Permalänk
Medlem

Det verkar vara 250/100 per switchport och inte IP som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barhom:

Mest intressant är väl om detta funkar med deras 250/100. Då kan du fixa 1000/500 med dina 5 IP nummer.
Funkar det inte ass köra virtuella IP adresser btw? Kan kan ju ha eth0, eth0:1 ,eth0:2 etc istället för 5st fysiska kort.

Någon som har 250mbps eller 1000mbps som vet och testat?

// barhom

Nej, 250/500 i så fall, om man ska gå på samma utförande som 100/10 tjänsten

Är relativt säker på att det inte gick att få igång virtuella NIC med freebsd-versionen som pfsense bygger på. Men man kan ju köra VLAN och switch med VLAN-stöd. Dock verkar det vara lite problem där också. Försöker själv få igång det, verkar inte som att det går att sätta spoofade mac-adresser på vlanen, lyckas inte få tilldelat en IP till mer än 1 vlan på samma interface..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

Det verkar vara 250/100 per switchport och inte IP som tidigare.

synd att det e per port numera då! Är det något du testat lr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Nej, 250/500 i så fall, om man ska gå på samma utförande som 100/10 tjänsten

Säkert bara jag som är lite dum här, men jag förstår inte vad du menar med 250/500 :/
Om nu begränsningen är per IP så tror jag inte det gäller endast uploaden (om jag förstår dig rätt)
dvs du har en länkhastighet på 1000.
250ner*5 olika ip = 1000
100upp*5 olika ip = 500
1000/500, men tyvärr verkar det inte funka längre enligt suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av barhom:

synd att det e per port numera då! Är det något du testat lr?

Japp, det är per port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barhom:

Säkert bara jag som är lite dum här, men jag förstår inte vad du menar med 250/500 :/
Om nu begränsningen är per IP så tror jag inte det gäller endast uploaden (om jag förstår dig rätt)
dvs du har en länkhastighet på 1000.
250ner*5 olika ip = 1000
100upp*5 olika ip = 500
1000/500, men tyvärr verkar det inte funka längre enligt suck

Jo, det är bara uploaden som är begränsad per IP. Det är ju det som är hela grejen med med BBB's fuling på deras 100Mbit-tjänst, att man inte ger ut bra/korrekt hastigheter per port istället för att de ska hålla på fuska med någon form av halvbegränsning per IP när porten uppenbarligen fixar 50Mbit egentligen.

Förhoppningsvis är det på väg bort nu när de "uppgraderar nätet". Men vi som bor lite taskigt i förorterna till t.ex. Stockholm får väl dras med skiten något år till. Beräknat vara färdigt med 100/100Mbit till de flesta anslutningarna under 2013..

Som sagt, redan konstaterat att de inte kör med begränsningar per IP på de "nya" hastigheterna utan nu får man rätt hastighet per port (vilket det borde vara).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av barhom:

Någon som har 250mbps eller 1000mbps som vet och testat?

Jag har bara testat på stadsnätet/bahnhof 200/20 där jag med fyra virtuella wan-nic's under ESXi5 fått min pfSense att leverera 748/99 (bahnhofs traffic shaper behöver lite tid att stabilisera sig på uplink) enligt bredbandskollen (4 trådar) - den femte får min omgivning dela på. Dock får jag bara ut det vardagsnätter och tidiga helgmornar då de förmodligen bara kör 1 Gbit till den lokala switchen/switcharna - så jag byter tebax till 100/10 och spar 140 i månadskostnad.

Permalänk
Medlem

Ska man köra NanoBSD på USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Ska man köra NanoBSD på USB?

De stämmer, ta en titt här för instruktioner om hur du ska preparera USB-minnet -> http://doc.pfsense.org/index.php/Installing_pfSense

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kARZ:

De stämmer, ta en titt här för instruktioner om hur du ska preparera USB-minnet -> http://doc.pfsense.org/index.php/Installing_pfSense

Tack. Vad är skillnaden mellan 1G, 2G och 4G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Tack. Vad är skillnaden mellan 1G, 2G och 4G?

Det är storleken på minnet, ex ta 1G om du har ett 1GB usb-minne. Står mer här -> http://doc.pfsense.org/index.php/What_are_the_512M,_1G,_2G,_a...

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Ska man köra NanoBSD på USB?

Korrekt, det mountas som readonly för att inte slita ut flashminnet.

Du laddar hem pfSense-2.0.1-RELEASE-Xg-amd64-nanobsd_vga.img.gz där X står för storleken i GB på din USB-pinne. Oftast får man ta en mindre storlek då USB-minnena alltid är mindre (4GB är i praktiken 3,7GB vilket gör att man får ta 2GB versionen).

In i diskhanteraren och ta bort alla partitionen på USB-minnet, nästa steg är att ladda hem Physdiskwrite.

Lägg pfSense-2.0.1-RELEASE-Xg-amd64-nanobsd_vga.img.gz i samma mapp, förslagsvis C:\phys.

Starta kommandotolken som Administratör, navigera till C:\phys och kör:

physdiskwrite.exe -u pfSense-2.0.1-RELEASE-Xg-amd64-nanobsd_vga.img.gz

Välj USB-minnet (VARNING: välj rätt disk, du kan förstöra din eventuella lagringsdisk/OS-disk om du väljer fel).

Använder du linux använder du dig helt enkelt av dd.

EDIT: Se till att välja versionen med _vga om du vill kunna konfigurera med skärm och tangentbord istället för med nollmodemskabel. Samt i386 för 32-bitars hårdvara och amd64 för 64-bitars hårdvara.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Korrekt, det mountas som readonly för att inte slita ut flashminnet.

Du laddar hem pfSense-2.0.1-RELEASE-Xg-amd64-nanobsd_vga.img.gz där X står för storleken i GB på din USB-pinne. Oftast får man ta en mindre storlek då USB-minnena alltid är mindre (4GB är i praktiken 3,7GB vilket gör att man får ta 2GB versionen).

In i diskhanteraren och ta bort alla partitionen på USB-minnet, nästa steg är att ladda hem Physdiskwrite.

Lägg pfSense-2.0.1-RELEASE-Xg-amd64-nanobsd_vga.img.gz i samma mapp, förslagsvis C:\phys.

Starta kommandotolken som Administratör, navigera till C:\phys och kör:

physdiskwrite.exe -u pfSense-2.0.1-RELEASE-Xg-amd64-nanobsd_vga.img.gz

Välj USB-minnet (VARNING: välj rätt disk, du kan förstöra din eventuella lagringsdisk/OS-disk om du väljer fel).

Använder du linux använder du dig helt enkelt av dd.

EDIT: Se till att välja versionen med _vga om du vill kunna konfigurera med skärm och tangentbord istället för med nollmodemskabel. Samt i386 för 32-bitars hårdvara och amd64 för 64-bitars hårdvara.

Ok, då har jag fattat rätt.

Edit: Tack btw

Permalänk
Medlem

En till sak, jag har en Gb-port på moderkortets I/O och en 100Mb-port i PCI. Just nu har jag 100 ned och 10 upp i hastighet. Kommer hastigheterna påverkas något av att jag har en 100Mb-port? Och spelar det någon roll vilken port jag kopplar WAN till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

En till sak, jag har en Gb-port på moderkortets I/O och en 100Mb-port i PCI. Just nu har jag 100 ned och 10 upp i hastighet. Kommer hastigheterna påverkas något av att jag har en 100Mb-port? Och spelar det någon roll vilken port jag kopplar WAN till?

Nja, klart det räcker men dubbla Gbit hade ju varit mest optimalt. Det spelar ingen större roll egentligen, har du fler datorer i nätverket som du vill ha bra hastighet till (typ filserver) så kanske det är bra att köra LAN på Gbit porten. Men prova du vad som funkar bäst, går ju snabbt att byta via "assign interface". Kör ett test på bredbandskollen med WAN på Gbit kortet, sedan på 100Mbit kortet. I teorin bör det inte vara någon skillnad eftersom det begränsas efter svagaste länken, men skumma saker kan ju hända Rent generellt så är korrekt val att köra LAN på Gbit och WAN på 100Mbit.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Nja, klart det räcker men dubbla Gbit hade ju varit mest optimalt. Det spelar ingen större roll egentligen, har du fler datorer i nätverket som du vill ha bra hastighet till (typ filserver) så kanske det är bra att köra LAN på Gbit porten. Men prova du vad som funkar bäst, går ju snabbt att byta via "assign interface". Kör ett test på bredbandskollen med WAN på Gbit kortet, sedan på 100Mbit kortet. I teorin bör det inte vara någon skillnad eftersom det begränsas efter svagaste länken, men skumma saker kan ju hända Rent generellt så är korrekt val att köra LAN på Gbit och WAN på 100Mbit.

Ok, tack! Ska bara se till att hitta någon USB, för det jag hade liggandes verkar inte funka. Lampan på den börjar inte blinka och windows hittar den inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det är så värst intressant, men jag har gjort en liten guide till hur man installerar Pfsense på en Nortel Contivity 1600: länk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ursäkta för korspostning, har skrivit ett liknande inlägg i en annan tråd men postar det här också.

Ringde idag bredbandsbolaget och frågade om de gjort något då jag inte längre har 10Mbit upload per IP. Fick som svar att de inte har gjort något och förstår inte vad jag menar, den tjänsten som gäller är 100/10Mbit endast. Började ställa frågor men fick inget vettigt till svar.. Personen på andra sidan luren hävdade att det aldrig någonsin funnits någon sådan tjänst utan det har bara varit 100/10, samt att jag har "haft tur" som fått "lite extra". Jag påpekade då att alla som jag vet om med BBB fiber har 10Mbit upload per IP men då fick jag bara som svar "nej".

Påpekade även att jag tecknade abonnemanget över telefon efter prat med tekniska supporten som informerade att det var 10Mbit upload per ip som gällde, vilket också stämde överrens med verkligheten då jag haft det i 3 år nu. Frågade om denna säljare/tekniker ljugit för mig och det kunde personen inte svara på.

Söker nu alla med bredbandsbolagets 100/10Mbit fiber, kan ni bekräfta vad ifall ni idag har 10Mbit per IP eller endast 100/10? Samt mer än gärna leta i några gamla avtal om ni hittar något gällande hastigheterna. Eftersom det är allmänt känt att det är 10Mbit upload per adress så undrar jag lite om bredbandsbolaget har begått någon form av avtalsbrott och om man kan göra något för att få kompensation eller liknande som plåster på såren.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Ursäkta för korspostning, har skrivit ett liknande inlägg i en annan tråd men postar det här också.

Ringde idag bredbandsbolaget och frågade om de gjort något då jag inte längre har 10Mbit upload per IP. Fick som svar att de inte har gjort något och förstår inte vad jag menar, den tjänsten som gäller är 100/10Mbit endast. Började ställa frågor men fick inget vettigt till svar.. Personen på andra sidan luren hävdade att det aldrig någonsin funnits någon sådan tjänst utan det har bara varit 100/10, samt att jag har "haft tur" som fått "lite extra". Jag påpekade då att alla som jag vet om med BBB fiber har 10Mbit upload per IP men då fick jag bara som svar "nej".

Påpekade även att jag tecknade abonnemanget över telefon efter prat med tekniska supporten som informerade att det var 10Mbit upload per ip som gällde, vilket också stämde överrens med verkligheten då jag haft det i 3 år nu. Frågade om denna säljare/tekniker ljugit för mig och det kunde personen inte svara på.

Söker nu alla med bredbandsbolagets 100/10Mbit fiber, kan ni bekräfta vad ifall ni idag har 10Mbit per IP eller endast 100/10? Samt mer än gärna leta i några gamla avtal om ni hittar något gällande hastigheterna. Eftersom det är allmänt känt att det är 10Mbit upload per adress så undrar jag lite om bredbandsbolaget har begått någon form av avtalsbrott och om man kan göra något för att få kompensation eller liknande som plåster på såren.

Såvitt jag vet är det 100/10 man skriver upp sig på. När BBB byggde om nätet här slutade lastbalanseringen funka så jag köpte deras 100/100 tjänst. Det är inte fasligt mycket dyrare.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har precis mekat i nysate pfsense igen, körde det under några månader för något år sedan. Då har jag för mig att man la in någon oinkcode/snort grej? Behövs inte det idag eller har jag bara missat det?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Såvitt jag vet är det 100/10 man skriver upp sig på. När BBB byggde om nätet här slutade lastbalanseringen funka så jag köpte deras 100/100 tjänst. Det är inte fasligt mycket dyrare.

Jo, fast jag skaffade ju tjänsten med informationen från teknisk support att det var 10Mbit per IP som gällde. Tyvärr så verkar de ha ändrat i mitt nät men jag har fortfarande inte tillgång 100/100 eller deras andra uppgraderade hastigheter :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med mina nätverkskort.
Jag har 2 stycken Intel nic's i burken, båda intel, ett 100 och ett 1000kort.
100Mbit kortet har interfacet fxp0 och det är "WAN" kortet. 1000Mbit kortet kallas fwe0 och är LAN kortet.
Men det strular och jag tror det har med själva namnen dom blir tilldelade, alltså fwe0 och fxp0.
Fråga nummer ett varför får dom inte tex fxp0 och fxp1?
När jag kopplar in kabeln för WAN kortet så står det "em0 UP" när jag trycker enter så säger den fxp0 bla bla någonting.

Någon hade löst sitt problem genom att tvinga fram en namnändring men jag har ingen aning om hur man gör detta.
Någon som har några idéer?

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Ursäkta för korspostning, har skrivit ett liknande inlägg i en annan tråd men postar det här också.

Ringde idag bredbandsbolaget och frågade om de gjort något då jag inte längre har 10Mbit upload per IP. Fick som svar att de inte har gjort något och förstår inte vad jag menar, den tjänsten som gäller är 100/10Mbit endast. Började ställa frågor men fick inget vettigt till svar.. Personen på andra sidan luren hävdade att det aldrig någonsin funnits någon sådan tjänst utan det har bara varit 100/10, samt att jag har "haft tur" som fått "lite extra". Jag påpekade då att alla som jag vet om med BBB fiber har 10Mbit upload per IP men då fick jag bara som svar "nej".

Påpekade även att jag tecknade abonnemanget över telefon efter prat med tekniska supporten som informerade att det var 10Mbit upload per ip som gällde, vilket också stämde överrens med verkligheten då jag haft det i 3 år nu. Frågade om denna säljare/tekniker ljugit för mig och det kunde personen inte svara på.

Söker nu alla med bredbandsbolagets 100/10Mbit fiber, kan ni bekräfta vad ifall ni idag har 10Mbit per IP eller endast 100/10? Samt mer än gärna leta i några gamla avtal om ni hittar något gällande hastigheterna. Eftersom det är allmänt känt att det är 10Mbit upload per adress så undrar jag lite om bredbandsbolaget har begått någon form av avtalsbrott och om man kan göra något för att få kompensation eller liknande som plåster på såren.

Du har förmodligen fått ny switchutrustning till fastigheten. Den gamla lösningen med Cisco funderade detta (10-20 Mbit/IP) på, den nya med Huawei så är det inte längre möjligt. Alla switchar kommer bytas till Huawei också, för att alla ska kunna få upp till Gigabit.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dudde:

Jag har lite problem med mina nätverkskort.
Jag har 2 stycken Intel nic's i burken, båda intel, ett 100 och ett 1000kort.
100Mbit kortet har interfacet fxp0 och det är "WAN" kortet. 1000Mbit kortet kallas fwe0 och är LAN kortet.
Men det strular och jag tror det har med själva namnen dom blir tilldelade, alltså fwe0 och fxp0.
Fråga nummer ett varför får dom inte tex fxp0 och fxp1?
När jag kopplar in kabeln för WAN kortet så står det "em0 UP" när jag trycker enter så säger den fxp0 bla bla någonting.

Någon hade löst sitt problem genom att tvinga fram en namnändring men jag har ingen aning om hur man gör detta.
Någon som har några idéer?

Vilka kort är det? Intels nätverkskort är generellt mycket bra stödda bland annat genom fxp-drivaren. Kikar man på FreeBSD 8.2 Hardware Compability List (brukar kallas HCL) så finns fwe inte med. Jag gjorde lite eftersökningar och tydligen är fwe en emuleringsdrivrutin för att köra Ethernet över Firewire. Så troligen känns ditt Gigabit-kort inte igen ordentligt av Pfsense.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

CPU-kraven som specificeras, är dom definitiva eller blir det lägre hastighetskrav ju fler kärnor det är?

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett annorlunda problem med min pfsense-maskin.

Helt plötsligt går det bara 100Mbit genom routern.
Har 200Mbit från Comhem och utan routern = 200, med = 100

Har kontrollerat och både pfsense och nätverkskortet indikerar 1000Mbit

Testat nätverkskortet i min maskin = fungerar på bägge portarna.
Installerat om pfsense helt, nollställt BIOS, fortfarande 100Mbit genom routern.
Andra kablar med mera..

Routerns hårdvara:
Asus P5N-D
E8600
4Gb DDR2
Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79419)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle.Lid:

CPU-kraven som specificeras, är dom definitiva eller blir det lägre hastighetskrav ju fler kärnor det är?

Det beror lite på vad du ska göra. Är det extremt mycket trafik du vill åt (ett företagsnätverk till exempel) kan det bli ett problem, eftersom PF (Packet filter) i FreeBSD inte stödjer flera kärnor. Så hur många kärnor du än har så kommer du inte kunna utnyttja dem i brandväggs/NAT-syfte. Ska du köra någon form av proxy, captive portal, RADIUS-server eller liknande är det självklart smidigt med flera kärnor. Men det är snarare RAM-storlek och inte processor man bör satsa på om man ska bygga en biffig router med Pfsense enligt min erfarenhet.

Skrivet av SirMacke:

Nu har jag ett annorlunda problem med min pfsense-maskin.

Helt plötsligt går det bara 100Mbit genom routern.
Har 200Mbit från Comhem och utan routern = 200, med = 100

Har kontrollerat och både pfsense och nätverkskortet indikerar 1000Mbit

Testat nätverkskortet i min maskin = fungerar på bägge portarna.
Installerat om pfsense helt, nollställt BIOS, fortfarande 100Mbit genom routern.
Andra kablar med mera..

Routerns hårdvara:
Asus P5N-D
E8600
4Gb DDR2
Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79419)

Har du testat att sätta en testburk på andra sidan och köra t.ex. iperf? Har för mig att man även kan installera iperf och sätta "servern" på WAN-sidan i pfsense. Kan vara värt att testa. Kikat i loggarna och liknande? Inga andra specifika inställningar som kan ställa till det?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du testat att sätta en testburk på andra sidan och köra t.ex. iperf? Har för mig att man även kan installera iperf och sätta "servern" på WAN-sidan i pfsense. Kan vara värt att testa. Kikat i loggarna och liknande? Inga andra specifika inställningar som kan ställa till det?

Har ingen annan med Gigabit att testa med tyvärr.
Bara routern och min desktop som kör gigabit.

Jag har inte ändrat en enda inställning efter ominstallation, mer än att assigna ip på LAN-sidan.
Loggar har jag inte kollat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu har jag ett annorlunda problem med min pfsense-maskin.

Helt plötsligt går det bara 100Mbit genom routern.
Har 200Mbit från Comhem och utan routern = 200, med = 100

Har kontrollerat och både pfsense och nätverkskortet indikerar 1000Mbit

Testat nätverkskortet i min maskin = fungerar på bägge portarna.
Installerat om pfsense helt, nollställt BIOS, fortfarande 100Mbit genom routern.
Andra kablar med mera..

Routerns hårdvara:
Asus P5N-D
E8600
4Gb DDR2
Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79419)

Det är inte så att den bara förhandlar 100Mbit på WAN-porten? Dubbelkollat duplex inställningar?

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axeteg:

Det är inte så att den bara förhandlar 100Mbit på WAN-porten? Dubbelkollat duplex inställningar?

Nope, modem, nätverkskort och pfsense säger 1000T full duplex.

Modemet lyser med grön lampa på porten = 1000Mbit
Nätverkskortet blinkar grönt = 1000Mbit
pfsense säger på förstasidan att WAN + LAN är 1000Mbit full duplex.

Även testat att sätta över det i 1000Mbit manuellt.

EDIT:

Port 2 på kortet indikerar 1000Mbit men ger bara 100Mbit.

Jaha, någon som vet varför detta, och går det att fixa?
Alt. får jag jaga ett nytt kort..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]