersom det kostar ca 13 kr/min att ringa bolaget.
Ska man helt enkelt bara mailbomba dem? Så kanske de äntligen reagerar?

Det är inte orimligt för mig att tolka det som att du faktiskt har ringt men tack för dit svar, du blir väl nästa person på listan dryga-människor-att-ignorera-framöver.

Förövrigt så är det skitsnack att det kostar 13kr/min att ringa bolaget, länka gärna i så fall. Alla seriösa och större bolag, speciellt de verksamma inom Europa eller europiska bolag har kontor på flygplatser i storlek med Arlanda eller Landvetter, det kan därför inte kosta 13kr/min att ringa. Även om vi i ditt fall rent hypotetiskt accepterar priset för telefonsamtal så är det mycket konstigt att du hellre väntar tre månader än lyfter på luren. I ditt fall får du acceptera att flygbolaget har mycket att göra under perioden november-januari och vänta på svar.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZixX:

Du smutskastar dem ej genom att nämna vilket flygbolag. Det gör bara så att andra SweC medlemmar lättare kan hitta information/dela med sig med den information de har om ämnet i fråga.

Och ska du ha tag i dem? Ring från en telefon på ditt jobb

Sannolikheten att de hör av sig innan fredag är ganska liten, du kan vänta tills dess
Se det som en andra julafton så här mitt i Januari.

Kan inte ringa på jobb. Telefonförbud, och skulle jag då ringa ett samtal för några hundralappar så hade jag nog inte behövt komma tillbaka till jobb igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Det är inte orimligt för mig att tolka det som att du faktiskt har ringt men tack för dit svar, du blir väl nästa person på listan dryga-människor-att-ignorera-framöver.

Förövrigt så är det skitsnack att det kostar 13kr/min att ringa bolaget, länka gärna i så fall. Alla seriösa och större bolag, speciellt de verksamma inom Europa eller europiska bolag har kontor på flygplatser i storlek med Arlanda eller Landvetter, det kan därför inte kosta 13kr/min att ringa. Även om vi i ditt fall rent hypotetiskt accepterar priset för telefonsamtal så är det mycket konstigt att du hellre väntar tre månader än lyfter på luren. I ditt fall får du acceptera att flygbolaget har mycket att göra under perioden november-januari och vänta på svar.

Nytt avsnitt brukar betyda annat "ämne".
Varför fetstilade du inte meningen efter? Där det står om mail?
Skitsamma.

När jag läste på sidan så läste jag fel ser jag nu. Står 0.14 € inte 1.4 € som jag först läste.
Ska ringa nu då det är betydligt mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Nytt avsnitt brukar betyda annat "ämne".
Varför fetstilade du inte meningen efter? Där det står om mail?
Skitsamma.

När jag läste på sidan så läste jag fel ser jag nu. Står 0.14 € inte 1.4 € som jag först läste.
Ska ringa nu då det är betydligt mindre

Absolut, det med om e-post direkt efter det citerade inlägget tidigare stämmer men jag kopplade inte det förrän du nämnde det, du har rätt. Dock så ville jag bara påpeka att det inte är omöjligt att tolka det i fetstil fel, därav att bara det kom med. Min intention var inte att missleda dig eller någon annan. I vilket fall så hoppas jag att det löser sig nu över telefon. Lycka till

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Absolut, det med om e-post direkt efter det citerade inlägget tidigare stämmer men jag kopplade inte det förrän du nämnde det, du har rätt. Dock så ville jag bara påpeka att det inte är omöjligt att tolka det i fetstil fel, därav att bara det kom med. Min intention var inte att missleda dig eller någon annan. I vilket fall så hoppas jag att det löser sig nu över telefon. Lycka till

Ja missförstånd.
Inget att hänga upp sig på.

Tack!

Ringde till nummret på deras hemsida och fick som svar att det kunde inte de hjälpa mig med.
Blev hänvisad till ett annat telefonnummer som jag provade ringa.

Det går en ton sen kopplar telefonen ner. Provade tre eller fyra gånger

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte missminner mig så ger en del olika kreditkortsbolag en viss reseförsäkring som är till för att täcka just sådana problem som TS tar upp så länge resan är betald med deras kort.

