Permalänk
Medlem

Speldator för runt 18K

Hej.
Jag har kollat på inetdata, deras Taurus-serie och hur bra är två stycken SLI-570 GTX i jämförelse med mot det senaste Radeon HD 7970? Alternativt andra Radeon-kort.

Är det smart, nu när det gäller så mycket pengar, att satsa på ett bättre grafikkort och kanske bygga datorn själv (för jag hittar ingen dator färdigbyggd med allra senaste grafikkorten)?

Tips, övrigt?

Permalänk

Kör på en 7970, ett singel kort kommer funka bättre i spel då:) sen bygg datorn själv tycker jag med, eller låter du inet bygga den om du inte vill bygga själv?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad kan det kosta att köra två stycken i crossfire? Visst blir det bättre spelprestanda då?
Jag ska mest spela counterstrike-source och world of warcraft.

Permalänk
Medlem

Om man ska köra två stycken HD RADEON 7970 kan jag använda mig av en Taurus Ultra konfiguration (inet), är det kompatibelt??

Permalänk
Permalänk
Medlem

2 st HD7970 är helt meningslöst om du inte är ute efter att få skyhöga poäng i diverse tester osv. Ett kort kommer fungera ypperligt till alla spel på maxade inställningar idag.

Förslagsvis bygger du ihop en dator själv enligt följande komponenter:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080350&view=m

Då har du en dator som håller bra länge och överklockar extremt bra. Skulle väl eventuellt även kunna byta ut fläktarna till H100 kylaren för att få den lite tystare om man önskar.

Edit: Lägg resten av pengarna på ett riktigt bra headset eller bra högtalare för att även få en grym ljudupplevelse!

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Vi har kollat på olika alternativ, bland annat det du just byggde ihop.

Jag och min kusin har konfigurerat på inet.se detta. Skulle förmodligen vilja uppdatera till en 2600k intel processor i7, alternativt bättre moderkort eller chassi/nätaggregat.
Vad hade ni uppdaterat då?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1417568/felix2

(observera att jag har en extern hårddisk redan, inte SSD)

Permalänk
Medlem

Tyckte nog att det jag tipsade om var bättre. Alla komponenter jag valt ut känns bättre än de ni valt i ert paket förutom grafikkortet då.

Skulle rent generellt säga att i5 är helt ok och räcker absolut för vilken speldator som helst om du vill spara en slant så kör på det IMO. Force GT SSD är bra MEN den är fortfarande inte helt pålitligt och det finns många som har problem med SSD som kör sanforce även om det blivit bättre med uppdaterad FW. Moderkort är säkert ok men hade nog valt ett Asrock extreme 3 gen 3 för att man får mycket för pengarna med detta kort. Chassie, vill du ha ett Antec chassie så välj P280 (ny modell)! Se recension här på SC. Kylaren är bra inget snack, en smaksak om man vill ha vatten eller luftkylare. Ramminnen, 8 GB räcker långt så helt ok även om 16 GB inte kostar många kronor extra. Nätagget räcker till helt klart men om du skulle vilja köra 2 grafikkort i framtiden kan det bli problem.

Detta är mina personliga åsikter och det finns säkert många som anser något annat.

Jag är själv på gång att bygga en ny dator till mig själv så har fördjupat mig en hel del på sistonde.

/Ola

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

En bra build. Jag kör på din.
Har redan ett externt ljudkort som är mycket bra, så det interna väljer jag bort.
Funderar på att ta med den interna hårddisken på 2TB, eller om jag inte ska göra det eftersom jag redan har en extern hårddisk på 1TB. Behöver jag 2TB mer? Det verkar annars som en bra hårddisk.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1419071/felix (inkl. datorskärm)

Permalänk
Medlem

Angående montering på inet, behöver jag köpa till Windows 7 i konfigurationen för att dem ska kunna testa datorn?

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Angående montering på inet, behöver jag köpa till Windows 7 i konfigurationen för att dem ska kunna testa datorn?

Svar nej

Hittade följande från inets hemsida:

"Jesper

2011-12-13

Om man inte har något operativsystem i beställningen, går den igenom samma test och sånt då?

Inet svarar

Ja, vi testar maskinerna lika mycket oavsett om det är operativ med eller inte!"

Permalänk
Medlem

olasahl,
en sak jag kom på är att det fattas en dvd-drive. Kan du rekommendera mig någon (från inet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heavens Prisoner:

Svar nej

Hittade följande från inets hemsida:

"Jesper

2011-12-13

Om man inte har något operativsystem i beställningen, går den igenom samma test och sånt då?

Inet svarar

Ja, vi testar maskinerna lika mycket oavsett om det är operativ med eller inte!"

Ok tack!

Permalänk
Skrivet av Lafa:

olasahl,
en sak jag kom på är att det fattas en dvd-drive. Kan du rekommendera mig någon (från inet)?

Jag köpte denna själv nyligen och den funkar bra https://www.inet.se/produkt/7104213/samsung-sh-b123l-blu-ray-...

Blueray kan ju va bra o ha för dem lär väl snart sluta med dvd för spel och gå över till blueray gissar jag.

Permalänk
Medlem

Bra, då kör jag på den.

Permalänk
Medlem

Behöver du lägga 18000 på en dator som du mest ska spela CS:S och wow på? Penisförlängare eller?

