Permalänk

Klickande Nätaggregat.

Som titlen säger mitt nätagg ger ifrån sig ett klickande ljud! Vad kan det bero på? Nätagget är helt nytt max 2 månader gamalt det är ett modulärt XFX ProSeries XXX Edition 650 Watt. Någon som vet ifall klickandet är skadligt eller får man leva med det!

Permalänk
Antielefant

När exakt klickar det? Vid start och avstängning är det fullt normalt då det sitter ett relä i det, men under drift ska det inte låta.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

När exakt klickar det? Vid start och avstängning är det fullt normalt då det sitter ett relä i det, men under drift ska det inte låta.

Det klickar hela tiden, ett snabbt och irriterande klickande! Det började först igår, har inte märkt av det innan dess!

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Det klickar hela tiden, ett snabbt och irriterande klickande! Det började först igår, har inte märkt av det innan dess!

Inget som har fastnat i fläkten? Kabel eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Inget som har fastnat i fläkten? Kabel eller dylikt?

--------------
Var precis det jag tänkte på, när jag läste rubriken och beskrivningen, lär nog vara just det antagligen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

det fenomenet kallas coilwhine och det är inte bara nätagg som kan få det. Det är också vanligt att förstärkare och gamla tvapparater får det. både min skärm och mitt nätagg har samma problem. Min skärm låter hela tiden fast det är väldigt lågt så jag stör mig inte på det men mitt nätagg låter väldigt högt när jag är i spelmenyer eller om jag har vsync igång i vissa spel. även om problemet kan upplevas irreterande så är det i dom flesta fall ofarligt. Du har två allternativ antingen ignorerar du problemet eller så snackar du med affären som du köpte nätagget av och försök få ut nån garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

det fenomenet kallas coilwhine och det är inte bara nätagg som kan få det. Det är också vanligt att förstärkare och gamla tvapparater får det. både min skärm och mitt nätagg har samma problem. Min skärm låter hela tiden fast det är väldigt lågt så jag stör mig inte på det men mitt nätagg låter väldigt högt när jag är i spelmenyer eller om jag har vsync igång i vissa spel. även om problemet kan upplevas irreterande så är det i dom flesta fall ofarligt. Du har två allternativ antingen ignorerar du problemet eller så snackar du med affären som du köpte nätagget av och försök få ut nån garanti

Nej, klickande och coilwhine är inte samma sak.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Skäggig legend

Mitt Corsair 520w lät tick tick tick, det var fläkten som "startade" och "slog av" varje sekund för att få låg ljudnivå, under load snurrade ju fläkten snabbare och därmed tickade den inte.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt Corsair nätagg. Ett ständigt klickande/tickande ljud. Ganska snabbt med så har funderat på om något fastnat i fläkten men efter att jag stängt in det i ett define r3 så hör jag det knappt längre. Dock så oroar man ju sig för att något ska gå sönder så har tänkt köpa nytt. Vet inte om jag orkar vara utan dator om jag skickar in den på garantin. Tar ju ett gäng dagar att få sådant utrett och ordnat!

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Inget som har fastnat i fläkten? Kabel eller dylikt?

Har precis läst på en annan tråd en kille som hade samma problem, med samma modell! Han sa att fläkten i agget inte satt som det skulle, så jag får väl checka det!

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Har samma problem med mitt Corsair nätagg. Ett ständigt klickande/tickande ljud. Ganska snabbt med så har funderat på om något fastnat i fläkten men efter att jag stängt in det i ett define r3 så hör jag det knappt längre. Dock så oroar man ju sig för att något ska gå sönder så har tänkt köpa nytt. Vet inte om jag orkar vara utan dator om jag skickar in den på garantin. Tar ju ett gäng dagar att få sådant utrett och ordnat!

Det är surt att skicka in på garanti! Brukar ta dagar till veckor! :/ Hur länge har du märkt att ditt agg tickat?

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Har precis läst på en annan tråd en kille som hade samma problem, med samma modell! Han sa att fläkten i agget inte satt som det skulle, så jag får väl checka det!

Klickandet kommer nog från fläkten och jag har hört fler med XFX-agg som haft samma problem. Synd då XFX använder uteslutande Seasonic-modeller (ja, jag är Seasonic-fan men inte orimligt fanatisk).

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Mitt corsair klickar/tickar ibland och oftast de första 15 min efter uppstart.
Har lokaliserat det till fläkten så jag slutade bry mig.

Permalänk
Medlem

Gissade mig till att det var ett XFX bara jag såg rubriken på tråden...

Googla så hittar du fler med liknade problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Det är surt att skicka in på garanti! Brukar ta dagar till veckor! :/ Hur länge har du märkt att ditt agg tickat?

Länge, (flera månader) kommer inte exakt ihåg när det började.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

Min kompis hade precis samma problem, vi bara tog ut nätagget och pillade lite på fläkten så försvann det

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Gissade mig till att det var ett XFX bara jag såg rubriken på tråden...

Googla så hittar du fler med liknade problem

Okey, tack för tipset! Jeeze jag som vart nöjd med XFX hitills alltid köpt XFX produkter!

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Min kompis hade precis samma problem, vi bara tog ut nätagget och pillade lite på fläkten så försvann det

Okey tack! Har fått flera förslag om fläkten på XFX aggen får kolla det!

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Okey, tack för tipset! Jeeze jag som vart nöjd med XFX hitills alltid köpt XFX produkter!

Själva aggregatet håller hög Seasonic-klass, dock verkar det som de slarvar med fläktmonteringen. Det finns fler trådar om just XFX-aggregat och klickande lljud från fläkten. I vissa fall verkar den bara vara monterad så att fläktbladen tar i något och i andra fall verkar fläkten vara obalanserad.

Peta lite på fläkten och se om det hjälper, annars kan du reklamera aggregatet. Har garantitiden löpt ut, så kan du öppna upp och byta fläkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft klickljud på ett corsair TX 750W agg?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Okey, tack för tipset! Jeeze jag som vart nöjd med XFX hitills alltid köpt XFX produkter!

Nätagget i sig skall det inte vara något fel på, tvärtom är det kanske det bästa man kan få tag på i den prisklassen, men av någon anledning verkar ju fläktarna "klicka" på en del av de.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med mitt XFX nätagg,kommer från fläkten, det är bara o skicka in det på garantin o få det utbytt,vilket jag fick, inget du själv kan laga om du inte vill förlora garantin.

relativt vanligt fel på XFX agg.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Jag hade exakt samma problem med mitt XFX nätagg,kommer från fläkten, det är bara o skicka in det på garantin o få det utbytt,vilket jag fick, inget du själv kan laga om du inte vill förlora garantin.

relativt vanligt fel på XFX agg.

Okey, då får det nog bli att lämna in och byta ut mot ett annat modulärt agg!

Permalänk

Jag har 2ggr köpt XFX nätaggregat, första gången gjorde jag en RMA och fick pengar tillbaka, efter att blivit intalad på forum att det var måndags ex köpte jag ännu ett XFX nätaggregat, som också hade rejält ljud ifrån sig.

Så jag har slösat bra med tid och pengar på XFX nätagg som ska vara seasonic och tysta vilket inte stämmer gällande tystheten.

Permalänk
Skrivet av grandpatzer:

Jag har 2ggr köpt XFX nätaggregat, första gången gjorde jag en RMA och fick pengar tillbaka, efter att blivit intalad på forum att det var måndags ex köpte jag ännu ett XFX nätaggregat, som också hade rejält ljud ifrån sig.

Så jag har slösat bra med tid och pengar på XFX nätagg som ska vara seasonic och tysta vilket inte stämmer gällande tystheten.

Ja, jag har hört flera som haft problem med sina XFX agg, korten är jag dock nöjd med. Ägt 3x XFX kort ända sedan de gjorde NVIDIA kort.
Får nog bli ett Corsair modulärt eller något liknande. Har du några förslag? Över 600 watt och uppåt!

Permalänk
Skrivet av grandpatzer:

Jag har 2ggr köpt XFX nätaggregat, första gången gjorde jag en RMA och fick pengar tillbaka, efter att blivit intalad på forum att det var måndags ex köpte jag ännu ett XFX nätaggregat, som också hade rejält ljud ifrån sig.

Så jag har slösat bra med tid och pengar på XFX nätagg som ska vara seasonic och tysta vilket inte stämmer gällande tystheten.

Nja, det är Seasonic som bygger aggregateten på sina egna plattformar, dessvärre verkar XFX gjort ett dåligt val av fläkt. Seasonics aggregat på samma plattform är tysta, men de använder också en annan fläkt (och fläktstyrningskurva). Seasonic gör även aggregat åt Corsair på samma plattform (TX V2), men även här skiljer sig fläkten åt och det är betydligt färre som klagar på klickljud även när det gäller de aggregaten (däremot har de en lite väl aggressiv fläktkurva för att vara riktigt tysta).

Det märkliga är att inte XFX har bytt fläkt, då det inte kan kosta många kronor extra, den dåliga PR de får för varje aggregat med klickande fläkt är mycket kostsammare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Ja, jag har hört flera som haft problem med sina XFX agg, korten är jag dock nöjd med. Ägt 3x XFX kort ända sedan de gjorde NVIDIA kort.
Får nog bli ett Corsair modulärt eller något liknande. Har du några förslag? Över 600 watt och uppåt!

Corsair AX serien har semipassiv fläkt, dvs att den inte snurrar för det mesta under idle, se upp bara för coil whine som är ganska vanligt hos nätaggregat, men då kan man ju RMA och få en ny.

edit--> Annars är även TX och HX också tysta under idle, fast verkar som TX v2 650w har fått usla betyg på prisjakt, 2 åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

edit--> Annars är även TX och HX också tysta under idle, fast verkar som TX v2 650w har fått usla betyg på prisjakt, 2 åtminstone.

HX750/850/1000 är inte kända för att vara tysta.. HX520/620/650 däremot är tysta.. Det är olika plattformar; CWT och Seasonic. Lite aggresivare fläktprofil på CWT aggen. Gamla TX är CWT och dom nyare TXV2 är Seasonic. Samma med ljudet från fläkten även här..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus