Komplett sänker frakten!

Permalänk
Medlem

Visst är _frakt_priserna betydligt bättre nu och på en helt ok nivå. Det som gång på gång får mig att välja en annan butik är den hutlösa pick-up point avgiften. Jag kan lika gärna beställa på Webhallen eller annan butik som inte tar någonting för att hämta ut varan i butik, eller lägga en extra tjuga och få paketet hemskickat. 39kr för att jag själv ska åka till er butik och hämta ut produkten själv är tyvärr ett skämt. Det är synd eftersom butiken är bra i övrigt.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Du har aldrig insett att det är helhetspriset som är det viktiga? När jag köpte delar till min dator i våras så var Komplett biligare än Dustin, Inet och Webhallen trots frakten. Vad spelar det för någon roll om det är fri frakt om totalsumman fortfarande är dyrare?

Dessutom har Komplett störst sortiment vilket är något jag uppskattar.

Totalpriset är irrelevant! Fri frakt + pingvinstång är det som är viktigt, oavsett om den totala summan är högre!

OnT: Kommer lägre frakt bakas in i priset på andra komponenter så gör det ju ingen skillnad, jag tycker dock att komplett brukar ligga bra till i pris, så jag kommer handla där oavsett

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Visst är _frakt_priserna betydligt bättre nu och på en helt ok nivå. Det som gång på gång får mig att välja en annan butik är den hutlösa pick-up point avgiften. Jag kan lika gärna beställa på Webhallen eller annan butik som inte tar någonting för att hämta ut varan i butik, eller lägga en extra tjuga och få paketet hemskickat. 39kr för att jag själv ska åka till er butik och hämta ut produkten själv är tyvärr ett skämt. Det är synd eftersom butiken är bra i övrigt.

Håller med dig angående pickup pointen men problemet är att Webhallen även har en butik som gör att dom går runt medans pickup pointen bara är just det? Rätta mig om jag har fel. Jag tycker givetvis det är surt att betala för något som jag själv hämtar men det handlar väl om transport osv men Webhallen och andra har lyckats lösa det på nå vänster.

Tack för prissäkningen iaf!

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Visst är _frakt_priserna betydligt bättre nu och på en helt ok nivå. Det som gång på gång får mig att välja en annan butik är den hutlösa pick-up point avgiften. Jag kan lika gärna beställa på Webhallen eller annan butik som inte tar någonting för att hämta ut varan i butik, eller lägga en extra tjuga och få paketet hemskickat. 39kr för att jag själv ska åka till er butik och hämta ut produkten själv är tyvärr ett skämt. Det är synd eftersom butiken är bra i övrigt.

Håller med.

Fraktpriserna är inom rimlighetens gränser nu men samma sak kan jag inte säga om pick-up point priserna.

Fortsätter att handla på andra ställen. (Inte pga ovanstående MEN det fick mig inte heller att tänka om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Då måste de ha höjt pickup-frakten nyligen med? Jag har alltid betalat ~39kr. Eller minns jag fel?

Nej, jag det stämmer. De har nyligen höjt för att nu sänka igen. Och innan var det ännu lägre än 39.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Tyvärr så svarade jag ja Men att ta betalt för att hämta ut beställda pryttlar som till på köpet går med egna bilar NO WAY...

Så det kostar inget att köra med "egna" bilar?
Personal, fordon, drivmedel...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kan dom ta och sänka den andra frakten också?? känns aldrig värt med 150kr+ frakt... när det finns andra sidor som har mer än hälften så billig och skickar lika snabbt.

Kan verkligen inte hålla med om att andra sidor är lika snabba. Dom är lång mycke snabbare jämfört med komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Precis lika "grisigt" som när företag tar betalt för att dom skickar ut en faktura!
Vill dom ha betalt får dom väl skicka ut en....är det för jobbigt med administrationen så skit i att skicka ut en då!

Det folk inte inser med fakturaavgift är att det är inte företagen i sig som tar betalt för detta då oftast anlitas särskillda företag som hanterar såndant här och det är dessa företag som tar ut avgiften.
Finns dock alltid undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Totalpriset är irrelevant! Fri frakt + pingvinstång är det som är viktigt, oavsett om den totala summan är högre!

OnT: Kommer lägre frakt bakas in i priset på andra komponenter så gör det ju ingen skillnad, jag tycker dock att komplett brukar ligga bra till i pris, så jag kommer handla där oavsett

Jag är faktiskt lite purken på Inet, har handlat där ett flertal gånger och aldrig fått hem nått godis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Jag är faktiskt lite purken på Inet, har handlat där ett flertal gånger och aldrig fått hem nått godis

Måste vara otur. Jag köpte delar från Inet och fick två pingvinstänger (ett i varje kolli):)

Man får se godiset som en bonus.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Måste vara otur. Jag köpte delar från Inet och fick två pingvinstänger (ett i varje kolli):)

Man får se godiset som en bonus.

Jo självklart är det en bonus bara, men inte kul när man beställer samtidigt som min brorsa. får hem paketen samma dag och det ligger två i hans låda och inga i min.
Självklart ska han viftat det i ansiktet på mig
Och det har hänt flera gånger haha.

Dock så är det en av anledningarna till att så många röstat på inet, men jag inte har sett röken av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Jo självklart är det en bonus bara, men inte kul när man beställer samtidigt som min brorsa. får hem paketen samma dag och det ligger två i hans låda och inga i min.
Självklart ska han viftat det i ansiktet på mig
Och det har hänt flera gånger haha.

Dock så är det en av anledningarna till att så många röstat på inet, men jag inte har sett röken av det.

hahaha:) jag handlar där för supporten och snabb leveranser. Godiset har inte fått mig att rösta på dom.

Dock är det ju många som gör det på grund av de.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur dom kan ta frakt för att hämta ut grejer från deras EGNA ställe? Inet tar 30 kr för att leverera till ett postkontor några meter från hemmet. Om dom packar en bil full med produkter så kan det inte bli mer än 400 - 500 kr i bensin för en full packad bil från Norge till Göteborg. (dom kör med egna bilar)

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Började titta runt lite på komplett igen men slutade ganska snabbt. Det är fortfarande en enda jävla röra utan produktbilder eller specifikationer på det allra mesta där. Orkar inte med det. Blir nog inte komplett i fortsättningen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Förstår inte hur dom kan ta frakt för att hämta ut grejer från deras EGNA ställe? Inet tar 30 kr för att leverera till ett postkontor några meter från hemmet. Om dom packar en bil full med produkter så kan det inte bli mer än 400 - 500 kr i bensin för en full packad bil från Norge till Göteborg. (dom kör med egna bilar)

Måste vara mysigt att vara kvar i den åldern när allt är så nytt och spännande och inte går att förklara

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Jag hoppas verkligen komplett läser detta inlägg. Jag har handlat för tiotusentals kronor hos komplett och allt har fungerat bra. Jag köpte för några månader sedan ett spel, detta skickades i kartong med 100kr~ frakt, varför? Varför inte använda sig av jiffypåsar så frakten går på 20kr~ och ha faktura som val istället för postförskott på ett ynka spel (eller har jag missat något)? Spel fortsätter jag således köpa hos webhallen och spelbutiken.se.

Permalänk
Medlem

Kanon! Den höga frakten är det som gjort att jag ibland har skippat att handla från komplett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Måste vara mysigt att vara kvar i den åldern när allt är så nytt och spännande och inte går att förklara

Öh va?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Låt mig förklara då

1. Tror du det är gratis att skicka grejerna från deras lager till deras pickuppoint?
2. Lägg därtill lokalhyra, personalkostnader m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Måste vara mysigt att vara kvar i den åldern när allt är så nytt och spännande och inte går att förklara

Kanske är dax att du kryper ut ur den gamla generationens nötskal och anpassar dig till den nya och börjar inse att det inte fungerar i dagens läge med all konkurans på marknaden, utan att man istället anpassar sig efter kunden, vilket Tex Inet har gjort. Och nu är dom en av dom mest framgångsrika och uppskattade butikerna i Sverige.

Skrivet av Zyriak:

Låt mig förklara då

1. Tror du det är gratis att skicka grejerna från deras lager till deras pickuppoint?
2. Lägg därtill lokalhyra, personalkostnader m.m

Skrev precis att det kostar max 500 kr. Vilket jag tycker dom ska jämna ut på något annat sätt.. Tex. lägga till några extra kronor på varje produkt. Som tex webhallen där dom har exakt samma priser i webbutik som i deras affärer, och då är dom endå billigare på många varor ( http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=113&ftgid2=33 )

Och så du menar att alla butiker som får in saker från deras centrallager till butik ska ta ut en avgift för att man ska köpa grejer i deras butik? Kanske dax att dom tänker på att kanske öppna en butik i Göteborg istället för att ha en pickup point, eller tänka ut hur dom kan göra för att det ska bli gratis frakt som dom flesta andra webbutikerna, ev. över en viss summa.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

[QUOTE="nino;11884375"]Kanske är dax att du kryper ut ur den gamla generationens nötskal och anpassar dig till den nya och börjar inse att det inte fungerar i dagens läge med all konkurans på marknaden, utan att man istället anpassar sig efter kunden, vilket Tex Inet har gjort. Och nu är dom en av dom mest framgångsrika och uppskattade butikerna i Sverige.

Inet är mycket uppskattade, de har ett bra rykte och är en stabil leverantör.
Om du med framgångsrik menar lönsam så är det mer tveksamt.
De redovisar en vinst på ynka 1,92% i deras senast officiella bokslut.
Sedan kan det se annorlunda ut om man får tillgång till hela bokslutet, det går att dribbla ganska kraftigt när man gör bokslut.
Hade jag varit ägare till Inet och haft en verksamhet som genererar så lite vinst i förhållande till omsättningen så hade jag varit kraftigt oroad.

Som företagare så delar du upp dina kostnader i enheter/kostnadsställen.
Varje del av kostnaderna får inte överstiga motsvarande del av intäkten.
Detta är ett ganska så komplicerat spel med siffror då en avdelning kan ha direkta kostnader samt del av "overhead" kostnader som fördelas ut över verksamheten. Om ett företag helt skippar en intäkt, som tex frakt, så måste detta givetvis kompenseras på något sätt. Antingen öka intäkterna med en generell prishöjning eller också minska kostnader genom att tex säga upp folk med sämre servicegrad som resultat.
Att driva bolag som genererar god vinst och samtidigt säljer billigt i förhållande till inköpspris med hög servicegrad är en mycket svår ekvation, få lyckas.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Låt mig förklara då

1. Tror du det är gratis att skicka grejerna från deras lager till deras pickuppoint?
2. Lägg därtill lokalhyra, personalkostnader m.m

Du är fan mig oförståndig.

Webhallen tar inget betalt för pickup, om varan finns på huvudlagret och jag väljer Göteborgs butiken som pickup tar dom inget för det.

Finns ingen anledning ta 39:- som Kompett gör

Sen om du är gammal tillräclklig och varit med på den gamla tiden så tog Komplett aldrig betalt för 12 år sedan då de var nya.

Det handlar om Goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Förstår inte hur dom kan ta frakt för att hämta ut grejer från deras EGNA ställe? Inet tar 30 kr för att leverera till ett postkontor några meter från hemmet. Om dom packar en bil full med produkter så kan det inte bli mer än 400 - 500 kr i bensin för en full packad bil från Norge till Göteborg. (dom kör med egna bilar)

Då har du inte jämfört inets webpriser med att hämta i butik.
100kr dyrare i butik per komponent är inte ovanligt.

4-500kr?
Tror inte det är en Yaris de kör med.
Beroende på typ av lastbil/släp ligger förbrukningen på 3-4l/mil plus chaufför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Du är fan mig oförståndig.

Webhallen tar inget betalt för pickup, om varan finns på huvudlagret och jag väljer Göteborgs butiken som pickup tar dom inget för det.

Finns ingen anledning ta 39:- som Kompett gör

Sen om du är gammal tillräclklig och varit med på den gamla tiden så tog Komplett aldrig betalt för 12 år sedan då de var nya.

Det handlar om Goodwill.

Mycket gnäll för 39kr.
Konstigt ingen någonsin klagar på att inet kan ta en hundring mer i butik.

Men visst ja, inet får man inte kritisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Mycket gnäll för 39kr.
Konstigt ingen någonsin klagar på att inet kan ta en hundring mer i butik.

Men visst ja, inet får man inte kritisera.

Ja det är ju 40kr men tänk sedan också på att många bor inte gåväg ditt och då tar man exempel bilen. Plus så tar det mer tid och i slutändan så har det ju faktiskt kostat dig mer än 40kr och väljer man annat fraktsätt så kostar det mer så vad man än väljer blir det ju faktist dyrare i jämförelse med exempel Inet som du nämnt.
Men som andra redan nämnt så är det ju slutpriset som avgör.

Varför inte många klagar över att det kostar mer i butik är väl troligen för att de flesta handlar genom webben och varför klaga när du enkelt kan välja mellan webben eller butik. Men visst är det lite tråkigt att det är dyrare i butik.

Jo Inet får man kritisera men jag kan faktiskt inte komma på något att påpeka angående Inets frakt just nu. (Möjligtvis att det varit dåligt packat nån gång men det har nog säkert hänt alla butiker.)

Så därför frågar jag och undrar vad är det man ska kritisera angående deras frakt? Inet Fri frakt (över 500kr) och snabb leverans jämfört med Komplett frakten kostar och deras leverans tar 10 gånger längre tid jämfört med Inet.

Permalänk
Medlem

gör som Netonnet istället erbjud gratis frakt med alternativet 3-5 dagar. sen har de 49:- för 1-2 dagar.

Varför inte gratis när man hämtar grejerna på plats? Javisst det skall skickas till hämtstället men kan Netonnet erbjuda gratis frakt så borde väl komplett kunna erbjuda gratis frakt åtminstone vid hämtning i pick up point.

Dock själv inte handlat spec mkt hos komplett. Vänt mig till Webhallen då man kan hämta sakerna på plats och det kostar inget extra. innan kostade det jue 29:- att hämta på komplett pick up point så den är iaf inte sänkt. Möjligen frakt med post till postutbud.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Precis lika "grisigt" som när företag tar betalt för att dom skickar ut en faktura!
Vill dom ha betalt får dom väl skicka ut en....är det för jobbigt med administrationen så skit i att skicka ut en då!

Du borde lära dig hur det är i Sverige.
Ett företag har NOLL skyldighet att skicka ut en faktura. Du som kund har däremot 100% skyldighet att reglera din skuld. D.v.s beställer du något mot "faktura" så är det DU som ska ta reda på hur mycket du ska betala, till vilket PG/BG och när denna skuld ska vara reglerad.
Så att dom tar betalt är enbart för att dom gör något dom inte har minsta lilla skyldighet att göra!

Bortskämda, det är vad vi svenskar är med gratis fakturor!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Förstår inte hur dom kan ta frakt för att hämta ut grejer från deras EGNA ställe? Inet tar 30 kr för att leverera till ett postkontor några meter från hemmet. Om dom packar en bil full med produkter så kan det inte bli mer än 400 - 500 kr i bensin för en full packad bil från Norge till Göteborg. (dom kör med egna bilar)

Bensin, ok... hur mkt ligger bensinkostnaden på per mil då, 10kr? (förutsätter väldigt snålt fordon).

Som exempel: I Sverige har vi ett avdrag om man pendlar till jobbet t.ex som ligger på 18:50 som INTE täcker kostnaderna för att åka. Du har slitage på allt. Värdeminskning på fordonet, lön för den som kör (ta timpenningen x2 så får du ut kostnaden) och då landar vi på... ja inte 4-500kr iaf!

Och en "bil", hur mycket får du plats med i en sådan? Säg att någon beställer 3st 46" tv-apparater, ja då blir det jobbigt att ens få in dom i en bil med emballage... så då måste dom åka med två, vips, 5-6000:- i fraktkostnad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Jag brukar handla där dom har bäst erbjudande för tillfället när jag handlar

Dock håller jag mig bara till dom stora, typ komplett,dustin,inet och cdon. alla 4 har vart kanon tycker jag

Men riktigt fint med sänkt frakt då komplett brukar ha så himla mycket att välja på och nästan alltid i lager med!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv

Lite knasig poll alternativ du gjort, jag kan tänka mig köpa från dom mer nu än innan, men vet inte om jag kommer välja dom före ex. cdon som har riktigt bra priser, kanske dom bästa priserna just nu...