Permalänk

Asus RT-N56U, USB ger "halv" NAS?

Jag funderar på att köpa routern som är nämn i rubriken, det står att den skall ha 2 USB ingångar. Jag har 4 st externa hårdiskar på 500 gb styck, dem ger mig en total lagring på 1 tb. Eftersom jag har dem "kopplade" 2 och 2. Jag kopierar 1A->1B och 2A->2B genom att vid behov köra en .bat fil som gör att diskarna blir identiska.
Dessa diskar vill jag kunna nå via nätverket som en NAS, om jag inte har förstått fel ska det vara fullt möjligt och om man behöver fler externa diskar kan man tillochmed koppla in en USB-hubb och få ännu fler anslutningar om det behövs. Jag har inte råd att skaffa en NAS just nu och ser detta som bästa lösningen, men eftersom jag själv inte är så kunnig hoppas jag någon här kan ge mig svar på om det är en bra lösning eller en helt idiotisk idé? Samt ifall det finns någon router som kan vara ett bättre alternativ, jag vill ha en snabb router och USB ingångarn samt att man skall kunna köra dd-wrt på den. Gärna billig också, denna är i dem övre regionerna för min budget om den inte redan har spräckt den egentligen...

Här har ni snabblänk till routern jag har sett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=765738

Permalänk
Medlem

Rent generellt går det ofta ganska långsamt med access till diskar som hänger bakom USB-porten på routrar. OK för dokument etc - men spela upp film funkar sällan bra.

Permalänk
Medlem

På denna routern är det bra fart via USB.Går att spela film.Känner inte till något stöd för någon form av raidfunktion enligt TS syfte.Den har inget stöd för dd-wrt.Routern har Ralink kretsar.Den nyare/kommande RT-N66U har enligt uppgift stöd för dd-wrt.Har annan kretslösning.

Permalänk
Medlem

Har också haft ögat på denna router ett bra tag, priset har gått ner en del och funderar på ett köp då nuvarande router inte verkar hålla länge till, kass Zonet router har man nu. I vilket fall... är det värt att lägga 1000kr på denna router, ni som har den, det är era åsikter jag är ute efter. Vet att den har bra betyg över prisjakt, men behöver något mer för att slå till. Tackar för svar och hoppas det inte gör något att jag lånar tråden lite

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Rent generellt går det ofta ganska långsamt med access till diskar som hänger bakom USB-porten på routrar. OK för dokument etc - men spela upp film funkar sällan bra.

Tack så mycket bra att veta!

Skrivet av molk:

På denna routern är det bra fart via USB.Går att spela film.Känner inte till något stöd för någon form av raidfunktion enligt TS syfte.Den har inget stöd för dd-wrt.Routern har Ralink kretsar.Den nyare/kommande RT-N66U har enligt uppgift stöd för dd-wrt.Har annan kretslösning.

Okej, denna ska vara bra alltså, jag såg även RT-N66U men den ligger tyvärr över min prisnivå, fast vill ju ha dd-wrt, hmm, får fundera på detta.

Skrivet av zin:

Har också haft ögat på denna router ett bra tag, priset har gått ner en del och funderar på ett köp då nuvarande router inte verkar hålla länge till, kass Zonet router har man nu. I vilket fall... är det värt att lägga 1000kr på denna router, ni som har den, det är era åsikter jag är ute efter. Vet att den har bra betyg över prisjakt, men behöver något mer för att slå till. Tackar för svar och hoppas det inte gör något att jag lånar tråden lite

Låna på bara Desto fler som kan få nytta desto bättre!

Permalänk

Kör den routern med en 2tb usb disk för filmer. Streamar till min mediaspelare (mede8er). Klara 1080p utan problem.
Dock så tappar den disken lite då och då, vilket gör att man måste starta om disken och ställa in den i inställningarna på routern. Utöver det är den klockren.