Permalänk

Är det här rätta moderkortet ?

Hej ska nu bygga min första dator, inte tänkt överklocka (vet man aldrig senare) men inte tänkt köra SLI eller crossfire .. , undrar då om detta är ett moderkort för mig ? http://www.inet.se/produkt/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3 eller kan ni rekommendera något annat i ungefär samma prisklass för mina behov +- 200 kr övrig setup om det spelar roll : http://www.inet.se/kundvagn/visa/1447165/2012-02-01dator

Permalänk
Medlem

det moderkortet funkar fint fast det inte är z68 chipset p67 + h67 = Z68 så kan du använda det interna grafikkortet på processorn om du behöver det...
fast om du är mer fokuserad på att överklocka så tar du p67

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Fin dator! Men jag hade nog eldra kört på nvidia graffe eller amd cpu, då får du mer flyt i datorn, alltså när allt är samma märke.. det är vad jag har märkt iaf.. (amd heter det amd fusion tror jag?? venne)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Kylpasta behöver du dock inte köpa till.
HDD/SSD?
Hade även tagit http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-2... istället för powercolors kort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

köp en amd rig, blir billigare, sen så kan du nog ha råd med ett 6950, mkt bättre prestanda, men annars fin fint

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Fin dator! Men jag hade nog eldra kört på nvidia graffe eller amd cpu, då får du mer flyt i datorn, alltså när allt är samma märke.. det är vad jag har märkt iaf.. (amd heter det amd fusion tror jag?? venne)

Nej man får inte mer flyt för att man kör AMD CPU med AMD grafikkort.

Kolla gärna upp AMD Fusion vad det är också

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Fin dator! Men jag hade nog eldra kört på nvidia graffe eller amd cpu, då får du mer flyt i datorn, alltså när allt är samma märke.. det är vad jag har märkt iaf.. (amd heter det amd fusion tror jag?? venne)

Vad snackar du om igentligen?

Nvidia är inte alls samma företag som Intel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Fin dator! Men jag hade nog eldra kört på nvidia graffe eller amd cpu, då får du mer flyt i datorn, alltså när allt är samma märke.. det är vad jag har märkt iaf.. (amd heter det amd fusion tror jag?? venne)

Det blir ingen skillnad som sagt bara på hur kortet presterar i spel då det är olika kort även om de sägs ha liknande prestanda så är ett kort antingen bättre eller sämre på något spel T ex Hd 6850 mot 550ti då är 6850 lite bättre men 550ti klockad presterar bättre i Mw2 T ex

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Nej man får inte mer flyt för att man kör AMD CPU med AMD grafikkort.

Kolla gärna upp AMD Fusion vad det är också

Whatever då, har väll fel då, det är inte hela världen Dock är det något jag alltid upplevt.. alltid kunnat köra spel flytande som jag inte ska kunna köra, och har alltid kört helt amd eller helt intel/nvidia så trodde det var det då.

Men w to the h to the atever, baj baj!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Fin dator! Men jag hade nog eldra kört på nvidia graffe eller amd cpu, då får du mer flyt i datorn, alltså när allt är samma märke.. det är vad jag har märkt iaf.. (amd heter det amd fusion tror jag?? venne)

varför ?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ser bra ut.
Kylpasta behöver du dock inte köpa till.
HDD/SSD?
Hade även tagit http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-2... istället för powercolors kort.

hdd har jag, 640 gig, blir att köpa ssd efter ett tag och graffe e bytt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av iinatti555:

varför ?

Det får man inte så (inte för att vara otrevlig eller så mot personen som skrev inlägget) det är ingenting att bry dig om.

Skrivet av iinatti555:

hdd har jag, 640 gig, blir att köpa ssd efter ett tag och graffe e bytt !

Då är det bara att beställa! Tog du bort kylpastan också? Kommer förinstallerat på stockkylaren.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H