Alltså, skadat och bortkommet bagage på flyg kan täckas av att man handlat med VISAkortet. Jag känner inte till vilket företag som ger vilken typ av försäkring, och tänkte försöka undvika att kolla igenom alla möjliga kortförmåner ;). Men TS kan ju kolla upp om det ingår någon försäkring hos sitt kortföretag. Kanske finns det något att hämta här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om jag inte missminner mig så ger en del olika kreditkortsbolag en viss reseförsäkring som är till för att täcka just sådana problem som TS tar upp så länge resan är betald med deras kort.

Alltså, skadat och bortkommet bagage på flyg kan täckas av att man handlat med VISAkortet. Jag känner inte till vilket företag som ger vilken typ av försäkring, och tänkte försöka undvika att kolla igenom alla möjliga kortförmåner ;). Men TS kan ju kolla upp om det ingår någon försäkring hos sitt kortföretag. Kanske finns det något att hämta här?

Det stämmer bra det men jag vill tro, eller det verkar snarare som att det är banken som står för det, Swedbank t.ex: http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/om-ko...

TS borde kolla upp det och även hemförsäkringen.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om jag inte missminner mig så ger en del olika kreditkortsbolag en viss reseförsäkring som är till för att täcka just sådana problem som TS tar upp så länge resan är betald med deras kort.

Alltså, skadat och bortkommet bagage på flyg kan täckas av att man handlat med VISAkortet. Jag känner inte till vilket företag som ger vilken typ av försäkring, och tänkte försöka undvika att kolla igenom alla möjliga kortförmåner ;). Men TS kan ju kolla upp om det ingår någon försäkring hos sitt kortföretag. Kanske finns det något att hämta här?

Skrivet av arganis:

Det stämmer bra det men jag vill tro, eller det verkar snarare som att det är banken som står för det, Swedbank t.ex: http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/om-ko...

TS borde kolla upp det och även hemförsäkringen.

Ja det är sant.
Kollade på Nordea (min bank) och det verkar som de endast ersätter förlust eller försening av bagage.
Jag hittar inget om skadad resväska.

Visst har jag försäkringar som täcker det. Men det känns som att detta är något flygbolaget ska ta.
När det hände tänkte jag mer att, jaja det är sånt som händer.
Kom hem och tänkte att visst får jag någon "hjälp till ny resväska" av flygbolaget så är det bra.
Sen ju längre tid det gått och ju mindre deras vilja att svara uppenbarar sig så känns det mindre och mindre som att jag vill anmäla det till mitt försäkringbolag och då ta självrisken.
Sen är nog självrisken högre än vad en resväska kostar.

Men det är klart jag kan kolla mina reseförsäkringar.
Har en reseförsäkring som täcker precis allt. Dock har de ändrat vilkoren för 2012 så jag lär inte teckna ny försäkring med dem.
Synd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Ja det är sant.
Kollade på Nordea (min bank) och det verkar som de endast ersätter förlust eller försening av bagage.
Jag hittar inget om skadad resväska.

Visst har jag försäkringar som täcker det. Men det känns som att detta är något flygbolaget ska ta.
När det hände tänkte jag mer att, jaja det är sånt som händer.
Kom hem och tänkte att visst får jag någon "hjälp till ny resväska" av flygbolaget så är det bra.
Sen ju längre tid det gått och ju mindre deras vilja att svara uppenbarar sig så känns det mindre och mindre som att jag vill anmäla det till mitt försäkringbolag och då ta självrisken.
Sen är nog självrisken högre än vad en resväska kostar.

Men det är klart jag kan kolla mina reseförsäkringar.
Har en reseförsäkring som täcker precis allt. Dock har de ändrat vilkoren för 2012 så jag lär inte teckna ny försäkring med dem.
Synd.

Ja orkar du så är det ju strålande. Det borde vara flygbolaget som tar denna smäll. Men som du såklart själv märkt är det ett gissel att komma fram denna väg.
Angående självrisk så tror jag inte att denna används när det gäller försäkringar du får gratis genom banker eller bankkort till dessa ärenden.

Om det nu var så att du köpte resan via ett kreditkort som AMEX eller VISA så tycker jag att du skall ta dig en extra titt på deras hemsida också gällande denna försäkring för det finns fortfarande en chans att du får ut pengar från dem istället. Alltså inte direkt från Nordea.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled