Permalänk
Medlem

PROJECT LIME

Hej alla Sweclockers!
Nu har det blivit dags för mig att presentera mitt projekt som pågått under ett par månader och det är ännu inte helt klart, sisådär 99.9% färdigt.

Jag vill redan nu upplysa de med stor kunskap inom liknande projekt att detta är mitt första bygge i denna utsträckning och således finns vissa skavanker. Så jag ber er komma med konstruktiv kritik och förslag på hur jag skulle kunna göra det bättre istället för pajkastning eller andra onödiga kommentarer.

Det kan komma till sin rätt att meddela läsare att all modifikation och överklockning gör jag på eget ansvar och garantierna är borta för längesedan och jag kan inte stå till ansvar för någon som försöker sig på det jag visar här. Gör det på egen risk. Men det är fruktansvärt kul att pilla!

Jag vill också passa på att tacka människor runt omkring mig som har gjort projektet möjligt. Stort tack går ut till min kära sambo som har hjälpt mig bygga (på ett eller annat sätt). Vill tacka min far som har varit ett stöd både finansiellt och delaktig byggare. MR Armageddon, en registrerad användare på Corsairs forum har givit mig idén med chassi-modifikationen. Jag bifogar länk till det projektet för er som är nyfikna läsare.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=81698

Mitt sista tackskrivande går till Artur Sielicki, min sponsor och drivare av Coolingstuff.se. Alla delar förutom chassit beställde jag av denne man och jag kan inte bli mer nöjd. Priserna, leveranstiderna, kvalitén och den personliga supporten från Artur gör att jag alltid kommer beställa från Coolingstuff.se i framtiden.

Bakgrund:
Komponenterna jag har i chassit är från hösten 2010, olyckligtvis bara ett par månader innan Sandy bridge och GTX 580, vilka jag hade köpt istället om jag hade väntat men jag var i stort behov av uppgradering och tänkte nog inte igenom köpet till hundra procent, vem gör det? Delarna stoppades in i mitt Cooler Master Stacker 830 i hopp om att luftkylning skulle räcka till. Som ni Sweclockers förstår så väsnades datorn något innerligt och vid överklockning, som jag förövrigt pillar med i något avancerad utstäckning, var det olidligt att vistas i samma rum som datorn om man inte använde hörlurar med maxvolym. Att inte tala om värmen som steg från maskinen som gjorde min och sambons lilla lägenhet till en bastu. Ne, något behövdes göras och jag har alltid varit sugen på att testa vattenkylning och köpbegäret började bli ohanterligt. Jag gjorde research på internets alla hörn kändes det som. Jag ville bygga något alldeles speciellt men samtidigt något som jag skulle klara av rent praktiskt. Viktiga egenskaper enligt mig var elegans, ökad kylförmåga och minskat buller. Kom i kontakt med Artur för personlig rådgivning efter jag hade tänkt ut en skiss och han blev imponerad och ville sponsra mig. Det passade mig bra då min ekonomi som student är något begränsad. Nu var det dags att sätta igång!

Projekt:

Datorns komponenter:
* Chassi: Corsair Obsidian 800D
* Nätdel: Corsair HX1000W
* Processor: Intel Core i7 950 3,06GHz @ 4,2GHz
* Moderkort: MSI Big Bang Xpower X58
* Minne: 6GB Corsair Dominator GT 2000MHz CL 8-9-8-24 @ 1600MHz CL 7-8-7-20
* Grafikkort: 2x ASUS Geforce GTX480 1536MB @ 875Mhz kärna, 2000Mhz minne
* Hårddiskar: OCZ Vertex 120GB SSD, Western Digital Black 1TB
* CD/DVD kombination: Samsung Super-Writemaster

Inköpslista:
* Corsair Obsidian 800D – Webhallen
Coolingstuff.se
* Alphacool VPP655
* EK Reservoar Adv. 250
* EK-D5 X-Top v2
* RAM Rominator Nickel Plexi
* 2x Water Blocks EK-FC480 GTX
* Supreme HF Full Nickel
* Phobya G-changer 240
* Phobya G-changer 360
* Radiator galler 240 Honeycomb
* 4m Masterkleer 10/16 UV Green
* 2x Feser One UV Green
* FlexLight LED UV
* 5x Cooler Master Sickle Flow Green
* Scythe Kaze Master Pro
* T-koppling och stopp nippel
* Kompressions nipplar i olika utförande

Var tvungen att köpa och låna verktyg för olika moment under projektets gång men det hör till byggprojekt. Kan säga att Clas Ohlsons har det mesta till ett bra pris.

Det som följer nu är de bilder jag har lyckats ta under projektets gång, från emottagandet av första leveransen till en färdig produkt. Eftersom det är första gången jag gör både en bygglogg och ett arbete av denna kaliber så finns en gnutta ovana vid att ta kort samtidigt som man bygger. De flesta kort är tagna med en simpel kompaktkamera och några med min sambos iPhone 4S. Jag är ingen fotograf om man säger så.

Avslutning:
Om ni har orkat läsa hela vägen hit så antar jag att ni även har sett bilderna eller ska göra det, vilka jag tycker talar för sig själva. Jag är väldigt nöjd med vad jag har åstadkommit. Datorn är näst intill ljudlös om jag vill det men som jag skrev tidigare så gillar jag att pressa komponenterna och värmeutveckligen är hög så jag låter fläktarna snurra runt 1000 varv/min och har pumpen inställd på 3,5 på en 5 gradig steglös effektskala. Porlande vatten och ett doft surrljud är allt jag kan höra. Jag vill dela med mig av mina temperaturer också men först efter ni har förstått effektutvecklingen, vilket borde kunna motivera valet av kylning. Bara datorn drar vid tomgång 250-300W mätt vid väggen med hjälp av en energimätare köpt på Clas Ohlson. Vid fullt ös har jag mätt upp maxeffekt på 950W vid väggen och det kan vara mer då jag inte alltid har haft energimätaren inkopplad. Beakta att det står bara CPU och en GPU i temperatur listan. Processorn blev lappad under projektets gång och efter det blev temperaturen mer jämn över alla kärnor, i alla fall vid full belastning. Grafikkorten håller samma temperatur, det kan diffa på en grad Celsius men det är försumbart tycker jag. Chassitempen är tagen i den undre kammaren för att se differensen mellan omgivning och luften inne i huvudkammaren. HDD tempen talar för sig själv.

Tomgångstemperaturer med omgivningstemperatur ca.20c:
* CPU: 38-44c
* GPU: 35c
* HDD: 34c
* Chassi: 30c
Högsta uppmätta temperaturer:
* CPU: ca.77c
* GPU: ca.61c
* HDD: ca.43c
* Chassi: ca.43c

Jag tror det var allt från mig. Tack till alla läsare. Utan någon att visa upp mitt projekt för hade det inte blivit så bra som det blev. Glöm inte att tycka till i form av text och betyg. Har ni några frågor rörande mitt projekt så fråga på, jag lovar att försöka hitta svaren om jag inte redan vet.
Ha en fortsatt bra dag!
Hälsningar,
David

PROJECT LIME

Permalänk
Medlem

fint bygge, själv tycker jag att det skulle se bättre ut med gröna "sleevade" kablar Annars 5p

Visa signatur

Nzxt H2 | intel core i5 2500k | Radeon HD 6970 2gb | CM slientpro 700w | msi p67-c45 | Corsair xms3 8gb 1600 | Ocz agility sata 3 60gb | Caviar green 2tb 7200rpm | Benq 24" Full HD

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Nu fattas bara lite passande sleeving!

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna. Jo, det var ju det där med sleeves. För det första har jag inte kunskapen om hur man gör men det kan inte vara så svårt att fixa men jag ser framför mig 100 sladdar som ska sleevas individuellt... vilken pärs! Nästa projekt kanske eller om jag kan köpa förlängningskablar och göra en liten fuling

Permalänk
Avstängd

jävlar vad törstig jag nu blev..

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt jag är bra sugen på att skaffa vattenkylning också

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Enligt mig så hade du för tok mycket kylpasta på grafik processorn

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Enligt mig så hade du för tok mycket kylpasta på grafik processorn

Jag gjorde faktiskt bara precis som det stod. Tyckte också det såg ut att vara lite mycke men EK rekommenderade det så ja, det fick bli så. Däremot till processorn hade jag väldigt lite pasta då jag vet att den ytan och kylblocket där var väldigt jämna från början.

Permalänk
Medlem

Aaaah, jag har lagt ner allt va vattenkylning heter eftersom jag byter komponenter för ofta men när man ser så här snygga byggen så blir man ju lite....Småsugen igen ; )

Snyggt som snus!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

När man får så här snälla kommentarer så vill man ju bara bygga mer och ännu snyggare. Nu vet jag iaf att jag kan. Tack!

Permalänk
Medlem

sleeve , ta bort diod stipen å in med dolda uv rör.. å fyll tanken ända upp. 3p tillsvidare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

sleeve , ta bort diod stipen å in med dolda uv rör.. å fyll tanken ända upp. 3p tillsvidare.

Japp, jag får se över sleeving och göra något åt ledslingan. Fylla upp vattentanken borde inte bli några problem, hade bara lite dåligt med prylar när jag skulle fylla upp den. Tack för kommentarerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilobilo:

När man får så här snälla kommentarer så vill man ju bara bygga mer och ännu snyggare. Nu vet jag iaf att jag kan. Tack!