Permalänk
Medlem

Du har redan fått bra svar angående DVD/Blueray tycker jag.

Angående intern hårddisk så beror det lite på hur mycket du tänkt installera/spara på din dator. Kommer du köra många program, spel samt spara en del filer så tar de ju en del plats och du fyller 120GB ganska fort. All fillagring osv kan du ju göra på din externa HDD även om jag rekommenderar dig att spara allt på 2 platser om du har foton och så du är rädd om. Alternativet jag föredrar är en NAS som är speglad så att jag alltid har backup på allt jag sparar på denna.

fiskebulle har delvis rätt i att det är något overkill att välja de komponenter du gjort men jag förutsätter att du även vill kunna spela nya releaser ett par år fram i tiden och att det är därför du väljer att bygga en så pass bra dator. Vill du ha ett budgetalternativ så kan jag ta fram ett förslag till dig på detta istället. Den datorn jag bygger är lite mer åt budgethållet men trots allt en speldator i grunden.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Spel som jag vill spela är BF3 samt nya Deus Ex: Human Revolution.
Jag är ganska säker på att jag kommer kunna maxa inställningar till ultra i bägge spelen. Kommer detta även ske i din senaste konfiguration?

Permalänk
Medlem

varför inte ta FSP 650 + Gold modulär? visst den ser inte grym ut men bra är den och då går han ner några hundringar vilket inte heller är dåligt!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Hänger mest på grafikkortet så det tror jag inte är några problem. Du kommer dessutom kunna klocka din processor till 4,2 - 4,5 Ghz om du så önskar.

Visst, nätagget kan man välja lite vad man vill så länge det har kräm nog. Vag valde ett modulärt för jag tycker inte om att ha en massa kablar hängande som jag inte använder. Men det finns en del att spara på att välja en billigare variant. Speciellt om man är säker på att man inte kommer köra crossfire i framtiden. Då kan man säkert gå ner till 500W utan problem (gissning).

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1421106/olasforstabuild det är denna jag kommer beställa. (ska bara sälja av lite grejer först)

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli besviken med det bygget... Bland det bästa du kan bygga ihop i dagsläget utan att det blir helt orimligt pris skulle jag vilja påstå. Du kommer ha en dator som överpresterar i alla spel men det är kanske trevligt att ha lite headroom.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Du kommer inte bli besviken med det bygget... Bland det bästa du kan bygga ihop i dagsläget utan att det blir helt orimligt pris skulle jag vilja påstå. Du kommer ha en dator som överpresterar i alla spel men det är kanske trevligt att ha lite headroom.

Nej det är det abslout inte kan inte hålla med dig! Varför LP minnen när han tar vätsekylning tillexempel? börjar ifrågasätta mig om du vet vad du pratar om.
Headroom kommer han ha säger jag inte imot men han kan ändra visa delar och inte tappa nån prestanda exempel ram minnerna.

Han kan gärna ta dom som inte är LP och sänka priset.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Varför köpa minnen med "feta" kylare när de i princip ändå bara sitter där för syns skull? Visst han kan lika gärna välja ett minne med en stor fläns på men det kommer inte ha någon betydelse. Menar du allvarligt att t ex dessa:

http://www.inet.se/produkt/5315063/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...

skulle vara bättre? Jag säger inte att de är sämre men knappast bättre heller... Enligt mitt förslag tidigare var det en luftkylare och då var lågprofilminnerna ett måste för att få plats.

Edit: Du ändrade ditt svar så jag kan hålla med dig om att han kan spara 100 kr på att köpa billigare ej lågprofilminnen från annan butik. På Inet verkar priset vara typ samma oavsett LP eller inte.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Vad är dem vanliga minnena då i jämförelse med low-profile (LP)?

Permalänk
Medlem

Är det enkelt att installera en intern hårddisk själv i konfigurationen?

Permalänk
Medlem

Det skiljer bara nån 20-lapp så du kan köra på low profile minnerna tycker jag. Jag länkade ju till en variant som inte är low-profile om du hellre vill ha dessa. De kan krocka med vanliga luftkylare om man installerar en sådan.

Ja det är enkelt att installera en intern hårddisk själv. Du behöver ansluta en strömsladd från ditt nätaggregar samt en SATA kabel från ditt moderkort till den nya hårddisken. Den måste du såklart montera in den i en hårddiskhållare i datorn. Alla dessa saker är enkla att göra själv. Sen tror jag att du kan hitta den inne i windown eller om du måste köra någon formatering av disken inne i windows innan du kan använda den eventuellt. Du kan nog googla fram någon info om det behövs.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för informationen om hårddisken.

Bilden/konfigurationen ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/1441557/ola ) är väldigt bra. Skulle vilja ha en lite snyggare chassi. Någon liknande som passar ihop med alla komponenter. Kanske Antec eller någonting annat.

Permalänk
Medlem

Jak köpte detta som jag gillar skarpt....

http://www.inet.se/produkt/5315079/corsair-graphite-600t-vit

Annars är detta trevligt:

http://www.inet.se/produkt/6911318/corsair-carbide-500r-vit

Eller detta chassie som är på gång:

http://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d

Som du ser så gillar jag corsairs chassie.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS