[Diskussion] Samsung Galaxy Note Smartphone-tablet-hybrid

Permalänk
Medlem

Är lite småsugen på denna.

Nån som kan berätta sin erfarenhet från mobilen?
Gärna både + & -.

Nu när den dessutom funnits ett tag, nån som vet hur det blir med ICS?

Avvaktar ivrigt svar!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-F:

Är lite småsugen på denna.

Nån som kan berätta sin erfarenhet från mobilen?
Gärna både + & -.

Nu när den dessutom funnits ett tag, nån som vet hur det blir med ICS?

Avvaktar ivrigt svar!!!

Jag har haft i snart en vecka nu och gillar den verkligen. deal breakern är ju om man gillar skärmen jag tycker sII känns liten nu xD Titta om du kan klämma på en nånstans och känn själv.

Verkar bli q1 om man får tro dessa http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397850,00.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-F:

Är lite småsugen på denna.

Nån som kan berätta sin erfarenhet från mobilen?
Gärna både + & -.

Nu när den dessutom funnits ett tag, nån som vet hur det blir med ICS?

Avvaktar ivrigt svar!!!

Telefonen är otroligt välbyggd. Både jag och min sambo har en som jobbmobil. Det jag tycker är jobbigt med den är att skärmen släcks snabbt, även fast man ställer om tiden. Men det jobbigaste är att höra folk dagligen skämta om att de trodde mobilerna blev mindre och mindre

Men att arbeta med pennan när man ska göra snabba anteckningar i jobbet är oslagbart. Har försökt att använda min iPad eller iPhone till anteckningar innan, men det har bara blivit klumpigare än vanligt block med penna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr-F:

Är lite småsugen på denna.

Nån som kan berätta sin erfarenhet från mobilen?
Gärna både + & -.

Nu när den dessutom funnits ett tag, nån som vet hur det blir med ICS?

Avvaktar ivrigt svar!!!

Jo jag tycker den är i princip helt perfekt. Skärmen är bäst och storleken är inget större problem för mig. Att skriva typ sms och liknande med en hand fungerar bra men ska man skriva längre texter så underlättar det med två händer. Det är inte helt lätt att komma åt exempelvis statusraden med bara en hand i alla lägen men man vänjer sig snabbt. Annars är det inga direkta skillnader mot andra android-telefoner. En sak är att inte alla appar kan hittas på market med denna telefon även om de fungerar, gäller dock mest spel och sånt. Lite störande är det att man inte kan ens komma åt alla spel och appar på samsungs egna market, de borde ju kunna godkänna apparna för denna telefon ganska lätt. Dock finns det också ett gäng appar som endast finns för denna telefon, mest appar anpassade för pennan, exempelvis ComicBook! som är en app för att göra serier av ens egna (eller vilka man vill) bilder eller diverse rit-appar och så.

Prestandan är grym och jag har inte stött på några spel som hackar eller krashar, till exempel fungerar GTA3 mycket bra och man kan till och med öka kvaliteten på grafiken ordentligt utan att det hackar (kräver dock lite pyssel). Den enda app jag har haft problem med var SwiftkeyX som av någon anledning kraschade hela tiden för mig efter installation, efter uppdatering fungerade det dock bra. En del appar kan ha svårt att avgöra ifall det är en telefon eller en surfplatta men det är inget direkt problem. Remote desktop på denna telefon fungerar ypperligt då upplösningen gör det mycket enklare att se allt.

Batteriet håller lätt en hel dag även fast telefonen är såpass ny att jag fortfarande pillar med den väldigt mycket hela tiden. Pennan är bra att rita med och underlättar en del även i vanlig användning. Exempelvis brukar jag få bättre poäng i Fruit Ninja med pennan än med fingrarna. Kalendern som medföljer är bättre än alla jag testat som finns på market.

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar Chibariku, Smurphen & Snajk.
Oehört bra läsning & detaljerat också, tack för infon.

Jag ska försöka gå in till en fysisk butik och klämma lite på den igen. Jag var inne i mellandagarna och fick testa ett exemplar, med det var ett tag sen nu.

Kul med ICS, om det nu verkar göra nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-F:

Tack för era snabba svar Chibariku, Smurphen & Snajk.
Oehört bra läsning & detaljerat också, tack för infon.

Jag ska försöka gå in till en fysisk butik och klämma lite på den igen. Jag var inne i mellandagarna och fick testa ett exemplar, med det var ett tag sen nu.

Kul med ICS, om det nu verkar göra nån skillnad.

Har en själv, och jag kan säga att så länge du inte har något emot storleken så kommer du inte bli besviken. Den är förbaskat bra rakt igenom

Även om det inte gör världens skillnad med ICS så är det alltid skönt att dom satsar på att uppdatera den, och hålla den vid liv. Det visar att det finns potential i den

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Nej, storleken är inget hinder för mej.

Skönt att höra att ingen har nåt negativt att säga.

Permalänk
Medlem

Har beställt en jag med! =0)

Hur är ljudet när man lyssnar på musik jämnfört med iPhone 4? Kommer den behandla mina Monsterbeats solo HD rättvist?

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

Bästa telefonen jag någonsin ägt <3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Har haft min i några månader nu och jag är sjukt nöjd, bortsett från en liten detalj. Samsung säger att denna telefon har gorilla glas, men jag fick ganska snabbt repor på mitt glas. Har endast haft mobilen i fickan ensam, alltså inga andra föremål i samma ficka. När jag är hemma pluggar jag in den och låter den ligga på skrivbordet eller bredvid sängen. Med den användningen har den fått massor med små-repor och en stor repa mitt på skärmen. Gorilla glas, jo visst tjena!

Min kollega har en äldre LG smartphone med gorilla glas och han har använt sin ungefär likadant, och han har inte ens en liten repa på den efter ett år (kollade idag).

Känns mycket märkligt. Någon annan som upplevt otroligt otåligt glas på sin Note?

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note

Då har man beställt en Samsung Galaxy Note (Svart/Mörkblå) från Phonehouse. Bör ha den nästa vecka.

Beställde även lite tillbehör från CDON som skärmskydd, Flip Cover & bilsats.

Funderade ett tag på att fixa det större batteriet som vissa talar om.
Men då kommer inte Flip Cover att fungera, verkar det som.
Kommer avvakta med det och hoppas att jag inte har ett struligt batteri.
Batteriet borde räcka då det är det kraftfullaste på marknaden (original) just nu.

Jag hoppas dock pennan fungerat tillsammans med skärmskyddet från Invisible Shield.

Edit:
CDON strulade till min order så jag fick rabatt.
Beställde till Dockingcradle och Penholder kit.
Nu är det bara att vänta till nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Kanske låter drygt men jag hatar verkligen skärmskydd och alla former av mobilskydd... gör mobilen klumpig och med en såhär stor mobil vill man behålla den tunn. plus att skärmskydd ger en äcklig gummiliknande känsla. Nej, mobiler är slit och släng-vara som byts ut var 12:e/18:e månad så då tar jag att den kanske får nån repa hit eller dit.

Är i övrigt extremt nöjd med min Galaxy Note efter att ha gått från Galaxy S2. Den var lite seg i menyerna i början men efter att ha rootat och tagit bort massa bloatwares så flyter den på helt ok.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!

Nu har jag fått min. Ligger på laddning under natten medans jag jobbar.
Ska kolla lite på den imorgon, så kommer en redogörelse sen när jag haft den i några dagar.

Permalänk
Skrivet av Mr-F:

Nu har jag fått min. Ligger på laddning under natten medans jag jobbar.
Ska kolla lite på den imorgon, så kommer en redogörelse sen när jag haft den i några dagar.

Ser fram i mot vad du har att säga om telefonen

Permalänk
Konsolgrävare

Är Bazula.se ett säkert ställe att köpa noten på? Kostar bara 5 149kr där
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Är Bazula.se ett säkert ställe att köpa noten på? Kostar bara 5 149kr där
Skickades från m.sweclockers.com

Ja den sidan är säker att handla på enklaste sättet att ta reda på det är att titta på butiks informationen här http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=10743

Permalänk
Inaktiv

Köpte mig en vit galaxy note idag på media markt och tog till försäkring + skärmskydd med. Bad säljaren packa upp samsungen och applicera copter skärmskydd och han var schysst och gjorde det kostnatfritt så jag tänker inte röra mobilen tills imorn så att skärmskyddet torkat ordentligt.

Något bra skal/fodral som ni kan rekommendera till noten?

Btw visst är det bäst att ladda mobil batteriet fullt innan första gången man använder den första gången?

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats para ihop Noten med en SE MW600 utan problem?

Jag får inte det att funka optimalt. Antingen hamnar ljudet vid samtal i telefonen, fast den är ihop kopplad. Eller så blir det ojämt ljud med inget eller lågt ljud i vänster öra, men med normal volym på höger öra.

Permalänk
Konsolgrävare

Någon som har Rootat sin Note med CF-Root 5.0 och sedan fixat romen ROCKET ROM - v21? vill veta om det funkar på noten!

ska nog köpa en Note på www.bazula.se och skaffa Kompis Surf abonnemang!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av anon151788:

Köpte mig en vit galaxy note idag på media markt och tog till försäkring + skärmskydd med. Bad säljaren packa upp samsungen och applicera copter skärmskydd och han var schysst och gjorde det kostnatfritt så jag tänker inte röra mobilen tills imorn så att skärmskyddet torkat ordentligt.

Något bra skal/fodral som ni kan rekommendera till noten?

Btw visst är det bäst att ladda mobil batteriet fullt innan första gången man använder den första gången?

Ja det är en bra ide att ladda telefonen under natten så den är fulladad

Skrivet av Mr-F:

Någon som lyckats para ihop Noten med en SE MW600 utan problem?

Jag får inte det att funka optimalt. Antingen hamnar ljudet vid samtal i telefonen, fast den är ihop kopplad. Eller så blir det ojämt ljud med inget eller lågt ljud i vänster öra, men med normal volym på höger öra.

Kolla igenom detta http://dl-www.sonyericsson.com/cws/download/1/775/277/1269520...

Skrivet av tyvar1:

Någon som har Rootat sin Note med CF-Root 5.0 och sedan fixat romen ROCKET ROM - v21? vill veta om det funkar på noten!

ska nog köpa en Note på www.bazula.se och skaffa Kompis Surf abonnemang!

Det är bara att testa dej fram och kolla igenom noga vad dom skriver innan du gör nåt. men det bör inte bli några större problem kul att du vill skaffa en note

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av siferhumen:

Ja det är en bra ide att ladda telefonen under natten så den är fulladad

Kolla igenom detta http://dl-www.sonyericsson.com/cws/download/1/775/277/1269520...

Det är bara att testa dej fram och kolla igenom noga vad dom skriver innan du gör nåt. men det bör inte bli några större problem kul att du vill skaffa en note

Ja såklart, men tänkte om man inte laddar den fullt från första början om batteritiden då blir kortare? så var det iaf på äldre modeller vet inte hur det är nu.

Permalänk
Medlem

Mini Recension

Då tänkte jag göra en liten recension på mobilen, nu när jag haft den en vecka.

Det är verkligen den bästa mobilen jag haft.

Hittils inga större missöden, fel eller buggar.
Dock har den vid ett tillfälle haft skärmflimmer när den var avstängd.
Men de konstiga färgerna försvann när jag drog ur laddaren, efter det var det bara att fortsätta ladda. Verkade bli så när jag slog igång skärmen för att se hur mycket den hade laddat. Men det har som sagt bara hänt en enda gång.

I övrigt har jag inte haft några problem, den har fungerat perfekt.
Skärmen kan förstås ta en extra sekund att reagera efter man tryckt av skärmlåset,
men det är inget igentligt problem. Det är iallafall inget jag ligger sömnlös över.
Skärmen är väldigt härlig att använda, speciellt vid surfning.
Riktigt klar och bra upplösning. Knappt så att man behöver zooma.
En annan fördel är hur snabbt den laddar internetsidor, skönt att slippa mobilsidorna.
Pennan fungerar utmärkt trots skärmskydd, så det rekommenderas.
Batteriet är också ett stort plus, det håller otroligt länge trots massivt användande.

Jag har än så länge inget direkt att klaga på, den är otroligt snabbt och jag har knappt märkt av nåt lagg eller seghet. Inte heller nåt problem med mobil, OS, batteri eller skärm.
Det enda jag skulle kunna tänka mej att den saknar är en fysisk kamera knapp.

Den får defenitivt 5 av 5 från mej.

Kanske skriver jag en mer utförlig recension när jag ägt den längre och använt alla funktioner.

Extra plus för
+ Skärm
+ Batteri

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av siferhumen:

Ja den sidan är säker att handla på enklaste sättet att ta reda på det är att titta på butiks informationen här http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=10743

Skrivet av siferhumen:

Ja det är en bra ide att ladda telefonen under natten så den är fulladad

Kolla igenom detta http://dl-www.sonyericsson.com/cws/download/1/775/277/1269520...

Det är bara att testa dej fram och kolla igenom noga vad dom skriver innan du gör nåt. men det bör inte bli några större problem kul att du vill skaffa en note

tack för hjälpen! nu har jag beställt en Note!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Min Note kommer om 1-3 dagar enligt Bazula.se och funderar om vilken Root,Rom och kernel jag ska använda på den, någon här på SweC kanske kan hjälpa till!

Så vad tycker ni jag ska skaffa för ROM på min Galaxy Note?

ROCKET ROM
eller
CheckROM

och vilken Root tycker ni jag ska skaffa?

DooMLoRD v4 root(och installera Rom Manager/flasha roms via Rom Manager)
eller
CF-ROOT 5.0(och flasha roms via ClockWorkMod Recovery)

och vilken Kernel?

CF-Root 5.0 Kernel
eller
FM Kernel v2.0
Eller
AbyssNote v3.6

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Min Note kommer om 1-3 dagar enligt Bazula.se och funderar om vilken Root,Rom och kernel jag ska använda på den, någon här på SweC kanske kan hjälpa till!

Nybliven androidägare här. Vad är Rom och Kernel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Min Note kommer om 1-3 dagar enligt Bazula.se och funderar om vilken Root,Rom och kernel jag ska använda på den, någon här på SweC kanske kan hjälpa till!

Så vad tycker ni jag ska skaffa för ROM på min Galaxy Note?

ROCKET ROM
eller
CheckROM

och vilken Root tycker ni jag ska skaffa?

DooMLoRD v4 root(och installera Rom Manager/flasha roms via Rom Manager)
eller
CF-ROOT 5.0(och flasha roms via ClockWorkMod Recovery)

och vilken Kernel?

CF-Root 5.0 Kernel
eller
FM Kernel v2.0
Eller
AbyssNote v3.6

Installerade sj ClockWorkMod Recovery och använda AbyssNote som Kernel.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon151788:

Installerade sj ClockWorkMod Recovery och använda AbyssNote som Kernel.

Hur installerar man själv ClockWorkMod Recovery?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Hur installerar man själv ClockWorkMod Recovery?

http://www.androidauthority.com/how-to-root-samsung-galaxy-note-and-install-cwm-recovery-36371/

Permalänk
Konsolgrävare

kollade, det är ju CF-Root

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Har uppdaterat tråden med senaste prisjakt priserna och laggt till tråden med note uppdateringen från swedriod