Oja, du kan! X58 blir man allt lite tagen av, ser riktigt kraftfullt ut! Gillar dock in UV men du fick till det bra ändå!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Kan du knäppa lite närbilder på den där minneskylaren? Är det en stor grunka man pressar ner mellan minnena eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kan du knäppa lite närbilder på den där minneskylaren? Är det en stor grunka man pressar ner mellan minnena eller hur funkar det?

Iden fick jag här ifrån tror jag http://www.ispyce.org/2011/05/water-cooled-pc-built-into-desk...

Jag ska ta ett par närmare kort på minneskylaren. Den fungerar faktiskt väldigt enkelt, sen om man behöver den eller inte det är inte upp till mig och bestämma, den är mest där för estetiskt tilltalande för mig. Man tar bort de befintliga taggiga kylflänsarna på just dominator typen av minnen.. då blir minnesmodulerna platta uppepå. Sen är det bara o smeta på en sträng kylpasta på varje modul och lägga på blocket och sedan skruva fast med de skruvarna som redan satt där för att hålla flänsarna på plats. Mycket enkelt och riktigt snyggt i verkligheten. Dags o plåta på.

Tack för frågorna

Permalänk
Medlem

Fint bygge! Tycker dock ledslingan sänker det "proffsiga" intrycket men det är ju lätt att åtgärda! Hade gärna velat se din nuvarande front då du skriver att du har ändrat den!

4p från mig med och tanke på det faktiskt är första bygget också, ojoj!

Visa signatur

¤Jag skulle vilja tacka mina föräldrar - i synnerhet min pappa och min mamma. - Greg Norman¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruezZ:

Fint bygge! Tycker dock ledslingan sänker det "proffsiga" intrycket men det är ju lätt att åtgärda! Hade gärna velat se din nuvarande front då du skriver att du har ändrat den!

4p från mig med och tanke på det faktiskt är första bygget också, ojoj!

Tackar, tackar. Ja, som jag sagt tidigare.. ledslingan är något jag skäms över men med sidoplåten på så syns den inte när datorn står på bordet, en av anledningarna att jag inte har brytt mig om att fixa den ännu. Angående fronten så är det bara ett provisoriskt filter som sitter täckt över frontens 3 tomma platser och på insidan av det sitter först en 120mm fläkt och en 140mm fläkt precis framför vattentanken. Det ser faktiskt inte så bra ut men det kyler väldigt bra så när jag får tid att fixa till en permanent lösning så lovar jag att lägga upp bilder på det. Jag kan inte ha två "oproffsiga" detaljer i ett annars välbyggt chassi.

Permalänk

Ser mycket bra ut, har dock 2 frågor. Varför slipar du på processorn och vad visar displayen på chassit ?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskekanske:

Ser mycket bra ut, har dock 2 frågor. Varför slipar du på processorn och vad visar displayen på chassit ?:)

Anledningen till att jag slipar processorn är at få bort ojämnheter i kontaktytan mot vattenblocket. Ju bättre kontaktyta, destå effektivare blir kylningen som sitter på. Det är värt att poängtera att båda kontaktytor borde vara lika plana för bästa effekt. Det finns en tråd i forumet om just Läppning, värt att titta upp om du är mer intresserad.

Displayen i fronten visar varv per minut på 6 stycken fläktar, där 5st är monterade på radiatorerna och en sitter precis under fläktkontrollern (syns inte på den bilden), för att blåsa luft igenom chassit. Displayen, fläktkontrollen, kan också visa temperaturen i de 6 medföljande termometrarna. Bara o placera ut på bra ställen och sedan styra allt med hjälp av rattarna. Bra pryl som jag rekommenderar om du vill ha kontroll över ljudnivå i samband med många fläktar.

Tack för kommentaren!

Permalänk

Fint bygge!
Du fångade mig vid överklockning i mer avancerad nivå, antar då att du har en hwbot-profil man kan kika lite resultat på ?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Fint bygge!
Du fångade mig vid överklockning i mer avancerad nivå, antar då att du har en hwbot-profil man kan kika lite resultat på ?

Tack!
Jag överklockar i något avancerad utstäckning.. men har tyvärr inte någon och vet faktiskt inte hur man gör en heller, tyvärr :S Men något jag kan fixa om du är intresserad av det.

Permalänk
Skrivet av lilobilo:

Tack!
Jag överklockar i något avancerad utstäckning.. men har tyvärr inte någon och vet faktiskt inte hur man gör en heller, tyvärr :S Men något jag kan fixa om du är intresserad av det.

Va mest intresserad av vad du presterat och med vilken hårdvara men har du ingen profil var det svårt att se

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed