Permalänk
Medlem

Jahopp, då har man fyllt 20 och får övningsköra privat med motorcykel. Har ni några tips på modeller som går för ca 15,000?? Kollat lite på ER-5, GSX750, CB750. Inga räcer-modeller då jag inte har med försäkringen på dessa och morsan ska också kunna tänka sig att åka på den då vi tänkte ta det samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jahopp, då har man fyllt 20 och får övningsköra privat med motorcykel. Har ni några tips på modeller som går för ca 15,000?? Kollat lite på ER-5, GSX750, CB750. Inga räcer-modeller då jag inte har med försäkringen på dessa och morsan ska också kunna tänka sig att åka på den då vi tänkte ta det samtidigt

Ska du stå på försäkringen? isf så går i praktiken alla nyare än 92 bort om du vill ha lite kubik...nån speciell anledning att du håller dig på 750cc? jag skulle köpa nått över litern iaf, behöver inte vara en racer men radfyror på litern och över är mumma(ändå bättre med v-twin över litern i sportmaskiner men då blir nog både morsan och plånboken lidande )
men om jag utgår från max 750cc så finns det ju en hel del fina maskiner. GSX750 är riktigt fina, gillar du offroad/adventure hojjar så finns ju både doktor stor(DR750/800), Dominator 650 och transalp, på cruiser sidan har du ju tex xv750(inget effektmonster, kan vara bra att veta), Z750 går också bra och man sitter rätt bra på dom <- samtliga äldre än -92
En personlig favorit är ju kawas gamla supertourer ZZR1100 med förgasartoppar från zxr750...Stor, tung, skön att köra och 150hk

på den nyare sidan finns det ju en hel del att välja på också, men i 15k klassen och under 750cc så blir det lätt att man hamnar åt cruiser och offroad hållet vare sig man vill eller ej, vissa är superbilliga i försäkring(min polare köpte en TDM i år och han betalar runt 2500/år helförsäkrat...jag kollade försäkring på en ZZR1400 och bestämde mig genast att jag inte skulle ha en sån)
En riktigt fin hoj, om man gillar den typen av hojjar, är XR 600 men ska den köras 90% efter asfalt eller bara inne i stan så kanske det är fel typ av hojj, och äldre exemplar är oftast obesiktade och sönder körda i skogen
Aprilia Pegaso 650 - En italjenare, alltid bra...kanske inte alltid startar eller funkar som du har tänkt...men alltid bra
BMW Funduro - En BMW går alltid, kanske inte det roligaste på två hjul
Suzuki LS650 - Ortoligt slö, encylindrig och går att få sjukt coola om du lägger ner lite tid och vet vad du gör(eller inte vet och lyckas ändå )

Sen tycker jag att du ska säga åt morsan att ni ska fara och titta på en liten 350 att puttra omkring på och sätt henne på en RD350 ^_^

Kanske lite hjälp iaf

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk

Innan jag fick av de fula slicksen, i övrigt helrenoverad på bilden, även motorn är helrenoverad.

Jag är fettot till höger.

Permalänk

Frräsigt! skulle med vilja ha en fast tror jag skulle kört ihjäl mig dock.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Märkligt att "alla" som inte har körkort på hoj säger just "Skulle bara köra ihjäl mig", trams säger jag.

Nog om det, jag har reserverat denna hoj och ska åka ner nästa helg och är den i så bra skick säljaren säger så blir det affär.

Triumph Speed Triple 1050

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Märkligt att "alla" som inte har körkort på hoj säger just "Skulle bara köra ihjäl mig", trams säger jag.

Nog om det, jag har reserverat denna hoj och ska åka ner nästa helg och är den i så bra skick säljaren säger så blir det affär.

Triumph Speed Triple 1050

http://forumbilder.se/images/dc9201215044Pb5d5.jpg

Sån där har jag prövat, skön hoj!

Akta dig för långa wheelies bara, polaren som hade sån där rasade den på bakhjulet 2ggr, verkar som den tappade smörjning om man wheelade längre sträckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Märkligt att "alla" som inte har körkort på hoj säger just "Skulle bara köra ihjäl mig", trams säger jag.

Nog om det, jag har reserverat denna hoj och ska åka ner nästa helg och är den i så bra skick säljaren säger så blir det affär.

Triumph Speed Triple 1050

http://forumbilder.se/images/dc9201215044Pb5d5.jpg

Exakt den där kikade jag på i fredags när jag var där. Tyckte den såg fräsch ut då fast gick väl inte över den i detalj, var bara där för att stilla abstinensen lite under vintern

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Låter gott att den håller samma standard som säljaren vill framstå. Ska byta in min gixxer -01 mot den i så fall. Har insett att jag inte e kapabel att köra en supersport så de får bli en streetfighter i stället.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Märkligt att "alla" som inte har körkort på hoj säger just "Skulle bara köra ihjäl mig", trams säger jag.

Nog om det, jag har reserverat denna hoj och ska åka ner nästa helg och är den i så bra skick säljaren säger så blir det affär.

Triumph Speed Triple 1050

http://forumbilder.se/images/dc9201215044Pb5d5.jpg

Nja va då? har haft moppe och skulle ta mc kort men fick lägga ner en DS R1a för att folk verkligen inte vet att man inte kör i rondeller. Har varit med om en väldigt stor olycka med bil (Voltat ett par varv)så skulle jag sätta mig på en hoj igen så kan jag nog säga att jag skulle kört ihjäl mig eller blivit ihjälkörd. Har dock åkt väldigt mycket mc i mitt liv dock.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Frasen "fast tror jag skulle kört ihjäl mig dock" tolkar jag som en syftning på att man själv orsakar olyckan. Oväntat många som ej har A behörighet säger just så, varför? En hoj går inte fortare än man kör oavsett hur mkt prestanda som gömmer sig under sadeln. Vill man med frasen låsas vara en galning som kör som en vilde och mer på ett hjul än två i tid och otid. Ja då kanske man ska vara utan kort.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Försöker en gång till. Provar med fejsbooks bildserver

Riktigt dåliga bilder men jag älskar denna hoj!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Bilder på min Husqvarna WRE 125 från 95. Strax åker det på Metzeler FIM-däck (~crossdäck), biltema-styre med handskydd, och därefter nya packningar i gaffeln. Ska göra mig redo för att möta våren i skogen! Tursamt nog har jag en lillebror som ska ta A1, så då kan vi ge oss ut på längre och mer spännande resor än vad hans moped har att erbjuda Ser fram mot säsongen något otroligt mycket.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det är denna jag eventuellt ska byta in mot Speed Tripel'n några inlägg ovanför

Suzuki GSX-R 1000 -01 med 2611 mil på mätaren.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Tog MCkort förra sommaren. Blir ju riktigt sugen när man ser era hojar. Vet inte riktigt vad jag ska köpa ännu. Blir ju en beggad då det inte finns pengar för en ny i nuläget. Kollat runt lite och 30 000 är väl min prisklass någonstans.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det är denna jag eventuellt ska byta in mot Speed Tripel'n några inlägg ovanför

Suzuki GSX-R 1000 -01 med 2611 mil på mätaren.

http://forumbilder.se/images/e02201281456Pbf59.jpg

http://forumbilder.se/images/4e2201281545Pf54b.jpg

Fina dom där gixxerna!
Funderar lite på en suka då jag köper ny(ja en till blir det väl egentligen för jag har inga planer på att sälja kawan ) men jag tittar väl mer åt TLR hållet, eller italjenskt får se vad som händer blir ett år till på kawan iaf

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Medlem

Klart man måste ha fler hojar Jag har Gixxern och en XT600 för bus i skogen. Har ägt följande lilla skara genom åren

Suzuki GSX 1100 E -82
Yamaha FZR 1000 -89
Honda Dominator NX650 -90
Suzuki GSXR 1000 -01, nuvarande
Yamaha XT600 -91, Nuvarande
Triumph Speed Triple -08, om affären går i lås nu till helgen.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Åhå! Penismätning!

Yamaha TZR 125 -87
Yamaha TZR 125 -89
Honda CR 125R -91
Ducati 900ssie -98
Honda CBR 900RR -92
Honda CBR 900RR -94
KTM 625 SMC -06
KTM 525 EXC -03 med motardkit.

Har bara kvar 525an nu.

Permalänk
Medlem

Hehe .. räknas 27 mopeder?

Yamaha RD125 -82 (85-86)
Kawazaki 440LTD -83 (86-87)
Yamaha FZ750 -85 (87-89)
Suzuki GSX-R1100 -92 ((94-96)

Uppehåll p.g.a. familjeförhållanden & ekonomi.

Honda CM400T -82 (2005)
Suzuki GSX750F -96 (2006-2007)
Yamaha XVS1100 -03 (2007-2008)
Kawazaki KLR650 -05 (2008½-2009)

2009 tog jag MC-kort & köpte H-D.

Permalänk
Medlem

Min ögonsten. Triumph Street Triple R -10. Hade en Speed Triple 1050 -05 som toppen gick på och köpte denna sprillans då. Ångrar inte en sekund att jag gick ner till "bara" 675, bättre hoj på alla sätt och vis

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av CzP:

Ska du stå på försäkringen? isf så går i praktiken alla nyare än 92 bort om du vill ha lite kubik...nån speciell anledning att du håller dig på 750cc? jag skulle köpa nått över litern iaf, behöver inte vara en racer men radfyror på litern och över är mumma(ändå bättre med v-twin över litern i sportmaskiner men då blir nog både morsan och plånboken lidande )
men om jag utgår från max 750cc så finns det ju en hel del fina maskiner. GSX750 är riktigt fina, gillar du offroad/adventure hojjar så finns ju både doktor stor(DR750/800), Dominator 650 och transalp, på cruiser sidan har du ju tex xv750(inget effektmonster, kan vara bra att veta), Z750 går också bra och man sitter rätt bra på dom <- samtliga äldre än -92
En personlig favorit är ju kawas gamla supertourer ZZR1100 med förgasartoppar från zxr750...Stor, tung, skön att köra och 150hk

på den nyare sidan finns det ju en hel del att välja på också, men i 15k klassen och under 750cc så blir det lätt att man hamnar åt cruiser och offroad hållet vare sig man vill eller ej, vissa är superbilliga i försäkring(min polare köpte en TDM i år och han betalar runt 2500/år helförsäkrat...jag kollade försäkring på en ZZR1400 och bestämde mig genast att jag inte skulle ha en sån)
En riktigt fin hoj, om man gillar den typen av hojjar, är XR 600 men ska den köras 90% efter asfalt eller bara inne i stan så kanske det är fel typ av hojj, och äldre exemplar är oftast obesiktade och sönder körda i skogen
Aprilia Pegaso 650 - En italjenare, alltid bra...kanske inte alltid startar eller funkar som du har tänkt...men alltid bra
BMW Funduro - En BMW går alltid, kanske inte det roligaste på två hjul
Suzuki LS650 - Ortoligt slö, encylindrig och går att få sjukt coola om du lägger ner lite tid och vet vad du gör(eller inte vet och lyckas ändå )

Sen tycker jag att du ska säga åt morsan att ni ska fara och titta på en liten 350 att puttra omkring på och sätt henne på en RD350 ^_^

Kanske lite hjälp iaf

Ledsen för sent svar.
Det är väl tanken att morsan ska stå på den(troligtvis bara en trafikförsäkring), men då måste det ju vara en hoj vi båda kan bruka, som även ett försäkringsbolag hade godkänt vid eventuell olycka. Har kollat lite på en Honda Hornet 600 runt millenium, kan det vara något? Ligger något högre i pris, men men.

EDIT: Eller kanske en GSX1100 från 80-talet?? De verkar ju vara ganska billiga i inköp åtminstone. Jag ska kolla försäkringen också.

Permalänk
Medlem

Blev affär på Speed triple'n längre upp i tråden.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Blev affär på Speed triple'n längre upp i tråden.

Gött att höra! Den trecylindriga motorn är ju underbar. Är sugen på en Tiger 800 själv

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

När Björn starta upp den ute i kallgaraget så va affären i hamn. Satan vilket gott och dovt ljud det blev med arrowsystemet. Ska dock undersökas om den måste mappas om nu när det är öppnare flöde.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Någon med en bra kamera som varit på mc-mässan i Göteborg? Gick runt där idag och tittade, om nom nom!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Någon med en bra kamera som varit på mc-mässan i Göteborg? Gick runt där idag och tittade, om nom nom!

Var där idag några timmar och tittade. Fick dock lite bakslag, det kommer ju nya åldersregler 2013 vilket innebär att jag istället för att ta A, får ta A(begränsad) och efter 2 år "får" jag A. Så får leta 25kW hoj nu istället då det knappast redan finns några 35kW ute.

Permalänk
Medlem

Har lagt en order på denna:

Triumph Tiger Explorer 1200, ska bli skönt att åka lite bekvämare i Norge detta år..
Det går att åka tur-retur Nordkap på en Street Triple R också men en gång räcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teXmeX:

Min ögonsten. Triumph Street Triple R -10. Hade en Speed Triple 1050 -05 som toppen gick på och köpte denna sprillans då. Ångrar inte en sekund att jag gick ner till "bara" 675, bättre hoj på alla sätt och vis

Du får jätte gärna förklara lite mer ingående, jag sitter nämligen själv och kollar på dessa två modeller

Visa signatur
Permalänk

Alltför lite mil men det var skön avkoppling

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Street Triple R gör dig mycket mer involverande i körningen, motorn varvar mer och den väger ca 40kg mindre än Speeden. En mycket smidig liten hoj som funkar till det mesta, bankörning, buskörning, pendla m.m

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk

Hur höga driftskostnader (dvs service soppaförbruking etc) får man räkna med på en Street triple? Har varit lite sugen på att ta kort nu till sommaren och såg att en street triple skulle hamna på ca 10k/år i försäkring vilket är betydligt mindre än jag räknat med.