Permalänk
Skrivet av Allexz:

http://swedish-speedtest.10fastfingers.com/badge/19_wpm_score...

Besök Skrivprovet och testa!

Själv skriver jag endast med pekfingervalsen, en som har korrekt fingersättning borde väl slå mig med mil?

Jag fick 47 och använder alla fingrar jag har
edit: kollade touchtyping på wikipedia. Jag använder "rätt" finger för varje tangent enligt bilden där, förutom när jag skriver "heter". Då klickar jag på t med vänster pekfinger
Använder också höger lillfinger endast till å och ä.. Men eftersom jag inte har lärt mig skriva någon stans, utan det har bara blivit så, så är jag ganska nöjd med 9 av 10 fingrar rätt Kanske beror på att vi har ÅÄÖ längst till vänster på tangentbordet... Amerikaner kan ju flyhha högerhanden lite mer mot mitten utan att missa nåt
Kan dock hända att jag snelgar ner på tangentbordet ibland...

och sen så fick jag fel på i alla fall tre ord, där jag skrev dem som jag trodde att de stavades.. Inget med skrivhastighet att göra, utan stavning

Permalänk
Medlem

52 -.- Kan ju fan inte skriva på svenska ;D Mycket lättare på engelska

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Ska köra över mitt tangentbort med bilen och köra fingrarna i osthyveln. Blir fan galen på skiten, stavar fel på vartannat ord T_T

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Sötast
Skrivet av karjix:

Edit: Testa inte finska föri helv*...

Visit the Typing Test and try!

Första testet på finska, själv har jag 0 finska kunskaper och det är första gången jag provat att skriva finska

Vissa kan nog känna sig rätt ägda då jag skriver ungefär lika snabbt på ett språk jag ej kan läsa eller uttala som vissa andra gör på svenska

Permalänk
Inaktiv

fitta fick 63 bara
men seriöst detta kan knappast motsvara hur man skriver normalt, det var ju inte ens en vanlig text man skulle skriva utan massa ord som inte hängde ihop efter varandra samt namn med stora bokstäver som man heller aldrig skriver normalt.

Permalänk
Medlem

Fick 70 nånting med laptoptangentbordet, kopplade sen in det mekaniska och shit vilken skillnad

Blev ju tvungen att testa finska också, herregud vilket jobbigt språk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag fick 47 och använder alla fingrar jag har
edit: kollade touchtyping på wikipedia. Jag använder "rätt" finger för varje tangent enligt bilden där, förutom när jag skriver "heter". Då klickar jag på t med vänster pekfinger
Kan dock hända att jag snelgar ner på tangentbordet ibland...

och sen så fick jag fel på i alla fall tre ord, där jag skrev dem som jag trodde att de stavades.. Inget med skrivhastighet att göra, utan stavning

Jo, stavningen är värst... då måste man sudda och då förlorar man grymt mycket tid.
Jag har många gånger provat med korrekt fingersättning men tycker det är fruktansvärt svårt.

Är bara mina stackars pekfingrar som får göra allt jobbet här

Permalänk
Medlem

Yay! Blev dock 2-3 slarvfel..

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk

67 landade jag på xD Väldigt myckte enklare på Engelska dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Ja det där gör ju inte rätt man skriver ju egentligen snabbare där testar ni bara hur snabbt ni uppfattar orden och kan sedan skriva ner det

Nja, det beror nog på hur pass snabbt man skriver/läser. På svenska märkte jag att det blev mycket mer stavfel för min hjärna ville skriva snabbare än fingrarna, på finska däremot blev det inte ett enda fel eftersom hjärnan tog längre tid på sig att tolka orden så fingrarna hann med tempot

Permalänk
Medlem

Svenska

Engelska

Finska

meh... orka skriva snabbt

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är för trött idag:/

Permalänk
Medlem

Engelska är lättare dock

Edit: Razer Arctosa

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

skitlaptop tangentbord

Permalänk
Inaktiv

48, det värdelösa var att skrev man ett fel, blev flera fel i rad för att den inte fattade att den skulle gå över till nästa direkt.

Permalänk
Medlem

83 WPM på engelska, 55 WPM på svenska... är dålig på att skriva ord med å,ä,ö snabbt.

/skyller på mitt lilla budget-tangentbord från Teknikmagasinet...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Besök Skrivprovet och testa!

laptop

Permalänk
Medlem

Får bara 40 som snabbast... tragiskt xD
Får se hur kul det blir när man fixar till sitt ergonomiska tangenbord med icke qwerty layout
Maltron 89 med Maltron layout, skall byta chip till svenska så man slipper ha efterblivna macron för åäö

Edit:
Testat lite med det på engelska, har typ 5wpm just nu xD

Lite bilder på hur det ser ut, dock qwerty layout vid detta tillfälle.
Ovanifrån
Insidan, handlött!
Hur böjt det är

Permalänk
Medlem

Testade att skriva på mitt "underbara" lenovo x60 tangentbord.

Resultatet tänker jag aldrig någonsin dela med mig av, men jag kan avslöja att I WILL BE BACK!

Permalänk
Medlem

Skulle varit roligt om någon hade testat att skriva med en annan layout, ett test här hade nog vart riktigt skoj att se! Eller vem är med på att utmana sig att lära sig en mer ergonomisk layout? Maltrons layout är riktigt cool, man lämnar knappt homerow någon gång känns det som, sen att e sitter på vänster tumme gör den riktigt udda

Fast har du en ett vanligt tangentbord så kan du inte ha deras layout. E hamnar nämligen på space(!).

Dvorak eller Colemak hade varit bäst om ni vill testa, Colemak är tydligen enklast då det påminner om qwerty lite.

Permalänk
Medlem

Fick 0 och 56 felstavade ord.

Edit:

Besök Skrivprovet och testa!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Fick 95 första försöket, andra försöket 110.. handlar ENDAST om tur, får du ord med stor bokstav och dom svåraste orden efter varandra så failar du garanterat, får du inga svåra alls och inga med stor bokstav = Win

Skit test

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Entusiast

Fuck yeah!

Måste dock säga att jag tycker att det är ett riktigt dåligt test. Man måste ju försöka ta bort andra faktorer när man gör test som detta.
Oftast vet man vad man ska skriva och måste inte lägga tid mellan orden för att kolla vad man ska skriva. Jag som dyslektiker är ju helt körd då det tar mig mer tid att uppfatta ordet och lyckas beräkna stavningen än vad det gör för andra

Permalänk
Medlem

Svenska:

Engelska:

Engelska var gaaaanska mycket lättare, och mitt skrivbord jag använder är ett Razer Lycosa (Kanske det stavas Lycoza)
Edit: måste hålla med han över mig, allt handlar om man har tur och får lätta ord, samtidigt är testet lite sådär då man i vanliga fall vet vad man ska skriva vilket gör det mycket lättare att skriva snabbare utan problem, skulle varit bättre om det hade varit ett program som låtit dig tänka på vad du själv ska skriva sedan rättar den efteråt och de mindre orden som "De" eller "Och" kanske bara räknades som ett halvt ord de knappt tar någon tid att skriva det?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Precis! Allt handlar om ha en bra fingersättning när man skriver. Fingrarna ska aldrig röra sig mer än en tangent åt vardera håll! Självklart är en förutsättning att man inte tittar på tangentbordet när man skriver heller (för den här typen av test). Självklart kan man skriva vansinnigt fort OCH kolla på tangentbordet men man tjänar tid på att titta på skärmen då det gör att man kan upptäcka fel snabbare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Besök Skrivprovet och testa!

Första och enda försöket..

Visa signatur

---

Permalänk