Guide: Hur man ändrar utseendet på windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

Okej. jo det med att köra den som administrator kan man ju har ju hållt på med datorer att tag men tack endå=)

Ah, hoppas du inte tog illa upp

Försöker att skriva (onödigt) detaljerade beskrivningar (när jag orkar) för att även mindre bevandrade ska kunna läsa och följa med om de skulle råka ut för samma problem/fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Ah, hoppas du inte tog illa upp

Försöker att skriva (onödigt) detaljerade beskrivningar (när jag orkar) för att även mindre bevandrade ska kunna läsa och följa med om de skulle råka ut för samma problem/fråga.

Haha nej då inga problem, Är bara bra att du försöker förklara tydligt för dom som är lite mindre kunniga=)

Permalänk
Skrivet av illya_:

Ah, hoppas du inte tog illa upp

Försöker att skriva (onödigt) detaljerade beskrivningar (när jag orkar) för att även mindre bevandrade ska kunna läsa och följa med om de skulle råka ut för samma problem/fråga.

Jag försöker ändra aktivitetsfältetsikonerna enligt din guide (tack för den!) men i t.ex. skype så är change icon knappen låst. Kan man göra något åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe Thing:

Jag försöker ändra aktivitetsfältetsikonerna enligt din guide (tack för den!) men i t.ex. skype så är change icon knappen låst. Kan man göra något åt det?

Det ska gå att lösa genom att skapa en genväg till skype (eventuellt "pin" skype till startmenyn) och sedan ändra ikonen på genvägen. Därigenom ska man då kunna ändra på programmet utseende i aktivitetsfältet.

(Har inte skype så har inte testat själv men åtminstone två personer har skrivit att det fungerar)

Permalänk
Skrivet av illya_:

Det ska gå att lösa genom att skapa en genväg till skype (eventuellt "pin" skype till startmenyn) och sedan ändra ikonen på genvägen. Därigenom ska man då kunna ändra på programmet utseende i aktivitetsfältet.

(Har inte skype så har inte testat själv men åtminstone två personer har skrivit att det fungerar)

Lyckas inte göra så att jag kan ändra utseendet i aktivitetsfältet, men om jag lägger genvägen där istället går det. Var ju inte riktigt det jag var ute efter, eftersom den blir "pinned" där men det får duga.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hejsan, undrar en sak här. använder SMÅ ikoner, och när jag sedan startar om explorer.exe så vill den gärna bli vanligt tjock, men om jag sedan flyttar den till nederkanten så är den så som jag vill ha den, så att startknappen kikar upp lite :), går detta att fixa på något sätt så att den är så hela tiden eller är det något jag får leva med?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hejsan, undrar en sak här. använder SMÅ ikoner, och när jag sedan startar om explorer.exe så vill den gärna bli vanligt tjock, men om jag sedan flyttar den till nederkanten så är den så som jag vill ha den, så att startknappen kikar upp lite :), går detta att fixa på något sätt så att den är så hela tiden eller är det något jag får leva med?

Hej 13ers3rk, om jag uppfattat ditt problem korrekt så varje gång du startar om explorer.exe (exempelvis när du loggar ut och därefter in i windows) så tar ditt aktivietsfält upp 2 rader (När du använder små ikoner).

Jag har lyckats återskapa detta problem när jag använder det visuella temat SlanXP, men inte när jag använder Shine 2.0 eller windows 7 standard Aero tema. Detta tyder på att det är just ditt tema som skapar detta problemet och en lösning kan vara att byta eller modifiera temat för att undvika detta beteende.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon annan lösning på problemet.

Angående om du ska försöka modifiera ditt tema: gissningsvis så är det själva höjden på aktivitetsfältet i temat som skapar buggen, så testa först att ställa denna till samma värde som Aero använder och se om det löser problemet (just för att verifiera att det är där problemet ligger innan du testar en massa andra värden).

Permalänk
Medlem

Hejsan och tack för en mycket användbar guide! Jag har dock ett problem. Jag har testat med både systembytarfilen och windows start button changer, men jag lyckas ändå inte byta ut startknappen. Jag kör programmen som administratör och i windows start button changer ser jag min nya startknapp som "current orb" i programmet men den vanliga startknappen ligger kvar nere i vänstra hörnet. Startar jag om programmet hoppar den vanliga startknappen tillbaka till "current". Med systembytarfilen händer ingenting. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Kör med 64 bit windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabnab:

Hejsan och tack för en mycket användbar guide! Jag har dock ett problem. Jag har testat med både systembytarfilen och windows start button changer, men jag lyckas ändå inte byta ut startknappen. Jag kör programmen som administratör och i windows start button changer ser jag min nya startknapp som "current orb" i programmet men den vanliga startknappen ligger kvar nere i vänstra hörnet. Startar jag om programmet hoppar den vanliga startknappen tillbaka till "current". Med systembytarfilen händer ingenting. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Kör med 64 bit windows 7.

(OBS! innan du gör något så tänk som sagt på att du ändrar i viktiga systemfiler. Windows kan helt sluta fungera så se till att du klarar av att installera om och har backups ifall det värsta skulle hända)

Hej, jag stöter på ditt problem lite då och då. Metoden för att lösa det varierar från gång till gång. Testa detta för att se om det löser problemet:

  • Gå in i c:\windows och kopiera explorer.exe (samt eventuella backups som programmen skapat så som exempelvis explorer.exe.bkp. Placera kopiorna i en annan mapp (För tydlighetens skull: Dessa kopior ska du BARA röra om windows slutar fungera. Om jag nedan pratar om att göra något med kopior så är det inte dessa jag talar om). Därefter så ta bort alla varianter av explorer i windowsmappen förutom explorer.exe. Testa därefter att starta om datorn (inte bara explorer).

Fungerar inte den metoden så testa att ändra explorer.exe manuellt. I del 2 av guiden, punkt 5 och 6, så hittar du information om hur du gör.

Kort beskrivning av stegen:

  1. Gör en kopia av explorer.exe och lägg den på exempelvis skrivbordet

  2. (gå till nästa punkt om du laddat ner en bitmapp) Använd reshacker för att extrahera bmp-bilden (Bitmapp 6801, 6805 eller 6809) ur den explorer.exe som du laddat ner.

  3. Använd reshacker för att byta ut Bitmapp 6801, 6805 och 6809 i kopian av explorer (den du la på skrivbordet)

  4. (Kontrollera att du faktiskt bytt ut bitmapparna genom att spara, stänga ner reshacker, sedan öppna reshacker igen och se ifall de är utbytta.)

  5. Ge dig själv rättigheter att ändra explorer.exe i mappen c:\windows (se del 2 av guiden, punkt 5 för detaljer)

  6. Byt ut explorer.exe i c:\windows mot den du ändrat (Kom ihåg att ha en backup på original-explorer)(När du byter ut filen: klipp ut och placera den i en annan mapp, byt inte bara namn på den (kom även ihåg var du lägger den))

  7. Starta om explorer (genom att exempelvis starta om datorn)

  8. (Om startknappen ändå inte bytts ut så testa att deleta explorer.exe som du klippte ut och klistrade in i en annan mapp, starta sedan om datorn)

Om detta inte hjälper så skriv i tråden så kan vi testa att felsöka det hela steg för steg

Permalänk
Medlem

Ser att du använder en tom bild för att dölja startknappen, tänkte bara tipsa om alternativet Start Killer som är riktigt bra: http://www.tordex.com/startkiller/index.html

"Nackdelen" är att man får trycka på Win-flaggan på tangentbordet för att få upp menyn, men en fördel är att man sparar plats.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

[...]tipsa om alternativet Start Killer[...]

Jupp startkiller är ett rätt bra program för att bli av med startknappen, speciellt om man vill ha lite extra utrymme i aktivitetsfältet. Jag ska ha en länk till programmet i del 2 av guiden om jag inte minns fel.

Personligen så gillar jag dock inte programmet pga jag vill kunna komma åt startmenyn utan att behöva använda tagentbordet En smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Jupp startkiller är ett rätt bra program för att bli av med startknappen, speciellt om man vill ha lite extra utrymme i aktivitetsfältet. Jag ska ha en länk till programmet i del 2 av guiden om jag inte minns fel.

Personligen så gillar jag dock inte programmet pga jag vill kunna komma åt startmenyn utan att behöva använda tagentbordet En smaksak.

Kollade bara på del 1, men såg att den var med i del 2

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket illya!!!!! Andra gången jag testade att byta ut explorer.exe manuellt fungerade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kollade bara på del 1, men såg att den var med i del 2

Bättre att det föreslås några dubbletter än att inget nytt kommer in

Skrivet av nabnab:

Tack så jättemycket illya!!!!! Andra gången jag testade att byta ut explorer.exe manuellt fungerade det!

Gött att det fungerade

Edit:

Permalänk

Nån som vet var man kan ladda ner zicons64 nu när megaupload är nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus12345:

Nån som vet var man kan ladda ner zicons64 nu när megaupload är nere?

http://www.mediafire.com/?56lku6ijwumgrf6

Vet dock inte om det är samma version som jag hade i guiden. En annan som använt sig av den tyckte den fungerade bra iaf. Ska lägga in dne nya länken i guiden.

Permalänk

Riktigt bra guid tack så mycket (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

http://www.mediafire.com/?56lku6ijwumgrf6

Vet dock inte om det är samma version som jag hade i guiden. En annan som använt sig av den tyckte den fungerade bra iaf. Ska lägga in dne nya länken i guiden.

Citerar dig så du hittar detta

Vissa bilder verkar ha broken links (dom första i guiden) när man klickar för fullsize, kan även tipsa om 4Walled.org som är ungefär som Wallbase.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskekanske:

Riktigt bra guid tack så mycket (Y)

tackar tackar

Skrivet av nawidek:

Citerar dig så du hittar detta

Vissa bilder verkar ha broken links (dom första i guiden) när man klickar för fullsize, kan även tipsa om 4Walled.org som är ungefär som Wallbase.

Har lagt till länken till 4walled. Ska se om jag kan fixa nya länkar lite längre fram (originalen försvann)

Permalänk
Medlem

Har du en alternativ nedladdningslänk till programmet som ändrar Windowsikonen i aktivitetsfältet?
EDIT: Nvm, såg att det fanns ett annat program som dessutom var enklare att använda.

Permalänk

Hur ändrar man så man kan se alla hårddiskar direkt när man ändrar detta istället för Biblioteket?

VI) Starta explorer i annan mapp:
Om man har Windows Explorer i taskbaren och vill att den ska öppna något annan än Libraries
Citat:
Högerklicka Windows Explorer -> Högerklicka Windows Explorer igen -> Egenskaper -> Skriv något annat i Mål, till exempel: D:\

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonKent:

Hur ändrar man så man kan se alla hårddiskar direkt när man ändrar detta istället för Biblioteket?

VI) Starta explorer i annan mapp:
Om man har Windows Explorer i taskbaren och vill att den ska öppna något annan än Libraries
Citat:
Högerklicka Windows Explorer -> Högerklicka Windows Explorer igen -> Egenskaper -> Skriv något annat i Mål, till exempel: D:\

Provade lite och kom fram till att den kommer ihåg om dator är öppen eller stängd sedan förra gången.

Permalänk
Medlem

Kanske missförstår Insanewithmybody, men du vill alltså klicka på genvägen till explorer och få upp ett explorerfönster som visar alla hårddiskar? (Dvs istället för bibliotek, som är standard)

Citat:

II) Den Här Datorn som Explorer standardfönster
Om du har Explorer klistrad på aktivietsfältet så kanske du inte vill att den ska öppna Biblioteket när du klickar på den. För att Explorer istället ska öppna Den Här Datorn så: Högerklicka på Explorer, högerklicka sedan på Explorer i menyn som dyker upp och välj "egenskaper". Se till att fliken "Genväg" är aktiv och i fältet "Mål" så skriver du in:

%windir%\explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}

Förstår tyvärr inte vad jocke92 menar så har säkert missuppfattat.

edit: justerade några fel i vad jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Kanske missförstår Insanewithmybody, men du vill alltså klicka på genvägen till explorer och få upp ett explorerfönster som visar alla hårddiskar? (Dvs istället för bibliotek, som är standard)

Förstår tyvärr inte vad jocke92 menar så har säkert missuppfattat.

edit: justerade några fel i vad jag skrev

aha, jag missuppfattade. Men Windowstangenten och e ger också den vyn han vill ha. Annars beter ju sig dator/computer i högerspalten så som jag beskrev så det är ju bara tomma optiska läsare som inte syns där.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Kanske missförstår Insanewithmybody, men du vill alltså klicka på genvägen till explorer och få upp ett explorerfönster som visar alla hårddiskar? (Dvs istället för bibliotek, som är standard)

ja precist, är det möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonKent:

ja precist, är det möjligt?

Jupp, ska förhoppningsvis bara vara att:

Citat:

Högerklicka på Explorer, högerklicka sedan på Explorer i menyn som dyker upp och välj "egenskaper". Se till att fliken "Genväg" är aktiv och i fältet "Mål" så skriver du in:

%windir%\explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}

Permalänk

oj det där har jag missat, tackar

Permalänk
Skrivet av illya_:

http://www.mediafire.com/?56lku6ijwumgrf6

Vet dock inte om det är samma version som jag hade i guiden. En annan som använt sig av den tyckte den fungerade bra iaf. Ska lägga in dne nya länken i guiden.

Det funkade kanon, tack ska du ha!

Och nu undrar jag hur man får bort hemgruppen? iaf byter ikon på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus12345:

Det funkade kanon, tack ska du ha!

Och nu undrar jag hur man får bort hemgruppen? iaf byter ikon på den?

Har inte testat själv än men googlade fram denna sida.

Relevant utdrag:

To remove Homegroup (and stop Homegroup networking functionality):
Go to Control Panel -> Network and Sharing Center -> HomeGroup, and click on Leave the homegroup link to unjoin from any existing home group.
Note: If the home group are shared and hosted from the PC, all HomeGroup connections will be disconnected.
Click on Leave the homegroup and confirm. In the future, if you want to use Homegroup networking you can create a homegroup using this same dialog.
Go to Control Panel -> System and Security -> Administrative Tools, and double click on Services. Alternatively, type services.msc in Start Search.
For each of the following two services:

HomeGroup Listener
HomeGroup Provider

Do the following:

Stop the service, and then double click on the service to open Properties dialog, and set its Startup type to Disabled. Click OK when done. In order to reinstate Homegroup functionality in the future, you will want to set the Startup type back to Manual.
The HomeGroup icon and group will no longer be shown in the navigation pane of Windows Explorer in Windows 7. Note that this does not interrupt "traditional" windows networking functionality (e.g., Map Network Drive).

Dold text

Edit: Kanske kan även några av dessa länkar hjälpa (med att ändra ikonen),
http://www.sevenforums.com/tutorials/34683-homegroup-icon-cha...
http://www.sevenforums.com/customization/21405-how-change-hom...

Jag hade personligen gjort som i sista länken och testat att skapa:

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{B4FB3F98-C1EA-428d-A78A-D1F5659CBA93}\DefaultIcon

samt där skrivit in vilken ikon jag vill använda till homegroup.
Detta pga det är samma metod som jag använder i zicons för att ändra bland annat favoriter-ikonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

*första inlägget*

Finns det en mirror på temat?